• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Techniek op Autoblog: Speed Hillclimbing

Auteur: autoblogger, gepost 26 juni 2008 om 11:00 – 47 Reacties

Rob Barksfield in Karousel

De auto zoals we deze nu kennen staat onder druk. Stijgende olieprijzen en milieueisen hebben als gevolg dat de lange termijn vooruitzichten steeds onzekerder worden. Het probleem is dat, terwijl autofabrikanten miljarden dollars investeren om auto’s efficiënter te maken, de vooruitgangen die ze boeken veel te traag zijn.

De reden is simpel; Gewicht

Elk nieuw model in een bepaald marktsegment is groter en zwaarder dan zijn voorganger. Het excuus is altijd dat hogere veiligheidstandaarden zorgt voor zwaardere auto’s. De echte reden is dat autofabrikanten hun klanten grotere, meer luxe auto’s willen verkopen en meer winst willen maken.

Natuurlijk er zijn alternatieven voor conventionele auto’s op de markt: elektrische auto’s bijvoorbeeld of hybride. Maar er is een meer fundamentele aanpak nodig. Niet hoe een auto wordt aangedreven maar hoe deze eigenlijk wordt gemaakt. Als je 10% van het gewicht kunt besparen van elke auto op de aarde, maakt dat veel meer verschil dan alle nieuwe motor- en brandstoftechnieken waar iedereen het nu over heeft.

Efficiëntie
Een raceauto is uiteindelijk de meest efficiënte auto op de wereld. Je probeert elke laatste druppel energie uit de brandstof te persen en maakt de lichtste, stijfste structuur van de meest geavanceerde materialen die je kunt vinden.

Speed Hillclimbing
Een van de raceklassen waar extreem lichte auto’s worden gebruikt is Speed Hillclimbing. Deze klasse is niet zo bekend in Nederland, omdat… nou omdat het Nederland is. De enige heuvels die we hier kennen zijn om de vering van de auto te testen drempels. Hillclimbing is een raceklasse waarbij gereden wordt op smalle, bochtige bergweggetjes.
Wat deze klasse siert is dat er opmerkelijk weinig beperkende regels zijn m.b.t. het auto-ontwerp en daardoor designers een uitdagend pakket aan creativiteit biedt. De frisheid aan innovaties en variaties in de auto’s is een verademing ten opzichte van de huidige raceklassen.

1 pk/kg
Een auto vanaf een volledig leeg vel papier te kunnen creeren was de motivatie voor ontwerper Martin Ogilvie om het project de “Saxon” te ontwikkelen. Een super lichtgewicht hillclimb eenzitter met 1 pk/kg was het eindresultaat. Ik heb de kans gehad om met hem uitgebreid van gedachten te wisselen over de design aspecten van deze opmerkelijke hillclimb racewagen.

Rob Barksfield in de Karousel

Martin Ogilvie
“Als voormalig Lotus F1 hoofdontwerper ben ik altijd sterk beïnvloed door Colin Chapman. Zijn overtuiging was om auto’s zo licht mogelijk te maken en om elk component ten minste 2 taken te laten vervullen. Hij was ook een grote creator, en zocht altijd naar nieuwe manieren om succes te bereiken.
Nadat ik Lotus verliet in 1989, ging ik freelance ontwerpen voor allerlei soorten Formulae. Ik was altijd geïnteresseerd in speed hillclimbing, waar de technische regels een grote mate van vrijheid toelaten; m.a.w. geen minimum gewichtslimiet en weinig restricties op technologieën of concepten, vooropgesteld dat ze veilig zijn.
Het leek mij dat met klim tijden van rond de 30 seconden, snelheid in de regionen van 60-160 km/uur en smalle asfalt parkoersen, dat de nadruk moest liggen op krachts-gewichtsverhouding en lichtvoetigheid.
Ik hield van het idee van kleine auto’s die de groten verslaan en van delicate machinerie. Dus toen ik zag wat ik beschouwde als matig denkwerk in motorfiets motor aangedreven auto’s, besloot ik dieper op de materie te in te gaan.”

Rear bulkhead

“Ik dacht dat als ik de motor structureel nuttig kon maken, het zware stalen frame wat het conventioneel omsloot kon weggooien en vervangen door een verlengde koolstof monocoque, een aanzienlijke gewichtsbesparing bereikt kon worden. Het was ook duidelijk dat items zoals remmen niet zo groot en zwaar hoefden te zijn.
In plaats van minimaliseren van gewicht van conventionele items en dan kijken hoeveel de resulterende auto zou wegen, besloot ik een gewicht te nemen, en zocht/ontwierp de onderdelen aan de hand daarvan. Daarom kwam ik uit op scooter remmen, aluminium stuurhuis, op maat gemaakte wielen enz., ontworpen voor 200 kg totaalgewicht.”

Rights side hillclimber

“Waar ik me niet aanpaste aan de situatie was in bandengrootte –degene die adequaat waren voor de belasting leken te klein en zielig– enkel om de auto er goed te laten uitzien. Dit was een vergissing en ik had vast moeten houden aan de engineering principes en kleinere moeten specificeren omdat we worstelden om ze op temperatuur te krijgen.”

Engine

“Mijn collega op het project Rob Barksfield tunede de motor zodat deze 208 pk leverde. Maar we moesten meer koeling toevoegen, om deze reden eindigde de auto op 208 kg in plaats van de bedoelde 200. De Suzuki motor was gekozen om de beste structurele chassis vorm te geven en om zijn eigen kunnen om torsie te weerstaan.”

Front suspension

“Ik besteedde ongeveer 6 maanden met honderden potloodschetsen op A4-papier van de verschillende gedeelten van de auto om het gewicht te optimaliseren en het aantal onderdelen te verminderen. Op deze manier versimplificeerde ik bijvoorbeeld het wiellager en fusee systeem, en na het berekenen van de belastingen van de wielophanging was ik in staat om veel kleinere bouten en moeren te gebruiken.”

“Je zult het waarschijnlijk wel opvallen dat op de meeste foto’s van de nieuwe auto de remschijven niet aanwezig zijn. Helaas waren ze te laat voor aflevering, de warmte behandeling fabriek was afgebrand met onze remschijven in de oven op dat moment!”

Rear wing

“Het was niet een bepaald goedkope auto, maar niet zo duur als sommigen beweren. Kleine omvang, eenvoud en ontwerp elegantie maakten de onderdelen minder kostbaar dan velen verwachtten. Door het chassis patroon zelf te snijden, waren nog meer kosten bespaard. Hij was ook niet bepaald makkelijk te onderhouden, maar dit was een bewuste keuze door Rob en mijzelf om ontwerp compromissen te voorkomen. Met voldoende tijd tussen de stints, 3 moeren per wiel en speciaal gereedschap was dit ook geen probleem.”

“Hij was snel, hoewel acceleratie vanuit de startpositie niet zo snel was als verwacht, met name door de moeilijkheid om het piekerige motorvermogen tegen de koppeling te balanceren bij zo’n licht voertuig. Toen er eenmaal een vorm van traction control was toegevoegd was dit verholpen en de auto behoudt nog steeds eenvoudig het record van zijn thuis ‘klim’ in Gurston Down.”

Rear bulkhead

Echter, Rob’s echtgenote had genoeg van de hoeveelheid tijd dat hij aan de auto werkte en van de (voor haar) angstige start procedure die ze moest uitvoeren. Daarom heeft hij de auto doorverkocht. De nieuwe eigenaar vond de auto niet zo naar zijn zin en heeft er sindsdien vrijwel niet meer in gereden. En met het onverwachte overlijden van Rob is veel van de kennis van setup en rijtechniek verloren gegaan.

“Sindsdien heb ik de Predator V10 Arrows gemotoriseerde auto ontworpen met Graeme Wight, welke ook veel lichter is dan de oppositie. Op dit moment probeer ik een 650bhp/420kg 4WD electrische hillclimb auto te onwerpen en financieren, wat weer een andere uitdagende bezigheid blijkt te zijn. Om allereerst de problemen van dit laatste project te bekijken heb ik eerst een 4WD composiet Westfield ontworpen en gemaakt.”

Om je een indruk te geven hoe snel een hillclimb auto nou eigenlijk is, het volgende filmpje van de Predator V10 Arrows. Voor de goede orde; de beelden zijn niet versneld afgespeeld.

De toekomst
Ik denk dat de toekomstige generatie voordeel kan hebben bij gewichtsreductie, omdat de nieuwe generatie auto’s meer intens, prettiger en een hogere funfactor kunnen hebben dan de vaak over-gespecificeerde, overgewicht hebbende apparaten van vandaag. Maar of de auto industrie ook klaar is voor zo’n radicale verandering is een ander vraagstuk.

[ Met zeer veel dank aan “Tjouwke van Kalkeren” voor deze bijdrage! ]

Ook interessant!

  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Lexus IS 430 van Vincent
    Mijn Auto: Lexus IS 430 van Vincent
  • Mijn Auto: Audi S3 (420 pk) van Ruben
    Mijn Auto: Audi S3 (420 pk) van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Deze geveilde filmauto’s brachten serieus geld in het laatje
  • Mercedes CLA is stiekem minder Europees dan je denkt (of hoopt)
  • Tóch ondersteuning voor Fisker Ocean ondanks faillissement
  • Europese autofabrikanten zijn toch niet blij met het afschaffen van het verbod op de verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Gastbijdragen, Techniek

Vorig bericht: « Komt er een Alfa 8C GTA?
Volgend bericht: Slaolie verkopen verdubbelen door dure diesel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pieter zegt

    26 juni 2008 om 11:12

    Doe Normaal!!!!
    Wat een held

    Login om te reageren
  2. Audio-Online zegt

    26 juni 2008 om 11:17

    Dat is écht snel! Ik vrees alleen voor deze reaceklasse dat het niet lang meer zal duren voordat er beperkende regels gaan komen, want echt veilig ziet het er niet uit.

    Login om te reageren
  3. John Hensen zegt

    26 juni 2008 om 11:18

    Dat zijn pas driving skills!!

    Login om te reageren
  4. Mr Hyde zegt

    26 juni 2008 om 11:19

    Hij rijdt te laat aan, staat al lang op groen.

    Login om te reageren
  5. Gregorius zegt

    26 juni 2008 om 11:22

    Dat is vragen om dooien

    Login om te reageren
  6. Benny zegt

    26 juni 2008 om 11:23

    Sick. Hier is dus 0 ruimte voor fouten…

    Login om te reageren
  7. Eddy Rocket zegt

    26 juni 2008 om 11:24

    Erg dik, en erg snel zo te zien.
    Petje af

    Login om te reageren
  8. W!d zegt

    26 juni 2008 om 11:24

    WAUW dat gaat rap

    Login om te reageren
  9. Trobken zegt

    26 juni 2008 om 11:26

    Gewichtsbeperking bij “normale” auto’s?
    vanaf 0 ontwerpen?
    Hmmm… doet me sterk hieraan denken (qua principes hé):
    http://www.loremo.com

    Login om te reageren
  10. X043 zegt

    26 juni 2008 om 11:27

    zat er gisteren nog naar te kijken ^^

    Login om te reageren
  11. AutoInformatief zegt

    26 juni 2008 om 11:27

    Dan moet je toch echt weten waar je zit wil je zo snel door die smalle weggetjes vliegen zeg!

    Login om te reageren
  12. hubert zegt

    26 juni 2008 om 11:29

    Leuk verhaal, maar wat chaotisch geschreven.

    Login om te reageren
  13. Klassiekerrally zegt

    26 juni 2008 om 11:34

    Jeses, wat een opstel zeg! Even vlug gelezen. Foutje: ‘Echter, Rob’s echtgenoote had genoeg van de hoeveelheid tijd dat hij aan de auto werkte en van de (voor haar) angstige start procedure die ze moest uitvoeren.
    Echtgenoote is met 1 ‘o’ ;)
    –edit: dank u, helemaal gelijk!–

    En gewichtsreductie? Eens even kijken wat ik nog uit m’n Cuore kan slopen…

    …

    …

    …

    NIKS! Ik denk dat ik zelf maar wat af moet vallen ;)

    Login om te reageren
  14. Leon zegt

    26 juni 2008 om 11:35

    Die tekst is aan het begin, voor het interview, wel wat rommelig en sommige stukken staan er dubbel in.

    Dat filmpje is niet normaal meer, daarvoor heb je echt een dosis lef voor nodig…

    Login om te reageren
  15. 3301 zegt

    26 juni 2008 om 11:37

    ik zag dit laatst nog op motors tv, en ik dacht al vreemde sport :)

    Login om te reageren
  16. Pilz zegt

    26 juni 2008 om 11:41

    en dan te bedenken dat ie niet hoger kotm dan de 3e versnelling :S

    Login om te reageren
  17. prop zegt

    26 juni 2008 om 11:41

    Nice… maar 200 pk met scooterremmen in bedwang houden lijkt me niet echt handig. Dit geeft aan dat veiligheid toch wel een erg belangrijk onderdeel is waar niet op gewicht bespaard moeten worden

    Login om te reageren
  18. Klassiekerrally zegt

    26 juni 2008 om 11:42

    @ prop: je remt de pk’s niet af, maar het gewicht. Aangezien het geheel ongeveer net zoveel weegt als een postzegel, heb je geen grote remmen nodig.

    Login om te reageren
  19. AJ zegt

    26 juni 2008 om 11:43

    Tijd voor wat gewichtsreductie, de nieuwe M3 cabrio weegt zo’n 1800 kg. Belachelijk veel voor een ‘sportwagen’.

    Login om te reageren
  20. Kermit zegt

    26 juni 2008 om 11:48

    het licht stond wel al een tweetal seconden op groen voordat ie gas begon te geven, dus daar had ie nog wel wat kunnen winnen

    Login om te reageren
  21. RenJie zegt

    26 juni 2008 om 11:56

    holy **** dat moet echt kicke zijN!

    Login om te reageren
  22. Alwood zegt

    26 juni 2008 om 12:07

    wat een geweldige sport! :D Fuck Yeah! :P

    @Klassiekerrally
    waarbij je de energie die in een schijf zit met 200kph niet moet verwaarlozen ;) hoe hoger de snelheid hoe meer remvermogen er nodig is om dezelfde vertraging te hebben… en dat is weer te vertalen naar pk’s omdat die pk’s maken dat je zo hard kan. :)

    Gewichtsreductie lijkt me geweldig! Als ze de middenklasse weer tegen de 1000kg aan krijgen… Een aygo (en cuore ;) ) is al aardig op de goeie weg… Nu de duitsers alles netjes uit laten werken :P Zou geweldig zijn om de 4L V8 in een autotje van 1100-1300 kg te hebben zitten van BMW!

    Login om te reageren
  23. prop zegt

    26 juni 2008 om 12:08

    @ klassieke rally

    is inderdaad een onderdeel van het principe… maar vergeet niet dat ondermeer accelaratie en de topsnelheid ook daarbij horen

    Bij snelheden van 160km/h zullen ze aardig snel wegschroeien.. laat staan binnen een aanvaardbare afstand je tot stilstand laten komen

    Login om te reageren
  24. dekster zegt

    26 juni 2008 om 12:09

    Electrische auto’s zijn niks, gewoon wat gezoem en zogezegd instant koppel.
    Wat is daar nu leuk aan?

    Ik vraag me wel af hoeveel die auto heeft gekost aan ontwikkeling…

    Login om te reageren
  25. broccoli met pinda's zegt

    26 juni 2008 om 12:17

    Versimplificeerde? Is dat niet gewoon versimpelde dan? Een beetje deftig?

    Login om te reageren
  26. Tieuwtje zegt

    26 juni 2008 om 12:18

    @ Mr Hyde, so what? de tijd begint pas te lopen als je wegrijd hoor het groene licht is er alleen maar als teken dat je kunt gaan.

    Login om te reageren
  27. Sjaaky zegt

    26 juni 2008 om 12:22

    Jezus dat is pas snel een heuvel op. Zit er wel erg gevaarlijk uit.

    Login om te reageren
  28. Carrera R zegt

    26 juni 2008 om 12:25

    ah vandaar dat ik zo blij ben met me elise s1.. 650 kilo jawel en 170 pk jawel :)

    Login om te reageren
  29. ZonParaplu zegt

    26 juni 2008 om 12:29

    Angstaanjagend snel!

    Login om te reageren
  30. GOD zegt

    26 juni 2008 om 12:29

    ben al jaren fan van hillclimbing alleen niet van deze gebakjes
    meer van de E30 M3, E36 Judd V8, 190E Judd V8 dat soort wagens.
    van a tot opel rijd mee of heeft mee gereden.
    formule en prototype is wel leuk voor de onboard beelden maar meer ook niet.

    En ook ik vind dat auto’s lichter moeten worden.
    alles vanaf 1400 kilo is een tank
    en alles boven 6 cilinders is ook onnodig
    behalve voor grote luxe sleeën

    Login om te reageren
  31. Jan C. zegt

    26 juni 2008 om 12:32

    “De waarheid is…” gut gut wat een reclame voor dit niet bepaald praktische wagentje. De waarheid is dat de consument geen auto wil kopen met minder dan 4 NCAP sterren. Dat die een SUV wil om maar iets beters op de oprit te hebben staan dan de buurman. Als we alle lcihte auto’s echt zouden willen dan werden die meer gemaakt en was Lotus de grootste autofabrikant ter wereld.

    Login om te reageren
  32. Rob zegt

    26 juni 2008 om 12:33

    Woooow wat gaat dat hard zeg! Ik zou voor een miljoen nog niet zo hard over dat ‘fietspad’ willen rijden.

    Login om te reageren
  33. badding zegt

    26 juni 2008 om 12:53

    Das wel vet ja…ben zelf aan een soortgelijk project bezig…iets zwaarder en minder pk’s maar nog altijd 300 pk per ton.Ja gewicht dat is de key factor…

    http://www.superseven.badding .nl….daar staat het project

    Login om te reageren
  34. Audiofreak zegt

    26 juni 2008 om 12:54

    @ Jan C.
    ben ik ’t helemaal met je eens. Ik ken iemand die een hele oude toyota Charisma rijdt. onder ’t roest maar rijdt nog steeds, woont in een dure buurt in een duur huis, met op elke oprijlaan meer en duurdere auto’s, maar hij vindt dat als een auto rijdt, hij nog goed is. al ben ik ’t niet met hem eens.

    Login om te reageren
  35. Tomsns zegt

    26 juni 2008 om 13:25

    Ik blijf erbij, 9ff is VAG echt voor. Auto van 0!! :-)
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/02/zuinigste-model-van-9ff-ooit

    @God, volledig akkoord!
    BMW bvb kon met hun S54-motor (M3 E46 6cilinder) gerust met compressor of turbos uitrusten om zo aan 420pk (zoals Audi en Merc). Maar altijd meer en groter…vond de E30 de laatste 3-serie :-( sorry.

    Iedereen laat zich ook leiden door de verkopers met optiepaketten met 37 luidsprekers, en airco bvb hoeft voor mij ook niet. Iedereen moet altijd MEER en MEER, mensen zijn niet meer tevreden.
    En ja…we rijden veiliger, dus zwaardere autos, zwaardere motoren…’zwaarder’ verbruik.

    Kleine winstmarge op kleinere wagens? Misschien daarom er weinig kleine mannenwagens gemaakt worden.

    Login om te reageren
  36. sjaak zegt

    26 juni 2008 om 13:28

    Dat is écht snel! Ik vrees alleen voor deze reaceklasse dat het niet lang meer zal duren voordat er beperkende regels gaan komen, want echt veilig ziet het er niet uit.

    Correctie, het lijkt snel! omdat je zo enorm dicht op de muur zit lijkt het veel sneller te gaan dan dat het in werkelijk gaat. Waarschijnlijk word de 160 nog geeneens gehaald terwijl het lijkt of die 300+ gaat. En dat het er niet veilig uitziet betekent ook helemaal niks, zoals in het artikel staat word er wel degelijk gekeken of de wagens veilig genoeg zijn.

    Doe eens eerst nadenken en dan pas roepen.

    Login om te reageren
  37. rodnet zegt

    26 juni 2008 om 13:38

    Ik heb Graeme Wright een aantal keer bij het Goodwood Festival of Speed tegen de heuvel op zien rijden en daar schrik je je ook de tandjes van hoe hard die kerel omhoog stuift. Echt verbluffend!

    Login om te reageren
  38. prop zegt

    26 juni 2008 om 13:42

    Sjaak,

    Loze tegenstrijdige opmerking.. de beredeneringen die hier worden gedaan over veiligheid en het remsysteem zijn zo beargumenteerd dat je de veiligheid met deze specs wel degelijk kan betwijfelen. Tevens staat in het artikel dat dat ding ongeveer 160 haalt op het parcour. Dus in jouw geval

    Eerst lezen.. dan nadenken en dan pas roepen

    Login om te reageren
  39. Conclusie zegt

    26 juni 2008 om 14:17

    bij 1:04 moet hij wel ff in de bocht goed bijsturen. Gaat bijna fout:P

    Login om te reageren
  40. sjaak zegt

    26 juni 2008 om 15:04

    @prop: Die wagen waar het over gaat haalt 160 ja, die in het filmpje daar word nergens gesproken over de snelheid. Al kan het natuurlijk best dat ie 160 haalt maar ze halen geen extreme snelheden. En waarom vind jij dat de hier gestelde veiligheids regels niet voldoende zijn? Hillclimbing bestaat volgens mij al een behoorlijke tijdje en als de veiligheid echt onvoldoende zou zijn hadden er al genoeg ongelukken gebeurd die ervoor hadden gezorgd dat het wel veilig zou zijn. Er is namelijk vast een goede reden voor het beperkte aantal regels en dat komt waarschijnlijk omdat het gewoon veilig genoeg is en er daarom geen reden is om veel beperkende regels te hebben.

    Login om te reageren
  41. prop zegt

    26 juni 2008 om 16:04

    Ik uit mijn commentaar toch niet op de regels?

    kopie uit tekst:

    -Het leek mij dat met klim tijden van rond de 30 seconden, snelheid in de regionen van 60-160 km/uur en smalle asfalt parkoersen, dat de nadruk moest liggen op krachts-gewichtsverhouding en lichtvoetigheid-

    Login om te reageren
  42. RenesisHP zegt

    26 juni 2008 om 16:25

    Dit lijkt me zo gaaf om een keer te doen. :twisted:
    Mijn schoonouders wonen in Engeland… Toch maar eens vragen of ze nog een garage over hebben. :mrgreen:

    Login om te reageren
  43. JanJansen zegt

    26 juni 2008 om 16:49

    @ prop
    Nog even mbt de remmen.
    Een beetje motorfiets weegt zo’n 130-140kg en rijdt met gemak 160 km/uur, die je dan met één voorrem veilig tot stilstand kunt brengen.
    Nu heb je een auto van 208 kg met kleinere diameter velgen en niet één maar 2 motorfiets voorremmen. Ik heb zo het vermoeden dat daar goed over na is gedacht door die ex-F1 ontwerper.

    Login om te reageren
  44. prop zegt

    26 juni 2008 om 17:26

    De rem van een motor zou nog wel acceptabel kunnen zijn inderdaad… alleen beschrijft de tekst dat hij remmen van een scooter heeft gebruikt.

    Login om te reageren
  45. IbiTDI zegt

    26 juni 2008 om 17:44

    Kicken!!! Ook een aanrader: op youtube zoeken naar “Bergrennen”. Is de Duitse variant van Hillclimb. :)

    Login om te reageren
  46. Onehp zegt

    26 juni 2008 om 22:41

    @remmen: Veel last van fading zal je op een 30s rit niet hebben, ze kunnen de schijven gerust wat lichter.

    Login om te reageren
  47. zondagsrijder zegt

    26 juni 2008 om 23:21

    Ook ik ben vóór lichtere auto’s. Geen flauwe hybride of elektriek gedoe, maar gewoon simpele goed doordachte en rappe efficiency. Laat ze inderdaad maar eens een lichte M3 bouwen en een middenklasser met een normaal gewicht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North