• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De historie van de bijtelling – recycling van staffels

Auteur: Wouter, gepost 5 januari 2013 om 19:15 – 32 Reacties

Feest!


Laten we het eenvoudig houden en alleen deze eeuw meepakken. We zitten in jaar 2013, maar de “leaserijder” kreeg al VEERTIEN keer een wijziging van de bijtellingsregels om zijn oren. En die “nieuwe” staffels van Weekers: ook die kwamen we al eens tegen.

Bij de BOVAG en de RAI Vereniging mogen ze dit artikel ook uitprinten en boven hun bed hangen. Zij reageerden beiden positief over het voorstel van Weekers om staffels te introduceren rond prive gebruik. De BOVAG wil er een proeftraject starten, de media doken er bovenop en Weekers claimde de primeur. Het was “iets nieuws”. Niet dus, want van 2001 tot en met 2003 haden we dit systeem echter al. Het bleek uiteindelijk te fraudegevoelig en te complex en werd weer afgeschaft.

Sinds 2000 was het ieder jaar raak, alleen in 2011 was er rust in de tent en waren er geen wijzigingen.

2000: 20 of 24% bijtelling afhankelijk van de woon-werk verkeer afstand.
2001: Staffels voor gereden prive-kilometers.
2002: Staffels voor gereden prive-kilometers, woon-werk gedeeltelijk prive, aanpassing staffels
2003: Staffels voor gereden prive-kilometers, twee-derde woon-werk wordt als prive aangemerkt. Aanpassing staffels.
2004: Bijtelling omhoog naar 22%, alleen als er minder dan 500 km prive wordt gereden is er geen bijtelling.
2005: Accessoireregeling verminderen catalogusprijs voor de inkomstenbelasting afgeschaft.
2006: Boordcomputer, cruise control en navigatiesysteem moeten volledig worden bijgeteld
2007: Bijtelling “verhuist” van inkomstenbelasting naar loonbelasting
2008: 14% bijtelling voor zuinige auto’s. Reguliere bijtelling stijgt van 22 naar 25%
2009: Introductie 20% bijtellingsgcategorie.
2010: Introductie 0% bijtelling voor elektrische auto’s; Bijtelling op basis van dagwaarde voor auto’s ouder dan 15 jaar gaat naar 35%.
2012: Wijziging CO2 grenzen per 1 januari, 1 juli en ook de BTW verhoging naar 21% per 1 oktober.
2013: Wijziging CO2 grenzen
2014: Wijziging CO2 grenzen
2015: Wijziging CO2 grenzen

Leuker maken we het zeker niet, maar we kunnen wel iedereen aan het werk houden door de regels continu te veranderen.

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

0%-bijtelling, 14%-bijtelling, 20%-bijtelling, 7%-bijtelling, bijtelling, bpm, frans-weekers

Vorig bericht: « Top 10: legendarische auto’s met klapkoplampen
Volgend bericht: Is er een verband tussen keukens, badkamers en auto’s? »

Lees Interacties

Reacties

  1. xiran zegt

    5 januari 2013 om 19:25

    Gewoon niet leasen.

    Login om te reageren
    • bmwe46csl zegt

      5 januari 2013 om 19:31

      @xiran: daar komt het uiteindelijk wel op neer ja

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      5 januari 2013 om 19:32

      @xiran: niet zo jaloers…

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        5 januari 2013 om 19:36

        @Svenska_Aeroplan_AB: ik ben alleen jaloers op een tank pas.

        Login om te reageren
    • erikvb zegt

      5 januari 2013 om 21:22

      @xiran: gewoon niet LEZEN (zonde van de tijd; politiek gepruttel)

      Login om te reageren
    • BrutaalAapje zegt

      6 januari 2013 om 05:53

      @xiran: begrijpelijke reactie. Ik zou gewoon blijven rekenen. Niet alleen bij de leaseauto is de overheid onbetrouwbaar maar ook met heel veel andere zaken. De regels wijzigen à lá maar de snelheid waarmee deze nieuwe regels worden ingevoerd gaat veel te snel. Uiteindelijk weet men niet meer waar ze aan toe zijn en dus durven nergens meer gebruik van te maken. Ik doel op bijv: belastingvoordelen wel/niet, kinderopvang, hypotheekregels etc. Een onbetrouwbare overheid is de doodsteek voor een gezonde economie… :-(

      Login om te reageren
      • mrs250 zegt

        6 januari 2013 om 07:53

        @BrutaalAapje: een waar woord.

        Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    5 januari 2013 om 19:30

    Pfff inderdaad. Je mag er nog één ergernis bijzetten wat mij betreft: geen Europese eenheid. Nu wordt er bij het bepalen van de uitstoot van een auto ( want dat is het…) gekeken naar de grote markten als GB en DLD. En de NL grenzen zijn soms net een grammetje lager toevallig… Als er één pakket maatregelen is binnen Europa kunnen de fabrikanten zich daarop richten. Als je je als overheid dan toch gaat mengen in de private markt, doe het dan wel eerlijk!

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      5 januari 2013 om 19:39

      @Svenska_Aeroplan_AB: scheelt ook veel geld voor autofabrikanten, ze moeten nu aan de wetgeving van elk europees land voldoen. Al die veranderingen per land is duur voor een autofabrikanten en onnodig.

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      5 januari 2013 om 20:05

      @Svenska_Aeroplan_AB: hierdoor zie je ook het beeld ontstaan van ‘Nederland = duurste autoland”. Enerzijds de afdracht aan Brussel als een schoothondje voldoen…en vervolgens de burgerij NIET opzadelen met ‘voordelen’ die Europa zou kunnen bieden. Maarja, ook Rutte gaat na zijn termijn naar Brussel, evenals alle andere Jopies die op het blauwe pluche zitten. Domme mensen noemen dit ‘slim zijn’, slimme mensen noemen dit ‘volksverlakkerij’.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        5 januari 2013 om 20:39

        @Megakix: slimme mensen weten dat het wel meevalt met de autokosten in Nederland.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          6 januari 2013 om 00:53

          @Svenska_Aeroplan_AB: klopt..de slimme mensen gezien vanuit de domme mensen… :)

          Login om te reageren
        • anakiet zegt

          6 januari 2013 om 11:34

          @Svenska_Aeroplan_AB:

          Gelukkig hebben we nog slimme mensen als SAAB en Megakix…
          Heb je een teiltje ?

          Login om te reageren
          • xxxx zegt

            6 januari 2013 om 16:30

            @anakiet: heb je zelf geen teiltje? Gebruik het toilet maar.

            Login om te reageren
  3. zdev zegt

    5 januari 2013 om 20:20

    Fair is als de accijnzen omlaag gaan.
    Fair is als je geen bijtelling hoeft te betalen over andere belastingen zoals C02 tax en BTW.
    Fair is als je op basis van werkelijk gebruik betaalt.
    Fair is als de inkomsten uit autogebruik alleen worden gebruikt voor mobiliteit.
    Fair is dat je onschuldig bent aan ontduiken van bijtelling tenzij het tegendeel bewezen is.

    De stas heeft nog veel te doen dus…

    Login om te reageren
  4. rodger zegt

    5 januari 2013 om 20:25

    Zie weer handel voor de tacho maffioso. Auto even op de “zomerstand” of een “verjongingskuurtje” en klaar is kees.

    Login om te reageren
    • erikvb zegt

      5 januari 2013 om 21:20

      @rodger: exact. proefballon die weer sneuvelt op onuitvoerbaarheid. Applausje voor Weekers….had hij niet even een afleidingsmaneuvre nodig? Iets met reclamezuilen en corruptie?
      Oh ja, vergeet niet dat welke wijziging dan ook NOOIT mag leiden tot MINDER inkomsten voor de Staat…dusssssssss

      Login om te reageren
  5. mout zegt

    5 januari 2013 om 21:23

    Hoe is dat eigenlijk geregeld in omringende landen?

    Login om te reageren
    • maurits123 zegt

      6 januari 2013 om 19:25

      @mout: ja? Iemand die dat weet? Heb je daar ook bijtelling?

      Login om te reageren
  6. banjaloeloe zegt

    5 januari 2013 om 21:55

    Tja als ze de uitstoot omlaag willen hebben moet daarvoor betaald worden he

    Login om te reageren
  7. bmwe46csl zegt

    5 januari 2013 om 23:33

    Wat zou de wereld eigenlijk zijn als je gratis benzine kan krijgen. En geen bijtelling hoeft te betalen?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      6 januari 2013 om 00:55

      @bmwe46csl: hetzelfde, alleen met burgers zonder ergernis…

      Login om te reageren
  8. minimaseratti zegt

    6 januari 2013 om 00:12

    Hou de bevolking bezig. Zorg zeker dat de verdienende middelaag niet te veel zelf gaat nadenken en reactief wordt op het kromme gestelde…..

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      6 januari 2013 om 00:55

      @minimaseratti: correct verwoordt…althans, vanuit mijn optiek..

      Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    6 januari 2013 om 01:49

    zorg dat voedsel spuuggoedkoop is ..
    zorg voor genoeg sport/voetbal subsidie ..

    punt 3 ..
    make sure dat het monetaire systeem moeilijker te verteren is dan voedsel ..
    make sure dat buitenspel ofzo belangrijker wordt dan je financiele huishouding ..

    oldest trick in the book ..
    geef brood en spelen volk wat ze toekomt ..

    mooi stukkie huiswerk @wouter ..

    Login om te reageren
  10. iLectric Cars zegt

    6 januari 2013 om 05:22

    Gewoon dit jaar nog en Volvo V60 Hybrid, Mitshibushi Outlander PHEV, Tesla Model S, Opel Ampera, Chevrolet Volt of Toyota Prius Plug-In gaan rijden. Heb je de komende 5 jaar 0% bijtelling zie je daarna wel weer wat ze allemaal verzonnen hebben. Tevens krijg je als ondernemer maar liefst 3 subsidies ter stimulering van de aanschaf van een auto die minder dan 50gr CO2 uitstoot. Maar wees er snel bij want registratie in 2014 wordt de bijtelling 7% (nieuwe categorie voor Wiki) en de run op deze auto’s is groot en de productie van met name de V60 Hybrid, Outlander PHEV en Tesla is heel beperkt. Op is op. Wel goed om te zien dat er nu ook auto’s komen waarmee je gewoon een caravan kunt trekken! V60 1.800kg, Outlander 1.500kg. Overheid, succes met het pesten van de zakelijke rijder!

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      6 januari 2013 om 16:35

      @wouter: / @bijtelling: kun je vertellen hoe het zit met de vrijstelling van de bijtelling als je minder dan 500 km prive rijd?
      bestaat dat nog of heeft de overheid daar iets op bedacht?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 januari 2013 om 19:19

      @bijtelling: die 5 jaar 0% bijtelling is geen wet en houdt geen stand. Geniet ervan zolang het kan. En trouwens als CO2 uitstoot echt belangrijk is dan dient het dringend wettelijk verboden moeten worden dat iemand achter een 0% bijteller een caravan hangt. Als er iets is wat het brandstof verbruik omhoog jaagt dan is het wel zo’n lekker overbeladen Nederlands caravan (met alle kilo’s aardappelen, hagelslag en Bison vochtvreters).

      Login om te reageren
  11. alfamail zegt

    6 januari 2013 om 13:08

    Als deze reguuring dus) de zaken nu eens gewoon in 1 klap duidelijk zouden stellen, en er dan met hun vettige vingertjes van af zouden blijven…
    De auto industrie stort met dit gedoe op het moment in, de bouw is al ingestort; hoever laten ze het komen voordat we allemaal werkeloos thuis zitten en gewoon niks meer kopen???

    Login om te reageren
  12. monsieurleloure zegt

    6 januari 2013 om 14:02

    Zolang ze onderstaand met rust laten vind ik het allemaal wel best. Ze zoeken het maar een tijdje uit daar in Den Haag.

    “Bijtelling op basis van dagwaarde voor auto’s ouder dan 15 jaar gaat naar 35%”

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    7 januari 2013 om 17:52

    Kan iemand mij uitleggen wat een staffel is?

    Want de Wikipedia-uitleg (Het begrip staffel is in de Handel (economie) een gradatie in een kwantumkorting. Bij toename van de hoeveelheid in de afname van een bepaald product of dienst neemt de verleende korting op de gebruikelijke prijs per staffel toe) begrijp ik niet. Toch niet in relatie tot autobelasting…

    Login om te reageren
  14. gaspiepe zegt

    7 januari 2013 om 21:43

    De staffel zal waarschijnlijk inhouden dat de 500km-vrij verdwijnt, en dat je dan ..% betaald voor een minimaal aantal km’s? Hoe meer km’s, hoe duurder het wordt.
    Feitelijk heeft Fransie een omgekeerde staffel in gedachten volgens mij.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North