• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom BMW tijdelijk stopt met de M550i

Auteur: RubenPriest, gepost 26 februari 2018 om 20:03 – 42 Reacties

Waarom BMW straks even stopt met de M550i


Wat is er aan het handje?

De huidige BMW 5-serie is er in diverse smaakjes. Als 520d, 530i, 530e en ook als M550i. Laatstgenoemde zal dit voorjaar tijdelijk uit productie worden gehaald. Geen paniek, de M550i kan gewoon nog geconfigureerd en besteld worden.

BMW is genoodzaakt de productie van de M550i stil te leggen. Dit heeft te maken met strengere regelgeving omtrent de WLTP-verbruikstest. De M550i moet een partikelfilter krijgen. Dit geldt niet alleen voor de M550i; alle benzinemodellen die na juli 2018 van de band lopen, zullen zijn voorzien van een partikelfilter, aldus BMW Nederland tegenover Autoblog. De Duitse autofabrikant is al sinds juli vorig jaar bezig met het installeren van de partikelfilter bij benzinemodellen. Nieuwe auto’s die nog op de Europese markt moeten verschijnen, zoals de M5, voldoen al aan de nieuwe regelgeving.

Niet alle BMW’s krijgen overigens zo’n partikelfilter. De productie van de M3 zal vroegtijdig gestaakt worden vanwege dit issue. Omdat de huidige 3-serie over een niet al te lange tijd met pensioen gaat, zagen de Duitsers het nut er niet van om de M3 uit te rusten met de filter. Een nieuwe 4-serie gaat wat langer duren. Dit is dan ook de reden dat de M4 wél een partikelfilter krijgt.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, M550i

Vorig bericht: « Top 10: deze auto’s roesten het hardst
Volgend bericht: Lijstje! De motoren van AB-lezers [editie 2018] »

Lees Interacties

Reacties

  1. min2max zegt

    26 februari 2018 om 20:14

    Niet alle BMW’s krijgen zo’n partikelfilter. De productie van de M3 zal vroegtijdig gestaakt worden vanwege dit issue. Verkeerde zuinigheid.

    Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      26 februari 2018 om 20:59

      @min2max: aan de andere kant snap ik het ook wel. Je hebt meer kosten als je het nu doet ipv bij de nieuwe 3 die toch al vernieuwd gaat worden.

      Login om te reageren
      • smoked zegt

        26 februari 2018 om 22:42

        @bmwe46m3balling: op de M4 komt het wel, is toch exact dezelfde techniek?

        Login om te reageren
        • bmwe46m3balling zegt

          27 februari 2018 om 07:40

          @smoked: ja dat klopt, ik vond het daarom ook een beetje vreemd. Ik denk omdat de 4 wat langer doorgaat dat het dan loont en bij de 3 niet omdat die toch al vernieuwd gaat worden.

          Login om te reageren
        • shogun zegt

          27 februari 2018 om 12:52

          @smoked: heeft met de typegoedkeuring te maken.
          blijkbaar hebben de m3 en m4 hun eigen typegoedkeuringen.

          Login om te reageren
  2. mikje90 zegt

    26 februari 2018 om 20:28

    Wat is het verschil nou eigenlijk tussen een katalysator en een partikelfikter?. En zou zo’n partikelfilter nou ook heel erg het vermogen dempen?.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 februari 2018 om 21:28

      @mikje90: diesels hebben al heel lang partikelfilters, daarom weten we dat het voor het vermogen niet uit maakt.

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        27 februari 2018 om 07:52

        @mashell: Dit maakt zeker wel uit. De turbo spoelt langzamer op door meer tegendruk in het uitlaat systeem. En het brandstof verbruik neemt ook toe aangezien het filter ook weer schoongebrand moet worden.

        Login om te reageren
        • rw1994 zegt

          27 februari 2018 om 08:14

          @arjontje: Juist! Ik heb mij laten vertellen dat dit bij een vrij standaard 2L turbo diesel al snel 15pk scheelt.

          Login om te reageren
  3. beefcake zegt

    26 februari 2018 om 20:32

    Hopelijk doet het niets met de prestaties. Wat een beest van een auto is dat. Jammer dat hij evenveel kost als een prima appartement.

    Login om te reageren
  4. autodrop zegt

    26 februari 2018 om 20:33

    Wat is die wagen toch godsgruwelijk lelijk geworden. Ik mis de tijden van de e39 en van Bangle. Dit over-gedesignde hok is toch zum kotsen.

    Login om te reageren
    • Sir_Vmax zegt

      26 februari 2018 om 20:38

      @autodrop: vind dit juist de strakste bmw die je nu kan krijgen.

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        26 februari 2018 om 20:42

        @srthellcat: op een techno-feestje vind je veel strakkere modellen dan dit. BMW blijft in mijn optiek echt wel imposant maar heel mooi vind ik ze niet meer. Mercedes is qua design iets beter bezig dan BMW en Audi en misschien is dit vloeken in de kerk maar ben qua design meer onder de indruk van de Fransen tegenwoordig..

        Login om te reageren
        • haroldv zegt

          26 februari 2018 om 20:53

          @autodrop: geeft niet, verstand komt met de jaren☺️ Ik vind de G30 prachtig, ben vast ook ouder dan jou.

          Login om te reageren
          • autodrop zegt

            26 februari 2018 om 20:54

            @haroldv: *dan jij. Verstand heeft zo te zien niets met jaren te maken. Ik ben van bouwjaar ’87 by the way.

            Login om te reageren
            • haroldv zegt

              26 februari 2018 om 21:48

              @autodrop: qua verstand van de Nederlandse taal, -1, idd. Maar ik dacht dat de discussie ergens anders over ging? Oude techniek overigens, een discussie ontwijken.

              Login om te reageren
              • autodrop zegt

                26 februari 2018 om 21:50

                @haroldv: haha ik ontwijk niets hoor:) ieder zijn mening ofcourse!

              • haroldv zegt

                26 februari 2018 om 22:07

                @autodrop: zeker. Zo krijg ik donderdag mijn G30, dus tja, mijn voorkeur is dan wel duidelijk?. Zelf bouwjaar 70, overigens.

              • autodrop zegt

                26 februari 2018 om 22:15

                @haroldv: haha veel plezier gewenst en ongetwijfeld zal ik je ooit eens op mijn achterbumper aantreffen!

          • BaRa zegt

            26 februari 2018 om 22:06

            @haroldv: bouwjaar ’70, en de G30 is in mijn ogen een hok. Dat vind ik overigens ook van de E60/61. Duitsers lijken vooral goed in het uitdrukken van efficiëntie. Op het moment dat ze genuanceerde emotie moeten overdragen, blijkt de subtiliteit ver te zoeken. Of dat dan aan “De Duister” ligt, of aan die commissies die moeten inschatten wat “een BMW” moet uitdrukken: dat laat ik in het midden ;-)

            Login om te reageren
      • autofanaat zegt

        26 februari 2018 om 22:17

        @srthellcat: Ja ik ook, in tegenstelling tot de g31. De achterkant lijkt helemaal niet in verhouding tot de rest van de auto. Vooral de achterlichten ogen te groot.

        Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        26 februari 2018 om 22:21

        @srthellcat: dat zegt dan alles over de huidige designtaal van BMW helaas. Ik kan het af en toe niet meer aanzien…

        Login om te reageren
    • peke zegt

      26 februari 2018 om 21:02

      @autodrop: want vroeger was alles beter ;)

      Snap je punt deels wel hoor, maar als je in een e39 stapt is dat nu gewoon een mega oud hok. Mooi: ja. Klassieker? Wellicht.

      Maar oud en gedateerd.

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        26 februari 2018 om 21:08

        @peke: ik snap jou ook hoor. Qua techniek etc. wint deze nieuwe het op alle vlakken. Ik vind het alleen nietszeggend geworden. Dik? Absoluut. Mooi? Nahh.

        Login om te reageren
      • e28forever zegt

        27 februari 2018 om 08:48

        @peke:
        Ach, wat is gedateerd?
        Een E39 is nog altijd een uitstekende autobahncruiser.
        Comfort, geluiddemping, stabiliteit, afwerking: top.
        Je kijkt op een ergonomisch perfect dashboard met een rustig design.
        Ja, hij zit niet propvol infotainment, maar is dat echt zo onmisbaar?
        En ik heb niet echt de indruk dat de 5-reeksen er na er echt betrouwbaarder op geworden zijn.

        Login om te reageren
    • dennisn52b30 zegt

      26 februari 2018 om 21:03

      @autodrop: juist!! De Bangle butt E60 had tenminste nog een eigen karakter.. hedendaagse BMW is zo eenheidsworst geworden. Ook de F10 zag er mooi uit bij introductie maar is totaal niet boeiend qua lijnenspel meer

      Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      27 februari 2018 om 05:49

      @autodrop: de E39 is mooi maar wat Bangle op de weg heeft gezet vond ik helemaal niks.

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      27 februari 2018 om 08:58

      @autodrop: Hear hear! Ik ben gelukkig niet de enige die het een vreselijk hok vind. Net als de 7-serie overigens. Ook zo’n gedrocht op wielen.

      Nu bedenk ik me dat ik veel modellen van BMW niet mooi vind. De 3-serie gaat nog wel, maar de 4-serie vind ik geen mooie kont hebben. Alle X-modellen vind ik ook vreselijk. De enige écht mooie BMW van dit moment is de 6-serie en al helemaal de Gran Coupé. Die vind ik nog steeds erg mooi.

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        27 februari 2018 om 13:25

        @viezefreddyw: de 6serie is al vanaf 2005 mijn favoriet. Toen kwam ik namelijk een 645Ci tegen, prachtige wagen. De 6 is het model wat inderdaad erg mooi en in balans is.

        Login om te reageren
  5. m54b30 zegt

    26 februari 2018 om 20:39

    En wordt leuk auto rijden steeds meer verpest en uiteindelijk met de komst van de EV en autonoom autorijden kunnen we onze hobby wel gedag zeggen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 februari 2018 om 21:35

      @m54b30: nonsens. Als je prestaties van elektro wagens ziet dan gaan we er alleen maar op vooruit. En die hebben ook nog een mooiere “laufkultur” dan een V12.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        26 februari 2018 om 22:34

        @mashell: wat een kul, mooiere laufkultur… je voelt je vast beter thuis op groen7 ?

        Login om te reageren
        • melcon zegt

          27 februari 2018 om 07:33

          @406_v6: precies dit inderdaad, een elektromotor heeft geen lauf kultur, gauw naar groen7 met die gast ;-)

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 februari 2018 om 07:44

          @406_v6: een V12 biedt veel koppel, geeft weinig geluid en weinig vibraties (daarom zitten die motoren in de luxe modellen). Dat is precies wat een elektrische motor je ook biedt.

          Login om te reageren
  6. m54b30 zegt

    26 februari 2018 om 20:39

    *zo

    Login om te reageren
  7. prop zegt

    26 februari 2018 om 20:45

    Niks nieuws. Alle merken hebben er mee van doen. In meerdere vormen.

    Net zoals dat zoveelste click bait artikel over Porsche laatst met de dieselstop wat eigenlijk gewoon een WLTP ding is.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    26 februari 2018 om 21:32

    Waarom zou je voor een andere verbruik testcyclus eigenlijk een partikelfilter moeten installeren? Daar wordt de wagen niks zuiniger van.

    Login om te reageren
    • f31bmw320d zegt

      26 februari 2018 om 21:51

      @mashell: de WLTP gaat niet enkel over verbruik maar ook over de uitstoot van specifieke stoffen lijkt me

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 februari 2018 om 07:41

        @f31bmw320d: ik heb het even nagelezen. WLTP is een test procedure voor verbruik en uitstoot. Het zegt niet hoeveel er uit mag komen (dat doen de Euro normen). Die euro Normen schrijven weer de test procedure voor. Voor nieuwe voertuigen is dat al een tijdje de WLTP. Voor de typegoedkeuring van bestaande voertuigen is dat vanaf 1 september ook de WLTP. Vandaar dus dat BMW problemen heeft met de sterke motoren (die veel verbruiken en vaak ook veel uitstoten).

        Login om te reageren
    • BaRa zegt

      26 februari 2018 om 22:08

      @mashell: het hele dieselgate gaat net over de uitstoot (NOx etc) en niet meteen over het verbruikt (CO2).

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 februari 2018 om 07:20

        @BaRa: dit artikel noemt WLTP in combinatie met een partikelfilter en een benzine motor. Waarom sleep jij er diesel gate er aan de haren bij?

        Login om te reageren
  9. f1l1p zegt

    27 februari 2018 om 11:19

    Meer filter = minder sound ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North