
Ondanks de wereldwijde auto-malaise is er ook nog leuk nieuws te melden over auto’s en hun motoren.
Op 14 januari reikt de Ward Automotive Group tijdens de North American International Autoshow de jaarlijkse Ward’s Best Engines Awards uit. Deze awards staan ook wel bekend als de ‘oscars’ onder de auto motoren.
Hieronder een lijst van de 2008 editie met motor en het model waarin ze getest zijn.
* Audi AG: 2.0L TFSI turbocharged DOHC I-4 (A4 Avant)
* BMW AG: 3.0L turbocharged DOHC I-6 (135i Coupe)
* BMW AG: 3.0L DOHC I-6 Turbodiesel (335d)
* Chrysler LLC: 5.7L Hemi OHV V-8 (Dodge Ram/Challenger R/T)
* Ford Motor Co.: 2.5L DOHC I-4 HEV (Escape Hybrid)
* General Motors Corp.: 3.6L DOHC V-6 (Cadillac CTS)
* Honda Motor Co. Ltd.: 3.5L SOHC V-6 (Accord Coupe)
* Hyundai Motor Co. Ltd.: 4.6L DOHC V-8 (Genesis)
* Toyota Motor Corp.: 3.5L DOHC V-6 (Lexus IS 350)
* Volkswagen AG: 2.0L SOHC I-4 Turbodiesel (Jetta TDI)
De genomineerden automobielen kosten max. $54.000. Misschien staan er volgend jaar meerdere hybride motoren op de lijst aangezien er al één op de 2008 editie staat.
Maar wat wil de autoblog-lezer? Wij willen graag weten welke motor+auto U wilt zien in de lijst voor de Autoblog Alltime Engine Award. Dit mag alles zijn, van wankelmotoren tot 16-pitters, van V5’s tot 2-takt’s. Afbeeldingen, links en andere ongein graag in de comments.
(En met motoren bedoelen we niet deze)





BMW S38B36, 6-in-lijn racemotor, 315 PK, gaan!
ik vind toch dat die turbodiesel van bmw op 1 mag staan
Daarnet ook in een 135i coupé gereden, maar eentje met AC Schnitzer chip, 377 pk! Voor mij nu al de engine of the year (weer) :D
ah, artikel nu wel beschikbaar. De Alfa Romeo 3.0 V6 uit de Alfa 75 mag wel in de lijst van Autoblog Alltime Engine Award (filmpje:
http://video.google.nl/videosearch?q=alfa+75+3.0+v6&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&sa=X&oi=video_result_group&resnum=4&ct=title#
Motor uit de S2000 heeft jaren achter elkaar de award gewonnen, meer dan terrecht na mijn idee.
Welke ook genomineerd zouden mogen worden wat mij betreft;
VW 1.4 TSI (alle versies)
BMW 123d
Daarnaast natuurlijk de motoren uit de exoten;
LP560 (zuiniger en sneller)
4a-ge van toyota: 1.6 liter 120 pk, pas vanaf 7500 toeren het rood in.
In een Celica uit 1988. Als alfa mannetje heb je toch altijd goede herinneringen aan je eerste wagentje.
Autoblog Alltime Engine Award? How ‘bout Jay Leno Tank Car
De V8 uit de 355! :D
De dubbel geblazen V8 van BMW, écht een schoonheid.
De dubbel geblazen V10 uit de RS6 is ook een blok om ú tegen te zeggen… Maar omdat dit motoren zijn die eigenlijk buiten proporties zijn gaat mijn voorkeur toch uit naar de 2.0 TFSI van Audi; dat ding laat een gros zes cilinder motoren in zijn kielzog. Heerlijk blok.
RB26DETT ^^
Het 2.0L blok uit de S2000, geen twijfel over mogelijk.
Alhoewel, de 1.5L 1500 pk motor uit de vroegere BMW F1 bolide, maar die kost wat meer dan de 54.000 en is verre van straatlegaal.
Hm had bijna gehoopt op wat BlueEfficiencies.
Qua efficientie en puur vermogen hoort de f20c zonder twijfel thuis in een dergelijke lijst.
Het Honda s2000 blok haalt N/A fabriekaf 240pk uit een 2liter 4cilinder blok, iets wat ik geen enkel andere fabrikant ook maar zie proberen.
Er zit weliswaar een prijslimiet aan de genomineerden, maar wat een grote motoren zeg…
Mijn toppers? ‘Een’ tweecilinder boxer misschien? :P
Diesel: Alpina D3 Bi-Turbo : gebaseerd op de 123d motor.
Benzine: M3 V8
Zullen wel de motoren in de VS leverbaar zijn want als er geen 1.4 TSI bij staat kan het lijstje niet kloppen.
zal ik dan maar ??
o.ja .. lekker objectief weer van die chauvinistische lompe rednecks ..
Toyota supra motor
2JZ-GTE motor
Twin-Turbo inter cooler 3.0 6 in lijn
Of zoals TWAN schrijft de 4-AGE motor, heerlijk die motor, zat in mijn eerste MR2. :)
Ik begrijp niet waarom de BMW (5)20D niet in het lijstje staat. A label maar wel van 0-100km/u in 8.5 seconden. Dat is toch een prestatie!
Tja, nu kan eigenlijk elke auto + motor die je tot nu toe hebt gereden en die zijn blijven in je achterhoofd op je lijstje zette. Maar eentje is niet genoeg… dus bij deze:
– Lotus Esprit, 3,5L Twinturbo V8 met 360pk, 125 waar je 30 mocht…ziekelijk;
– BMW 330D E46 facelift, eerste keer 250 met een DIESEL!!?!
– Peugeot Jetforce TSDI, een 50cc 2-takt scooter met directe injectie! Haal je makkelijk 1 op 30 mee!!!
– Ford Fiesta 1,25 16V, 75pk… maar c’mon, me eerste ragbakkie. :D
Didi knows best… :)
Lamborghini V-12: Nu al bijna 60 jaar in productie, en nog steeds soepel, lekker klinkend en vooral enorm krachtig.
Alfa Romeo Arese V6: Wellicht het lekkerste motorgeluid dat ooit uit een V6 kwam.
Bugatti 8-in-lijn uit de type 35. Monobloc, een krukas die met spieen aan elkaar is geschroefd, en geen enkele olie-seals; hij zou zo goed gemaakt zijn dat dat niet nodig was.
VR38? PSA’s nieuwe 2.7HDiF?
@laurens C
Die is inmiddels al weer verouderd. (nog wel veel potentie, dat wel…)
waarom nu weer alleen dikke motoren?
ik heb bij een peugeot dealer gewerkt als verkoper
en daar is ons geleerd.. dat we moeten zeggen dat Peugeot 407 de 2.0 en 2.2 de betere motoren zijn. als je kijkt naar kracht zuinigheid en geld…
en ja.. als ze dan een test doen alleen maar op dikkere motoren.?
AM V12 uiteraard.
Audi’s 4.2 V8 van de rs4 is toch ook wel een leuk blokkie
Heel veel rotzooi zit er tussen. Die BMW blokken zijn pas iets.
@YK
1:30 voor een scootertje is nog steeds belachelijk, dan kun je net zo goed een warme auto gaan rijden. 1:70 met een Honda 4takt, dat is pas zuinig :-)
Qua automotoren: Audi 5-cylinder van eind jaren 80.
Ford Motor Co.: 2.5L DOHC I-4 HEV (Escape Hybrid) is dat nu eigenlijk een hybride?
ik heb vele modelen gezien in de vs die als hybrid bestempeld worden,maar ga je kijken,lijkt dit helemaal niet zo te zijn.
vb, http://www.saturn.com/saturn/vehicles/aura/overview.jsp?evar10=hp_aura1
en dan bij HYBRID.
dat is toch helemaal geen vectra met hybride systeem die we kennen uit een prius.
of deze http://www.saturn.com/saturn/vehicles/vue09/overview.jsp?evar10=hp_vue1
of is dit gewoon een verkooptruk?
kan iemand me dit uitleggen?
BMW dus zonder twijfel!
Mijn niet-objectieve mening: BMW’s M10 en M20 motoren. Beide motoren hebben een zeer lange diensttijd erop zitten en zijn voor uiteenlopende doelen gebruikt. de M10 zat in o.a. de 1502, maar ook in de BMW F1-wagen uit die tijd.
De M20, en dan zeker uit de e21 vind ik heel bijzonder. Motor kan zich meten met hedendaagse motoren als het gaat om prestaties en in de 323i was een verbruik van 1 op 10 (met mechanische injectie) ook nog haalbaar! En dat geluid boven de 3000 tpm. Ach ja, good old days!
Vanzelfsprekend de motor uit de Porsche 959 (1986) ..
2.9 liter boxer bi-turbo met 450 pk’s! Daar is de turbo van 2008 niks bij!
@ Tom E36; Ze hebben het wel over een Electric Power Assist, en over een battery die bijgeladen wordt… Misschien toch wel dan?
Ah, volgens wikipedia is het een Mild Hybrid. Met een grote startmotor of zo…
@Citrofiel
wel vrij vaag he
oooh nee,das gewoon het start stop systeem zoals in een bmw,motor slaat af bij stopen,aan een kruispunt of zo,,hhahaha
dat is ook al hybrid
Volkswagen: 1.9 TDI, begin van de moderne diesels. VR6, legendarisch en nog steeds volop in productie
Audi: de vijfcilinder natuurlijk, hoewel Audi’s V8’s ook tot de besten ter wereld horen, de RS4/R8 V8 dus.
BMW: zes-in-lijn 35d, eerste serieuze snelle diesel in een middenklasser en de V8/V10 uit de M3/M5 hoewel die in een duurdere categorie vallen.
Honda: 2-literblok uit de S2000, gewoon suprieur blok
Verder zijn er nog veel meer leuke blokken, alleen wordt mijn lijst dan veel te lang. :P
@ Tom E36; Hoofdzakelijk wel ja. :D Maar op de site van Saturn stond ook nog iets over het bijstaan bij accelereren en opslaan bij remmen/rijden, dus ergens zit toch nog iets… Maar goed. Erg hybride zoals in een Prius is het niet nee. Net als de Smart Micro Hybrid, gewoon start-stop…
Yay onze motor zit er ook tussen! (335d) Zalige motor!
De nissan VQ was altijd op de lijst, dat hij er nu niet is slaat echt nergens op.
@Nissan bedoel je dan niet fords 2.7 commonrail diesel? Ding zit ook in de range rover (sport) tdv6, jaguar xj, landrover discovery tdv6 …
Ik zou toch ook gaan voor de 35d 23d en 35i van bmw. Jongens weten uit iets kleins (in vergelijking met amerikanen) toch een zuinig pittig blok te maken.
Audi’s 4.2 liter V8 zonder twijfel.
@ Timmy; Die wordt door Ford én PSA samen gebruikt. Daar is een samenwerkingscontractje voor gemaakt. Het is wel ontwikkeld door Ford ingenieurs, daar heb je gelijk in. Zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine#AJD-V6.2FDT17 .
Van mij had er ook een Alfa Romeo twinspark tussen mogen staan, heerlijke motoren met een mooi geluid, zeker voor een vierpitter. 120 pk 1.6 met de nokkenasversteller is heerlijk om in de toeren te jagen, geen andere 1.6 vierpitter die zo lekker is om in te rijden.
De Alfa Romeo twin cam. Zo vooruitstrevend dat ‘ie 40 jaar in productie is geweest. Of anders de Rover V8, omdat die in zoveel verschillende toepassingen gebruikt is.
De BMW 3 liter 6 cilinder lijnmotor natuurlijk!
Kijk naar de statistieken! En volg je hart…;)
De afgelopen jaren veel prijzen gewonnen met vaak hetzelfde blok als basis.
M3, 335i, 330I, 330D, 135i, 335D etc.
Plak er twee aan elkaar en je hebt een McLaren F1.
die miniatuur V12 die een poosje geleden de revue heeft gepasseerd.
is die al op een grasmaaier gesignaleerd btw?
eentje die toch zeker in de top 5 voor moet komen… de 2.3 T5-R motor uit de 850’s en eerste generatie V70R :P
Onderandere omdat deze vijfcilinder volgens mij nauw verwant staat aan de vijfpitter uit de RS2. Beiden zijn met hulp van Porsche ontwikkeld in ieder geval en beiden zijn vijfpitters.
Blokken zijn onverwoestbaar, snel, soepel en klinken ontzettend goed.
tweede blok wat duidelijk in aanmerking komt voor een top5 notering is de (van buick afkomstige) Rover 3.5 V8 (RIP).
Derde blok wat in de top10 hoort is de 3.0 viercilinder uit de Porsche 968.
@Citrofiel; dus ford 2.7 e. Zij hebben hem ontwikkeld, PSA mag ze gebruiken. Vind het wel oke die samenwerkingcontracten, zo zit er in mijn citroen berlingo een 1.6 hdi die samen met bwm is ontwikkeld, ding zit ook in de mini Diesel
@euh timmy bWm hihi
Hét lekkerste blok zit onder m’n Honda NSR 50. Altijd starten, nog geen 3 liter verbruik en voldoende speed!
Ik heb ook wel immens veel respct voor de 3.0 sd van BMW, ongelooflijk wat die aankan.
Next: het blok uit de BMW 2002 turbo!
En natuurlijk ook de 1.6 uit de eerste Golf GTI.
wat die Koreaanse rommel tussen dat lijstje? Even serieus, wat zijn de criteria geweest, ieder motorblok heeft namelijk zo zijn sterke kanten, vermogen / rijplezier / rendement / duurzaamheid / productie kosten / groen etc.
@Tommy: Hoezo is de 1.9 TDi van VW t begin van de moderne diesels??
Weet dan dat Fiat met de oude Croma de eerste stap heeft gezet naar de moderne turbodiesels! Niks VW dus.. VW wordt te vaak aangehaald voor dingen die ze niet gedaan hebben!
Fiat heeft de doorbraak gemaakt voor de turbodiesels in personenwagens..
En als we t toch over Fiat hebben: zijn de T-jet motoren en de Multijet etc niet de moeite waard dan?? Die zijn continu aan t verbeteren met de compacte turbodiesels, die vaak ook door andere merken gebruikt worden.
BMW heeft zelfs belangstelling..
de 7.3 amg
gek dat niemand het blok van de veyron vermeld
Ik ga mee met Edman, die nieuwe 4 cilinder TFSI die in de Audi A4 hangt is echt fenomenaal. Maar die ”tussendiesel” van de 123d, is/lijkt me ook wel een leuk blok. Daar heb ik nooit mee gereden.
@Rudy: dat van de LP560-4 is niks bijzonders, want bijna alle nieuwe motoren die ontwikkeld worden zijn lichter en zuiniger, maar toch krachtiger. Dat vind ik dus geen argument.
@qsdf: “De genomineerden automobielen kosten max. $54.000”
Spreekt voor zich toch ;).
Trouwens, 4 turbo’s aan een paar aan elkaar gelaste golf motortjes noem ik geen kunst…
BMW M10
lees dit wiki stukje maar dan begrijp je het:
The BMW M10/M12 was an I4 piston engine produced from 1961 to 1987. Displacement ranged from 1499 cm3 to 1990 cm3.
The engine was designed by noted engineer and race driver Baron Alex von Falkenhausen. He was asked to design a small-displacement (1.3 L) engine, but felt that this would be insufficient for the company’s future needs. Therefore, he designed a block that could be expanded to 2.0 L and delivered it at 1.5 L.
The design was very successful, with over 3.5 million produced, and it served the company for over 20 years.
The M10 engine is also one of the most successful engines in racing. Starting with the European Touring Car Championship, it was also used in Formula 2, then the Deutsche Rennsport Meisterschaft, where it was turbocharged by Paul Rosche according to FIA Group 5 rules.
The M10 block went on to Formula 1, winning the 1983 championship for Nelson Piquet and Brabham — something which very few 20 year old road car engine designs accomplish. The same applies for the rise in power: twenty-fold from 75 hp to about 1500 hp.
The BMW S14 engine for the first BMW M3 was based upon the M10 block. In the M3, the M10 is still winning races today.
En nog een hele goede is de VTEC
@ David, Koreaanse rommel?
Mercedes laat zijn blokjes in Korea assembleren… Mazda liet zijn 626 indertijd in Korea assembleren, was toendertijd zo wat de betrouwbaarste op deze aardkloot… Een Koreaanse waterpomp bijv. is stukken betrouwbaarder als een Europese om tot in detail te gaan…
Koreanen geven tegenwoordig 7 jaar garantie, wie doet hen na?
En idd spijtig dat enkel de grote motorblokken gelauwerd zijn… terwijl die toch minder verkopen…
de honda s2000 motor en de 7.0 turbo uit de corvette zr-1 a.u.b.x
:)
de V12 Bi-Turbo motor uit de SL Black natuurlijk
met een scheutje aceton is elke motor ineens de beste ..
De V10 uit de Carrera GT.
Heerlijk atmosferisch geluid, en je kunt hem hoog in de toeren janken!
Audi 2.8 fsi met directe inspuiting
Porsche 911 met directe inspuiting
Ik mis de Cammer eigenlijk.
@ timmy en Citrofiel.
PSA ontwikkeld zelf motoren voor peugeot en citroen… en BMW helpt..
dus ? PSA heeft gewoon het geluk dat er meerdere merken zijn.
:p deze is wel stoer! http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/19/rolls-royce-hemi-met-1040-pk
)
deze vind ik toch wel goed.
vergeten hierboven, is BMW M5 motor
De Alfa Romeo V6 van Ing. G. Busso is sportief gezien nog altijd ongeëvenaard. Wellicht komen de huidige 6-cilinders van BMW redelijk in de buurt, maar verbruiken fors minder.
Mijn nominaties:
De A-series motor, bekend door -met name- de Mini.
De Lamborghini V12 (ontworpen door Bizzarrini)
De BRM V16, vooral vanwege het geluid. Prijzen voor betrouwbaarheid zal ‘ie niet winnen.
Alfa’s Tipo 33 V8 motor
Ford’s Cosworth DFV F1 motor
.23d van BMW
2.0T 211pk van Audi
3.0T van Audi
1.4TSI
.30d van BMW
de onverwoestbare 1.3 van Toyota. Lekker uitontwikkeld en knap zuinig.
De twinspark motoren van alfa:
Omdat volgende technieken werden gecombineerd;
– DOHC; Alfa romeo (en Fiat) gebruikten dit als eersten (Alfa romeo GP, 1914)
– Twinspark; Alfa Romeo tevens als eersten ook in Alfa romeo GP, 1914)
– VVT (variabele klep timing); Fiat patent, alfa romeo eerste in produktie autos
– VRIS
Met als resultaat : Zuinig op lage toeren en power op hoge revs.
Verders omdat alfa romeo voorheen anders over motor techniek dacht dan de, destijds, premium autofabrikanten zonder lef.
Tevens mag in diezelfde lijst ook de JTD van FPT erin voorkomen omdat ze toch als eersten een zeer goeie commonrail diesel te wisten engineren, terwijl dit concept al 40 jaar op de plank lag en niemand het heeft aangedurft en nu niet meer zonder kunnen.
1e plaats without any doubt de Wärtsilä Sulzer RTA-96C 14 cilinder……
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/04/groot-groter-grootst-wartsila-sulzer-rta96-c
2e plaats (als ’t dan toch in een auto moet zitten) de Caterpillar 3524B uit de 797B truck
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/11/s-werelds-grootste-truck-gaat-robotic
3e plaats voor alle dieselhaters (of mensen met benzine in ’t bloed…) de V16 uit de Cadillac Sixteen http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Sixteen
en dan zonder onzin:
1. Honda S2000 blok
2. Ascari A10 blok
3. Brabus 7.3 liter blok
“Volvo: 2.5i 20V
conclusie , er zijn maar een paar kenners . De rest denkt dat veel pk”s synomiem is met een goede motor.
@406_v6:
Ascari A10 motor is van de BMW M5 E39. :p Alleen dan een beetje opgewaardeerd. ;)
Mijn nominaties:
– M20B25 (uit mijn 325i van 1990)
– S50B32 (wat klinkt dat torretje lekker zeg)
– S38B38 (E34 M5 zo’n lekker motortje)
– S14B25
– 2JZ-GTE (wat een bizare powerplant)
– 4A-GE (dan als blacktop 20-klepper)
– RB25DET
– RB26DETT
– BRM V16 (is inderdaad een bizarre verschijning)
– 13B (zo’n rotatiemotor is echt bizar, misschien als 20B nog wel mooier))
Ik kan nog wel eventjes doorgaan, maar deze kwamen als eerste in mij op. :D
Ik vergeet een belangrijke!
De 1KR-FE, die hangt bij mijn Aygo in het vooronder. Klinkt altijd geinig, hangt goed aan het gas en is onder alle omstandigheden zuinig. :P
Rover SD1 V8 (de yanken hoefde hem niet meer en Rover heeft hem tot één van de meest toegepaste V8’s gemaakt)
Of anders de V5 (170Pk) van VW Spouplesse van een 6-pitter met ééntje minder, en máááááááán wat een heerlijk roffel !
En bij de Exoten, Natuurlijk het blok van de Veyron.
Dat is pas kunst !!!
De enige die blijft vooroplopen is Fiat Powertrain. Van de nieuwe 1.6 diesel voor de Bravo/Delta tot de 2-cylinder turbo voor de 500 (en wie weet binnenkort ook voor de Mini !). En zonder de benzine/aardgas-motoren te vergeten !
Maar in Amerika lachen ze om een 900cc motor, het lijstje begint pas vanaf 2 liter. Fijn hoor, maar waar zit de innovatie ?
@michielh,
1 op 30 was nog met normaal rijgedrag. Als je een beetje zuinig probeerde te doen haalde je met een volle tank van 7.5 liter +/- 350 km mee. Das dan 1 op 46,6! Zuinig genoeg voor een 2-takkie ;)
3JZ-GTE – Toyota Supra MKIV
RB26DETT – Nissan Skyline R32/33/34 GTR
RB25DET – Nissan Skyline R32/R33/34?? GTS-T
RB20DET – Nissan 200SX (Silvia S14)
3S-GTE – Toyota MR2
en t blok van Volvo de 850R :)
Een aantal kanshebbers gezien:
BMW M10 de basis van het huidige bedrijf
Rover v8 vanwege de toepassing in allerlei automodellen
Alfa dubbelnokker heeft het ook min of meer ongewijzigd jaren volgehouden.
Maar wat ten aanzien van het originele Porsche 6-cylinder 2.0 liter boxer motortje. Dat blok is in de basis toch ook zo’n 30 jaar meegegaan en heeft ook heel wat race historie opgeleverd?
En niet te vergeten natuurlijk het Cosworth V8 blok dat jarenlang de F1 gedomineerd heeft!
6 3/4 lt
is de enige die ik nog mis.
De V8 2 liter uit de Alfa Tipo 33 Stradale.
230 pk bij 8800tpm uit 2000cc eind jaren zestig in een voor de straat goedgekeurde auto.
Wie had het ook al weer over de honda S2000?
Hopeloos lijstje zonder enige toekomst.
Ik mis de nodige hybrides (sorry, ik weet het, het is als vloeken in de kerk)
Maar dit zijn toch echt de types die toekomst hebben.
En niet blokken met meer als 3 liter en de nodige turbo’s. Hoe zuining deze dan ook mogen zijn tegenover 6-liter blokken zonder turbe…
@Dennisv16:
In de 200SX lag een SR20DET, de RB20DET is voor de R32 GTST. :)
De blok uit de BMW 325i E36. Verder wil ik niets.
Subaru Legacy 2.0 Diesel 150 pk
Duidelijk dat dit lijstje opgesteld is met een exotische bedoeling. Normale mensen zouden bijvoorbeeld de Fiat-motoren of de aangename Peugeot HDI’s nomineren. Normale mensen zijn dan ook niet gefixeerd op 0-100 km/h optrektijden. En ik ben de norm. lol
2,7 liter HDiF automaat van PSA liefst in een 407 SW GT gelepeld.
Volvo 5 cilinder? T5 anyone?
Ken maar weinig blokjes die zo lekker soepel en krachtig lopen als de 5 cilinders van Volvo.
Ook de 5 cilinders van Audi waren mooi. Jammer dat ze niet meer gemaakt worden.
de rotax max karting engine xD
leuk motertje (zoals die van de mario kart vorgige week)
Ik weet er ook nog wel een……
http://www.motoringfile.com/2008/02/20/r56-mcs-engines-cold-start-issue-exposed/
:-)
waar blijft de BMW/MB verslaande Chevy ZR1 motor? of is die van 2008?
Bayerische Motoren Werke, dat sowieso, maakt niet veel uit welke, goed zijn ze allemaal.
volvo’s vijfcilinders met turbo uit de 850. how about 2.3 met 240 pk …… (of de italiaanse versie met 2.0 en 210pk)
iets wat we nu nog steeds weinig zien.
Verder denk ik dat de VW/Audi motor 2.0 TFSI met 210 pk en een verbruik van 7,8/100 erg sterk staat en voor 90% van de auto’s ideaal zou zijn zowel qua verbruik als prestaties.
Een “onbekende”: 6.3l v8 twin turbo – 1.183 pk – 883 kW
SSC Ultimate Aero
That’s the one!
En anders die 1.1 Turbo uit de Kia Picanto :) :lol:
De hoogtoerige V8 uit de E90, E92 en E93 M3 natuurlijk!
de Mercedes 6.2 ltr v8 motor die in diverse amg’s ligt is echt te bruut!
BMW blijft goed scoren met de 6-in-lijn motoren,en terecht trouwens!
En de 2.0 TDI uit de Jetta,die motor gaat toch al vanaf eind 2003,begin 2004 mee,of heb ik iets gemist?
Of gaat het niet alleen om de laatste motoren?Want daar kan ik niks over terugvinden.
bmw gaat er vandoor met de prijs
Mr.Abarth: Ik wist niet dat Fiat in de jaren tachtig al snelle turbodiesels leverde? Dacht het niet, voordat Audi met de TDI kwam waren de meesten diesels onder de 2 liter niet bepaald snel in een middenklasser….
– RB26DETT, machtig blok is dat. :)
– VQ37VHR
– 4.2 V8 FSI van Audi
– 3.0 V6 TT van Audi
– 3.0 V6 TT van BMW (x35i)
– 2.0 TFSI van Audi
– T-Jet motoren van Fiat
– De oude 5 cilinders van Audi
Zo, da’s het wel zo’n beetje.
de 10 pitter uit de e60 m5
de 8 pitter van de G55 amg
de 6 pitter van de E46 m3csl
de bmw 1,5L 4 pitter uit de brabham bmw f1
en het 50cc 1 cilinder blokje van de van veen kreidler ;)
Als er maar Honda op staat ;)
S2000 :)
B16A (Rij zelf B16A1. 1,6 150pk, inmiddels 300.000km, en doet nog netjes 1:14-1:15. doortrekken tot 8000 rpm of 50km/h in de 5, no problemo. Vlakke koppelkromme van 2000-8000 rpm)
Hier ergens bovengenoemde Audi V8 is in de basis ook een Honda.
Rover heeft ook wat leuks (gehad):
V8, amerikaans ontwerp, in een F1 gezeten, en nog lang door Rover gebruikt (erg lichte V8).
En deze moet zeker genoemd worden :
Rover K-serie. Niet betrouwbaar door kleine foutjes, maar een fantastisch ontwerp. Geen andere 1.6 die zo licht is qua gewicht. Iedereen met een beetje verstand van motoren moet maar eens googelen en ontdekken hoe deze motor in elkaar gezet is (sandwich contructie).
Vr6 natuurlijk..!
;)
Mijn favorieten:
1. RB26DETT(Nissan Skyline
2. SR20DET (Blacktop)(Nissan 200sx S14/S15)
3. 2JZ-GTE (Toyota Supra)
4. F20C2 (Honda S2000 AP01)
5. B18C6 (Honda Integra Type R DC2)
6. K20A2 (Honda Civic Type-R)
7. B16A2/B16B (EG/EK Honda Civic Vti/Type-R japanese)
8 HYDA 166kw (Ford Focus ST)
9. Mot. 175a3 (Fiat Coupe 2.0 20v 5cil. Turbo)
10. RE13B/RE20B/RE26B (Mazda RX7, Cosmo, 787B)
11. Ferrari V8 (Ferrari 430 Scuderia)
12. Ferrari V12 (Ferrari FXX evo)
13. Mot. 67203 (Alfa Romeo 155 Q4)
14. Mot. 831D5 (Lancia Delta Integrale)
15. Mot. 67301 (Alfa Romeo 155 2.5 V6)
Wel lache dat iedereen vol lof is over de BMW diesel. (Welke gewoon van PSA afkomen, en door de duitsers ‘slightly’ worden aangepast.). :D
Oh nee, eigenlijk is deze mijn all time favorite engine:
http://www.mopartsracing.com/parts/blocks/hemi.jpg
@Juppe:
Ja, ik hoor vaker dat de Mugen MF308 motor de basis is voor Audi V8 motoren.
Maar het is een uit de hand gelopen roddel, want de MF308 V8 heeft alleen maar de TT-R DTM wagen aangedreven, sterker nog de krukas is verboden voor gebruik in DTM.
De huidige Audi 4 liter V8 motor uit de DTM is een blok van Mader met onderdelen van Mahle, weliswaar ook geen Audi blok maar zeker geen Mugen/Honda blok.
Zelfs de 4.2 V8 uit straatmodellen is deels door Cosworth en Team Joest ontwikkelt, het blok is nog gebaseerd op de oude Double-Four Valve en de cilinderkop op de 3600 FSI V8 uit de R8 LMP1.
Maar eh RB26DETT? Het enige waar die goed voor is, is het vervangen van alle onderdelen op het blok na om er zo goedkoop mogelijk 1500 pk uit te halen.
Dat kan ook met een Kever blok en is waarschijnlijk nog betrouwbaarder ook.
Mijn favoriete motoren:
1. BMW N47D
2. PSA-Ford-PAG DW 2.7 V6
3. VAG CBEA TDI
4. VAG EA888 1.8/2.0 TFSI
5. Bugatti 7993cc W16
6. BMW S65/Audi BYH (gedeelde plek)
7. Jaguar AJ-V8S 5000 supercharged
8. Porsche A91 3800 DFI
9. Corvette LS9
10. Mazda Renesis X16 (ondanks ik geen Wankel voorstander ben)
waar is de vr38dett blok van nissan
Toyota’s 4A-GE van de bigport t/m de blacktop.
Chief_S5: “3.0 V6 TT van BMW (x35i)” Dat moet natuurlijk zes-in-lijn zijn ipv V6 en “3.0 V6 TT van Audi”? Als TT voor twinturbo klopt dit ook niet, er is nooit een 3,0-liter twinturboblok gemaak bij Audi, misschien bedoel je de nieuwe kompressormotor? Die is ook 3-liter…
voor mij absoluut nie moeilijk!
op 1: honda s2000 met zijn 2.0L en 240pk ongeblazen.
op 2: honda 4 takt blokje uit de jaren 70 (50cc) die met alle gemak even 1 op 55 lopen, en toch n snelheid van dik 60 weten te halen
ga zo door honda!!
@ Tommy ,
eind de jaren tachtig kwam Fiat als eerste met een direct ingespoten diesel ( eerste snelle diesel )
halfweg de jaren 90 ( 96-97 ) kwamen ze opniew als eerste met een commonrail diesel ( de eerste van de huidige generatie diesels )
en nu nog steeds staan de volgens mij aan de top met 1.9 twinturbo diesel met 190 pk
wat zei je over audi ???
pomverstuivers ? al verouderd voor het uikwam
Ik vind dat de 3.0L benzine van BMW van de 135i weer eens mag winnen. Het blijft een super blok. al is de 335d diesel ook niet slecht.
de 4 cilinder uit de E30 M3 natuurlijk, de auto met de meeste race-overwinningen ooit!
BMW M12/13, 4 cylinders, 1.5 liter, 1600PK.. Do I need to say more?
Huh 1600?? .. volgens mij worden er elk jaar minstens 25pk bij verzonnen…
@Bravo Abarth: research levert bij mij op dat Fiat in 1988 met een direct ingespoten diesel kwam, slechts een jaar eerder dan Audi met hun TDI motor in 1989. Daarbij heeft de Fiat diesel volgens mij geen eens een turbo dus veel zal het niet schelen met een indirect ingspoten exemplaar.
Dat over die pompverstuivers is de reinste onzin die er is, een pompverstuiver kan vele malen meer druk halen dan welke common-rail dan ook. Het is veel geavanceerder dan common-rail maar alleen omdat de motoren tegenwoordig “schoon” moeten zijn moesten ze het veld ruimen omdat pompverstuivers niet bepaald schoon zijn. Ze zijn ook nog eens zuiniger te krijgen dan common-rail omdat ze beter controleerbaar zijn. Daarbij zijn er mensen die schijnbaar niet van motorgeluiden houden en alles zo stil mogelijk willen hebben.
Trouwens qua pk’s uit een diesel halen staat BMW nu geloof ik op kop met hun 123d…
@Tommy:
Daar maak je wel een denkfout, pompverstuivers zijn alles behalve controleerbaarder dan een common-rail inspuiting. Waarbij een common-rail inspuiting met tegenwoordig die piezoinjectoren de verbranding van begin tot eind geregiseerd wordt met verschillende inspuitmomenten, ben je bij een pompverstuiver helaas beperkt in de regie hiervan. Dat zie je dan ook terug in bijvoorbeeld de compressieverhoudingen van dergelijke motoren. Neem nu de nieuwste diesels (common-rail) die een verhouding hebben van 16:1 (en nog lager zijn er ook al) of een pompverstuiver die werkt met 19:1. Dat maakt juist dat een pompverstuiver onder andere meer lawaai maakt. Neemt niet weg dat de techniek met pompverstuivers ook erg mooi is, het maakt zo’n dieseltorretje namelijk lekker exlposief. :D
@piezoinjectoren: De laatste generatie pompverstuivers hebben ook pïezo-injectoren met meerdere inspuitmomenten (ik geloof maximaal 5) en dat was in de tijd dat common-rail dat nog niet veel had geloof ik…
Ik zeg ook niet dat er iets mis is met common-rail, dat is een zeer goed systeem alleen dat iederieen pompverstuivers maar wat afkraakt zonder eigenlijk te weten waar ze het over hebben vindt ik dom. Omdat het trekkergeluiden maakt is het niet meteen waardeloos.
Daarbij vindt ik een roffelende Amerikaanse V8 ook veel mooier klinken dan een hoogtoerige V8 ferrari! :P
@Hans (voor hierboven)
Het enige voordeel van commonrail techniek is dat er maar één brandstofpomp nodig is en de druk overal gelijk is, welke verdeelt word over meerdere injectoren.
Dat betekent dat je moet inleveren op betrouwbaarheid en piekkoppel.
@Hans: Die compressieverhoudingen hebben meer te maken met vooruitgangen in variabele geometrie turboladers.
Overigens is het hele concept van directe injectie een Duits-Oostenrijks ontwerp dat vlak voor de Tweede Wereldoorlog is ontwikkeld.
Maybach, Daimler (beide tegenwoordig DaimlerBenz) en Horch (tegenwoordig Audi) waren de pioniers op dit gebied.
Pas in de jaren vijftig werd er gebruik van gemaakt in o.a. autosport.
“Het enige voordeel van commonrail techniek is dat er maar één brandstofpomp nodig is en de druk overal gelijk is, welke verdeelt word over meerdere injectoren.
Dat betekent dat je moet inleveren op betrouwbaarheid en piekkoppel.”
De inspuitdruk in een PD motor ligt in de basis hoger dan bij een CR diesel. Dit levert absoluut voordelen op. Echter het systeem is juist beduidend complexer, in hoofdzaak mechanisch. Dit maakt het verder optimaliseren van het systeem lastiger. Een pilot injectie voor de hoofdinspuiting is realiseerbaar maar een gelaagde verbranding (CR=multi-jet) met bv 5 deelinspuitingen per verbranding……
Beide systemen hebben voor/nadelen (en aanhangers)maar feit is dat CR naar de toekomst toe eenvoudiger verder doorontwikkeld kan worden.
““Het enige voordeel van commonrail techniek is dat er maar één brandstofpomp nodig is en de druk overal gelijk is, welke verdeelt word over meerdere injectoren.”
“maar feit is dat CR naar de toekomst toe eenvoudiger verder doorontwikkeld kan worden.”
ik tel toch meer dan 1 voordeel…
@sebastianchubasco
Dat eerste deel was quote van Nick…. tuurlijk heeft CR meer dan 1 voordeel tov PD. Andersom ook trouwens wel meer dan 1 nadeel denk ik…..
de VQ motors van nissan ontbreken ook in de lijst
De 2.5 TD van Alfa Romeo (155) gemaakt door GM. 4 cilinder in rij, 4 individuele koppen, goede koeling. Niet stuk te krijgen… niet voor niets ook stroomgenerator geweest in duikboten.
Greetzz,
JMC
JMC
Jij bedoelt “gemaakt door VM” ipv “gemaakt door GM”. ;)
Wat mij betreft zijn die motoren uit de oude Amerikaanse musclecar toch echt de bruutste, die echt flink boven die motorkap uitsteken! Weet helaas de naam er niet van..
V10 van RS6..!!!!!!!!!
@Krikke500: Geef mij maar 100000x liever een V10 uit de M5
Een M5 motor die haalt zijn pk tenminste zonder biturbo gedoe. Met een turbo heb je een turbogat, dat is niet prettig om mee te rijden. En de M5 Motor kan 8300 toeren per minuut draaien, wat ook veel leuker is en vooral mooier klinkt dan dat gesuis van turbo’s bij de RS6.
Eigenlijk vind ik de M20B25 6-in-lijn motor uit de BMW 325i E30 Het mooist klinken.