• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TomTom ‘wint’ de strijd om kaartenmaker Tele Atlas

Auteur: evo, gepost 16 november 2007 om 22:43 – 16 Reacties

TomTom winnaar in biedingsstrijd

Het is vrijwel zeker dat de Nederlandse TomTommetjes-bouwer kaartenfabrikant Tele Atlas in handen krijgt. Het bedrijf biedt 30 euro per aandeel. Dat is flink wat meer dan de €21,25 per aandeel waar TomTom mee begon. Het Amerikaanse Garmin overtroefde dat bod destijds met €3,25 (€24,50). Geheel in lijn der verwachting ziet Garmin door het ‘knockout-bod’ van €30 (7 november jl.) van TomTom af van de aankoop van Tele Atlas. Maar wie is hier nu de winnaar: TomTom of Garmin?

Waar twee honden vechten om een been, gaat een derde ermee heen, zo luidt het gezegde. We hebben namelijk ook nog die Finse grootmacht Nokia. Deze begeeft zich sinds enkele maanden ook op de navigatiemarkt. Volgens consultant Blair Swedeen van Partenza Consulting is het einde voor zowel Garmin als TomTom in zicht en zal Nokia een grote mokerslag uitdelen.

Garmin maakt gebruik van kaarten van fabrikant Navteq. En laat nu Navteq juist overgenomen worden door Nokia. Garmin heeft net het contract met Navteq verlengd, waardoor er eventueel een samenwerking met Nokia in het verschiet ligt. TomTom werkt echter nu ook al samen met Telecombedrijf Vodaphone (via: Sprout).

TomTom steeg echter wel met 6% op een verder bloedrode beursvloer en kreeg direct een koopadvies van zakenbank Theodoor Gilissen.

Gilissen verhoogt derhalve zijn advies voor TomTom naar ’buy’ van ’hold’ en verhoogt het koersdoel met 7 euro naar 71 euro. Gilissen verwacht dat TomTom in combinatie met Tele Atlas een “solide” bedrijf zal vormen, met een “sterke omzetgroei en aantrekkelijke marges.”

Weten jullie beleggingstip no. 2 van 24 juli nog te herinneren? Hoewel TomTom destijds in krap twee maanden tijd al met 50% was gestegen, blijkt dat toch nog een mooi instapmoment geweest te zijn. De beurskoers van TomTom staat inmiddels alwéér 33 procentjes hoger…

Ook interessant!

  • dikke VW Atlas
    Dikke VW Atlas heeft gepeperd motortje en 22 inch wielen
  • Lamborghini
    Bod om Lamborghini te kopen verhoogd met 2 miljard

Nieuwste artikelen

  • Patent BMW onthult dat zelf sleutelen juist moeilijker wordt
  • Officieel: er worden GEEN Jaguars meer gebouwd
  • Dikker dan deze AMG GLS 63 Brabus 700 wordt het niet #MijnAuto
  • Wist jij dat deze merk- en modelnamen afkortingen zijn?
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek, tomtom

Vorig bericht: « Keren met je 30-tonner, waarom ook niet?
Volgend bericht: McLaren vangt bot… again »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bleh zegt

    16 november 2007 om 22:57

    Als het in één wereld belangrijk om jezelf te blijven, dan is het wel in de wereld van keramiek!

    Login om te reageren
  2. Chip zegt

    16 november 2007 om 23:01

    Als jullie nou ook nog een lesje: Beleggen voor beginners geven. Dan ben ik helemaal om. Het blijft zo’n ‘mysterieuze wereld’ als je het nog nooit hebt gedaan…

    Login om te reageren
  3. evo zegt

    16 november 2007 om 23:11

    Vaak is het simpeler dan je denkt, Chip. Goed, TomTom was nu ook niet direct een aandeel waar ik als eerste aan zou denken, maar er zijn zat andere bedrijven waarvan je weet dat ze ’t lekker aan het doen zijn: Google (wie kent het niet…), Boskalis en van Oord (de baggeraars die in Dubai lekker aan ’t baggeren zijn), Fiat (weet iedereen nu nog niet dat de 500 een overweldigend succes is?). En als een bedrijf lekker gaat, dan gaat het met de beurskoers ook lekker, it’s as easy as that! Moet je natuurlijk wel in een juist sentiment kopen, want momenteel is het even 3x niks (misschien wel 4x niks). Daarom kun je over een weekje (of twee) weer prima instappen…

    Login om te reageren
  4. Rick dos zegt

    16 november 2007 om 23:30

    Machtig mooi allemaal. Maar ik kan Blair Swedeen wel volgen in zijn beredenatie.

    Op dit moment is TomTom het het lievelingetje op de Damrak, maar dat zegt niks. Zo waren er in het verleden ook lievelingetjes die potentie hadden, maar uiteindelijk ten onder gingen of redelijke teleurstellingen bleken (denk aan Baan, World online of UPC).

    Het klinkt goed, maar het is een aandeel waar je niet te lang op wilt blijven zitten.

    Login om te reageren
  5. evo zegt

    16 november 2007 om 23:46

    En dat terwijl de losse navisysteemmarkt toch echt een keertje in moet kakken. Ik bedoel, telefoon en navi ineen is toch tien keer makkelijker?

    Login om te reageren
  6. Rick dos zegt

    17 november 2007 om 00:04

    Ik heb het vermoeden (gevoel) dat we op dit moment de hoogtij dagen van TomTom meemaken. Dit jaar en misschien volgend jaar nog pieken of piekjes en dan is het volgens mij wel gedaan.

    Tenzij men natuurlijk ook de core business gaat verschuiven naar mobiele telefoons. Dan kan het wel eens anders lopen en dan hebben ze natuurlijk in Vodafone een hele goede en sterke partner.

    Login om te reageren
  7. evo zegt

    17 november 2007 om 00:12

    Absoluut, TomTom zal blijven moeten innoveren, ookal betekent dat dat ze hun ‘core business’ (maken van losse TT’s) moeten laten schieten. Met Vodafone kunnen ze wellicht leuke dingen doen, maar aansluiten bij een telefoonmerk lijkt mij ook wel praktisch. Daarnaast kun je natuurlijk grote (en lucratieve) contracten met autofabrikanten ondertekenen. Ik bedoel, die vaste navisystemen in auto’s moeten natuurlijk ook ergens vandaan komen…

    Login om te reageren
  8. Davidov zegt

    17 november 2007 om 01:35

    Vodafone.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    17 november 2007 om 11:16

    “Ik bedoel, die vaste navisystemen in auto’s moeten natuurlijk ook ergens vandaan komen…”
    Ja, die komen van Siemens VDO, Harman Becker, Bosch/Blaupunkt of Valeo en dat is niet een markt met grote winstmarges, vooral omdat toch de bulk van de mensen voor een ontzettend veel goedkopere PND oplossing kiezen zoals die door TomTom geleverd worden. Misschien gaan we in de toekomst met ons mobieltje navigeren, maar dan moet er wel een oplossing zijn voor het “veel te kleine” beeldscherm probleem.

    Login om te reageren
  10. Rick dos zegt

    17 november 2007 om 11:44

    @evo

    Kan maar net wat Mashell zegt daar zit al genoeg concurrentie.
    Ik hoorde gisteren op tv dat ze 2,2 miljard uit willen geven voor TeleAtlas. Nadat gehoord te hebben en aan deze topic denkend begin ik het steeds meer een verkeerde beslissing te vinden. Die 2,2 miljard zou ik juist investeren in de toekomst van het bedrijf. Oké, TeleAtlas opkopen is natuurlijk ook toekomst gericht alleen ben ik bang dat op langere termijn dit niet de juiste optie zal zijn…

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    17 november 2007 om 15:10

    “Tenzij men natuurlijk ook de core business gaat verschuiven naar mobiele telefoons.”
    Nou Rick dos, daar komen ze dan wel Nokia tegen. Die met Navtec, Gate5 de navigatie ingaat en daar al een enorm marktaandeel heeft. Maar het is zeker interessant om te zien wat TomTom gaat doen als de PND markt verzadigd begint te raken.

    Login om te reageren
  12. Rick dos zegt

    17 november 2007 om 15:29

    @mashell

    Maar ik denk dat je liever één concurrent hebt als je een nieuwe markt betreed dan meerdere. Als er meerdere concurrenten zijn dan loop je een grotere kans om niet op te vallen en dus geen goede klantenbasis te kunnen vormen.

    Login om te reageren
  13. Nick zegt

    17 november 2007 om 18:06

    NIET TOMTOM!

    Ik had zo gehoopt dat Google mee had gedaan en TeleAtlas had opgekocht…

    Nu zijn de twee grootste kaartenmakers van twéé vreselijke bedrijven; Nokia én TomTom.

    Nu maar hopen dat TomTom NV plat op z’n gat gaat en Google met TeleAtlas er vandoor gaat.

    Login om te reageren
  14. smoke zegt

    17 november 2007 om 21:11

    @ Rick Dos

    “Het klinkt goed, maar het is een aandeel waar je niet te lang op wilt blijven zitten.”

    Klopt, daarom ben ik zelf na het belachelijk hoge bod van 30 euro uitgestapt, zeker omdat er analisten waren die verwachtten dat Garmin hier nog overheen zou gaan.

    Ik geloof trouwens dat TomTom nog veel verder kan stijgen, maar als je je winst pakt neemt niemand je die meer af.

    Een dergelijk bod is, gezien de K/W-verhouding echt behoorlijk hoog, maar er zit dan ook nog erg veel rek in de markt, dus het is te verantwoorden.
    Aan Nokia gaan ze sowieso een zware dobber krijgen, maar een underdog-positie kan ook zeker in je voordeel werken.

    Login om te reageren
  15. evo zegt

    17 november 2007 om 21:23

    @ Smoke;

    Ok, dus jij spuit beleggingstips de wereld rond, en bent vervolgens ook reeds in het aandeel gestapt. Doe je handig!

    Login om te reageren
  16. smoke zegt

    20 november 2007 om 20:39

    @evo

    Tuurlijk, je moet altijd de meute voor zijn he :). Ik voel me nu net Gordon Gecko.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North