Doorzettingsvermogen is een kunst en Quantum Group heeft genoeg om het bod voor Lamborghini te houden.
Lamborghini is ondertussen alweer een gezond aantal jaren van VAG. De eerste zetten die voornamelijk Audi deed voor het merk maakte Lamborghini in eerste instantie ’te Duits’, maar heden ten dage is duidelijk dat die knotsgekke Lambo-magie nog niet verdwenen is. Bovendien zijn er genoeg strategische stappen gezet om er nu een goed lopend bedrijf van te maken. Tenminste, dat doet het succes van de Urus en de mogelijkheid om steeds meer speciale projecten uit te brengen vermoeden.
Bod
VAG heeft dus best een goede aan Lamborghini, maar er liggen kapers op de kust. Een Zwitsers bedrijf genaamd Quantum Group AG wil Lamborghini overkopen. Daar hebben ze best een smak geld voor over: 7,5 miljard euro is het bod om Lamborghini over te nemen. Hoe zat het ook alweer: ene Rea Stark is verbonden aan Quantum Group AG en deze Zwitserse ondernemer is de mede oprichter van het nieuwe merk Piëch Automotive. U weet wel, van de zoon van.
Nee bedankt
Geld is er en know-how over auto’s is er dus ook. Bovendien is een nauwe band tussen de Piëch-naam en Lamborghini en dat zou dan ook weer uitgebreid kunnen worden. Dat alles is echter waardeloos als Volkswagen het bod voor Lamborghini afwijst. Wat ze ook doen. Lamborghini is niet te koop volgens VAG en daar zouden ze stellig in zijn. Bedankt en op naar de volgende. Toch?
Verhoogd
Nee, Quantum Group laat het er niet bij zitten en zegt dat het bod nog steeds openstaat. Sterker nog: ze gooien er nog 2 miljard euro bovenop. Deze zijn bedoeld om investeringen, banen en gebouwen te kunnen regelen voor Lamborghini. Het bod om Lamborghini te kopen is nu dus 9,5 miljard euro en het aanbod geldt nog steeds. Kijken of Lamborghini dan nog steeds niet te koop is. (via Automotive News)
HZW zegt
Ik denk dat VAG pas gaat nadenken bij een bod van ruim over de 10 Miljard, dus bv bij 11.5 Miljard.
Verder gaat de verkoopt van Lambo’s nu wel lekker, maar of dat zo blijft als het elektrisch moet gaan worden, is nog maar afwachten.
Dus de komende tijd zal het een kosten baten afweging worden voor VAG wanneer het misschien wel slim is om te verkopen.
Het wordt toch de vraag wat de kosten worden om alles te elektrificeren en of er dan nog genoeg geld mee verdient kan worden.
Misschien is Lamborghini nu nog populair om de verbrandingsmotoren en dat wordt nog maar de vraag bij elektrificatie.
Charles Taycan 4S zegt
Denk niet dat die 2 miljard uitmaakt… on verra!
petrolicious zegt
9.5 miljard —> 3620 Nederland geprijsde ‘basis’ Huracán. Omzet van Lamborghini in 2020 1.61 miljard. Met andere woorden net geen 6 keer de jaaromzet voor een merk dat iedereen kent.
2020 winst kan ik niet onmiddellijk vinden maar 2019 lag rond de 270 miljoen euro. Jammer dat ze geen EBITDA reporten. Op basis van omzet lijkt het me nog een ok deal, op basis van de omzet moet je toch al enorm overtuigd zijn van de waarde binnen de komende jaren.
knapzuur zegt
Alleen doet de Nederlandse prijs er helemaal niet toe een Nederlandse Lamborghini levert vrijwel net zo veel op als een Arabische of Amerikaanse. De Nederlandse staat heeft bepaald dat die auto’s zo belast worden en die krijgt dan ook dat geld boven de vanafprijs.
knapzuur zegt
Oh en rekenwonder 9.5 miljard is 9500 miljoen oftewel ruim 38.000 instap Huracan’s van 0,25 miljoen oftewel 250.000 euro voor wat betreft de Nederlandse prijs maar eigenlijk kost die maar ~150 dus zijn het zelfs ruim 60.000 instappers ;)
rogerzz zegt
Ik betrap mijzelf erop dat ik bij het zien van de foto een paar deer denk: wel gaaf zo’n Diablo VT zeg, of een zilveren Countach, pfoe.. of een Murcielago..
Vanuit een Finance point of view is het wel een extreem hoog bod. Een beetje Google’en geeft een jaarwinst van 271 miljoen in 2019. Een bod van 9,5 miljard zou je (bierviltje zonder inflatie/omzetgroei/rente) 35 jaar er over doen om break-even te komen. Natuurlijk hebben ze fabrieken/technologie/merknaam/reputatie etcetera dus betaal je een premium voor een goed merk als Lamborghini. Maar 35x de winst betalen is echt heel hoog als bod. Prima dat het niet verkocht wordt overigens, PE zijn toch een beetje cowboys.
coupedriver zegt
Het is inderdaad een stevig bod, maar volgens die theorie zou een je bij een verlieslatend bedrijf er nog geld bovenop moeten krijgen… Het gaat natuurlijk om het potentieel en ook om het dan op termijn voor een nog hogere prijs te verkopen. Ze moeten iets met hun geld 😉
defietser zegt
@coupedriver: niet alleen volgens de theorie. Het gebeurt in de praktijk heel regelmatig dat er wordt bijbetaald voor een overname van een verlieslatend bedrijf. Of de ‘1 euro’-waardering
HZW zegt
Ik neem die rode in het midden wel en die gele ernaast.
henkp1 zegt
VW heeft geld nodig; dit is een spelletje voor de bühne. Binnenkort is Lambo weg bij VW.
ghini zegt
@henkp1: wie zegt dat VW geld nodig heeft?
lekkerlinksrijden zegt
@ghini: Henk
isleofman zegt
Ik vind het een laag bod irt de omzet en de naamsbekendheid.
ghini zegt
@isleofman: is het ook
mopar zegt
VW zal Audi niet zo snel van de hand doen. Zolang VAG niet in geldnood zit is de prestige van het hebben van een merk als Lamborghini natuurlijk ook wat waard. Tezamen met Bentley, Bugatti en in minder mate Porsche (wat toch een trede lager staat qua prestige dan lambo) hebben ze een heel sterke portfolio dat in vrijwel elk prijssegment iets te bieden heeft.
henkp1 zegt
Volgens mij heeft VW wel geld nodig. Het is ook de vraag wat ze met Bugatti gaan doen.
ghini zegt
@henkp1: wie zegt dat VW geld nodig heeft? Bugatti is idd wel interessant, die maken geen winst. Lamborghini levert geld op en heeft bewezen sterk merk te zijn. Bugatti is wel een sterk merk geworden maar levert nog geen geld op. Bentley is eigenlijk nog de grootste uitdaging. On topic, bod is veel te laag en er is geen reden om afscheid te nemen van Lamborghini.
faalhaas zegt
@henkp1: Welk bedrijf heeft geen geld nodig?
mashell zegt
@faalhaas: klopt. Maar geld was nog nooit zo gemakkelijk toegankelijk voor bedrijven. Bedrijfsonderdelen verkopen levert je mooie cijfers op maar ons eigen Philips is wel een goed voorbeeld van hoe destructief zo’n strategie is. Ooit kon je heel je huishouden vullen met kwaliteitsspullen van Philips en nu maken ze alleen nog maar spullen waar je het liefst niets mee van doen hebt.
faalhaas zegt
@mashell: Ze printen nu best goed lijntjes op een wafeltje, en beide broekzakken vol met geld.
ouwedibbes83 zegt
@faalhaas: Apple schijnt wel aardig wat reserves te hebben
rolov zegt
@mopar: als ze in geldnood zouden zitten zullen ze minder bieden .
pindakoning zegt
@mopar: Bugatti is prestige, en verliesgevend. Lambo is een keihard zakelijk verhaal voor VAG. Denk dat Porsche daarnaast hoger op de ladder staat (niet qua aanschafprijs) bij VAG qua potentieel, uitstralin, etc dan Lambo
mopar zegt
@pindakoning: heb het ook over prestige voor de potentiële kopers. Dat Porsche meer winst maakt dan lambo moge duidelijk zijn. Maar Lamborghini is als merk ook echt wel wat waard voor VAG.
ouwedibbes83 zegt
@mopar: ik denk dat Porsche veel waardevoller is en meer ontwikkelt voor het concern. Denk bv aan de elektrificatie van het hogere segment met de Taycan, daar maakt de e-tron GT gebruik van. De Lambo’s waren redelijk op zichzelf staande modellen, dus hogere ontwikkelkosten. Weinig werd gedeeld, cq breed ingezet. Is de Urus niet pas de eerste Lambo welke gebaseerd is op een bestaand VAG model (Bentayga, Q8, Cayenne, Touareg, etc)? De R8 heeft ook duidelijk verwantschap aan de Gallardo en later Huracan, maar deze Audi in de marge leent de Lambo techniek. Ik zie ze t merk nog wel verkopen, ze wilden zich ook wat meer focussen. Bentley is ook een optie om af te stoten.
ericd zegt
Ach, het VW concern gaat het er niet om, om een aantal miljarden te kunnen verdienen. Reuters becijferde vorig jaar dat het emissieschandaal (afkopen, boetes, terugnameregelingen e.d.) hen ruim 30 miljard heeft gekost, en de kassa tikt nog steeds door. Daar zit dan nog niet de kosten van honderdenduizenden auto’s die nog geshredderd moeten worden, en dat VW natuurlijk te laat is ingestapt in de EV ontwikkeling.
mashell zegt
@ericd: te laat? VW had in 2013 al de eUp! op de markt en die verkoopt nog steeds goed.
henkp1 zegt
Goed? Dit jaar hooguit een stuk of tien.
mashell zegt
@henkp1: in Duitsland verkoopt de wagen beter dan de ID modellen. Dat heeft natuurlijk allemaal met subsidies en fiscaal klimaat van doen. Maar voor een oude auto die iets meer dan 100km op een lading kan is het extreem veel.
ericc zegt
Kunnen die Zwitsers niet beter McLaren overnemen? Waarschijnlijk goedkoper en ook met veel techniek!
mashell zegt
“ze gooien er nog 2 miljard euro bovenop. Deze zijn bedoeld om investeringen, banen en gebouwen te kunnen regelen voor Lamborghini.”
Daar heeft VW toch helemaal niets aan? Dit lijkt inmiddels meer een publiciteitsstunt dan een serieus voorstel.
HZW zegt
Za lang Lamborghini is zoals het nu is zal het nog een goed verkoopbaar merk zijn.
Lamborghini is nu bezig met de afscheid modellen van de Murciélago.
Im 2023 komt de opvolger met een geëlektrificeerde V12 motor.
Maar elektrische Lamborghini’s zijn natuurlijk een stuk minder interessant.
ricksmits zegt
Een opzichzelfstaand merk als lambo heeft geen bestaansrecht toch? Als de sportwagenmerken geen deel zijn van een concern zijn ze toch miljarden kwijt aan emissierechten?
Maar goed, zullen ze vast zelf beter uitgerekend hebben als ik kan😂
Van zegt
Ik hoop dat de nieuwe eigenaar ook nieuw personeel gaat aannemen om het uiterlijk van de nieuwe lamborghini;s in een andere direcion te sturen. Veelste wild allemaal.
akranoplan zegt
Op die jaarwinst zou ik me toch niet te hard vastpinnen. Bij zulke concerns wordt al eens winst of verlies boekhoudkundig van het ene merk overrgedragen op het andere merk.
Ik vraag me wel af wat zo’n historisch merk als Lamborghini op termijn nog waard is. In tijden van badge engineering en gemeenschappelijke motoren en onderstellen, blijft er eigenlijk alleen de merknaam nog over. Wat blijft er van de Urus over als je de VW/Audi onderdelen er afhaalt? En dan lijkt 9 miljard me een veel te hoog bedrag, zeker als je dan rekening houdt met het feit dat ICE motoren het alsmaar moeilijker gaan krijgen. Zowel op gebied van prestaties, uitstoot en misschien iets minder belangrijk voor Lamborghini, kostprijs per kilometer. Piëch automotive heeft dan al wel ervaring met EV’s maar om dan 9 miljard te betalen voor een ICE merk om daar dan een EV merk van te maken?