Top 10: best verkochte auto’s van Nederland in 2013

Auteur: , 60 Reacties

Gisteren kregen we al bevestigd dat de autoverkopen in 2013 waren gedaald met 17% tot een povere 417.000 stuks. Nu weten we dankzij de Bovag wat de best verkochte auto's van 2013 waren, hieronder de top 10!

Up en Golf best verkopende auto's in Nederland!

1. Volkswagen up! – 16.187
2. Volkswagen Golf – 14.521
3. Ford Focus – 13.373
4. Renault Mégane – 12.538
5. Volvo V40 – 12.300
6. Renault Clio – 12.152
7. Kia Picanto – 10.764
8. Peugeot 107 – 10.011
9. VW Polo – 9.749
10. Peugeot 208 – 9.431

Het lijstje van best verkopende merken van 2013 in Nederland ziet er als volgt uit:
1. Volkswagen – 49.985 | marktaandeel 12%
2. Renault – 37.184 | marktaandeel 8.9%
3. Ford – 31.813 | marktaandeel 7.6%
4. Peugeot – 30.242 | marktaandeel 7.3%
5. Toyota – 28.789 | marktaandeel 6.9%

In totaal is dus bijna 43% van de markt in handen van de top vijf best verkopende merken.



60 reacties

-edit: check-

OT: zitten geen verrassingen bij…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dat de golf nog zo goed verkocht wordt, schande, lelijke rammelbak
@mrci: wat rijdt mijnheer zelf?
@r32turbo: ikke rij een bmw
@mrci: ‘rij’ jij een BMW?
@mrci: rammel bak.. heb je een golf 1 gereden ofso.
@MAB:

Maakt toch niet uit welke golf…ze rammelen allemaal ;)
@redbeams: haha grapjas
@mrci: een 316i uit 1992?
@baap: de auto’s zullen waarschijnlijk niet rammelen, lekken doen ze wel!

http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-vii-skandal-im-dauertest-4362680.html
@rufctr01: dat ging om een handje vol auto’s uit de eerste serie. Datzelfde Autobild had afgelopen jaar ook het nieuws dat BMW op de huidige 3 serie amper nog roestpreventie toepast. Dat kan over een paar jaar veel erger uitpakken.
@baap: ahahhaha denk het ook
@mrci: zo een oude bijlmer btw zeker
@mrci: Dan nog durven te klagen over rammelbakken…
@mrci: kom, kom .. als de Golf zelfs in Japan als Car of the Year werd verkozen (boven hun eigen producten) dan zegt dit wel iets over de alround kwaliteiten.
@speedie: afwerkingskwaliteit of afleidingskwaliteit ? (vrij vertaald uit het duits).
Zo, Autoblog waarzeggerij hier.. :P
@bosje: ;-)
Wtf een up best verkocht? Ik zie ze wel rijden maar toch een golf/polo meer.
@r32turbo: daar ben ik ook eigenlijk mee eens.
@r32turbo: Dat ze het meest verkocht worden betekent nog niet dat ze ook het meest gebruikt worden…
@r32turbo: De Polo en Golf zijn dan ook al iets langer in productie. ;)
@kickass: polo wel, maar een golf 7 niet hoor. Up is er vanaf (MY) 2012 en een golf 7 vanaf (MY) 2013. Toch zie ik vaak een golf 7 rijden dan een upje
@r32turbo: Een Golf rijd met meestal grotere afstanden mee, en dus ‘ ziet ‘ men deze vaker.

Hoewel je de up! dus vaker zou moeten zien,. staan deze waarschijnlijk vooral veel geparkeerd (bij supermarkt, studentenflat, uitzendbureau en kantoorboulevard).
Voor mij niks nieuws en tzal zeker de komende JAREN zo blijven, volkswagen is en blijft de grootste bedrijf dat bestaat(auto’s) en nog aandelen geeft van lambo, bentley,audi enzo … Dus.
Vooral die V40 zie ik dan vooral veel rijden, wat een verkoopsucces is die auto voor Volvo…
@pomoek: is ook een mooie auto en ook degelijk
Er zijn in 2013 zo’n 20% minder auto’s verkocht als in 2007 of 2008. Dat valt – vijf jaar in de ergste crisis in zeventig jaar – ergens ook mee. Auto’s zijn natuurlijk (op huizen na) de grootste aankoop die je kunt doen en waarvan je de aankoop van een nieuwe makkelijk kunt uitstellen. Ter vergelijking: in Griekenland zijn de aankopen in dezelfde periode met tachtig procent gedaald.
Allemaal lease-auto’s lijkt het…
Nou, zoveel zie ik de Peugeot’s en de Kia niet rijden hoor. En tja, VW is al jaren geen verrassingen meer nadat ze Opel van de troon hadden gestoten in ons kikkerlandje.
Gisteren kregen we al bevestigd dat de autoverkopen in 2014 waren gedaald met 17%. Bij autoblog hebben ze een heel speciale glazenbol. Volgens mij gaan autoverkopen in 2014 juist stijgen.
Scherp ;) Aangepast!
En maar volhouden dat er mensen zijn die een auto met hun hart kopen. :(
@645ci: Nieuw is er ook niet zoveel interessants om te kiezen met je hart. De auto die ik nieuw kocht heb ik niet eens een proefrit in gemaakt. Vroeger was niet alles beter, maar auto’s waren vroeger wel echt een stuk interessanter.
@lemster: Dat is zo, mijn auto had ik nieuw ook niet kunnen betalen.

Maar ik deel je gevoel wel dat auto’s vroeger interessanter waren. Misschien klopt dat niet en zijn we gewoon oude zeurpieten, daar moet ik nog even goed over nadenken.
@645ci: Als ik zo schat heb jij een 645i voor de deur staan. Het is oprecht liefhebberij om zo’n auto te rijden, want je kan een Up! leasen voor het bedrag dat je met zo’n auto kwijt bent puur om hem te hebben staan. Dat vind ik ergens scheef beginnen te groeien. Ik betaalde met m’n vorige auto niets aan wegenbelasting en reed 50.000 km per jaar. Ik heb nu een auto die me per maand 70 euro kost maar daar rij ik per jaar nog niet 10.000 km mee.

Ik ben dus (ondanks mijn blog hier ooit) inmiddels best in voor kilometerheffing, alleen is dit Nederland en zal dat betekenen dat niemand minder gaat betalen, alleen dat mensen die veel rijden nog meer gaan betalen. Daarom wordt er steeds kleinere, steeds ziellozere autootjes verkocht.
Als je een hart hebt, dan laat de Nederlandse wetgeving het bloeden. Ik kan dan ook altijd extra genieten van series als Gas Monkey Garage. Ik heb de illusie dat ze in Amerika nog wel oprecht liefde voelen voor auto’s.
@lemster: Ik snap dat mijn auto lang niet voor iedereen betaalbaar is, al valt de afschrijving ondertussen wel mee. Onderhoud daarentegen is erg prijzig (slooponderdelen zijn schaars) en olie verversen betekent direct 8 liter van het duurste spul. En om eerlijk te zijn; afgelopen jaar had ik 2 momenten waarop ik me afvroeg of ik niet beter iets verstandigers zou kunnen gaan rijden.

Maar een 2e hands mx5 is best betaalbaar voor veel mensen en zelfs al zit je vast aan een leasebak, neem dan een leuker modelletje dan de goedkoopste instappers. Een snellige fiesta is altijd leuker dan een auto met Down! syndroom en heus niet -zo- veel duurder per maand. Of een leuke Honda ofzo. Als je vast zit aan VAG met een leasebak hang je natuurlijk, maar ik denk dat veel mensen meer te kiezen hebben dan ze doen.
@lemster: en wat de belasting betreft; de Nederlandse staat kost een bepaalde hoeveelheid geld, als iedereen in een goedkope k*t auto gaat rijden worden die vanzelf meer belast. En als er geen geld meer via accijnsen is binnen te halen omdat auto’s geen brandstof meer verbruiken gaat de wegenbelasting wel omhoog.

Ik verwacht bijv. dat door toenemende efficiency van wind/zonne enegie dat we over 10 jaar feitelijk alleen nog maar vast-recht betalen en dat de energie zelf zo goed als gratis is.
@lemster: Er zijn nog wel interessante nieuwe auto’s, maar die zijn nauwelijks nog betaalbaar voor veel mensen. Dat komt ook wel door de enorme (“milieu”)belastingen op auto’s in Nederland denk ik. Als je vergelijkt wat een nieuwe Mustang of Corvette in de VS kost en hier bijvoorbeeld, dan snap ik dat veel mensen tegenwoordig dan maar een saai betaalbaar vervoermiddel kiezen. De lol is eraf.

Aan de andere kant: ik denk dat we ook wel erg gewend zijn geraakt dat een dure auto voor de deur normaal is. Rond 1995 had ook niet iedereen een Escort RS Cosworth, Clio Williams, 205 GTI of Delta HF Integrale voor de deur staan en toch was iedereen fan van die auto’s. En dat waren echt geen onbereikbare hypercars, ook niet voor die tijd.
@bastiaangt: een leuke auto hoeft niet duur te zijn. Een Ascona had duizend keer meer karakter dan een moderne auto. En ik was nooit fan van Opel!
Ik heb ook niets met aziatische auto’s, maar honderdmaal liever een civic dan een golf of oktavia ofzoiets.
@645ci: sterk punt ;)
@645ci: Zolang het maar Duits is. Een golf is gewoon een goede auto. Emotie vind je tegenwoordig alleen in de topmerken. Een 645 is een mooie wagen, maar om dat nou niet saai te noemen? In mijn ogen rijd het net zo saai als een Golf. Wel een stuk exclusiever natuurlijk!
@645ci: Niet om de 645 tekort te doen, begrijp mij niet verkeerd.
Lijst om van te janken
Die deal met GreenWheels doet de Up! nog niet goed verkopen. Trouwens, echt een deal is het niet. GreenWheels is van Pon. Binnenkort krijgen veel dealers dus een vloot, jong gebruikte rode Upjes door hun strot geduwd. Ben wel benieuwd hoeveel er jaarlijks geregistreerd worden aan particulieren. Iemand?
@munich: Greenwheels….. who cares?! Die 5 verloren modellen die ergens op de hoek van de straat in Almere geparkeerd staan hebben totaal geen invloed op de verkoopcijfers.
En de Outlander PHEV dan? Daar zijn er in 2013 toch ook nog 10000 van verkocht?
@Teerdz: die 10.000 hebben ze net niet kunnen halen, maar wel bijna. Staat dan ook in de top 20.
@kiasoulrocks: hij staat op #11 met 8717 stuks!
Heb een hekel aan die up¡
Stuiterende doos waarin het lijk alsof je vanuit de achterbank bestuurt…
@Homer55: en ze rijden slecht!!!
@Homer55: totdat je in een Aygo rijdt, dan voelt de Up opeens toch veel beter aan. Met een korte wielbasis is het een hele kunst om nog enigszins fatsoenlijk weggedrag te krijgen.
Niet de mooiste lijst natuurlijk maar dat was te verwachten
En de (PON) lease bedrijven hebben een nieuwe slogan, Up Yours.
Up is gewoon een leuke auto en dat je voor zo’n bedrag VW kan rijden zien mensen wel zitten. 107aygoC1 is alweer oud, VW komt met iets leuks incl ‘kwaliteitsbeleving’, lage vaste lasten weinig afschrijving, precies wat mensen willen in onzekere tijden.

Dat je voor hetzelfde geld ook bruut 2ehands spul kan halen, tja dat is meer voor autobloggers:)
En Outlander dan? 10000 stuks!
Opmerkelijk dat Autoblog een plaatje van de eUp! en de eGolf plaatst. Die Golf is nog niet echt te koop en de eUp! is weliswaar erg leuk maar veel te duur om een verkooptopper te worden, en daar ging het hier toch om, verkooptoppers.
Zo Nederland is er weer een berg lelijker op geworden !
En als we nu eens alle lease auto’s van deze aantallen aftrekken, dan krijgen we tenminste de juiste aantallen verkochte auto’s.
Veel van die lease bakken worden de mensen namelijk door de strot gedrukt met lichte dwang van de leasemaatschappijen en de werkgevers.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).