
De klapkoplamp: ooit een episch statusverhogend pronkstuk in je motorkap in de jaren ’70 en ’80, maar nu is dit semi-functionele auto-ornament in ernstiger verval geraakt dan de Hollandse brug in Jakarta. Een ode aan tien legendarische auto’s met in de carrosserie ‘verstopte’ lampen.
Het werd steeds minder met de klapkomplamp, om in de 21ste eeuw helemaal uit te sterven (toch?). Een van de laatste modellen was de C5 Corvette, die in 2005 vervangen werd.
Gelukkig hebben we de (oude) foto’s nog!
Honda Prelude (Bassie en Adriaan)
Ferrari Testarossa (Miami Vice) / Ferrari 308 GTS (Magnum P.I.)
Pontiac Firebird (K.I.T.T.)
Nissan 180 SX / 240 SX
Cizeta-Moroder V16T (dubbele units!)
Dit zijn naar mijn mening een aantal van de bekendste toepassingen, of in ieder geval de creatiefste qua vorm. Liefhebbers van bijvoorbeeld oude Amerikanen zullen het echter niet met me eens zijn. Welk model had ik absoluut niet mogen laten ontbreken? En welke mag er uit de lijst ten koste van dat model?
Ferrari 355 iemand?
@e550: nee, ik niet.
@e550: Ja, graag. Wanneer kom je hem brengen?
Die Lancia, wat een pracht apparaat.
Doe mij de stratos en de f40 maar
Porsche 928
@Hubert:
En de 924/944
@audicoupe84: Inderdaad vreemd dat er heel veel Ferrari’s in de lijst staan, en de Porsche 944 niet. Aan alle reacties te zien vinden meer mensen dat vreemd. Even toevoegen als nummer 11 dan maar :-)
@audicoupe84: Ah ja, daar stonden ze mooi op. Met de huidige lampentechniek hoeft er natuurlijk geen half zoeklicht a la waarmee Britse bommenwerpers in WO2 werden neergehaald, worden opgeklapt. Kan een streep licht zijn met misschien maar 6-7 cm hoogte. Ook kun je je in de toekomst klaplampen voorstellen die wel fors tevoorschijn komen als een soort remflappen. Dubbele functie dus. Ik vind bijv. de lampen op de 458 en 488 lelijk. Die zou lekker toekunnen met een paar flappies a la de 308.
@Hubert: absoluut de Porsche 928.
@Hubert: niet helemaal dat is alleen de lamp. Tenzij je het over de strosek versie hebt.
@Hubert: Alleen bij het lezen van de kop wist ik al dat de 928 daar in thuis hoort. Hij zit er niet in dus een lijstje van niets. Bijna allemaal dezelfde vierkante popup-lampen… gemiste kans, AB!
Misschien in de toekomst:
@BrutaalAapje: het gaat om klapkoplampen, niet om draaibare…
@awesome:
Ik zie hier anders slechtere voorbeelden voorbijkomen.
Zoals lampen die afgedekt worden door een stukkie plastic dat kan draaien om de vaste lampen.
@awesome: Ze draaien én klappen..
Toyota MR2 ipv de Cizeta.
De Honda NSX mis ik toch echt in dit rijtje…de eerste modellen hadden dit ook.
@johanw: dacht precies hetzelfde.
@johanw: Ik had de NSX ook met stipt op 1 verwacht?!
Gelden de koplampen op een Camaro RS als klappen (de lampen klappen dan wel niet maar de klepjes die ervoor schuiven wel)…. want in dat geval mis ik die toch wel als oude amerikaan :D
@darkpluisje: ik zit te slapen, waren natuurlijk challengers niet de camaro’s met de klapkoplampen… bij de camaro zaten ze alleen achter glas
@darkpluisje: Ik vermoed dat je charger bedoelt? Naar mijn weten heeft de challenger dit nooit gehad.
@Captain: het gaat wel lekker met mij :P Inderdaad chargers….
Nouja na 3 posts zijn we er achter, ik mis de chargers in de lijst. Juist omdat hier iets voor de lampen klapt ipv de lampen zelf vind ik een leuke andere kijk erop
@darkpluisje: Dat zijn inderdaad namen die ik ook wel eens doorheen haal :P Bovendien is het lijstje amerikaanse auto’s nog redelijk lang; cougars, continentals, charger daytona’s, GTO’s, enkele Tbirds en in de jaren ’30 cords. Uiteraard zijn er nog veel meer die me niet eens te binnen schieten.
@darkpluisje: Je zat niet te slapen. De RS had ze wel:
@Wessee: ha dus toch op dat model, ja zocht op de RS maar zag toen de lampjes achter glas en dacht daarom dat ik me vergist had :P
@Wessee: Gave bak trouwens. En kijk die velgen! Perfect! Onder zo’n bak horen kleine velgen met een flinke band…
@darkpluisje:
Bedoelen jullie deze? 1969 Pontiac GTO “Judge”
@audicoupe84: nee. De Dodge Charger had ze vanaf een bepaald bouwjaar ook.
Nog één toevoeging: Dodge Daytona en/of Plymouth Superbird.
@ej20g: De Charger heeft ze van ’65 t/m ’70 gehad. Vanaf ’71 werden het zichtbare…
@454ssV8: dacht al dat het zoiets was ja. Maar ben niet zo thuis in Amerikaanse auto’s.
@454ssV8: tot en met ’69 toch? Niet ’70?
@straatpiraat:
De Charger had t/m 1970 standaard verborgen koplampen.
Toen de auto 1971 gerestyled werd, werd dit een optie.
Voor modeljaar 1973 verviel ook deze optie.
@carmasterr: Dat wist ik dan weer niet ;-)
En natuurlijk de Volvo 480.
Jammer dat het niet meet gedaan word. Ik vind het wel wat hebben.weer iemand de reden? Ik denk te duur?
@Laue: Volgens mij iets met veiligheid en het feit dat het niet zo fijn schijnt te zijn om aangereden te worden door een auto met klaplampen oid.
@fant: klopt, dat was ook de reden dat bij Saab de beroemde koplampwissers verdwenen. Glas mag ook niet meer.
@Laue: Ik denk stroomlijning/ verhoogd brandstof verbruik en iets met cw waarde (of zeg ik nu 3x hetzelfde eigenlijk?)
@lamborgfan:
Ik denk dat jullie beide een punt hebben.
Aerodynamisch was het niet top idd, scheelde al snel 10km in topsnelheid tussen lampen op of neer.
Lotus Esprit (Turbo)
Lamborghini diablo, corvette c4 c5, porsche 928 944 924.
180/240sx <3 wat een bak,
Mis in deze rijtje nog een MR2 & NSX
Die opel GT zijn natuurlijk draai koplampen ipv klapkoplampen
Die Cizeta, wat een apparaat was dat, V16 dwars achter de stoelen. Een van de laatste typische Marcello Gandini ontwerpen.
Nadeel was wel dat hij bijna zo breed als een vrachtwachel was en dat er in totaal slechts 10 van zijn gebouwd.
Veel exclusiever gaat het dus niet worden.
@jrk68: Voor $650,000 maken ze er nog een, sla je slag zou ik zeggen..
@gerard1710:
Dat weet ik, op bestelling maken ze ze nog. Die komen dan voor zover ik weet uit de US.
De eerste 8 zijn in Italië gemaakt en tot nu toe 2 op bestelling in de States.
Jaguar XJ220 of valt dat onder schuif lampen
Doe mij de Opel GT en de BMW 8 serie maar ! Schitterend !
Door die Prelude noemt iedereen (nouja, voornamelijk vrouwen) de lampen op mijn MX-5 ‘bassie en adriaan lampen’. Het blijft leuk, klaplampjes. Elke keer weer leuk als ze aan gaan. Wel jammer dat de knop voor alleen de lampen omhoog (zonder aan te gaan dus) midden op het dashboard zit, binnen het bereik van mensen die het iets te leuk vinden daar constant op te gaan drukken :’)
Vind het op geen enkele auto mooi, altijd een kronkel in de (mogelijk) mooie lijn..
En bij de Ferrari F40 is het al helemaal lelijk met nog ”gewone” lampen er onder..
de ferrari f40 is eigelijk best lelijk met uitgeklapte lampen
Een die zeker gemist is is een cord
Porsche 944, niemand?
Het heeft wel iets maar ik vraag me af waarom men er ooit mee begonnen is. mode?
Of was het zo duur om glas/kunstof in een passende vorm te maken?
Het is toch niet dat lampen die niet afgedekt zijn constant vuil zijn of stuk gaan.
(dat ze gepikt worden is een andere zaak)
Ohja en hoe ik hem ooit vergeten de porsche 911 flachbau, een vriend van m’n ouders had toen ik heel klein was. Zo’n platte 911 en ik wilde er altijd dat die z’n lampen omhoog deed.
@Hupke: de Flagbau mis ik dan weer wel in dit rijtje!
@Hupke: wow, bad memories! Dat zag er toen al niet uit! En achteraf al helemaal niet.
@Hupke:
Wie er ooit mee begonnen is?
Voor zover ik weet was de Cord 810 de eerste.
Maar mocht ik het mis hebben dan wordt dat vast verbeterd door Sjonniepedia of Lincoln.
@jrk68: Wat een gaaf model!! Nog nooit gezien, volgende keer ff taggen ouwe ;-)
@jrk68:
Yep +1.
En iedereen vergeet de TR7………………..
@desjonnies: Ok, maar buiten de klapkoplampen was dat een drama van een auto. Slecht gebouwd, lelijk en een slap in the face van eerdere TR’s vind ik.
@desjonnies: TVR 400SE had ook pop ups. Zie ik hier ook niet terugkomen.
Venturi GT 400, Frankrijk’s glorie…
F40/stratos
@bmwe46csl: en de 8 serie natuurlijk!
Ik ruil die Bassie en Adriaan Honda in voor mijn Fiat X1/9!
@ropbp:
Heb je gesnoven, je wil toch niet serieus je X1/9 vervangen door een petmobiel?
@jrk68: er werd toch gevraagd welke auto uit het redactielijstje eruit moest????? Dus ruil ik die Honda in voor mijn Fiat!!
@ropbp:
Ok, ik schrok al.
Subaru XT. Voor een leek onbekend, voor kenners prachtig.
@ej20g:
Yep, al vond ik dat geen schoonheid, dan vond ik de SVX mooier.
@jrk68: nee het was inderdaad geen schoonheid. Speciaal was de XT dan weer wel.
@ej20g:
Zeker voor zijn tijd een vooruitstrevend ding idd.
@jrk68: helemaal waar. Tegenwoordig worden de originele EA-82 (98 en 117 pk) en EA-82T (114 pk) motoren vaak uitgewisseld voor EJ20’s, voornamelijk EJ20G’s (218, 260, 275 of 280 pk) ben ik veel tegengekomen in de swaps. Voor zover ik weet zijn er niet zoveel XT’s gemaakt met de 2,7-liter ER-27 (XT6 genaamd), die kom je dus ook weinig tegen. De SVX is de opvolger van de XT en ik denk dat vooral aan de achterkant de gelijkenis goed te zien is (mede dankzij de achterlichten).
@ej20g: Dacht ik ook aan. Ben niet zo een Jap-auto fan maar dat vind ik wel mooi juist omdat ie zo speciaal is. Vind de SVX ook wel mooier.
@fkbmw: de SVX vind ik persoonlijk ook mooier. Maar de SVX is een totaal andere auto van opzet en bovendien niet uitgerust met klapkoplampen. Zowel de XT als de SVX zijn zeer begeerlijke automobielen.
@ej20g: Mee eens :) Dacht er even niet aan dat de SVX geen klaplampen had.
@fkbmw: ach niet erg, blijft een prachtige auto in mijn ogen. Denk niet dat klapkoplampen daar iets hadden veranderd.:)
Countach lijkt mij eentje die er bij hoort.
Ok, moet eerlijk toegeven dat ik nooit geweten heb dat de F40 klap koplampen had…!
En van een 8-serie wist ik het wel, maar heb ze nog nooit ‘aan’ gezien!?!
Foto’s anyone?
@ukbob: de race F40 had die ook niet.
@ukbob:
Ook die is mooier met zijn ogen dicht.
@jrk68: Met koplampen omhoog vind ik em nog de mooiste van de 10 varianten. (Als ze de koplampen omhoog hebben dan)
In vergelijking met die F40 al snel mooi, vandaar dat je ze nooit met koplampen omhoog ziet rijden…als je ze al ziet.
Countach lijkt mij ook eentje die er bij hoort.
Lamborghini countach en diablo
@carsper:
Zeg maar gerust alle Lambo’s uit het pre Audi tijdperk.
Vooral een Testarossa of een 8-serie! Enne waar zit die Hollandse brug precies? In de buurt van de oude stad? Heb er nog nooit van gehoord…
De Honda NSX mist natuurlijk.
Toyota supra mk3 en natuurlijk Lamborghini miura al klapt de koplap wel alleen rechtop
Mazda 323 is ook nog niet genoemd geloof ik…
@jerry:
For that matter, de RX7 ook niet.
Het was voornamelijk een 70’s. 80’s, 90’s dingetje, al zijn ze er voor WO2 al mee begonnen. Dat waren toch wel de hoogtij dagen van deze gadget.
@jerry: vind je het heel raar? LEGENDARISCHE auto’s…
@mercedesclk350:
Valt me nog mee dat er niemand met de Honda Accord Aerodeck op de proppen is gekomen….
@jrk68: zal voor de meeste mensen niets meer dan uitgerekte Civic AG of Civic ED (of van voren zelfs Volvo 480) zijn. Maar toch goed dat je ‘m even noemt, wat een prachtbak is dat zeg!
@ej20g:
Yep, op sommige markten kon je zelfs de sedan met die lampen krijgen. Ook de eerste CRX was er met en zonder klapkoplampen. En zo kunnen we nog wel een boek vol schrijven….
@jrk68: jammer dat ik niet zoveel heb met schrijven. Anders zou een verzameling met alle types leuk zijn. Vind persoonlijk veel auto’s met klapkoplampen mooi om te zien, indien ze wel goed sluiten. Niet dat ze zo’n gigantische kier hebben tussen koplamp en plaatwerk.
@ej20g: Als je snapt hoe k*t het afstellen is zal je er respect voor hebben als het een beetje netjes is. Ik spreek uit ervaring met een MR2 MKII. Maar je hebt wel gelijk.
@michelyman: nee afstellen is inderdaad k*twerk maar als het bij de ene auto kan, kan het ook bij de andere auto. Mijn punt is gewoon dat die kier(en) niet nodig zijn.
Miura. XJ220. En niet te vergeten: De Alfa Montreal.
Goed, de Alfa en de Lambo verstoppen hun kijkers niet helemaal, maar het blijven opvallende kenmerken op deze prachtige wagens.
@Forza: yes! goeie keuze. XJ220 en Montreal horen er sowieso bij omdat ze ook zo lekker anders zijn. Hele concept van de auto eigenlijk.
nouja… miura, xj220, montreal, 928, cizeta…
Allemaal tamelijk opvallende lampen.
De Tomaso Pantera natuurlijk!
@Carreza: woow! wat een dikke bak!
Vind eigenlijk alleen de Stratos er beter op worden..
Volvo 480!
@tommy75: yep!!!!!
Peepz, het gaat om de jaren 70 en 80. Er staan hier zat suggesties van later datum. :-S
De Ferrari Daytona natuurlijk.
Je vergeet de Toyota 2000GT!
@fkbmw: mooi!
@fkbmw: zekersteweten! Altijd mooi gevonden…
@fkbmw:
Als we het dan toch over auto’s hebben die er wel goed uitzagen met klapkoplampen….
@jrk68: zo schattig…
@jrk68: Mijn droomauto. Inmiddels stevig aan de prijs.
@midasracer:
valt wel mee, kijk in de USA of check BringAtrailer, staan ze met grote regelmaat op.
@midasracer:
food for thought,
USA prijzen zijn redelijk, soms zelfs nederig te noemen tegenover het Verenigd Koninkrijk en het Continent :
Browse maar eens :
http://bringatrailer.com/?s=lotus
@desjonnies: @midasracer: http://www.autabuy.com is ook een topsite voor Classics in de US.
@midasracer en @E34M5Touring
Classiccars.com of hemmings
Hé, legendarische? Uhm… ik mis er wel eentje…
Niemand die de Corvette C2 zegt? De mooiste van ze allemaal..
@Yeelen: Je bent me net voor, de Stingray hoort zeker bovenaan te staan.
@moondustfocus: Yeah, same here. Alhoewel de Stingray mijn 2e keuze was, na de Porsche 928…
@BrutaalAapje: Sting Ray, Stingrays waren C3’s. ;) Maar ik ben het wel met jullie eens. :)
@Yeelen: Absoluut één van de mooiste auto’s ooit! En ik denk de mooiste met klapkoplampen..
Moehaha, die titel, die auto’s… Classic!
Misschien niet de meest iconische, maar een stukje Hollands glorie: volgens mij had het Donkervoort J25-studiemodel ook klapkoplampen. Al zou ik niet weten hoe ze moeten werken…
Whooo! Prelude! Die heb ik. Altijd grappig om te knipogen naar de meiden. :)
Ik weet het het is heel flauw. Kan het ook niet doen zonder te lachen.
de cizeta is toch wel de beste in mijn ogen.
Grappig trouwens dat in het rechterkolom alle artikeltjes worden weergegeven waar koplampen van auto’s worden gejat.. ;-)
Gooi die Nissan 180sx er eens uit en vervang die even voor de AE86 Trueno, aub.
MR2, NSX en AE86 Trueno?
@G-Ammo: Trueno “kwijl”. Levin “nog meer kwijl”.
@G-Ammo:
2000GT en celica st18
Aston Martin Lagonda
Lotus Elan
De Tomaso Pantera
Geen NSX? Dat noemt zich autokenner…
En wat dachten jullie van de hele mooie Fiat X1/9 !!
Dat deze nog niet genoemd is: BMW M1.
Toyota MR2? Honda NSX?
Toyota Supra reed bij ons in de buurt toen ik nog een nog een klein jong brutaalaapje was. Dat was futurisch…
Er schoot me nog één te binnen: Porsche 930 Slantnose. Lang niet allemaal met klapkoplampen (sommige alleen plaatwerk) en ook niet origineel Porsche maar zeker legendarisch.
@ej20g:
Werd wel origineel door porsche zelf aangeboden, was gewoon niet de standaard.
@Hupke: nu je het zegt bedenk ik me dat. Thanks for the correction.
Cizeta AUB… dat ding is zo uniek…
Mijn eerste auto!!!! De Eagle Talon (Eclipse) die had ze ook. Vet cool.
@pleiades: Oh en ik zou die Nissan S13 eruit gooien
@pleiades: ja, die miste ik eigenlijk ook nog…
Maserati Bora!
@Рольф Ван Дик: De Ghibli zijn ze ook vergeten!!
wat is die cizeta toch machtig!
Muira iemand???
@jweelden:
Dat iemand mij die ooit nog zou aanbieden….
@jweelden: Ze draaien wel iets, geloof ik. Wel een van de mooiste auto’s ooit gemaakt!
Lotus esprit, lamborghini muira en porsche 911 flagbau…
@jweelden:
Allemaal al één of meerdere keren genoemd.
Kom je die Miura brengen of moet ik hem ff ophalen trouwens….
@jrk68: als jij mij vind krijg jij m (fingerscross)
@jweelden:
Dat is nog eens een uitdaging…!
@jrk68: idd een leuke uitdaging. Alleen ik geloof niet dat daadwerkelijk een Miura voor de deur heeft staan… ;-)
@BrutaalAapje: hmm kijk maar voor mn deur.
Toyota Celica:
En de Mitsubishi 3000GT!
@Avi: met klapkoplampen zoveel mooier dan met de vaste koplampen!
@ej20g: ben ik helemaal met je eens!
ik vind toch wel de meest aparte klapkoplampen ooit die van de aston martin bulldog concept
@ko3n:
Lol, daar klapten de lampen niet van omhoog maar de klep van omlaag….
http://encarsglobe.com/data_images/models/aston-martin-bulldog/aston-martin-bulldog-02.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=kdSBeWMwZqY
vanaf 0.23 vat alles samen. ook geniaal stukje vanaf 3:15, zo’n telefoon is echt zo prachtig typisch rijke DUitse zakenman uit de jaren 90 achtig!
Vector W8:
@Rick-dos:
Ooit een test van gelezen toen ik op vakantie een AMS in mijn vingers had gekregen.
Wat vond ik dat ding gaaf…, ik was toen een jaar of 14….
Was nog het model hiervoor, zonder vleugel.
@jrk68: Het uiterlijk zag er inderdaad goed uit voor die tijd, maar voor de rest was het driemaal niks. Heb altijd een DeLorean gevoel erbij. Zag er gaaf uit maar voor de rest stelde het niet veel voor. Behalve de prijs dan….
@Rick-dos:
Yep, van daar de toevoeging van mijn leeftijd destijds.
Op die leeftijd ben je nog onder de indruk van foto’s en specs op papier.
Het was echt zo’n typische 80’s jongenskamerposter auto.
En zo hoort een supercar natuurlijk te zijn, krankzinnig en onpraktisch. Onbetrouwbaar waren bijna al dit soort auto’s in die tijd nog.
@jrk68: Klopt, maar wat ik mij er van kan herinneren was het ook niet echt goed gesteld met de wegligging. En was nog onbetrouwbaarder dan een Italiaanse supercar.
@Rick-dos:
Dat van die wegligging zou ik echt niet meer weten, ik moet die test ergens begin jaren 80 gelezen hebben.
Die bladen heb ik jaren bewaard, maar bij de laatste verhuizing ben ik toch maar eens gaan ruimen.
Elke keer een paar honderd kilo aan autobladen versjouwen had ik wel gezien.
Vector W12
Jaguar XJ15
BMW M1 1980 anyone?
Negen Veertien! (slash 6)
Ik heb nog niemand een iconische autootje uit mijn jeugd horen noemen: De Toyota MR2 mk1. Een stuk interessanter dan de MX5.
Iemand trouwens al de Mazda RX-7 geroepen?
Een van de mooiste Mazda’s ooit naar mijn mening.
@Rick-dos:
Ja, ik zei de gek….
@jrk68: Dan heb ik niks gezegd…
En natuurlijk de Mazda 323F. Daar reden er nog veel van rond ook!
Dodge Stealth ook nog een…
@Rick-dos:
Is dit niet de Mitsu versie, ik mis die rare banaan langs de achterruit….
@jrk68: Hij zit er duidelijk, kijk maar door de achterruit.
Had die Bertone Volvo concept wat later de Citroën BX werd ook geen klapkoplampen?
@Wessee:
Wel jammer dat de motivering van de klaplampen geen aandacht kreeg. De Toyota 2000GT had bijvoorbeeld te lage koplampem voor een USA homologatie, vandaar de extra set klaplampen.
@rickhof: Deze wilde ik ook nog toevoegen. De volvo 480. Wat een verschijning in die tijd! Echt een model dat zich er voor leent om opnieuw uit te worden gebracht retro-style!
maak nou eens een top 100 of 500 stelletje luie donders bij AB…
@integralechubasco: http://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_headlamps
Hier een alternatieve top 10 van Jalopnik uit 2011: http://jalopnik.com/5829501/the-ten-coolest-pop+up-headlights/gallery/1
Uiteraard haalt Porsche 928 wel de top 10…
Jullie zijn de BMW M1 vergeten
Ferrari 456 (M) GT natuurlijk!
tr7/8
http://www.sherwoodrestorations.co.uk/media/image/portfolio/medium//1976%20Triumph%20TR8%20Works.jpg
Lister Storm
.jpg)
Lotus Esprit v8

Saab 97 (beter bekend als de Sonet III)

BMW M1

1937 Cord 812 Sedan (Supercharged)

Honda NSX

Manta Mirage (ja, echt waar, dit was een productiemodel)

En als laatste, deze enorm vette mix tussen een Lotus Esprit en een Ferrari F355:
De Venturi 400 !!

– Het mooie aan deze voorlampen, is dat bij dagverlichting de lampjes zichtbaar zijn maar de kleppen gesloten blijven, en bij nachtverlichting openen de kleppen. Geweldig gezicht. Deze bak stond namelijk op dezelfde camping in 2009 in Argentiére (Frankrijk, naast Chamonix) als waar wij stonden, maar de eigenaar heeft mij vriendelijk verzocht geen foto’s te maken :( ). Geweldig geluid ook.
@JaxDryke: Die Cord was ik helemaal vergeten, was dat niet één van de eerste met klapkoplampen (handbediend).
@camaro81: zal het je nog beter vertellen, ze waren niet de eerste met ‘verborgen koplampen'(er is nog een merk/model uit 1931 maar kan niét op de naam komen), maar wel de eerste waarbij, jawel, dit automatisch ging.
Heb eens in Duitsland op de ’31’ richting Nijmegen achter deze auto gereden, met Belgisch kenteken. Ik ging er maar eens naast rijden, omdat ik tóen dus niet wist wát voor automobiel dat was, om te wuiven een kop koffie te doen ;)
Eenmaal op de laatste Duitse parkeerplaats uitgebreid gepraat met deze man over deze auto met verborgen koplampjes (want dat viel mij haast als eerste op toen ik de voorkant bekeek) en hij vertelde mij dus dat deze auto niet de eerste was met verborgen koplampen, maar dat deze auto wel de eerste was waarbij het automatisch gebeurde.
Niet elektrisch, maar door het aanzetten van de lampen, zou een triggersysteem in werking gesteld worden waardoor de kleppen zeg maar ingetrokken/weggetrokken zouden worden.
Interessant systeem ;)
@JaxDryke:
Goeie keuzes !
Corvette C5
Ik heb altijd gedacht dat KITT een Trans Am was… En ik had verwacht dat er meer Porsches in het lijstje zouden staan, die koplampen klap je er tenslotte zo uit :-)
@RRenault:
Klopt, het is dan ook een Pontiac firebird Trans-Am
Trans Am is de aanduiding voor het topmodel.
ja ik had wel een aantal suggesties maar ze zijn allemaal al genoemd, NSX, 2000GT, Esprit, RX-7, Countach etc.. Ferrari 288 GTO al genoemd ?
Alpine A610 niet te vergeten…
tussen 1966 tot en met 1979 hadden alle Amerikaanse fabrikanten wel zoiets ..
werkte allemaal op vacuum ..
er was toch plek zat onder de motorkap voor een zwik balgen ..
de aller aller aller aller aller coolste was het “clampshell” systeem van Buick uit 65 ..
google maar bij “clampshell riviera” voor de filmpjes ..
@lincoln: that must be the coolest headlight cover in the world!
@lincoln:
gelukkig, zocht ‘em al.
Evenals de Cord’s uit de dertiger jaren en niet te vergeten de Mercedes C 111
En hier nog een obscuur Japans model:
Mitsubishi Starion
Ik wilde niet al te veel in een keer posten, maar hier zijn er nog 7:
– vorige generatie Toyota MR2

– Mazda Familia Austina, beter bekend als de eind 80er tot begin 90er jaren Mazda 323F Hatchback

– De Ferrari 456M GT is al genoemd, maar laten we vooral de voorloper (en mijns inziens veel mooiere) 400/412GT niet vergeten

– Nu we toch bezig zijn, wat dacht je van de DeTomaso Pantera ?

– Laten we voorál niet de wat minder bekende maar niet minder mooie Lamborghini Jarama vergeten !!

– En anders heb ik nog wel een Zimmer Quicksilver voor jullie ;) (mijns inziens een van de mooiste Amerikaanse sedans ooit gemaakt)

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
– Last but not least (en hier heeft volgens mij helemaal niémand aan gedacht), de one and almighty legendairy, wait for it, –> Jaguar .. X .. J .. 220 !!!!!!!

Dus …
@JaxDryke: Hmm .. 1 plaatje doet het niet. Hier een nieuwe pic:
@JaxDryke: Damn! Wat een bak! Wat is het?
@JaxDryke: De XJ220 heeft alleen klepjes die wegschuiven en niet een hele koplamp die openklapt.
Porsche 914 anyone??
Geen idee hoe je plaatjes toevoegt maar Lincoln’s zoals de Continental de Towncar.
Diverse modellen van Chrysler o.a de New Yorker
Voor mij epische slagschepen die tot de verbeelding spreken
met voorop een landingsplaats voor een helikopter, en van binnen een berg ruimte genoeg voor halve kudde olifanten.
@hanzel:
en kofferbakken waar je een Suzuki Swift in kwijt kan ..
kom je al snel aan een top 100 ..
niet echt @sir_smokalot zijn terrein ..
Oldsmobile Toronado –
Fanboys : Mercedes C111 Jawohl, Das Haus.
De Cord 810,uit 1935/1936 wordt door historici beschouwd als het eerste productie voertuig met opklap koplampen.
Die koplampen moest je, per stuk, omhoog draaien met een slingertje.
De meest beroemde/beruchte?
De Lamborhini Miura
De meest vergeten :
Triumph TR7
De meest coole :
1965 Buick Riviera.
Graag met een ‘Wildcat’ V8.
De discussie pop-up (klap) koplampen of niet:
De Opel GT heeft wel degelijk klap koplampen, net als de Porsche 928 en Lambroghini Miura.
Kijken we naar de vele Amerikaanse merken uit de zestiger en zeventiger jaren, dan zitten de koplampen eigenlijk vast, maar wel achter ‘gordijntjes’ verstopt.
Hetzelfde geldt voor b.v. de Alfa Romeo Montreal, daarvan trekken de gordijntjes omhoog.
Lamborghini countach duh
Ik mis hier toch echt de NSX???
Cadillac Eldorado 1967/68
Lincoln Continental Mark 3 t/m 5
Leuk hoor, die MX-5. Maar drie generaties Mazda RX-7 dienen niet vergeten te worden.
@E34M5Touring en @midasracer
classiccars.com of hemmings.
Hier nog een mooi maar onbekend model:
Toyota Sprinter Trueno GT-Z 1.6 Supercharged (1987 – 1991)
Ja, waar is de F355 naartoe?
Uit dit lijstje wil ik eigenlijk alleen maar de 308GTS
tvr had ook met de tasmin klapkoplampen
Nog een leuke hidden headlight musclecar:
(+ een cameo van Dan Gurney)
1969 Chrysler 300 coupe
Deze Superbird is ook zéér teleurgetseld dat jullie hem vergeten zijn…
@carmasterr:
*teleurgesteld
Ik denk dat Michelyman hier ook nog wel eentje wilt zien…