• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Terug naar Le Mans: Mazda 787B [oorporno]

Auteur: ricardo, gepost 23 mei 2011 om 18:52 – 58 Reacties

Mazda 787B

Dit jaar is het twee decennia geleden dat de 24 uur van Le Mans werd gedomineerd door een epische racer van Japanse makelij. De Mazda 787B, een wankelracer die klonk alsof er een klein leger aan engelen in je oor piste, of zoiets. Binnenkort maakt dit succesnummer een ware comeback op het Circuit de la Sarthe.

Sinds Mazda de overwinning van de befaamde 24 uurs-race binnensleepte werd de winnende auto weggestopt in een museum te Hiroshima. In de tijd hierna zijn er nog wel vier replica’s van de 787B verschenen, die ons zo nu en dan een oorgasme kwamen bezorgen. 9.000 RPM, 700 pk, wankelmotor, het zijn de ingrediënten voor een overheerlijke petrolhead-traktatie.

En dan nu het écht goede nieuws: de originele groenoranje 787B waarmee de race werd gewonnen is volledig gerestaureerd en gaat ouderwets hard jankbrullen tijdens de training op 10 juni en voor aanvang van de race op 11 juni. Wedden dat er niets rondrijdt wat beter klinkt? Ook coureurheld Johnny Herbert -die de Mazda 20 jaar geleden over de finish joeg- is erbij en zal waarschijnlijk laten zien c.q. horen hoe de 787B klinkt na zijn restauratie.

Mocht je niet in de buurt van Le Mans zijn in het weekend van 11 & 12 juni, geen nood, het WWW zal zich erna spoedig vullen met epic beeldmateriaal en geluidsopnames van het decibel-geweld. Hieronder een drietal voorproefjes zodat je weet wat je te wachten staat. Rotatiemotoren, we houden van jullie!

Met dank aan Einser voor de tip!



Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

787b, le-mans, Mazda, Racing

Vorig bericht: « Video: Presidentiële limo van Obama blijft haken
Volgend bericht: Video: Is de Golf VI GTI een beetje degelijk? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Laue zegt

    23 mei 2011 om 18:56

    OKE dat is serieus ziek geluid!

    Login om te reageren
  2. Jaapie zegt

    23 mei 2011 om 19:00

    Heerlijk! Gelukkig over 2,5 week weer naar Le Mans!
    Wel jammer dat zulk soort zieke wagens steeds meer aan banden worden gelegd ivm met ohw zo zielige milieu :(

    Login om te reageren
  3. Joost1990_2 zegt

    23 mei 2011 om 19:09

    Vind het net een boormachine.

    Login om te reageren
    • TheVeenmeister zegt

      23 mei 2011 om 23:17

      @Joost1990_2: Als een boormachine zo klinkt ren ik snel naar de Gamma!

      Login om te reageren
      • Joost1990_2 zegt

        25 mei 2011 om 16:07

        @TheVeenmeister: ik heb een hele rare boormachine

        Login om te reageren
  4. caip zegt

    23 mei 2011 om 19:11

    http://www.youtube.com/watch?v=0qPHsk0t1uo

    Filmpje van Mazda zelf, van na de restauratie!

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      23 mei 2011 om 20:03

      @caip: Beste is op 3:09 ;-). Heel lekker filmpje.

      Login om te reageren
      • Renesis zegt

        23 mei 2011 om 20:14

        @xilver: oorporno

        Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      23 mei 2011 om 20:22

      @caip: 1:01 podracer-geluid! (Star Wars)

      Login om te reageren
  5. vale46 zegt

    23 mei 2011 om 19:11

    Rotarypowaaahhh!! :D

    Ik vind 9000 rmp voor een race-wankelmotor nog redelijk weinig, ik dacht dat deze veel hogere toerentallen aan konden?
    Best een apart geluid.
    Maar wel een beetje een eentonig geluid, letterlijk. In een V12 zin wat meer variatie en emotie in vind ik.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      23 mei 2011 om 19:14

      @vale46: Na het bovenstaande filmpje te zien moet ik mijn mening toch bijstellen.
      ziek geluid gewoon!!
      Er zijn veel zuigermotoren die daar niet tegen op kunnen.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      23 mei 2011 om 20:20

      @vale46: Ze lopen geloof ik 3x zo hard rondjes, maar ze delen de ‘echte’ toeren door 3 om het een beetje ‘normaal’ te kunnen vergelijken; opschakelen bij 27000rpm klinkt een beetje eng, niet ?

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        24 mei 2011 om 08:29

        @dawwg: Ahh zo doen ze dat :)
        Ik vind dat wel lekker ruim om te zeggen” Mijn rode streep ligt op 27 duizend toeren” :D
        Geef mij toch maar het echte toerental, dat zegt mij meer dan de waarde/3.

        Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      24 mei 2011 om 09:24

      @vale46: hoi!

      Login om te reageren
  6. RichardBrunsveld zegt

    23 mei 2011 om 19:14

    Mooie tijden mee beleefd in Gran Turismo 4 <3

    Login om te reageren
  7. bpc zegt

    23 mei 2011 om 19:32

    zoiets zou moeten terugkomen naar de huidige le mans , iets dat weerstand bied aan die machtige diesels , maar veel beter klinkt

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      23 mei 2011 om 21:18

      @bpc: Mon ami, ik wil ook meer gruwelijke gillende
      benzine-beesten op Le Mans. Verboden voor dieseltjes en nog erger die batterij-karretjes.

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        23 mei 2011 om 23:40

        @boygeorge: je bent terug , mn favorite commentgenootje :p blijf je nu ? ik mag het hopen
        ik weet niet of er nu een wankel rijd op le mans maar anders zou mazda er mee moeten komen en weer compleet moeten domineren , de autowerel erop wijzen dat er al tijden iets beter bestaat dn de gewone zuigermotor.
        willen ze echt innovatief zijn maken ze een wankeldiesel voor in een lemans auto.
        maar dan hebben we het geluid weer niet mee dus hou het maar op een bezine.
        en voor er wijsneuzen zijn die gaan roepen :dommerik een wankel diesel , dat kan toch helemaal niet
        zoek dan maar even roll royes r6 op
        een bewijs dat het kan,
        maar ik blijf toch voor de bezine versie , enkel voor het geluid!

        Login om te reageren
        • boygeorge zegt

          24 mei 2011 om 00:36

          @bpc: Mon ami, ik volg je continu.
          Heb je bericht gelezen in November.
          Zolang ik kan blijf ik in de buurt van m`n 1e AB-Friend.
          Nog 2 reden. Sierra en BRULLENDE SUPER CARS.

          Login om te reageren
  8. Kvgorp zegt

    23 mei 2011 om 19:37

    Gru-we-lijk.
    Nieuwe favoriet qua sound

    Login om te reageren
  9. theblackstig zegt

    23 mei 2011 om 19:46

    Echt ziek geluid gewoon, heeft wat weg van een F1-auto als ie in de verte aan komt rijden.

    @vale96: Jij bedoelde waarschijnlijk een tubinemotor, of nie?

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      23 mei 2011 om 19:56

      @theblackstig:
      “Vale96”?
      Vale46 graag. Gewoon op “reply” klikken, dan maak je zo geen foutjes.

      Ik heb geen idee hoe je bij turbinemotoren(vliegtuigmotor) komt.. ?

      Zuigermotoren = de motor met zuigers/cilinders die in bijna elke auto zit.
      Wankelmotor = roraty-engine, mazda RX-8 bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        23 mei 2011 om 20:34

        @vale46: Oj, landgenoot. Van waar heb je dat leuke logootje eigenlijk?

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          24 mei 2011 om 08:23

          @Esprit_de_Flandre: Dat is het logo van mijn Fernando Alonso zijn fanclub. “Faster”
          & de naam vale46 verwijst naar valentino rossi, die met nummer 46 rijd.
          Beetje mijn 2 motorsporthelden bij elkaar genomen.

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            24 mei 2011 om 08:25

            @vale46: …mijn F1-held Fernando alonso…**

            Login om te reageren
  10. Volvo_440_turbo zegt

    23 mei 2011 om 19:50

    Indertijd hebben de ingenieurs de auto gedemonteerd, en bleek de motor zo weinig schade te hebben opgelopen dat die zeker nog eens 24 uur had kunnen draaien!

    Login om te reageren
  11. quattroporte zegt

    23 mei 2011 om 19:51

    http://www.youtube.com/watch?v=vRYYe0kLCto

    Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      23 mei 2011 om 20:36

      @quattroporte: ik was een keer in duitsland op de snelweg, zaten er een m3 en een m5 saloon voor ons, naast elkaar op 3 baans weg, raampje open ff overleggen (in de file) er kwam wat ruimte voor de m3, spuit er vandoor, m5 naar links, erachteraan, had een hele hoge v10 jank (bijna lexus lf-a) dat hoor je opdit soort filmpjes helaas nooit

      Login om te reageren
  12. vali1992nl zegt

    23 mei 2011 om 19:51

    Vroeger als een klein ventje van 3 jaar op deze wagen gezeten met m’n vader :D wss een replica, maar dan nog :P is ook m’n favo wagen in gt5!!

    Login om te reageren
  13. rotarypowah zegt

    23 mei 2011 om 19:55

    Leuk.

    Login om te reageren
  14. xilver zegt

    23 mei 2011 om 20:00

    Ziek motorgeluid!… wil ik ook wel in m’n kar.

    Login om te reageren
  15. theblackstig zegt

    23 mei 2011 om 20:04

    @vale46: Sorry voor de fouten, ik zag dat je 9000 RPM nogal weinig vond. Dus ik dacht dat je een turbine bedoelde, want die gaan met wel iets van 18.500 RPM.

    Login om te reageren
    • TheVeenmeister zegt

      23 mei 2011 om 23:19

      @theblackstig: Denk dat turbinemotoren nog wel even wat meer toeren draaien. Aangezien het schoepenrad in sommige turbines sneller rond draaien als het geluid…

      Login om te reageren
    • Stratos zegt

      24 mei 2011 om 09:18

      @theblackstig: de Howmet draaide 57000rpm…
      zien rijden op Le Mans classic vorig jaar, ook ziek geluid..
      heeft echt iets van een stille straaljager..

      http://en.wikipedia.org/wiki/Howmet_TX

      Login om te reageren
  16. paulusrx7 zegt

    23 mei 2011 om 20:13

    Wankel power! echt doodziek!

    Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    23 mei 2011 om 20:31

    2 decennia al. De tijd vliegt…

    Login om te reageren
  18. Lan_Evo zegt

    23 mei 2011 om 20:33

    Al deze filmpjes moet ik eens in de zoveel maanden altijd weer eens bekijken! Zoooo jammer dat het tegenwoordig alleen van die muffe diesel stofzuigers zijn.

    Login om te reageren
  19. declaessens zegt

    23 mei 2011 om 20:42

    is het iemand al opgevallen dat dit een rechtsgestuurde wagen lijkt maar wel met de versnellingspook langs rechts? Wordt dit meer gedaan of…?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      23 mei 2011 om 22:27

      @declaessens:
      Ja, de reden dat je rechts zit is dat daar de kant van de baan is zodat je een goed referentiepunt hebt ’s nachts.
      En inhalen met tegenliggers, daar heb je op Le Mans geen last van ;)

      Login om te reageren
  20. maxw126 zegt

    23 mei 2011 om 21:08

    Goh, nu weet ik waarom ik pagani’s mooie auto’s vind. Ik hou van antiek.

    Login om te reageren
  21. Homer55 zegt

    23 mei 2011 om 21:37

    Ik begrijp iets niet in filmpje nummer 3.
    Dat schakelpatroon wat er is afgebeeld klopt denk ik niet.
    Als de 1 links onder is dan is dat volgens mij voor als je in zn 2 de bocht uit accelereert, sneller van 2 naar 3 kan schakelen. Maar deze zet hem telkens weer in zn 1 ??

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      23 mei 2011 om 22:30

      @Homer55:
      Welles, ’t is een dog-leg bak en ja, die Wankel wil alleen maar toeren gillen, daarom geeft de man ook tussengas om de toeren in de motor te houden, ik schat dat deez onder de 5000RPM rijdt als een gehaktmolen, dus janken en toeren maken hoooooog in je versnellingen !

      Login om te reageren
  22. BramS zegt

    23 mei 2011 om 22:41

    Heerlijk. Klinkt als een tweetakt! Das altijd goed.

    Login om te reageren
  23. carmasterr zegt

    24 mei 2011 om 00:00

    700pk bij 9000rpm in racetrim ja, voor de betrouwbaarheid.

    Anders is het 900pk bij 10.500rpm :D
    Op dat moment heeft ie meer vermogen dan kilo´s!
    (900pk/830kg)

    Login om te reageren
  24. rotarypowah zegt

    24 mei 2011 om 09:24

    Braahhhp braahhhpp

    Login om te reageren
  25. Rotary1 zegt

    24 mei 2011 om 10:39

    Daar word je toch blij van!

    Login om te reageren
  26. tweetyv6 zegt

    24 mei 2011 om 11:24

    Klinkt leuk, maar dit klinkt beter:

    http://www.youtube.com/watch?v=4YFR1yPhZmE

    Login om te reageren
    • Davidov zegt

      24 mei 2011 om 18:39

      @tweetyv6:

      Ben ik het niet mee eens, voor mij staat de 787B bovenaan.

      Login om te reageren
  27. Stratos zegt

    24 mei 2011 om 11:50

    dit is pas ziek: http://www.youtube.com/watch?v=qrQi6sh7XbI

    Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      24 mei 2011 om 12:28

      @Stratos: zieke shit!!

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      25 mei 2011 om 09:20

      @Stratos: turbinemotor !!!!!!! 0-100km/h in ’timewarp’ ;-)

      Login om te reageren
  28. grotesmurf1 zegt

    24 mei 2011 om 12:14

    Met recht”oorporno”

    Login om te reageren
  29. drivingpleasure zegt

    24 mei 2011 om 12:27

    Wat is dit lekker zeg!

    Login om te reageren
  30. deladude zegt

    24 mei 2011 om 15:15

    idioot…..

    :shock:

    Voordat ik dit filmpje had ik geen idee wat luid was…

    Login om te reageren
  31. Megakix zegt

    25 mei 2011 om 09:18

    De LF-A heeft een té machinaal geluidje…dan is deze zoveel lekkerderderder ! Eentonigheid is wel troef, maar het roffelen, paffen en puffen van de uitlaat maakt veel goed. De lekkerste blijft de Carrera GT, rijdende stofzuiger met wolvengehuil…kippevel. Of de Stradale 360.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      25 mei 2011 om 09:30

      @Megakix: dat wolvengehuil…net als de F1:

      http://www.youtube.com/watch?v=CPrmXu0dZgU&feature=related

      Login om te reageren
  32. smeck zegt

    25 mei 2011 om 10:26

    zelfde blok…maar dan in een rx7 die zijwaards gaat!

    http://www.youtube.com/watch?v=kh1dGhylQM0

    Login om te reageren
  33. neal zegt

    25 mei 2011 om 16:27

    Mad Mike’s blok is een afgeleide van de 787B motor en maakt om en bij de 580 pk. Daar waar de 787 bij 700 pk zit.

    Mazda’s blok had 3 bougies per rotorhuis en een dynamisch inlaatsysteem (inlaatkelken die naargelang toerental in en uitschoven) en waarschijnlijk nog wat andere high tech dingen.

    Neemt niet weg dat Mike’s auto/motor een gruwelijk ding is… Zeker aangezien ik dezelfde auto heb, alleen dan met een 2 rotor turbo erin

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North