De 10 duurste auto’s tijdens Amelia Island-veiling 2016

Auteur: , 41 Reacties

Grote verrassing is het aantal Ferrari's in de top 10: ééntje slechts!

Laatst nog waren vier van de zeven auto’s die een miljoen euro opbrachten tijdens een veiling in Parijs van de sportwagenbouwer uit Modena. Ditmaal staat er in de top 10 van de Amelia Island-veiling van Bonhams slechts één Ferrari, een schitterende 275 GTB/4. Dat lijkt overigens niet zozeer met verminderde interesse in klassieke Ferrari’s te maken te hebben, maar vooral met het feit dat de nadruk bij deze veiling vooral lag op vooroorlogse auto’s.

En zo kan het gebeuren dat we in het overzicht een aantal merken tegenkomen die hier normaliter vrij weinig aan de orde komen. Ooit gehoord van de Thomas Flyer bijvoorbeeld? Of wat te denken van de Armstrong Phaeton Gas-Electric Runabout, een heuse hybride uit 1896! Verder zien we nog een usual suspect in de vorm van een Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, terwijl de eerste plek is gereserveerd voor een tikje saaie Bugatti 57SC Sports Tourer. Zo’n Type 57 immers kan veel spannender en mooier (en veel duurder).

1937 Bugatti 57SC Sports Tourer by Vanden Plas – $9,375,000

1937 Mercedes-Benz 540K Cabriolet – $2,970,000

1967 Ferrari 275 GTB/4 – $2,750,000

1933 Maserati 8C 3000 – $1,001,000

1955 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing – $902,000

1960 Maserati 3500 GT Vignale Spider – $880,000

1935 Riley MPH Roadster – $880,000

1910 Thomas Flyer Model K 6-70 Phaeton – $825,000

1896 Armstrong Phaeton Gas-Electric Runabout – $462,000

1939 Lagonda V12 Drop Head Coupe – $458,700



41 reacties

Is er iemand die de atlantique echt mooi vind?
@aquila2003: Ik vind het een schitterende wagen maar de corsica vind ik mooier.
Volgende keer van laag naar hoog graag.
@lamborghinibrapa: Voor mij was de prachtige Lagonda anders het hoogtepunt van het rijtje, alsof Autoblog dat aan zag komen. Hoewel, die 540K is ook wel echt mooi…

Maar ik snap je punt, opbouwen is logischer.
@lamborghinibrapa: of een keer de goedkoopst geveilde wagens
Waren toch nog 2 ferraris die voor 4 miljoen weg gingen, een 250 tdf en 400 superfast geloof ik. Of waren die nog niet voorbij de reserve?
275 GTB/4 graag
Zo zie je maar weer .. Smaak is niet te koop ..
@lincoln: Of onbetaalbaar
Ik ben een BMW-liefhebber, maar – wauw – wat is die Mercedes 540K mooi, zeg!

Mooier dan de MB W100 600? Hmmm.. Misschien wel…
Binnenkort op….chasing classic cars
@Soulmaster: Gaaf progamma
Ik ben verbaasd dat de Mercedes-Benz 300 SL Gullwing niet boven de 1 miljoen dollar is gekomen. Ik zie dat ze gemiddeld weg gaan voor 1,4 – 1.,5 miljoen euro.
@paganizonda760nc: Dat is omdat ie rood is, dat verweerd zo met de tijd…
@svenska_aeroplan_ab: niet origineel rood?
Zolang men geld niet vertrouwd zullen deze bedragen blijven, de vraag is wat gebeurt er erna als geld terug begint op te brengen?
Doe mij maar de 300 SL
@wimbraber: Mij ook, zeker in deze lekkere kleur!
Die 8C vind ik wel stoer, doe mij die maar
Doe mij die Benz maar.

En wat een lelijke kleur op die Bugatti zeg.

Weet trouwens iemand of die Van den Plas een NL’er was en wat hij/zij er mee te maken zou kunnen hebben gehad?
@pinut187: Welke Benz?
@donvincenzo: Van origine uit België, na de 2e wereldoorlog overgenomen door Austin. Althans volgens wikipedia, ;)
@pinut187: dat weet sjonnies wel. Ik weet niet of dat dezelfde is van de Rovers.
@pinut187: Van origine uit België, na de 2e wereld oorlog overgenomen door Austin. Althans volgens wikipedia ;)
De Ferrari is een juweeltje om te zien.
Allemaal auto’s die nooit meer zullen rijden. Jammer.
@dutchdriftking: die Ferrari en gullwing zie ik nog wel eens rijden, verder wel met eens.
Vandenplas is eigenlijk een koetsen bouwer die onderdelen voor koetsen maakte.
Toen de opkomst van de auto een feit werd, specialiseerde deze Belgische onderneming zich in het maken van carrosserieën voor voornamelijk Franse merken. Na de Franse Belle Epoque startte de firma een nederzetting in Engeland om daar carrosserieën te maken voor de lokale fabrikanten.
Vergis u niet, in die tijd kocht men een dure auto als rollend chassis/ platform en werd e wagen bij een specialist gebracht voor een model of carrosserie !
Na de tweede wereld oorlog werd VandenPlas overgenomen door Austin, dat op zijn beurt weer fuseerde met aartsrivaal Morris om zo de BMC groep te vormen.
VandenPlas werd eigenlijk een badge voor deluxe modellen van de merken binnen de BMC groep.
De BMC groep bestond uit Austin, Morris, MG, Wolseley en Riley en Princess
Bij dat Princessmerk zit hem nou net de kneep, dat was van origine een Austin, maar dan een super luxe versie die met Rolls Royce concurreerde ! Echt waar!
Austin liet VandenPlas los op de luxe Austin Princess /
meerdere luxe Austin modellen droegen de Vandenplas naam.

Later onder British Leyland bemoeide Vandenplas zich met de Daimler limousines die geliefd waren bij het Britse koningshuis als werk auto, nog later kwamen er Rover VandenPlas (twee oude vijanden op één auto !) kwam er een Maestro Vandenplas en zelfs een Allegro Vandenplas en een Metro Vandenplas.
Het resultaat van het door de Britten geliefde badge engineering !

http://c8.alamy.com/comp/A89BC7/1970-daimler-vanden-plas-ds-420-limousine-ex-queen-mother-A89BC7.jpg
@desjonnies: Wat ik ook al weet, hier blijf ik van genieten en voor terug komen! keep it up!
@desjonnies:
Groot plusje voor dit geschiedenislesje. Dank!
Hoe verzin je het :

http://www.simoncars.co.uk/vanden-plas/slides/Vanden-Plas%201500%20front.jpg
@desjonnies:
Dat moet haast wel het allergrootste gedrocht zijn wat de Engelse auto-industrie ooit heeft weten te maken…… De Vanden Plas was al lachwekkend, maar Google ook eens de Allegro Estate…

En dat terwijl het heel veel potentie had, die hele Allegro! Wel, wie nu interesse heeft in de achtergrond van de Allegro; hier een mooi uitgebreid artikel:
http://www.aronline.co.uk/blogs/cars/austin/allegro/the-cars-austin-allegro-development-history/
Ik denk dat dit de laatste der Vandenplas Mohikanen is :

http://www.automobile-catalog.com/img/picto28h/jaguar/05_07_xj_vdp_f0e6.jpg
@desjonnies zo heerlijk als je los gaat!
ot: die 8C en 540k wouw!!! dat is toch het beeld dat je bij een echte klassieker hebt… eentje die tientallen miljoenen waard is, rare investeerders van tegenwoordig! zo duidelijk geen liefhebbers!
in Monaco in mei wordt een 288 Gto geveild:http://www.bonhams.com/press_release/21391/
Had de Maserati hoger ingeschat. Had er een Ferrari embleem opgezeten,was hij het tienvoudige waard geweest.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).