Uniek: Gijs van Lennep herenigd met zijn Porsche 917 KH

Auteur: , 28 Reacties

Rijden doet de Porsche 917 KH (KurzHeck) helaas niet meer, maar dat maakt de winnaar van de 24 Uur van Le Mans in 1971 niet minder indrukwekkend.

De 917 met chassisnummer 053 beschikt over een 4.9-liter twaalfcilindermotor die goed is voor een vermogen van 600 pk. En nog unieker, dit weekend is de legendarische racewagen tijdens de Historic Grand Prix in Zandvoort herenigd met de coureur Gijs van Lennep, die hem 44 jaar geleden over de finish stuurde. Zo vaak komt het niet voor dat Porsche de auto uit zijn museum in Stuttgart haalt en naar Nederland brengt, waar hij nu samen met Van Lennep te bewonderen is.

Van Lennep haalt bij zijn auto herinneringen op aan 1971 toen hij samen met Dr. Helmut Marko de langeafstandsrace won. Voor de jonge lezers, dat is dezelfde Marko die nu Max Verstappen onder zijn hoede heeft bij het Formule 1-raceteam van Toro Rosso.

“Ik heb de auto als laatste gereden”, vertelt Van Lennep. “Na de finish heb ik de sleutel omgedraaid en heeft hij nooit meer gereden en is zo het Porsche-museum ingegaan.” De auto droeg nog de sporen van het de strijd op het circuit, zoals de kapotte linker koplamp. “Ik raakte in een langzame bocht nog een Ferrari, die niet opzij ging”, blikt Van Lennep terug. “Pakweg 20 jaar geleden is de auto gerestaureerd.”

Dat de auto niet meer rijdt, komt volgens Van Lennep omdat het buizenchassis van magnesium is en dat oxideert met zuurstof. Daardoor wordt de constructie broos. “Het magnesium was op een gegeven moment als poeder van het chassis te vegen”, vertelt Van Lennep.

Afstandsrecord

De 917 KH was een tempobeul. In de jaren zeventig lag de nadruk op snelheid en was veiligheid ondergeschikt. Van Lennep: “Ik zat met mijn voeten voor de vooras. Je moet er niet denken als ik met 300 kilometer per uur ergens tegenaan was gereden. Maar wij wisten niet beter. Het was puur geluk.”

Van Lennep en Marko vestigden tijdens de 24 Uur van Le Mans 1971 met een afgelegde afstand van 5.335,16 km een nieuw record dat tot 2010 stand hield.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage!



28 reacties

Dit, dit zijn racewagens, geen zielige 4 pitters
@oranje123456789: toch is t een vierpitter… tekst gelezen?
@gwnbmw:
ik wil niet onaardig doen.
’t is de enige super car die ik als toekomstig miljardair wil hebben maarrre er staat duidelijk :

De 917 met chassisnummer 053 beschikt over een 4.9-liter twaalfcilindermotor die goed is voor een vermogen van 600 pk.

En om nog een fabeltje uit de wereld te helpen, een heleboel mensen geloven dat het twee aan elkaar gekoppelde Porsche 911 motoren zijn, maar dat is het niet, deze flat 12.
Er doen zelfs nu ruim 45 jaar na dato nog wel hartstochtelijke geruchten de ronde dat ene Volkswagen AG ene neef van Ferry Porsche, een zekere Ferdinand Piëch (jazeker die) geholpen heeft met een zak met geld om de 917 te ontwikkelen, louter en alleen om de enorme voordelen -ahum- van een luchtgekoelde boxer oftewel in dit geval eigenelijk een flat-12 motor aan de wereld te laten zien.
Diezelfde Piëch had trouwens een loophole in de regels gevonden waardoor Porsche dit monster dat kwam, zag en zo’n beetje alles overwon te realiseren.
Dit is de wagen die Porsche letterlijk op de kaart heeft gezet, niet de 911 wat velen geloven.
Enjoy, ’t is weekend, John Wyer van de beroemde Gulf kleuren, Pedro Rodriguez een man met cojones zo groot dat ze nooit meer zijn nagemaakt, de 917 en Brands Hatch in de regen+ ach wat bazel ik, hier voor jullie de docu ´a year to remember´over Gulf, Porsche winnen en verliezen iedere petrol head moet 30 minuten van zijn leven aan deze docu gespendeerd hebben !

https://www.youtube.com/watch?v=j9XCEM4S2yY
@gwnbmw: volgens mij heb jij de tekst niet helemaal goed gelezen hoor, het is een 4,9 liter 12 cilinder :)
@gwnbmw: het is een vier liter…..
Heb jij de tekst wel gelezen?
Het is namelijk een 12 pitter ;)
@gwnbmw daarmee bedoel ik het cilinderaantal okja, pitter is normaal een andere term voor liters maar ik heb mezelf in dusdanige vrijheid gesteld om een loopje te nemen ermee. Ploppper de plop.
@gwnbmw: ik lees iets van 4,9l 12 cilindermotor
@gwnbmw: dafuq?
@gwnbmw: Het is een twaalf pitter, twee 6 cilinder boxer motoren.
@gwnbmw: 4.9 v12 stond in het artikel. 4 cilinders zijn niet zielig.
Goed gerestaureerd dan, zo’n Porker zonder ruggegraat. Plusje voor Porsche Classic.
@stephanotis: Knap hoe mensen altijd overal het negatieve kunnen zien in iets..
Wat een gaaf ding. En wat blijft Gijs toch een baas!
Heel gaaf! Ik ben er morgen ook!
En om nog een fabeltje uit de wereld te helpen, een heleboel mensen geloven dat het twee aan elkaar gekoppelde Porsche 911 motoren zijn, maar dat is het niet, deze flat 12.
Er doen zelfs nu ruim 45 jaar na dato nog wel hartstochtelijke geruchten de ronde dat ene Volkswagen AG ene neef van Ferry Porsche, een zekere Ferdinand Piëch (jazeker die) geholpen heeft met een zak met geld om de 917 te ontwikkelen, louter en alleen om de enorme voordelen -ahum- van een luchtgekoelde boxer oftewel in dit geval eigenelijk een flat-12 motor aan de wereld te laten zien.
Diezelfde Piëch had trouwens een loophole in de regels gevonden waardoor Porsche dit monster dat kwam, zag en zo’n beetje alles overwon te realiseren.
Dit is de wagen die Porsche letterlijk op de kaart heeft gezet, niet de 911 wat velen geloven.
Enjoy, ‘t is weekend, John Wyer van de beroemde Gulf kleuren, Pedro Rodriguez een man met cojones zo groot dat ze nooit meer zijn nagemaakt, de 917 en Brands Hatch in de regen+ ach wat bazel ik, hier voor jullie de docu ´a year to remember´over Gulf, Porsche winnen en verliezen iedere petrol head moet 30 minuten van zijn leven aan deze docu gespendeerd hebben !

https://www.youtube.com/watch?v=j9XCEM4S2yY

Je reactie moet nog worden goedgekeurd.Je reactie moet nog worden goedgekeurd.Je reactie moet nog worden goedgekeurd.Je reactie moet nog worden goedgekeurd.Je reactie moet nog worden goedgekeurd.Je reactie moet nog worden goedgekeurd.Je reactie moet nog worden goedgekeurd.Je reactie moet nog worden goedgekeurd.Je reactie moet nog worden goedgekeurd.
@desjonnies: Moest dat laatste nou? Of moest je van je meesteres dat voor straf eigenlijk 100x typen?
@desjonnies: waarom schrijf je geen artikels voor autoblog. interessante autohistorie teksten heb je.
@bmw7: ja, vroeg ik me ook al af. Komop desjonnies, je kunt het! 😀
@desjonnies: Het klopt niet helemaal wat je zegt. De 911 stond al op de kaart. De overwinningen met de 917 hebben de verkoopcijfers van de 911 wel een extra boost gegeven evenals de RS uitvoeringen van de 911. Wat de motor van de 917 betreft; de basis voor deze V12 was wel een 911 motor. Dit lijkt me ook logisch. De V12 motor is later nooit meer gebruikt. Van een gekoppelde motor was idd geen sprake, ik vraag me af waar dat fabeltje vandaan komt, ik heb het nooit gehoord.
Ze hadden wel beter een echte lasser kunnen vragen dat ding in elkaar te zetten want dit lijkt nergens op
Vandaag geweest. Leuk spul! Oa ook BMW M1 procar, Le mans winnaar ’99 en verschillende andere legendarisch BMW’s uit t verleden incl de coureurs van toen.
@volvoturbo: Ik ga morgen… Kun je met normaal kaartje gewoon op de Paddock komen om de auto’s te bekijken of ben je dan veroordeeld tot een plekje rond circuit in de duinen?
@venividivici: Je mag bijna overal komen inderdaad. Dat vond ik wel een grote plus van dit event. Veel lekkers gezien en gehoord. Wat een (mooi) lawaai :p
@volvoturbo: Leuk… heb er zin in 😃
Als je dit in je spiegels ziet is het toch veel indrukwekkender dan zo een 919.
@jeppie:
In je spiegel zal het nog wel meevallen, maar stel je eens voor wat een autitief orgasme je krijgt als je hier achter rijdt.
@thejerk: op zandvoort reden vandaag ook twee 918’s rond tijdens een demo. Evenals een oldskool 3.0 RSR… Long story short : de 918 klinkt belazerd
@davelepeef: had ik het geld gehad om een dergelijke keuze te maken, dan had ik alleen al om die reden geen 918 gekocht, maar stond er bij mij in de garage die groene RSR! Om vervolgens regelmatig uit te laten natuurlijk, zou verslaafd raken aan het “oorgasme” 😀

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).