• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toffe klassieker! Buick Streamliner by Norman E. Timbs

Auteur: robbie, gepost 13 april 2011 om 21:30 – 26 Reacties

Buick Streamliner 1948 Norman Timbs


Is dit vet? Of is dit vet? Wat we hier zien is de Buick Streamliner een conceptcar die in 1948 eigenhandig is gebouwd door de Amerikaanse ontwerper Norman E. Timbs. Het begrip lang en laag krijgt hiermee een compleet nieuwe betekenis.

In totaal was Timbs ruim 2 jaar bezig met het bouwen van deze Streamliner. Het design is duidelijk geinspireerd op het ontwerp van Duitse GP auto’s uit de jaren ’30. Achterin ligt een 1947 Buick “Super 8” (acht-in-lijn) motor die 200 pk levert. Daarmee is het mogelijk om een topsnelheid van 160+ km/u te halen.

De wielbasis van dit enorme gevaarte is 2,9 meter. Norman E. Timbs was ook nog verantwoordelijk voor het design van diverse Indy 500 auto’s. Bijzonder aan deze Buick Streamliner is dat hij eigenlijk een beetje was vergeten en in 2002 werd gevonden in de woestijn. Daarna werd hij opgeknapt en in 2010 maakte hij zijn rentree tijdens het Amelia Island Concours d’Elegance. (via: diariomotor.com, meer info)

Buick Streamliner

Buick Streamliner

Buick Streamliner

Buick Streamliner

Buick Streamliner

Buick Streamliner

Ook interessant!

  • Video: tel alle verkeersovertredingen
  • Video: zo kun je natuurlijk ook stoppen
  • Superluxe vierzitter
    Superluxe vierzitter is verrassend groot
  • Porsche 928
    Deze Porsche 928 cabriolet kun jij gewoon kopen

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

buick, Klassiekers

Vorig bericht: « Live vanaf de beursvloer: Witte Mini Roadster Concept
Volgend bericht: Video: GT-R vs Cadillac Escalade op dragstrip »

Lees Interacties

Reacties

  1. betonstaal zegt

    13 april 2011 om 21:32

    Hebbon!

    Login om te reageren
  2. Stefan-Venema zegt

    13 april 2011 om 21:34

    Erg gaaf! Het zal wel proppen zijn om daar 2 amerikanen in te krijgen.

    Login om te reageren
    • wuppie zegt

      14 april 2011 om 08:44

      @Stefan-Venema: Ik denk dat 1 amerikaan al een probleem wordt ;-)

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      14 april 2011 om 19:42

      @Stefan-Venema: In ’48 ging dat nog…

      Login om te reageren
  3. wimpie zegt

    13 april 2011 om 21:40

    prachtig heel stijlvol :D

    Login om te reageren
  4. reed zegt

    13 april 2011 om 21:41

    Leuk om daarmee in een parkeergarage een plekje te zoeken !!!

    Al zou ik er niet eens mee gaan parkeren, alleen maar RIJDEN, wow

    Login om te reageren
  5. tweetienduizendste zegt

    13 april 2011 om 21:42

    Machtig mooi!
    Design in puurste vorm!
    Uit ’48 dat geeft toch te denken.

    Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    13 april 2011 om 22:00

    Heerlijk zeg, wat een schoonheid! Een sterk staaltje tijdloosheid.

    Login om te reageren
  7. Paprika zegt

    13 april 2011 om 22:11

    http://www.kustomrama.com/index.php?title=Norman_Timbs%27_Buick_Special
    voor fotos van begin en hoe hij gevonden is in de woestijn, echt een geweldige auto!

    Login om te reageren
  8. rikkon zegt

    13 april 2011 om 22:21

    Heel mooi!
    Wel raar dat hoe langer je er naar kijkt, hoe meer beesies je er in ziet. Zeer vreemd.

    Login om te reageren
  9. rollsroycebsron zegt

    13 april 2011 om 22:41

    wat een klasse!!
    TOP :D
    heel erg mooie

    Login om te reageren
  10. tvrspeedsix zegt

    13 april 2011 om 22:50

    ach ja toen waren auto’s nog auto’s. Prachtig!! Gaaf die deurloze kuip als cockpit. doet me een beetje denken aan dubbeldekker vliegtuigen.

    Login om te reageren
  11. W115 zegt

    13 april 2011 om 23:16

    prachtige tijdperk was dat, waarin Europese autos shit waren (behalfe Mercedes, Alfa enz) en Cadillacs superieur waren

    Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    13 april 2011 om 23:29

    OMG wauwie… Die lijnen…

    Twee jaar bezig met het bouwen van een auto, in je eentje. En dan zo’n apparaat produceren. Heel veel respect voor die kerel, en wat vreemd dat zo’n auto totaal vergeten in de woestijn komt te liggen…

    Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    13 april 2011 om 23:30

    Zo lag het in de woestijn…

    Haast niet voor te stellen.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      14 april 2011 om 19:44

      @Citrofiel: Damn, hoe kunnen ze dat nu vergeten in een woestijn??

      Login om te reageren
  14. robbie zegt

    14 april 2011 om 00:38

    PS Het valt me nu pas op dat deze auto er “andersom” ook prima uit zou zien. Oftewel met de voorkant als achterkant en de achterkant als voorkant.

    Login om te reageren
  15. ericc zegt

    14 april 2011 om 05:57

    Wedden dat Jay Leno hem koopt!!!!

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    14 april 2011 om 07:07

    ziet er wel aardig uit .
    Maar er zit wel een hoog Donald Duck factor aan ;)

    Login om te reageren
  17. DeltaCycles zegt

    14 april 2011 om 09:02

    Ik zat laatst Chasing Classic Cars te kijken waarin deze voorbij kwam. Leuk dat ik nu ineens te lezen krijg wat het is! Wat een gaaf ding.

    Wielbasis van 2,9 meter? Hoe kan dat dan?

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    14 april 2011 om 09:14

    ’t is zeer interessant en leerzaam om the zien hoe men omging en nog steeds omgaat met het begrip Cw
    Verder laat dit voertuig zien hoe ver de Amerikanen waren kort na W.O.2
    De Amerikaanse auto industrie bestond toen uit doeners, mensen die ideeën hadden en de ruimte kregen om creatief te zijn.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      14 april 2011 om 19:48

      @desjonnies: Aangezien de goede man het ding volledig zelf in elkaar zette heb ik zo mijn twijfels over die stroomlijn. Het ziet er dan wel gestroomlijnd uit, maar dat wil niet zeggen dat het dat ook is. Ik denk niet dat ie toegang had tot een windtunnel, wat in die tijd hoofdzakelijk voor militair gebruik was. Niettemin een prachtige sculptuur…

      Login om te reageren
  19. GOD zegt

    14 april 2011 om 10:16

    Wow wat een beauty, heel erg mooi.

    Login om te reageren
  20. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    14 april 2011 om 10:46

    Supermooi! Heel minimalistisch design. Met name en-profil een beauty.

    Login om te reageren
  21. delimburger zegt

    14 april 2011 om 12:04

    Het lijkt wel een project van Boyd Coddington…

    Login om te reageren
  22. Cantago zegt

    19 april 2011 om 15:31

    Hij ziet er uit alsof hij vorige week als retro-project gebouwd is. Echt onwijs knap van Norman! Of hebben ze het een en ander in de verbouwing gemoderniseerd?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North