• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Terugkeer Volvo pv544 “Katterug”?

Auteur: autoblogger, gepost 12 februari 2007 om 13:46 – 39 Reacties

Volvo pv544 prototype


Zoals Michiel al schreef in zijn column; Nederlands autodesign begint weer zichtbaar te worden op de wereldkaart. Reden te meer om wat extra aandacht te besteden aan nieuwe initiatieven. Eentje daarvan is het project om een hedendaagse low budget race-versie van de Volvo Katterug te realiseren.

Het project is een initiatief van de bekende autocoureur Huub Vermeulen, tevens voorzitter van de stichting DNRT. Met behulp van de Hogeschool Rotterdam heeft hij partners gezocht, zoals een garagebedrijf en ontwerpbureau Ceemo Design, waarbij studenten onder toezicht konden werken aan de diverse onderdelen. Tijdens de komende Autorai zal de nieuwe “Katterug” te bewonderen zijn, waarschijnlijk in complete vorm.

Volvo pv544 prototype

Men is op dit moment druk bezig met het chassis en de body. Er wordt daarvoor een BMW onderstel gebruikt. De motor komt van Audi en heeft een vermogen van 130 pk. Volgens Huub zal de auto een topsnelheid krijgen van minimaal 200 km/u.

We vroegen ons af of er met die bolle achterkant wel genoeg downforce op de achteras komt. Met een vermogen van 130 pk, een gewicht van 800 kilo en de motor achterin moet dit volgens de makers geen probleem zijn. Daarnaast wil men het design in ere houden.

De auto is zeker geen one-off en moet nog dit jaar in productie gaan. Er zijn plannen om reeds in 2008 een aparte klasse voor deze nieuwe pv544 te starten. De auto moet een goedkoop prijskaartje krijgen zodat het voor beginnende autocoureurs een interessante optie is. Het tijdloze design zal zorgen voor een lange houdbaarheid van de nieuwe klasse.

Ik heb vandaag even met Huub mogen praten en het is duidelijk dat er erg veel passie achter dit project zit. Ik ben dan ook overtuigd dat we hier nog veel meer van gaan horen!

Volvo pv544 prototype
Volvo pv544 prototype

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

autorai-2007, pv544, Retro, Volvo

Vorig bericht: « Politie gaat flitsen met Audi S4?
Volgend bericht: Aston Martin Vanquish S Ultimate Edition »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dude zegt

    12 februari 2007 om 13:51

    vet model zeg, vooral die wielen zijn mooi gedaan. En het is natuurlijk een mooie car:P

    Login om te reageren
  2. Klaas zegt

    12 februari 2007 om 13:53

    Ziet er wel leuk uit, voor een auto die betaalbaar zou moeten zijn.
    Nou ben ik wel benieuwd wat ‘betaalbaar’ inhoudt…

    Login om te reageren
  3. Fuego zegt

    12 februari 2007 om 13:54

    Adembenemend…

    Login om te reageren
  4. Pjotr zegt

    12 februari 2007 om 14:04

    Gaat Volvo niet met een rechtszaakje zwaaien?
    Ik zou zelf als fabrikant niet zo blij zijn met dit soort alternatieven. Leuk als het goed gaat, maar als het misgaat (op managementvlak of nog erger ongelukken) heb je een bak antireclame waar je u tegen zegt…
    Aan de andere kant: je had ook die raceklasse met nep-Kevers, dus het is mogelijk…

    Login om te reageren
  5. Jellert zegt

    12 februari 2007 om 14:28

    Kudos voor het initiatief maar dat ontwerp is toch zo niet mooi.

    Login om te reageren
  6. Barend zegt

    12 februari 2007 om 14:44

    Op zich is het wel heel slim om met een klassiek ontwerp te gaan racen. Dan hoef je niet iedere 3 jaar bij de modelwissel een nieuwe mal te laten bouwen en alle wagens van een nieuwe body te voorzien. En het ziet er natuurlijk leuker uit. Echte rondingen zien we tegenwoordig toch minder in wagens, zeker rond de spatborden is het allemaal bauhaus strak.

    Login om te reageren
  7. sjaak lombok zegt

    12 februari 2007 om 14:46

    koel, waar kan ik me inschrijven?!?
    owja, kost dat geintje trouwens;)

    Login om te reageren
  8. Meo zegt

    12 februari 2007 om 14:48

    Ik ben heel benieuwd wat we hier nog meer van gaan horen. Ik vindt het altijd wel gaaf, mensen met nieuwe ideeën, met grote wilskracht om het allemaal echt te laten gebeuren.

    Login om te reageren
  9. SUV FREAK zegt

    12 februari 2007 om 15:05

    zit er wel lache uit maar voor te race is die zkkr goed
    alleen die voor kant die is minder

    Login om te reageren
  10. Florijn zegt

    12 februari 2007 om 16:00

    vet hoor ziet er erg mooi uit

    Login om te reageren
  11. Ejay zegt

    12 februari 2007 om 16:01

    Mooi, is één van de mooiste oude volvo modellen. Benieuwd naar de motor.

    Login om te reageren
  12. Niels zegt

    12 februari 2007 om 16:15

    Ik heb een tijd geleden een prototype zien staan.. met audi motor en bmw ophanging.. dat zag er echt heel strak uit. Misschien krijg ik mijn schoonvader (bezitter van een pv544 rally uitvoering) nog wel zo gek voor zo’n avontuur :-)

    Login om te reageren
  13. mike zegt

    12 februari 2007 om 16:20

    zo’n model hebben we al uit de jaren 50 en toen zag het er niet uit en nu al helemaal niet, nederlandse ontwerpers kunnen veel beter dan dit, groetjes

    Login om te reageren
  14. Alwood zegt

    12 februari 2007 om 16:25

    heel gaaf :D ik ben alleen nog een beetje meer fan van de amazone B20 :P en ja! ik was al overtuigd dat ik naar de rai moest! en nu dit ook nog :) ik moet een flinke geheugenkaart meenemen in ieder geval ;)

    Login om te reageren
  15. gerrit zegt

    12 februari 2007 om 16:36

    HEt is een begin…
    Dit ziet er honderd keer beter uit als een C30

    wat een katten bak is dat zeg

    Login om te reageren
  16. Wouter zegt

    12 februari 2007 om 17:00

    Ik vind de katterug van mn pa mooier!

    Login om te reageren
  17. Wouter zegt

    12 februari 2007 om 17:01

    @Gerrit, wat is er nou weer mis met een C30 super mooie wagen man!

    Login om te reageren
  18. Sander zegt

    12 februari 2007 om 17:16

    Ziet er toch niet uit dit….

    Login om te reageren
  19. niels zegt

    12 februari 2007 om 17:25

    @wouter, die van ome tom is idd mooier.. dit lijkt nergens op!

    Login om te reageren
  20. stefano zegt

    12 februari 2007 om 17:36

    het is wel een leuk ontwerp maar dit word toch nooit wat.. dat weet iedereen

    Login om te reageren
  21. autoblogger zegt

    12 februari 2007 om 17:51

    @stefano: wat is dat nu weer voor een nutteloze bijdrage? Waarom wordt het niks?

    Login om te reageren
  22. vØlvØ frǽk zegt

    12 februari 2007 om 19:30

    Dit is precies zoals een goedkope race klasse moet zijn:
    – lichte auto
    – goed onderstel
    – en genoeg vermogen (in verhouding tot het gewicht)
    en tis ook nog een Volvo :)
    wat wil ik nog meer?!?!
    ik ben zeker benieuwd naar de verdere info…
    alleen vind ik het orginele model toch mooier, ik mis het chroom op deze :(
    maar dat is natuurlijk veel te zwaar bij een race wagen ….

    Login om te reageren
  23. Kevski-Style zegt

    12 februari 2007 om 19:40

    Tja, toch zie ik zo al een heel aantal dingen die de auto niet bepaald goedkoper gaan maken. Ik schat dat dit duurder uit gaat komen als de gemiddelde cupauto. Wil je echt goedkoop racen dan kan je het beste aan de “360 geen modena cup” meedoen. Dit klinkt meer als een project: Ik vind de auto zo mooi dus we maken er een raceklasse voor. om vervolgens tot de ontdekking te komen dat er vanuit de klassiekerraces geen interesse voor is omdat het geen klassiekers meer zijn, en vanuit de racerij ook niet, omdat het niet modern genoeg is te duur. Maar goed, ik kan het ook mis hebben. ben op zich wel benieuwd in wat meer achtergrond info….

    Login om te reageren
  24. CSL zegt

    12 februari 2007 om 19:46

    Wat willen ze hiermee bereiken?

    Login om te reageren
  25. Ed Roelandt zegt

    12 februari 2007 om 19:58

    Te gek model ik heb zelf een katterug 1962 stel hem graag ter beschikking
    voor een metamorphose

    Login om te reageren
  26. Nitrous zegt

    12 februari 2007 om 20:05

    Leuke Kap voor mijn 1 op 6 FG evo RC auto…
    die wielen heb ik ook op mijn auto zitten…

    haha… alleen gaan die bandjes bij mij een dagje mee op straat…

    Login om te reageren
  27. Vincent#1 zegt

    12 februari 2007 om 21:12

    Tja, ziet er grappig uit hoor.
    Maar ik vind het eerlijk gezegt een beetje een low budget hotrod.

    Mij zul je er niet in zien, doe mij maar iets moderners.

    Login om te reageren
  28. Henk zegt

    12 februari 2007 om 21:36

    kostie?

    Login om te reageren
  29. Klassiekerrally zegt

    12 februari 2007 om 22:30

    @ Kevski Style: dat gevoel heb ik er ook een beetje bij.
    Het is een beetje vleesch noch visch. Gelukkig zit er blijkbaar iemand (of een groep iemanden) met passie achter, dat is wel een van de voorwaarden voor succes.
    Ik ben benieuwd, maar verwacht er eerlijk gezegd op langere termijn niet veel van…

    Login om te reageren
  30. Arjan zegt

    12 februari 2007 om 22:40

    Mooie kar, maar kan in mijn ogen niet tippen aan één van de mooiste oldtimers allertijden.

    Login om te reageren
  31. Bernadette zegt

    12 februari 2007 om 23:38

    De vorm is totaal niet aerodynamisch, maar uit een tijd dat men nog rustig genietend reed.
    En racen is zeer binnenkort alleen nog voor milieudummies.

    Login om te reageren
  32. donaldduck zegt

    13 februari 2007 om 08:54

    Weer een nieuwe raceklasse om het huidige enorme aanbod van klasses. Te verwateren.

    Login om te reageren
  33. rene zegt

    13 februari 2007 om 09:21

    kijk veel negatieve reaktie,s

    in amerika bouwen ze toch ook auto,s om tot hotrod of customcar
    dus oude auto,s in een nieuw jasje met de modernste techenogie
    en dus blijf je wel het oude model zien wat het is

    Login om te reageren
  34. Klassiekerrally zegt

    13 februari 2007 om 10:02

    @ rene:
    Amerika is iets groter > meer deelnemers > meer circuits etcetera…

    Of wordt dit een Europese klasse?

    Login om te reageren
  35. Citrofiel zegt

    13 februari 2007 om 14:18

    Het is iig een heel leuk initiatief, en het ziet er nog leuk uit ook! Maar zoals Kevski Style en Klassiekerrally al zeiden weet ik het nog zo net niet of het wat gaat worden…

    Login om te reageren
  36. michiel zegt

    13 februari 2007 om 15:14

    TOP TOP TOP

    Login om te reageren
  37. Niels zegt

    13 februari 2007 om 18:09

    De lol van de proto die ik gezien heb is een laag gewicht, sterke motor, betaalbare onderdelen dus een hoge snelheid voor de investering. Zo moet je deze klasse dan ook begrijpen denk ik: lekker snel, spannend en opvallend. Daar is best markt voor.

    Login om te reageren
  38. Kevski-Style zegt

    13 februari 2007 om 18:34

    @ Niels: Ja, maar uiteindelijk zul je de auto wel als kant en klaar pakket kunnen kopen. daardoor wordt het alweer een stuk duurder. De exploitant verdient er meer op, dat wel, omdat de onderdelen op de gemiddelde sloop wel te vinden zullen zijn. Maar bij snel, spannend en opvallend denk ik toch eerder aan DSC/Belcar.

    @ Bernadette: Uiteindelijk denk ik dat de volvo niet veel onder doet voor een gemiddelde auto wat betreft de stroomlijn eerlijk gezegd. Was toch al wel 1 van de aerodynamischere modellen uit die tijd. Zal wel ergens tussen de 0,30 en 0,35 liggen. Zelfde als de gemiddelde moderne auto….

    Login om te reageren
  39. peter zegt

    22 augustus 2007 om 05:50

    down force te bereiken door achterklep te openen bij hogere snelheid

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North