Technische oorzaak uitvallen Max Verstappen bekend

Auteur: , 71 Reacties

Vandaag werd bekend waarom Max Verstappen afgelopen weekend in het zicht van de finish (en de punten) strandde. We geven u een hint over de boosdoener: het is Frans, begint met een 'R' en eindigt op 'enault'.

Max in paddock Shanghai

Give up? Renault dus. Het waren de zuigers in de Franse V6 die de geest gaven. Hiermee was Max niet de enige die het euvel ondervond, want het uitvallen van Kvyat (Red Bull) was eveneens aan kapotte zuigers te wijten.

Bahrein

Renault-verantwoordelijke Ciryl Abiteboul was wel erg eerlijk over het feit dat het probleem bij Renault lag, alleen houden we ons hart vast voor Bahrein het komende weekend: tegenover Canal+ meldt Abiteboul dat de zuigers opnieuw ontworpen en gefabriceerd moeten worden, wat zeker 6 weken in beslag neemt. Op zijn vroegst kunnen de nieuwe zuigers dus in Monaco gebruikt worden, en is het voor Bahrein en Barcelona (10 mei) ‘fingers crossed’.



71 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik ben niet zo bekend met de F1, maar d’r was toch een max aantal motoren dat per seizoen gebruikt mag worden? Die klapperrrrrr van de week van Max leek mij wel een totaal-schade voor het blokje. Blijven er wel voldoende motoren over dan?
@postzegel: Oh wacht: Quote: Technisch – Rijders zijn nu gelimiteerd tot vier motoren per seizoen –

Dat is dus voldoende om Bahrein te ploffen, Barcelona te ploffen en dan een volledig nieuwe set zuigers in motor nummer 4 in Monaco te doen ploffen :-) :-)

Kies voor de kwaliteit van Renault,. vraag het Senna*



* onder de gordel, en too-soon.
@postzegel: Wat een kutopmerking die laatste, maar goed. Het lijkt ineens dat iedereen vergeten is dat Red Bull 4x kampioen is geweest met… Renault-motoren. Dat er een probleem is, is duidelijk maar alsof het zulke bagger is…
@stfu: “Maar alsof het zulke bagger is” – Jup.. : http://www.autoblog.nl/nieuws/renault-megane-2008-heden-occasion-video-aankoopadvies-76071
@joligejoffer: Sja, ik snap sowieso mensen niet die een a5 kopen. Of dat ie nou goed of niet is.. Leuk om van buiten te zien, maar van binnen is het een standaard bunker met hier en daar wat frutsels..
@lamborgfan: zo’n lijstje staat bij elk AB-occassionartikel. In 120k en 4 jaar heb ik nog geen enkel probleem aan mn gechipte RS gehad. En ik gebruik hem gewoon waar hij voor bedoeld is, maar pas als hij goed warm is.

Beetje stemmingmakerij dus.
@stfu:

Idd, zeker die blauwgele Renault waar Alonso mee reed waren oppermachtig dat jaar.
@stfu:
Inderdaad en ze vergeten er ook nog even bij dat elke fabrikant wel eens problemen hheft, dat hoort bij F1. Alleen jammer dat het nu net Max treft!
@postzegel: volgensmij was dit alweer zn 2e blok. Ik weet niet of ze die kapotte van australie konden fixen
@arii: dat was toch alleen een Franse Bougie die ging staken? Uit voorzorg stil gezet.
@gregorius:
Die bougies komen uit Duitsland, dus dat scheelt weer een stukje in het hier helaas nog immer populaire bashen van alles dat Frans is….
@jrk68: Hehe, Mooi. Eigenlijk hadden die Fransozen de Duitsers moeten blamen.

Ach, ik houd van Frankriijk. Ook omdat ze zo’n heerlijk slachtoffer zijn; zo makkelijk.
“Oeh la la, Je veux plus de revenus; je vais me arrêter une semaine”.
@arii: ja is gefixt
@postzegel: Bedoelen ze niet alleen vier onderblokken?

Dus dat je alle ingewanden naar gelang mag uitwisselen?
@postzegel: Overigens hebben de teams in Maleisië unaniem besloten akkoord te gaan met 5 motoren dit seizoen. Normaal gesproken gaan de FIA en World Motorsport Council dan ook akkoord, dus met een beetje geluk heeft Max een extra krachtbron.
@postzegel: de afgelopen 10 jaar werden 6 auto’s wereldkampioen met Renault motoren, 1 Ferrari en de rest Mercedes.

Best knap voor een staaltje klotekwaliteit ;-)
@gtwillem: dat komt natuurlijk door die Duitse bougies
@postzegel: ik dacht dat je 4blokken mag verslijten.
Lekker bezig…
Die zuigers zuigen! Laat dat de conclusie zijn.
@Neptukker: Iedereen heeft toch een hekel aan zuigertjes? Zeker aan Franse.
Toch wel zonde aan de ene kant. Hij presteert geweldig naar mijn mening alleen jammer van de franse techniek die het feestje al 2keer verpest
@jordip: Ach, in de lijstjes staat ie:
Australie: ‘in punten.’ Tech-DNF.
Maleisie: best of the rest. 7e plek.
China: 8e plek, 2e als best of the rest; tech-DNF.

Onderling met Sainz: 2-1.

En een uitval beurt zoals Australie is beter dan een hele race je auto niet kunnen bedienen zoals Sainz in China.

Als ie rijdt zoals ie nu rijdt: laat de Toro Rosso nog maar een paar keer kapot gaan zodat de focus een beetje op de STR blijft, waar de verbeteringen liggen. Als Max zo nog 2 jaar doorrijdt, heeft ie een zeteltje bij RB of een ander, dan beter, team.
@gregorius: ik heb er wat dat betreft echt vertrouwen in. Zijn stijl is gek zoveel rustiger dan zijn vader. Hij doet me denken aan Raikonen en Vettel in hun jonge jaren. Ook al was Verstappen afkomstig uit Sri Lanka, dan nog zou ik er bewondering voor hebben. (Het is niet enkel chauvinisme).
Kloten Turbo’s
@FlighTom: jij sloopt je zuigers met turbo’s? ik weet niet zo heel veel van auto’s maar volgens mij sloop je de zuigers niet met je turbo
@gwnbmw: Wel als je op rand zit qua performance.
-zuigers smelten door hogere temperaturen
-druk wordt te hoog (blow-by)
-dynamische compressie op het randje
-arm mengsel (brandstof besparing)

Turbo blokken (die op de rand van kunnen zijn afgesteld) zijn zo veel gevoeliger voor schade dan N/A blokken.
@FlighTom: idd, sommige mensen snappen het niet, ze denken dat je de turbo er tegenaan gooit of zo ? En dat je dan blauwe vlammetjes uit de uitlaat krijgt oid…

Toch is dit me niet helemaal duidelijk, wat was er Mis met de zuigers? Gebroken zuigerveren, gat erin, gesmolten, aanslag, raken van kleppen etc etc

Dan pas weten we de oorzaak. Dat een andere zuiger dit probleem op zou kunnen lossen is een ander verhaal.

Maar laat aub dat ding heel in de komende races. Dan maar minder turbodruk of meer reserves of iets. Hard gaat ie toch al niet, pak dan maar die paar puntjes
@m4ple: reken er maar op dat het niet alleen de zuigerveren zijn. Als je die plof zag (vol op het gas) en het geluid erna hoorde denk ik eerder dat 1 of twee zuigers een stuk uit hun wang missen.
@flightom: zelden iemand zo uit zn nek horen lullen. Je weet dat ze nu 1/5 aan motoren gebruiken dan in het atmosferische tijdperk?
@lambo4all: Weet je ook dat dit komt omdat ze maar 1/5 van het aantal atmosferische motoren mogen gebruiken?

Vroeger inderdaad, toen de F1 nog de F1 was, en er nog minder werd gedacht aan behoud van het blok maar gewoon aan vol vermogen ging er weleens wat vaker kapot ja. Nu kunnen ze zich de scherpe randjes helemaal niet veroorloven. Zie hier het resultaat.
@FlighTom: om brandstof te besparen gaan ze hem echt niet een arm mengsel geven want dan kun je na twee ronden de motor bij elkaar vegen
@cthijs: ik bedoelde eigenlijk een ‘armer’ mengsel. Ze kunnen tijdens de race het een en ander passen waaronder de mengverhouding.

Dus ja, als je tijdens het einde van race twijfelt of je wel genoeg overhoudt kun je ervoor kiezen de boel wat scherper af te stellen. Hiermee zeg ik niet dat Max dat gedaan heeft, maar ik wil alleen aangeven dat dat tot de mogelijkheden behoort.
@FlighTom: met dat armer mengsel zit je volgens mij nog steeds fout.een verbrandingsmotor moet gevoed worden met een mengsel van ongeveer 1deel brandstof op 15 delen lucht,wat jijbeweert is dat als je hem minder brandstof geeft dat hij dan armer word dat klopt dus niet.ze gaan de injectoren minder lang in laten spuiten waardoor er minder brandstof verbruikt word maar dit betekend dat de lambda sensoren als ze aan het ideale percentage willen komen ookminder zuurstof bij de motor toelaten dit betekend in praktijk dat de totale hoeveelheid te verbrande gassen minder word waardoor de auto vermogen en snelheid gaat inleveren maar dit resulteerd niet in armere mengsels want een overschot aan zuurstof in het mengsel is funest voor de motor
@cthijs: je hebt deels gelijk, wat betreft het verlies aan vermogen bij een armer mengsel.

een verbrandings motor op benzine heeft inderdaad een stoicijns mengsel van 14,7 delen lucht tegen 1 deel brandstof.

Hoe deze verhouding met de gebruikte brandstof in de formule 1 is weet ik niet, maar het zal ongeveer op hetzelfde uitkomen.

Dat stoicijnse getal wil echter niet zeggen dat de motor altijd een 14.7:1 mengsel probeert te bereiken.

Op deellast probeert de ECU ongeveer 14,7:1 aan te houden. Echter, bij volgas gaat (zeker bij een turbo motor) de zogenoemde AirFuelRatio-Target (afr target) omlaag. Vaak ligt het doel dan bij 12-12,5:1. Als de ECU bij volgas het stoicijnse zou aanhouden resulteert dit in een relatief arm mengsel omdat het zich nooit in zo’n korte tijd goed kan mengen.

Wanneer je het gas los laat spuiten de injectoren zo weinig in, dat het getal zelfs naar 18:1 gaat om brandstof te besparen. Dit arme mengsel heeft echter geen gevolgen omdat de auto op de motor afremt, en geen kracht hoeft te leveren.

Kort gezegd: een ECU heeft altijd een tabel met de gewenste afr waarden. Deze zijn onder andere afhankelijk van; toerental, manifold absolute pressure (MAP) en vaak ook gaskleppositie.
Om brandstof te besparen (en inderdaad op vermogen in te leveren) kunnen deze tabellen zelfs tijdens het rijden worden aangepast.

De rijders rijden continue met een erg scherp afgesteld blok. Als het team verwacht dat ze niet uitkomen qua brandstof (ze moeten een minimale hoeveelheid overhouden) hadden ze dit op kunnen lossen door de afr target een tiende omhoog te gooien tijdens het laatste kwart van de race. Dit is het punt wat ik eigenlijk bedoelde tijdens mijn eerste reactie met ‘armer mengsel’.

Als je op google zoekt op ‘afr target map’ zul je wat voorbeelden tegen komen van zo’n tabel.

Fijne race vanmiddag!
Ik zie een mogelijkheid voor MB AMG om verstappen weg te halen bij Red Bull. RBR en Torro Rosso krijgen MB motoren en MB neemt verstappen over plus een korting op de blokken voor RBR en torro rosso. Win win situatie voor beide partijen zeg ik.
@zeevink: Waarom zou MB AMG dat doen? Zij hebben geen behoefte aan een andere coureur. Hun coureurs zijn goed genoeg om eerste en tweede te worden, beter kan niet. Ook zitten MB AMG niet te wachten op een sterker Red Bull als concurrent.
@mashell: Met een sterker RB heb een punt. Maar ik denk dat in de basis Max meer gaat opleveren dan Nico Rosberg en ook nog goedkoper is in de komende jaren. En klanten motor aan RB levert ook weer meer data en kennis op voor MB.
@zeevink: Nico is goedkoop voor MB. Voor die 10 mio pj heb je een coureur die kampioen zou worden als Hamilton er niet was. Eentje die alle verantwoordelijkheden zijn toe te schrijven en die stabiel genoeg is om elke keer 300 km redelijk strak te rijden. Zijn er weinig anderen in het veld die veel minder vragen als MB ze nu wil kopen en net zo goed zijn als Rosberg.
@gregorius: 10 mio? Volgens Bild (doorgaans goed ingelicht wat F1 betreft) heeft Nico vorig jaar zijn handtekening onder een nieuw contract gezet waardoor hij 55 mio in 2015 en 2016 gaat verdienen. Ik denk dat je Max toch voor veel minder dan 27.5 mio per jaar aan je kan binden, zelfs als hij het geweldig blijft doen bij Toro Rosso.
@Edge: 14.8 mio hadden we het over in het andere artikel van 9 April.
55 mio over 2 jaar is andere koek. Goede manager heeft die gast! Dat zal m de best betaalde niet-kampioen ooit maken (by far) gok ik zo.
@mashell: want rosberg is op dit moment zo lief tegen hamilton en mb?
Sjesus wat is de mensheid verwend.

Ooit deed een merk er jaren over om aan de top te komen, zo introduceerde Renault ooit de Turbo motoren in de F1 en op Le Mans.
Op Le Mans hebben ze ugh pogingen gedaan om te winnen, maar iedere keer smolt de Turbo motor binnen de 24 uur, hetzelfde gold voor de F1 motoren, de 1500 cc tjes (als ik me niet vergis)
En nu, nu plukken wij er vandaag de vruchten van als consument, alles heeft zo’n beetje een Turbo, zelfs mijn staafmixer, en dat hebben we te danken aan merken als Renault en consorten, die het lef hadden om door te gaan met technische ontwikkelingen.

BMW, een roemrucht merk ooit, dat oude stijve 2002 (was dat het M10 blok) waar ze in de F1 1500 pk uit wisten te toveren, voordat de blokken smolten.

En nu, nu moet Renault zich verontschuldigen voor smeltende zuigers, kom op zeg, bij mij hebben ze nog steeds bakken met krediet !
Vive le Turbo !
@desjonnies: dan te weten dat dat BMW blok achter in de Brabham zijn oorsprong kent uit de begin jaren ’60 (M12)
@desjonnies:
BMW wer als eerste wereldkampioen omdat Prost al bekend had gemaakt dat hij Renault zou verlaten.
De hoge heren bij Renault wilden absoluut niet dat le proffesseur het nummer 1 mee nam naar Mclaren en zo geschiede, Prost op dat moment genoeghebbende aan p5 haalde de finish niet.
Die trotse mafkezen lieten het blok gewoon ploffen en Piquet ging er met de Brabham BMW met de buit vandoor.

Oude mensen weten dat soort anekdotes nog….
@desjonnies: Gewoon een harde markt met flinke concurrentie, als je product niet bevalt ongeacht hoeveel bloed zweet en tranen je erin stopt wordt je aan de kant geschoven. Ze gaan zelf de uitdaging aan. so geht das zeggen ze dan in allemagne.
@zeevink: want Max raken ze toch al kwijt aan een top team op korte termijn. Zeker met die Renault motoren nu.
@zeevink: welk topteam dan? RB zelf eindigt lager dan TR en de rest heeft al goede coureurs.
Toch wel een echt mechanisch (en thermisch) defect dus. Maar nu ze weten waar het probleem ligt moet het inderdaad op te lossen zijn, gaat helaas alleen aardig wat tijd overheen. Dat gehuil op Renault is wel een beetje sneu, ze hebben jaren lang de beste motoren gemaakt. Met deze serie zitten ze er helaas een beetje naast, maar dat hoort allemaal bij het spelletje.
@trustmeiamanengineer: De beste motoren? Dat valt reuze mee. De motoren van Renault waren niet beter of betrouwbaarder (herinner je de alternator-problemen nog?) dan die van Ferrari of Mercedes. Alleen de Cosworth-motoren waren aanzienlijk minder krachtig. Dat Red Bull zo domineerde, kwam vooral doordat doordat Adrian Newey en zijn een beter aerodynamisch pakket wisten te maken.
@Edge: de geschiedenis van Renault in de F1 gaat verder terug dan de paar jaartjes met Red Bull hoor. Zegt “FW14” je iets? :)
@mrs250: Natuurlijk zegt mij dat wat, al was de FW14’s dominantie vooral te danken aan de dingen die Newey bedacht en de actieve vering, traction control, ABS en semi-automatische versnellingsbak. Had Newey bij McLaren of Ferrari gezet en die teams hadden net zo’n dominante auto neergezet.

Ik weet ook wel dat het succes van Renault niet alleen uit de Red Bull jaren stamt. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat vooral in de V8 en V10 perioden, toen er nog volop getest mocht worden en motoren pas bevroren werden toen alles al gelijk lag qua performance, en je niet maar 4 of 5 motoren per seizoen mocht gebruiken, er niet één motor was die er met kop en schouders bovenuit stak. In die perioden werd het kaf van het koren gescheiden door de aerodynamische kant van het verhaal, eventueel in combinatie met zaken als traction control en EBD. Kijk maar eens naar het voordeel dat Red Bull wist te halen met hun double diffusor en het herleiden van uitlaatgassen naar de diffuser. Waarom denk je anders dat Ferrari zowat de hele aero-staf van Red Bull heeft proberen over te nemen, en niet achter de Renault-jongens in Viry aan is gegaan?

Nu het testen vrijwel niet meer mogelijk is en je maar een gedeelte aan de motoren kunt wijzigen en ook nog maar 4 of 5 motoren per jaar mag gebruiken, hebben deze een veel grotere invloed op de prestaties. Zie Honda dat op 80% moet rijden en Renault dat op momenten wel 100pk minder dan Mercedes scheen te hebben.

Daarnaast krijgt Renault nu al die hoon over zich heen, omdat ze vorig jaar nog drie races wisten te winnen (vier als je de diskwalificatie van Ricciardo in Melbourne ook nog mee telt) . In de basis hadden ze gewoon een hele goede motor, die voor lag op Ferrari. In de winter heeft Renault hun motor niet goed doorontwikkeld. Ze hebben dat ding een flinke dot extra peekaas meegegeven, zonder daarbij aan de bestuurbaarheid van de auto te denken. En dan blijkt dat ding ook nog eens zo onbetrouwbaar als de pest te zijn. Dat zowel Max Verstappen als Daniil Kvyat door problemen met de Renault motor twee van hun drie races niet heeft kunnen uitrijden/starten is toch schandalig? Zeker als je dan bedenkt dat de 2014-versie van die motor nog races en podiums wist te pakken in de Red Bull en het ook prima deed in in de Toro Rosso.
Ik heb hier ook een zuiger, maar die gaat pas na de finish kapot…
Erg jammer allemaal, doet Max het zo goed, zit ie in een Frans rammelhok…..
@dutchdriftking:
Ach, voorig jaar werd hij geen kampioen omdat het Vag blok achter zijn rug hem te vaak in de steek liet. Als hij met een Mercedes motor had gereden was Ocon geen kampioen geworden.

Maar die waarheid wil je vast niet horen….
Vettel zal wel in zijn vuistje lachen nu hij weg is bij Red Bull. Die zit prima op zijn plaats bij Ferrari.
@berlinetta: hij heeft wel de goede keuze gemaakt ;)
Ik meende ooit eens te hebben gehoord dat Formule 1 motoren van Renault Ford, Mercedes, BMW niet bij de autoproducenten zelf maar door gespecialiseerde bedrijven in elkaar worden geschroefd. ik kan daar echter weinig over vinden op internet, dus wellicht heb ik het mis, maar is er iemand die weet of dat klopt?
@pomoek:
Vroeger wel.
Mecachrome bouwde de Renault F1 motoren maar Renault deed het R&D verhaal.
Mercedes motoren werden volledig door Ilmor (Mario Illian) gedaan en door Mercedes betaald.
@pomoek: Het mag voor zich spreken dat de Mercedesblokken niet in Sindelfingen tussen die voor in de E250 van de band rollen :)

Vwb Mercedes: die hebben een heel F1-expertisecentrum in Engeland, dat naar verluidt ook goed over de schouder van de ontwikkelaars van de 2 liter AMG-blokken heeft gekeken. Van Renault weet ik het eigenlijk niet, die zouden wel eens een aparte ruimte in de buurt van de Franse faciliteiten kunnen hebben.
@pomoek: Ja, dat klopt. Mercedes heeft een speciale F1 fabriek in Brackley en een speciale fabriek voor F1-motoren in Brixworth, beide in het VK gelegen. Renault heeft een speciale fabriek voor racemotoren (niet alleen F1, maar ook Formule Renault etc.) in Viry, Frankrijk. Ferrari heeft een eigen F1-afdeling op hun bedrijventerrein. Alleen hoe het met Honda zit weet ik niet precies, maar die zullen ook wel een eigen R&D centrum hebben voor F1 of autosport.
@Edge: en @sir smokalot: en @jrk68: Dank jullie voor de info!
Oh ja, ik ben altijd erg kritisch over het overenthousiast reageren op Nederlanders die “presteren op het wereld toneel”. Je mag eens een race rijden en je bent meteen het snoepje van de week zonder echt iets te hebben gepresteerd.

Maar Max Verstappen is, naar mijn mening voor wat ie waard is, echt een aanwinst voor de F1.
Renault heeft jarenlang bijgedragen aan de titels van RBR door betrouwbare motoren te leveren. Uiteraard kwam een winst ook tot stand door de superieure aërodynamica ten opzichte van de concurrentie. Maar nu is het opeens Franse rommel en kunnen ze geen motoren ontwerpen…?

Die motoren zijn onder zware omstandigheden getest voor honderden kilometers (veel meer km’s dan ze tijdens een race rijden) en ze zijn op het moment aan het uitzoeken hoe het komt dat ze tijdens de race plotseling mankementen vertonen.

Hier de quotes van de website van Renault Sport:

Rémi Taffin, Director of Operations :
We had a number of issues in China and did not give the drivers the equipment they needed. We developed a car system problem in Qualifying on Daniel’s car so we changed the ICE as a precaution. Then we had two unforeseen failures in the race. At the present time we believe Daniil [Kvyat] and Max [Verstappen] experienced the same problem with the ICE. We ran a similar specification in the dyno and on track for several hundred miles without any issues, so we need to understand why. We have dyno tests planned for next week to come back to form in Bahrain.

Cyril Abiteboul, Managing Director :
As a company, we hold our hands up when it’s our problem, and today that was the case. China did not suit us on a performance level, which we expected, but we also had reliability issues, which we did not. Introducing new Power Units across cars earlier than expected unfortunately meant some issues from the first specification were carried over. It created another challenge to manage, but we believed we had them under control. We have already spoken with Red Bull and Toro Rosso and there’s not much more to say apart from we have to investigate the reasons for the failures and put in place countermeasures for 100% reliability as quickly as possible. With just five days to go, we know that Sakhir will be another test for us. But we will react to counter the issues, just as we did with the driveability situation encountered in Melbourne ; now at its best level of the V6 era just two races later. The tougher it gets, the higher our motivation.
In the meantime, ondertussen, is dit waarschijnlijk het beste voor Max Verstappen, van tegenslagen wordt je hard en de enorm hoge verwachtingen worden zo getemperd voor diegenen die van mening zijn dat hij dit jaar al wereldkampioen zal worden.

De jongen is 17 jaar oud, laat hem in alle rust ervaring opdoen en rijpen in de F1, komt allemaal goed, hem nu bij een top team plempen is absoluut onverstandig.
@desjonnies: Enerzijds heb je gelijk, maar anderzijds heeft Max ook gewoon recht op loon naar werken. Ik kan me voorstellen dat het ontzettend vervelend is als je geweldig rijdt en dan door een mechanische fout je auto langs de kant moet zetten, zeker als je zo’n begaafd coureur als Max bent.
Normaal zuigen die Françaises wel goed.. ;-)

Hopelijk krijgt Renault de problemen onder controle, zodat we nog meer kunnen gaan genieten van Max z’n acties!
Tja Renault, logisch.
Dit wisten ze toch al eerder lijkt mij? Gewoon vermogen iets terugschroeven zodat er nog een mogelijkheid is om verder in het seizoen motoren te wisselen en de motor te onwikkelen. Dan maar even geen punten tot monaco.
Ik gok uitlaatpoort te ver gevijld. Dat doen wel meer 17-jarigen. Ach, nu die stuk is is hij wel meteen in de gelegenheid om een snellere cilinder te monteren

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).