Top 10: deze auto’s roesten het hardst

Auteur: , 89 Reacties

Komt die rat-look!

Top 10: deze auto's roesten het hardst

Bij roest denk je al snel aan een oude Opel Kadett (wat missen we die dingen in het straatbeeld hè) of een slecht onderhouden Ford Escort uit het jaar kruik. Roest is echter van alle tijden. Een onderzoek van Cazana.com in het Verenigd Koninkrijk laat zien dat moderne auto’s er ook wat van kunnen.

Het onderzoek baseert zich op tweedehands auto’s in de UK, die tijdens de APK een roestwaarschuwing hebben gehad. Daar kwam een opmerkelijk lijstje uit voort. Zelfs dure auto’s als de Range Rover Sport zijn volgens het onderzoek gevoelig voor roest. Het regelmatig wassen, niet bezuinigen op onderhoud en het repareren van krassen of deuken helpt roest voorkomen.

De Fiesta staat met kop en schouders op één. Niet heel vreemd. De auto gaat al tientallen jaren mee en vooral de oudjes zullen met roest kampen. Ford komt er sowieso niet lekker vanaf, de Ka staat er twee keer in. Het onderzoek heeft geen bouwjaren meegenomen, waardoor het soms moeilijk is om vast te stellen welke generatie ze van een auto bedoelen. Daarnaast heeft het onderzoek plaatsgevonden in het Verenigd Koninkrijk. De combinatie van deze vier landen staan nu niet bepaald bekend om de exotische zomers. De resultaten check je hieronder. Herkenbaar?

10: Fiat Grande Punto
9: Ford Ka
8: MINI hatchback
7: Volkswagen Polo
6: Jeep Wrangler
5: Toyota RAV4
4: Ford StreetKa
3: Range Rover Sport
2: Vauxhall (Opel) Corsa
1: Ford Fiesta

Met dank aan Dennis voor de tip!



89 reacties

Ik mis toch Mercedes in dit rijtje. Tussen 2000 en 2006 roesten ze als een gek.
@simonbv: dat probleem is denk ik al letterlijk opgelost…
@dizono: Maar toch hoorden ze in dit lijstje thuis.
De oorzaak was ook niet fraai, besparen op een kwaliteitsproduct.
@simonbv: en niet de e46 vergeten. Die roesten ook als een malle.
@toyotavenray: alleen de “gerepareerde” exemplaren. Een normaal schadevrij exemplaar heb ik nooit met roest gezien.
@sanderm3: Beter kijken dan..
@simonbv: en heel veel audi’s van rond bouwjaar 2000
@shadowbroker: Mag ik hiervan foto’s hebben aub.
Ik ben op de hoogte van schade’s maar altijd was er een mechanische oorzaak.
@wimof: ik heb meerdere malen gezien en ook met mn eigen a3 1.8t. Zoek maar op op internet. Genoeg op de auto forums te vinden hoor
@shadowbroker: Mag ik het bouwjaar kennen.
@wimof: Audi geeft 12 jaar waarborg tegen doorroestschade en 3 jaar op lakfouten.
Als een vaker voorkomende probleem aangeboden wordt zal deze hersteld worden onder de 12 jaar waarborg daar waar het over geen doorroestschade gaat. Na goedkeuring door de garantiedienst die daar zeer gul mee omspringt. Ik kan mij geen geval voor de geest halen waar het geen mechanische reden betreft.
@wimof: De a3 was van 2002. Te laat om nog onder garantie te vallen helaas. Ben daar nog wel voor bij de dealer geweest in Hengelo. Maar was een patsers die geen zin had om je te helpen. Echt een waardeloos koud bedrijf. Ik weet niet of je al gekeken hebt op internet, want daar kun je genoeg vinden van audi’s rond bouwjaar 2000 met veel lak/roest problemen. Ik heb heel lang in een Nissan Micra van 1993 gereden en daar zat minder roest aan dan die a3. Niks geen plekjes op de lak en op de bodem was minimaal roest te bekennen.
@shadowbroker: In dit geval sneed die smalle strip, tussen dak en zijpaneel door de lak door.
Water had de kans om onder de lak te geraken en roest begon te woekeren.
Men moet al diep en ver gaan om deze te verwijderen, en dan een nieuwe lak opbouw te beginnen.
Het is zo dat de tussenkomst stopt na 12 jaar en het verder van de goodwill van de dealer afhangt of hij wil tussenkomen.
Het zijn die koude bedrijven die vandaag aan het hoofd staan van die lokale clusters die moesten gevormd worden.
Grande Punto slaat echt nergens op. Al zoveel gezien op de zaak voor normaal onderhoud. Gewoon een goede auto.
@thomasthomas: Oja? Carrosserie roesten niet, subframes wel.. Heb er al meerdere op afgekeurd. Zelfde subframe zit onder de Corsa D, zelfde probleem.
@thomasthomas: Misschien hebben ze het lijstje wel gewoon verzonnen.
@mennok: Er is ook niets bekent over tijdspanne en modellen.
Model Y van merk Z roest als de duivel en model Z is een toonbeeld zelve.
@mennok: het lijkt er wel op ja.
Misschien rekenen ze er ook gecorrodeerde remleidingen bij.
Anders slaat dit lijstje nergens op.
De GP verbaast mij eerlijk gezegd. Ik had verwacht dat de lijst vol Fords en Mercedessen zou staan. Het feit dat er geen bouwjaren vermeld staan vind ik wel een zwak punt.
@LaLancia: precies
@LaLancia: ik vraag mij eigenlijk af of de getallen percentages zijn of totalen? De fiesta is een van de meest verkochte auto in GB.
@jpoers: De Streetka staat in ’t lijstje. You do the math…
En dan zijn er nog mensen die via een verre achterneef van de buurman hebben gehoord dat Italiaanse en Franse merken nog steeds roesten.
@rufctr01: Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd… De roest hebben ze inderdaad aardig onder controle tegenwoordig, nu de narigheid nog…
@techniekmeneer: ha ha ha. De huidige megane en clio’s zijn toch minstens zo degelijk als de duitse concurrentie.
@peug206: verschil is alleen dat je boven de 120kmh moet schreeuwen om elkaar te verstaan… niet vergelijkbaar met een Polo of Golf imho…
@stuko: ervaringsdeskundige zie ik…
@peug206: is wel waar. vergelijk een 1 serie 3 deurs met een megane, in luxe etc is er een enorm verschil.
@gwnbmw: precies, zo’n 1-serie is een kaal hok vergeleken met een Megane…
@svenska_aeroplan_ab: juist ja. wat jij wil.
@gwnbmw: moet je voor de grap eens de prijskaarten naast elkaar leggen.
@720s: Goedkoop = duurkoop.
@peug206: mn collega rijdt een lease Clio estate dci van ‘16.. mijn zwager rijdt een 5 deurs clio.. ik rij een Audi a4 uit 2013.. serieus, Renault maakt echt wel trieste bende in dat opzicht… tupperware is jaloers op de hoeveelheid plastic in die lawaaibakken
@stuko: Het prijsverschil komt ergens vandaan.
@rufctr01: hoeveel mensen rijden nog een oude italiaan? En hoeveel rijden er überhaupt nog? Alfa heeft de verkoop al jaren niet top, dito voor fiat. De franse merken daarintegen zijn wel veel grotere aantallen en is het idd knap dat ze er helemaal niet in staan.
@peug206: ik al 8 jaar met super veel plezier:)
@rufctr01:
Deze lijst hoort dan ook in de hoofden van de mensen als volgt te luiden:
1 Alfa Romeo
2 Lancia
3 Fiat
4 Renault
5 Citroën
6 Peugeot
7 Simca JaJa nog steeds
8 Honda
9 Datsun
10 Maserati
@desjonnies: ja bizar dat mensen hier nog steeds in geloven. Inderdaad gehoord van een verre buurman. Je kan zeggen wat je wilt over AR maar ze roesten echt niet significant meer dan andere merken. Misschien in de jaren 80? Heb zelf veel ervaring met modellen uit jaren 90 of 00 en daarin niks van roest gezien. Ik vind het juist erg meevallen tov andere merken. Kijk voor de grap maar eens naar een aantal modellen van Mercedes. Maar zolang iedereen dit nog denkt, prima! Is alleen maar gunstig qua marktwaarde bij de aanschaf van een mooie alfa occasion.
@rufctr01: Claxon Indrukken Terwijl Roestig Onderstel Even Nivelleert
Moet ik een onderzoek, dat onderscheid maakt tussen een Ford Ka en een Ford StreetKa, serieus nemen?
@bennyweisz: constructief toch best wel een andere auto. En kennelijk door het open dak nóg roestgevoeliger dan een reguliere Ka, die doorgaans ook kanpperigere randjes hebben dan een Wagner-pizza.
@dizono:
Gatverdamme diepvries pizza.
Range Rover sport had ik nooit verwacht in de top 10 laat staan op plek 3
@bmwe46m3balling: Wat dacht jij, die omstandigheden in de PC hooft en de Brink in laren zijn niet mals!
@bmwe46m3balling: eerlijk gezegd verbaast het me niks. De Range Rover Sport is een echte ouderwetse Britse auto. Dus (nog) meer problemen dan met een Franse of Italiaanse auto.
Denk dat het lijstje voor géén meter klopt…

De echte nummer 1 is de T-Ford. Die dingen zijn op handvol na bijna allemaal al compleet weggerot… Terwijl op de nieuwe Ford Ka van de buurvrouw nog geen spikkeltjd roest te bekennen is.
Ik had vroeger zo’n Corsa Gsi’tje. Naarmate de jaren vorderden ging die harder en harder… Roest is immers nog lichter dan carbon!
@cossiekiller: Gemiddelde man wordt zwaarder met de jaren, was het dan zo erg (met de Corsa)
@wimof: Het was een Corsa A uit ’92. Heb hem weggedaan toen hij 12 jaar oud was. Zat toen al een tijdje een 2L blok in. Veel geld en tijd ingestoken, maar het chassis en de wielranden begonnen het toch zwaar te krijgen ;-)
Dit lijstje moet je eigenlijk corrigeren voor het aantal verkochte auto’s. Dan zie je welke auto’s relatief meer roesten en dat zegt meer dan absolute aantallen.
Geen Alfasud in het lijstje?
@gulli: Een roestende Alfasud is echt een zeldzaamheid…

Kan me in ieder geval niet herinneren wanneer ik er één voor het laatst heb gezien.
@mennok: Er is ook niets bekent over tijdspanne en modellen.
Model Y van merk Z roest als de duivel en model Z is een toonbeeld zelve.
Voor de RR Sport is het niet verkeerd. Zo verliest hij gewicht en kan het een serieus snelle auto worden
Golf 1 zou zeker niet misstaan en een Volvo van ’75.
@wimof: Golf 3 roest harder dan de Golf 1..
@techniekmeneer: De eerste Golfjes waren na 3 jaar rot, als we ze aan de snuit voorruit trokken scheurde het voorpaneel eruit.
De motorkap van de Scirocco’s ’74 waren zo erg dat het slot eruit scheurde en de motorkap tegen de voorruit knalde.
@wimof: Ben ondertussen naar foto’s ivm Golf 3 gaan kijken, blijkbaar een groot probleem, plaat, sommige foto’s denk ik aan lak (hechting)
In een agentschap blijven de wagens maar een 6 tal jaar om dan verkocht te worden en het parallelle circuit te gaan opzoeken. Daarna ben ik Audi dealer geworden en roest dat is daar onbekend sinds 1986.
Oke, gewoon een niks zeggende lijst dit…
Nietszeggend, kort door de bocht-lijstje. Ik weet wel dat de 1st gen ‘97 paarse Ka van m’n zus enorm last had van roest.
@skinnybmw: daarom staat die dus ook in dit lijst. Zegt best veel.
@ikleesookoverautos: een beetje meer info over bijv. generatie/bouwjaar en waar de roest vooral zit mag wel, vind je niet?
Met die Toyota bedoelen ze het oudere model van bouwjaar 2000.
Dit zegt meer iets over het type eigenaar dan over de auto zelf. Een auto waar goed voor gezorgd wordt zal niet zo snel een roestwaarschuwing krijgen.
@robert110: dat is onzin. Ik kan alleen voor de Fords uit dit lijstje spreken, die dingen rotten 9/10x van binnen uit. Dan kan je je auto met fluwelen handschoenen behandelen, op een dag komt één blaasje door, op een prachtig glanzend stukje lak, en dan weet je wel hoe laat het is.
Een echt zuinige eigenaar laat het oplappen? Maybe, maar op een auto van 15 jaar oud een reparatie van 500e uitvoeren is niet altijd zinnig…
Prachtig eigenlijk dat hier geen enkele Franse auto tussen staat
@ekrachess: misschien rijden er daar niet zoveel van rond in het VK
@gulli: dat valt vgm wel mee, maar idd niet gelet op de verdere context van het onderzoek. Al moet ik wel zeggen dat mijn toenmalig 10 jaar oude 206, de op dit moment 14 jaar oude 307 van mijn ouders en de 24 jaar oude 306 van mijn broer nog op geen enkel stipje roest betrapt kunnen worden
@ekrachess: Bullshit, elke auto roest. Dat jij het niet ziet zitten is een ander verhaal.
@techniekmeneer: er is ook nog een verschil tussen opvallend veel roest zien, zoals wielkasten, dorpels, bodemplaten (die ik wel degelijk in de gaten hield) en het roesten van bijvoorbeeld moeren en bouten.. daarbij worden ook vaak Franse auto’s als voorbeeld genoemd als roestgevoelige blikken. Vandaar mijn reactie. Je reactie is volgens mij gericht op een kleuter
@techniekmeneer: daarbij zeg ik ook ‘betrapt’ ik zeg niet dat het er niet zit maar bij 24 jaar oude auto’s hoef je vaak geen moeite te doen om ze ook maar op iets van roest te betrappen
Bij roest denk ik gelijk aan Mitsubishi Evo’s om eerlijk te zijn.
Alles van British Leyland en Talbot/Simca maar erbuiten gelaten omdat die juist hierdoor domweg niet meer bestaan? Of zijn die te oud voor de lijst?
Mijn Tesla roest
Een maatje van mij dacht ooit dat een Princess een goed idee was. U kent hem wel, dat afschuwelijke rijdende stuk brie. Hij vond het om een één of andere vage reden een prachtig ding. Maar goed.

Van een afstandje leek het nog wel wat. Want hij stond recht op zijn wielen, dat is al redelijk ongekend voor een Princess. Het zwarte vinyl dak deed ook veel goeds. Maar, jongens jongens jongens, wat was dat ding verrot. En ik vond dat het achter spatbord er nog al vreemd uit zag. Als je er klopte klonk het nog merkwaardiger. Bleek een ontzettende beunhaas het wegrottende spatbord ‘gerepareerd’ te hebben met papier mache!

Na toch wel zeker een kwartiertje de slappe lach, vroeg ik wat ie er voor betaalt had. Kwam dat typische glimlachje tevoorschijn. Hij had ‘em geruild voor zijn tevens wegrottende jaren 80 Autobiachi A112 (met een heuse Abarth motorkap!). Die hij weer geruild had voor een Talbot Samba met een lek dak…..

Sommige mensen hebben een neusje voor koopjes. Mijn maat heeft een neusje voor ongekende pleuriszooi.
@rob:
Eén van de fijnst sturende autootjes zo’n A112 met een lekkere uitlaatroffel.
Beende met kunst en vliegwerk een Jacobse en van Es Camaro bij.
Was dol op die Italiaanse dondersteen, heb drie motoren opgeblazen geloof ik, naar die kocht je voor 200 piek op de sloop en met een FIAT 127 Special torretje had je voor 80% een Abarthje.
@rob: Zoiets is toch geweldig. De leukste verhalen komen van ongekende pleuriszooi. Een uitstekende auto rijdt weliswaar beter, maar het is doodsaai. Lekker een roadtrip maken met een hok van anderhalf duizend euro is altijd een belevenis. Met een nieuwe leasebak zijn het saaie kilometers.
@lekbak:
Roadtrips? Anderhalf duizend euro? Je schat zijn rommel nogal hoog. Het was allemaal puur voor de heb. Hoe obscuurder, hoe beter.

Er was een tijd dat hij minimaal 4 a 5 auto’s bij zijn ouders op de boerderij had staan. Veelal voor autorodeo’s en dergelijke. Die maakte hij dan rodeo-klaar en kon ie ze verkopen voor een paar honderd euro. Was best grappig verdienen.
Da’s nu wel een beetje over. Huis kopen en zo, en zijn ouders waren die rommel ook wel een keer zat. Hij ook. Zegt ie. Ondertussen staat er op zijn krappe oprit toch weer een smoezelige Opel Kadett E stationwagon. In het wit, met verschrikkelijk faal geworden bumpers…
@Rob: goed stuk. Super reactie. Heb erom kunnen lachen.
Vergeten we met z’n allen de NA en NB MX5?
@levivdw97: inderdaad. Knappe jongen die nog een roestvrije miata vindt
De roestkampioen toen ik nog met luiers rondliep, de Renault 12, die van mijn ouders was na 4 jaar COMPLEET doorgeroest, enkel de motor was nog ok.
@volvo_440_turbo:
Eerlijk gezegd een streek van Renault, omdat de vraag naar de R12 giga was destijds, pompten ze die dingen er maximaal uit, de voor Nederland bestemde auto’s werden in België geassambleerd, ooit hebben we thuis 1 Franse Renault 16 gehad uit Sandouville en die was op alle fronten beter dan de assamblage exemplaren uit België.
@desjonnies: Dat wist ik niet, wat ik wel weet is dat vroeger het metaal dat uit Frankrijk kwam minder zuiver was dan het metaal dat in Duitsland werd gewonnen. Zou er ook mee te maken hebben.
Wel een trieste derde plek voor de Range Rover.
Golf 3 vergeten? Na een flinke regenbui mag je met de trein naar huis….
Mazda
Ik heb zo’n Fiesta van de foto en ik kan het bericht bevestigen….

Ik heb ook een oude Sprinter en die zou er ook bij staan als het lijstje een top 11 was…. :(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).