• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tijdperk van James Hunt voor even terug op Zandvoort

Auteur: Dizono, gepost 30 augustus 2015 om 11:41 – 11 Reacties

McLaren M26


James Hunt werd in 1976 wereldkampioen in de F1, nadat hij pas het jaar ervoor zijn eerste Grand Prix won. In Zandvoort! Tijdens de Historic Grand Prix op datzelfde circuit neemt zoonlief plaats in de auto die Hunt destijds bestuurde.

Hij was best een beetje nerveus, zei hij tegen de mensen om hem heen vlak voordat hij de Hesketh van zijn vader het circuit van Zandvoort op stuurde. Freddie Hunt, zoon van de legendarische wijlen Formule 1-kampioen James Hunt, reed tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort een paar ronden in de wagen waarmee zijn vader in 1975 de Grand Prix van Zandvoort won. Dat was destijds James’ eerste F1-overwinning.

De Hesketh 308C met startnummer 21 kwam niet alleen in actie als demo, maar ook in de race om het FIA Historic Formula 1 Championship, het hoogtepunt van het weekend. Wijde pijpen en bakkebaarden waren niet te zien in de paddock, maar voor de rest ademt het circuit in de duinen dit weekend weer helemaal de sfeer van de jaren zestig en zeventig. En vooruit, tachtig ook nog een beetje.

In die race was ook de andere beroemde Hunt-auto aanwezig, de McLaren M26 uit 1976. In dat jaar vocht Hunt het epische duel met Niki Lauda uit waar de film Rush op gebaseerd is. En ook in dat jaar won Hunt de Grand Prix van Nederland.

Echte competitie

De wagens worden tegenwoordig liefdevol in topconditie gehouden door veelal rijke hobbyisten. Zij maken er niet zomaar een showtje van. Nee, het is een échte competitie, maar wel met respect voor elkaars materiaal.

Want dat materiaal is soms wel heel uniek. De wagens van Hunt zijn dat vanwege hun palmares, maar bijvoorbeeld de Ligier JS/17 is dat door zijn zeldzaamheid. Deze wagen heeft nog een originele Matra-V12 motor aan boord die een heel karakteristiek, hoog twaalfcilinder geluid voortbrengt.

Het lichtblauw-met-wit bodywork met Gitanes-livery en de naam van Jacques Laffite erop brengt Zandvoort weer terug naar vroeger tijden, net als het rood-wit van de Marlboro-reclame op Hunts McLaren.

Bijzonder is dat de Historic Grand Prix met zo’n 50.000 bezoekers over het weekend van 2014 even veel, zo niet méér mensen trekt dan evenementen op moderne leest, zoals de DTM. En dat terwijl 2015 pas de vierde editie is van dit evenement dat zijn plek op de internationale kalender definitief heeft verworven.



Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage!

Ook interessant!

  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • F1 in Zandvoort op losse schroeven door nieuwe maatregelen?
    F1 in Zandvoort op losse schroeven door nieuwe maatregelen?
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

historic-grand-prix, james-hunt, ligier, McLaren, Racing, zandvoort

Vorig bericht: « Zoveel gaat Jeremy Clarkson verdienen bij Amazon
Volgend bericht: Het lekkers dat BMW mee nam naar de Historic Grand Prix »

Lees Interacties

Reacties

  1. fejjie zegt

    30 augustus 2015 om 11:59

    Wat een fantastische hobby!

    Login om te reageren
  2. agera zegt

    30 augustus 2015 om 11:59

    Wat een fantastische film was Rush toch!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      30 augustus 2015 om 13:14

      @agera: daar heb ik inderdaad ook erg van genoten.

      Login om te reageren
  3. carfreakjim zegt

    30 augustus 2015 om 12:10

    Ben dit jaar voor de derde keer geweest en het was weer een feestje, kan niet wachten tot volgend jaar.

    Login om te reageren
  4. davelepeef zegt

    30 augustus 2015 om 12:17

    Dit is dan ook veel toegankelijker dan de DTM. Vind het geweldig, een clubje mensen die met hun klassieker in een aanhanger aankomen, partytent opzetten en met moeders in een tuinstoel aan het sleutelen slaan. Overigens was het jammer dat groep C, youngtimer trophy en de DRM klassik et niet waren zoals vorig jaar, met name die laatste twee klassen vind ik een erg mooi startveld hebben. Evenement heeft zeker potentie maar als je het vergelijkt met bijv de Nürburgring dan is er gewoon te weinig capaciteit on te groeien :/

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    30 augustus 2015 om 13:13

    Toen de F1 nog voor mannen was. Wat een geweldige wagens.

    Login om te reageren
  6. boltiev6 zegt

    30 augustus 2015 om 13:20

    de auto,s uit die tijd zijn zoveel mooier dan de huidige F1 auto,s

    Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    30 augustus 2015 om 13:21

    De m26 is zeker beroemd. Maar niet om zijn betrouwbaarheid..

    Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    30 augustus 2015 om 13:37

    Mooi spul, maar een paar filmpjes bij het verhaal om het geluid ook daadwerkelijk te kunnen horen had geen kwaad gekund?!

    Login om te reageren
    • tweetyv6 zegt

      30 augustus 2015 om 14:17

      @trustmeiamanengineer:
      http://lmgtfy.com/?q=Historic+GP+Zandvoort+2015+%26+youtube

      Login om te reageren
  9. niwi zegt

    30 augustus 2015 om 22:50

    De M26 was uit ’77. In 1976 reed Hunt in de M23. En daar is Rush op gebaseerd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North