Verkeersellende in een overzicht na de klik.
Vandaag kwam Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, de blonde Minister van Infrastructuur en Milieu, met de eerste publieksrapportage Rijkswegennet van 2016. Een 36 pagina tellend rapport waarin wordt gesproken over het verkeer, de files en de statistieken hiervan.
In het rapport staat verder beschreven dat het aantal afgelegde kilometers per jaar met één procent is toegenomen en dat de filezwaarte met drie procent is toegenomen. Nog steeds (check 2014 en 2015!) staat de A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein op nummer één als het gaat om hét fileknelpunt. Het aantal uren dat we met z’n allen extra moeten reizen is gestegen met 3,6 procent. Het gaat hier om 57,6 miljoen uur. Er is ook een lichtpuntje, de A13 Rijswijk-Rotterdam tussen Overschie en Kleinpolderplein is verdwenen uit de lijst. De statistieken zijn van mei 2015 tot en met april 2016.
Positie | Rijksweg | Locatie | Traject |
---|---|---|---|
10 | A20 | Gouda- Hoek van Holland | Moordrecht - Nieuwerkerk Aan Den IJssel |
9 | A1 | Amsterdam - Apeldoorn | Eembrug - Bunschoten |
8 | A16 | Breda - Roterdam | Prins Alexander -Terbregseplein |
7 | A1 | Apeldoorn - Amsterdam | Brug over Amsterdam-Rijnkanaal en Diemen |
6 | A1 | Amsterdam - Apeldoorn | Soest - Eembrugge |
5 | A28 | Zwolle - Utrecht | De Uithof - Rijnsweerd |
4 | A27 | Utrecht - Gorinchem | Lexmond - Noordeloos |
3 | A4 | Delft - Amsterdam | Leidschendam - Zoeterwoude-Dorp |
2 | A20 | Hoek van Holland - Gouda | Nieuwerkerk a/d IJsel - Moordrecht |
1 | A20 | Hoek van Holland - Gouda | Crooswijk - Terbregseplein |
Foto via Autojunk
Dutchdriftking zegt
De A9 staat er niet bij?!
TimoBac zegt
@dutchdriftking: Nee.
bmw328ci zegt
@dutchdriftking: Ik ben ook stomverbaasd! Alkmaar-Amstelveen staat altijd vast in de spits.
jorden zegt
@bmw328ci: het traject A20 dat op nummer 1, staat ook buiten de spits vaak vast.
dutchcourage86 zegt
@jorden: Alleen s’nachts kun je doorrijden daar. Ik snap nooit waarom mensen daar met 90kmh naar de linker baan kruipen. Bij Gouda gebeuren ook regelmatig ongelukken en als er iemand met pech staat dan is het ook hommeles.
TimoBac zegt
De A20 is ook echt een drama werkelijk. Sta dagelijks vast daar..
viezefreddyw zegt
Nee mannen, zo is het niet. Zoals @lincoln al eerder zei. Je staat niet in de file, je bent de file.
peug206 zegt
@viezefreddyw: tja bewijst toch maar weer dat mensen kuddedieren zijn. Ga eens tegen de stroom in, en laat iemand rustig invoegen/uitvoegen.
mashell zegt
@peug206: Hmm. Als je tegen de stroom ingaat, dus gaat spookrijden, dan wordt er op de radio omgeroepen “haal niet in, blijf rechts rijden en probeer de spookrijder met lichtsignalen en je middelvinger te waarschuwen”. Dan gaan ze wel mooi aan de kant en sta jij niet meer in de file…
peug206 zegt
@mashell: dat betekent dat ik dan de hele rechterbaan voor mezelf heb right? Ga ik gelijk uitproberen!
MrHyde zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hebben ze eindelijk een verslag afgeleverd wat enigszins beknopt is (36paginas, of beter: Zinnen), of weer onze belasting centen verbrast door er liefst 36 hoofdstukken van te maken?
martinus zegt
Er is helaas maar een oplossing…
Weer VVD stemmen.
Meer snelwegcapaciteit meer snelheid.
e1000bmw zegt
In de file staan doe je nog altijd zelf…
gwnbmw zegt
en waar is de n57? fiets er elke dag langs, staan ze altijd uren in de rij…
faalhaas zegt
Gefeliciteerd A20!!!!!
martijn11 zegt
10 wegen te veel
banaan7 zegt
Snap wel dat apeldoorn er vaak in staat, want apeldoorn is geweldig. Daar willen veel mensen naartoe. :)
Breinstein zegt
@banaan7: of juist van weg
dutchneon zegt
neeeeeeeeeeeeeee de A15!!!! gorinchem – ridderkerk!!!!!
erce zegt
@dutchneon: dat! Elke! Dag! Weer!
rotterdam zegt
@dutchneon: A15 is inderdaad groot drama. Waarschijnlijk wordt er komende 10 jaar ook niets aan gedaan
Gulli zegt
@rotterdam: die wegversmallingen bij Sliedrecht zijn het werk van de duivel.
fmgarcia zegt
Doe mij maar file american.
dunhozzie zegt
Vreemd, Maarsen, Deil, Zaltbommel, s’Hertogenbosch, de Hogt, Maastricht. Je zou verwachten dat de A2 ook meedoet….
mazdarx zegt
@dunhozzie: Ik weet nog goed hoe ik vroeger A2 racer speelde van Davilex (RIP)… Man wat keek ik uit om, als ik later groot was, eens die mooie weg in het echt af te racen… Wat was dat een teleurstelling, heb nog nooit fatsoenlijk door kunnen rijden :-( Zo zie je maar weer, computergames zijn volledig fictief…
Ik pleit voor een A2 Racer HD Remake, waar je vanaf Maastricht tot aan A’Dam in de file mag gaan staan. Gewoon met 100.000 man tegelijk, online, en dan kijken wie er het snelst via de sluiproutes doorheen komt!
baklava zegt
Knooppunt a7/a28 ringweg Groningen hoort daar ook tussen.
lekbak zegt
En dan zijn er nog steeds mensen die roepen dat extra wegen en extra asfalt niet helpt. De a4 bij delft is open en weg is de extreme drukte op de a13.
moveyourmind zegt
Ik sta vaak zat in de file, maar meestal heb ik het geluk dat ik helemaal vooraan rijd…
Heb ik in elk geval het mooiste uitzicht van iedereen.
fmgarcia zegt
@moveyourmind: Zit je zeker op autoblog?
moveyourmind zegt
@fmgarcia: Ook…
En op RTL Gemist oude afleveringen van Wegmisbruikers terugkijken, je moet wat in de file…
Blijft verbazingwekkend om te zien hoe bont sommigen het maken en waarmee ze allemaal bezig zijn tijdens het autorijden.
fmgarcia zegt
@moveyourmind: Laat Patrick het maar niet zien. Bedankt voor het lachen:).
eefie zegt
Dat het rapport niet onder in de la ligt, bij al die andere
jehoofd3 zegt
Rij zelf elke dag over de A20. Het probleem tussen Crooswijk – Terbregseplein is de oprit die in een bocht licht en waar iedereen op de eerste 10 meter gaat invoegen. Hierdoor moet achteropkomend verkeer remmen en staat uiteindelijk alles stil. De capaciteit is er wel, het probleem is de mensen die niet fatsoenlijk kunnen invoegen. Het ergste is dat de oplossing nog eens ongelooflijk makkelijk is, de oprit kan gewoon verlengt worden zodat deze niet meer in een bocht ligt maar op een recht stuk weg.
Tussen Nieuwekerk en Moordrecht is er gewoon te weinig capaciteit, hier moet al het verkeer tussen Rotterdam en Utrecht over 2 rijstroken. Te debiel voor woorden.
Gulli zegt
@jehoofd3: wegversmalling aanleggen op een zeer drukke snelweg op de plek waar er ook een oprit aansluit. Wie dat bedacht heeft mogen ze van mij een proces aandoen. Het aanleggen van de rotonde bovenaan de afrit heeft wat geholpen maar het blijft van de zotten dat je die weg naar 2-baans versmalt. Al moet ik toegeven dat ik niet weet hoe je 3 banen A20 laat invoegen op 2 banen A12 bij Gouda, nog zo’n draak van een knooppunt.
Breinstein zegt
Bijzonder dat een verkeersinfarct als Arnhem er niet bij staat. Blijkbaar kan het toch minimaal 10x erger.
pinut187 zegt
Ben ik blij dat ik er nooit in hoef te staan.
toyotafortuner zegt
Wel netjes hoor, A9. Lekkere C7 Corvette!
730ld zegt
Pfff ik mis de A2!!! Van Budel naar Utrecht. Rij ik dagelijks. Een rit van normaal 1:10 maar heb altijd file waardoor ik meer dan 2’uur onderweg ben. Knooppunt Empel altijd drama. Wie dat heeft bedacht.’of andersom. Bij knooppunt Deil van utrecht naar nijmegen. Welke mafkees heeft bedacht dat je in een onoverzichtelijke bocht, op een viaduct moet invoegen van 2 naar 1 baan en vervolgens weer naar 2 banen.
Gulli zegt
Overigens pleit ik voor een algeheel verbod op 2-baans snelwegen binnen de randstad.
bwssoldya zegt
*doet op het moment heel erg blij zijn dat hij “zo’n boer is uit dat gedeelte ‘Nederland’ boven Utrecht, die alleen maar geld van de NAM probeert af te troggelen”*
Och wat een genot dat je gewoon lekker door kan rijden naar het werk :D
poolaapje zegt
Ik rij gewoon 104 op de rechterbaan op de cruisecontrol, nergens last van…
berlinetta zegt
De A15 had er ook wel in mogen staan. Daar staat het iedere dag op meerdere plaatsen vast.
captainknowit zegt
Op mijn harde schijf, daar staan pas veel files…