Top 9: eco-youngtimers en -klassiekers

Auteur: , 63 Reacties

Elke autointroductie anno 2014 gaat vergezeld van superlatieven over verminderd brandstofveruik, of het nou een eco-gebakje of een supercar betreft. Vroeger was efficiency nog niet zo sexy, maar ook toen werden er al zuinigheidswondertjes gemaakt.

Japan-spec Prius 1997

BMW ALPINA 323i coupe E21 (1981)

Een beetje stroomlijn en een lichte motor doen wonderen voor je verbruik. Deze jaren ’80 3 Serie met extreme nosejob haalde 1 op 37,5. Niet slecht…

Alpina 3 Serie met grote gok

BMW 325e E30 (1983)

Het Beierse antwoord op de oliecrisis was het wurgen van zijn zescilinders en ze door een miniscuul rietje te laten ademen. Dat werkte in de praktijk voor geen meter, maar alle begin is moeilijk.

BMW 325e

Audi 100 Avant Duo C3 (1989)

Een hybride uit de jaren ’80. De 136 pk sterke 2,3 liter vijfcilinder kreeg hulp van een 12 pk Siemens-elektromotor op de achterwielen. Een Nikkel-Cadmium-accupakket zorgde voor de stroom, en op het dak waren zonnecellen te vinden. Helaas wogen de voordelen niet bepaald tegen de nadelen als gevolg van de gewichtstoename op.

Audi 100 Avant Duo

Citroën AX Eco Concept (1993)

In een tijd dat PSA nog geen hybrid air had om ze te helpen was er de poepslome Eco-diesel. Dit 50 pk sterke scheurijzer dat in alles het tegenovergestelde van de AX GTi was wist met zijn monsterlijke koppel van 82 Nm een 0-100 tijd van 18,1 seconden te noteren. De Cd-waarde lag op 0,28 terwijl het gewicht een miniscule 695 kg bedroeg. Enige voor/nadeel: hij ging nooit in productie.

Citroen AX Eco

Volkswagen Golf Ecomatic (1993)

Deze Golf III was zijn tijd ver vooruit, het was de eerste VAG’er die het ‘zeilen’ introduceerde, een jaar of 17 voor de Panamera Hybrid. Bij het liften van het gas gooide deze auto de koppeling open, waardoor je zonder aangekoppelde motor doorgleed. Doe 1,5 seconde niets, en de motor wordt uitgeschakeld om weer tot leven te komen bij het beroeren van het gaspedaal. Start-stop avant la lettre!

De Ecomatic werd een flop, er werden er niet meer dan 4.000 van gemaakt.

VW Golf Ecomatic

Toyota Prius Mk.1 (1997)

Niet om aan te zien, maar dit vierdeurs model was de opmaat naar een doorslaand succes voor Toyota (6 miljoen hybrides and counting) en absoluut vernieuwend bovendien.

Hee, een windmolen

Volkswagen Lupo 3L TDI (1999)

De naam zegt het al, de auto zou niet meer dan 3 liter satanssap per 100 kilometer moeten nippen

VW Lupo 3L

Honda Insight ZE1 (1999)

Japanse tegenstrever van de Prius, zowel qua prestaties als qua…aparte stroomlijn. Uiteindelijk was het de Prius die aan het langste eind trok

Honda Insight

Audi A2 1.4 TDI (2000)

De A2 bouwde voort op de Lupo 3L, met als belangrijkste elementen lichtgewichtbouw en een kleine, zuinige motor. Plannen voor een spirituele opvolger staan nog in de ijskast, maar kunnen onder de nieuwe designchef Hackenberg ook zo weer ontdooid worden.

Audi A2



63 reacties

Nou als je dat geen voorsprong door techniek noemt dan weet ik het ook niet meer, 1989 elektrisch.
@MAB: eind 19e eeuw waren er ook al compleet elektrische autos. Niks nieuws onder de zon.
@ronin1130: Op een bepaald moment waren er ook meer elektrische wagens dan wagens met een verbrandingsmotor. Iets wat weinigen weten.
@ronin1130:
Eind 19e eeuw was het al een zwaar achterhaalde 160 jaar oude techniek.

De elektrische auto was er al in 1837!!!

De elektrische auto was speciaal voor vrouwen omdat het aanslingeren extreem zwaar ging dus een mannending.

Er is eigenlijk nog steeds niet zo veel veranderd.
@lefty: Je weet dat eind 19e eeuw zo rond 1890 was.. Dus dat is 60 jaar oud, niet 160..
Maar verder, je punt klopt wel.. Vrouwen auto’s die elektrische zooi..
Hoewel ik niks tegen de nieuwe porsche 918 heb met z’n hybride. Dat mag er wat mij betreft best meer komen hoor.
@nickmercedes: uuhm 1890 is 60 noch 160 jaar geleden… Zeg maar zo’n 124 jaar. Tellen is moeilijk, ik weet het;) 1837 daarentegen is 177 jaar geleden. Wat een rekenwonderen hier toch…
@bartteeuwen: ze vergelijken eind 19e eeuw (bv 1897) met 1837. Dat is naar mijn idee 60 jaar. Goed rekenen of lezen valt nog niet mee…
@bartteeuwen: ik bedoel wat 1000bochten zegt ja. En dat is wat @lefty ook bedoelt (als ik het goed begrijp. Dat het eind 19e eeuw al 160 jaar oud is, wat dus wel een rekenfout is want toen was het dus pas 60 jaar oud.
Als je het vergelijkt met tegenwoordig ja dan is het zo’n 177 jaar geleden, maar daar ging het (volgens mij) niet om. Kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb, maargoed..
@lefty: je bedoelt dat auto rijden nog steeds geen vrouwen ding is?
1981, toen 6-cilinders nog eco waren…
@amazinglaurent: 6-cilinders zijn deze dagen nog steeds eco … In Amerika
Ik geloof dat de meesten onder ons voor het eerst een Prius verkiezen boven een BMW!? Met zo’n BMW Alpina zou je écht voor paal rijden…
@hammerman:
Je zou in ieder geval snel een paal opzoeken om snel een andere voorkant te krijgen.
En waar is de A2 3L?
Deze is naar hedendaagse nog steeds een vlieggewicht.
Vooral door het gebruik van allerlei exotische en peperdure materialen.
@Hubert: Staat er toch bij?
@rob68:
Ik zie de Lupo 3L en de A2 1.4tdi.
Maar de A2 3L (1,2 tdi) is een technologisch hoogstandje.
@rob68: de A2 die er staat is een 1.4 TDI
de 1.2 tdi is heel anders qua motor, aandrijving, en transmissie.
staat ook op andere wielen.
Met een slijptol is die BMW nog wel te redden hoor.
Leuke reactie van MAB,1989 electrisch.Voor de kolen waren er al electrische auto’s.Op elk wiel een electromotortje.Ver voor de 2e wereldoorlog dus
@Alfarobert: Dat geloof ik ook wel maar vind het toch wel tof omdat het een hybride is met verbrandingsmotor. Maar goed ik heb blijkbaar mijn huiswerk niet gedaan want wist niet dat er destijds volledig elektrische voertuigen waren.
@MAB: Ook hybride’s eerste is van begin 20ste eeuw en gemaakt door Ferdinand Porsche als ik me niet vergis.
@eqaulo:
Had Spijker niet iets met in elk wiel een E-motor?
@Hubert: Niet dat ik weet of terug kan vinden, wel waren ze blijkbaar de eersten met een cilinder motor, vierwielaandrijving en remmen op alle 4 de wielen. Net gevonden, wist dit zelf ook niet.
@Alfarobert: Dus jouw auto rijdt op kolen?
Ik mis de Mercedes Auto 2000 in het rijtje :)
Die Honda Insight ZE1 vind ik nog steeds een leuke auto. Jammer dat hij nooit in Nederland leverbaar is geweest, ideale tweede/hobby auto.
Jammer dat ze niet het verhaal bij vertellen waarom er ûberhaupt een Lupi 3L was. Eind jaren negentig wilde Piëch een aluminum auto op de markt brengen die 1 op 33 liep. Dat zou de Audi A2 worden (die er ook gewoon kwam). Maar Piëch kreeg te horen dat Renault op basis van de Clio óók met een 3L kwam, werd het proces versneld ende Lupi aangepast en uitgerust met de 1.2 TDI met sequentiele automaat. Klein foutje,bij de 3L Cluo stond de 3 niet voor het voor het verbruik, maar de motorinhoud.
@gtwillem: Een Clio met 3 literblok?
@berlinetta: Milliliters natuurlijk…
@berlinetta: Clio V6 ja?
@michielh: Oh klopt ja, ik was even in de war met de Twingo. My bad.
@berlinetta: yup. De bij TWR gebouwde Clio Renault Sport V6-24v.
Ik wist niet eens dat de Prius al een voorloper had?
Nog nooit zien rijden ook, dat sedan-geval met Daihatsu-logo op de C-stijl.
Dus lijkt me een hoax.
@alcantara: Volgens mij werd die ook niet geleverd in Europa.
@berlinetta: helaas wel, en ik durf wel te stellen dat deze Prius de Hybride zo’n slechte imago-start heeft gegeven. Dit is zo’n intens sneu autootje dat niemand wilde hebben, iedereen deed er lacherig over. Toyota had het hybride concept eerst in de duurste Lexussen moeten hangen en daarna pas moeten afdalen naar de burgertrutten-modelletjes als de Auris e.d. Dan had een hybride een wat kekker imago gehad vanaf het begin. De Prius (ook de 2 en de 3) is gewoon een vloek voor het segment geweest!
@alcantara: Het eerste model Prius werd alleen in Japan verkocht. Hij werd wel in een paar andere landen geïmporteerd.
@reistje: kon je gewoon in Nederland bestellen destijds. Alleen groen rijden was toen nog niet zo hip ;-)
@gtwillem: Inderdaad, was gewoon te krijgen in NL. Alleen waren we toen nog niet zo ge-eco-hersenspoeld als tegenwoordig.
@alcantara: toch wel hoor, bij ons in de buurt ‘glijdt’ er nog eentje rond
@alcantara: Staat vrolijk hier in de wijk. Een hoax is het dus zeker niet. Verder heeft iedereen hier wel een beetje gelijk:
Geïntroduceerd in 1997 in Japan, maar hier pas leverbaar in 2000 (en dus vast wel op details anders dan eentje uit 1997).
http://www.autoweek.nl/auto/22239/toyota-prius.
En ongetwijfeld zijn er al een paar geïmporteerd in de tussentijd. Een veel kleinere auto dan zijn opvolgers, trouwens. Een model onder, ipv boven de Auris.
Je kan aan zijn duffe sedan-lijn wel zien dat ie ontworpen is voor Azië. Daar stikt het van zulke modellen (Daihatsu, Tatra, Mahindra).
@alcantara: Moet je eens kijken op een doorsnee 2e hands autosite… Staan er genoeg te koop in Nederland…
Lekker makkelijk lijstje niet. Wel ff een naampje neerzetten. Maar waar het om gaat. De techniek en hoe die is toegepast, en de resultaten daarvan word niks mee gedaan. Zwak hoor. En die alpina, das een erg net verbruik. Als je nagaat dat niet de vookant, maar de achterkant van de auto belangrijk is. Kijk naar de insicht. Die achterkant zorgt voor een zeer makkelijk haalbaar verbruik van 1:30. En kijk bij de insight ook naar de afronding achter de voorwielen. Dit is gedaan om de warmte uit het motorcompartiment te zuigen. Die citroen ax is ook zo’n mooi apparaat. Ik geloog een verbruik van rond de 1:40. En ook mooie toepassing van simpele aero aanpassingen.
@nickelb: Die AX is er nooit gekomen maar de gewone dieselversie was dezelfde motor woog wel iets van een 730kg, de Peugeot 205 (zelfde chassis dacht ik) 1.8d was ook heel zuinig 60pk 895kg en 5l/100km makkelijk haalbaar. En dat in 1984.
Ik mis de General Motors EV1. Dat is er toch wel eentje met een mooi verhaal.
@danmar:
Intrigerend geval, helaas nooit te koop geweest en maar een paar honderd mensen hebben er in gereden.
@Hubert: Inderdaad intrigerend. De eerste elektrische auto in serieproductie. De hele soap ruikt naar complot theorieën.
BMW 325E ‘werkt voor geen meter’ Zelf nog nooit in gereden zeker? De 2.7l M20 Eta’s (ook in de 525E) zijn juist wel fijne motoren. Lekker veel koppel bij hele lage toeren en rond de 127pk. Een lekkere cruiser die makkelijke meerdere tonnnen draait!
@rickr: klopt! Die reden bovengemiddeld fijn door dat extra koppel onderin. Konden ze goed gebruiken.
@rickr: Ken ook iemand met zo’n ding. Rijdt geweldig en een hele coole lange versnellingsbak met een geweldige overbrenging.
@rickr:
Idd, vond het zelf de aller aller fijnste BMW uit die periode, toen BMW nog BMW was.
@rickr: Inderdaad. Ik denk dat Sir Smokalot er zelf geen heeft. Ik heb er 3 jaar geleden één gekocht en heb er nog geen moment spijt van gehad. Draait super soepel en rijd er zo’n 1 op 12 mee. In tegenstelling tot de afgestampte 325i’s heb ik geen last van een gescheurde kop(pakking) en/of olie verbruik.
Ik mis de GM EV-1. Of tellen elektrowaggies niet mee?
Ik mis ook de Toyota Carina ‘Lean Burn’. Vriend van me haalde daar 4.5l/100km mee. Met een 1.8 benzine 5d.
Wanneer komt Autoblog eens met wat diepgaandere artikelen die inzicht geven in allerlei opzichten i.p.v. zulke totaal niet interessante artikelen…
@The360box:
Dan moet je maar het NRC gaan lezen.
@Hubert: wat moet ik bij het nrc??
Ik heb een natuurlijke afkeer voor dit soort droevige eco-mobielen, maar zou zo’n malle Honda Insight wel in mijn verzameling willen hebben.
In 93′ stond in Autovisie een test met een donkergroene Golf III ecomatic.Ze vonden het geen succes,de full electric Panda ondanks de snelheidsboete ook niet.
Autovisie, wat was dat een mooi blad.
De audi a2 is waarschijnlijk een van de meest geniale producte wagens ooit, zeker tegenover de 2dehands-prijzen ervan.

Het hoofste op m’n verlanglijstje zou overigens die e30 325i staan.
9 afzonderlijke stukjes met diepgaande info zou leuk zijn!

De insight zal wel last hebben gehad van de gesloten wielkasten. Daar willen mensen niet aan..

De 3l zie ik heel regelmatig rijden maar dat zal nu wel snel minder worden nu er wegenbelasting op zit.

Die AX hadden ze gewoon moeten maken:)

Ik vraag me af of veel van deze auto’s ook vlakke bodemplaten hebben en of dat veel uitmaakt voor het verbruik? Heb zelf een Caddy en overweeg dat eens te proberen…
De allereerste die een zuinigheidswonder was, die staat er niet bij.
De Renault R5 GTL waar men in 1977!!! op het idee kwam om een ‘zware’ 1400 cc motor te monteren, gecombineerd met een heel kleine carburateur en een vijfbak, om zodoende een potente en toch zeer zuinige auto te bouwen.
Vergeet niet dat de Renault 5 standaard een 850 of 1100 cc motortje had.
Die 5GTL, waarbij kunststof platen van hetzelfde materiaal als van de bumpers langs de carrosserie liepen om parkeerschades te vermijden, was ondanks de relatief hoge prijs, een enorm succes.
We zaten toen nog allemaal met de eerste oliecrisis vers in ons geheugen, de benzine op de bon en de autoloze zondagen.
Een vriend van me kocht een rode 5 GTL, met linnen schuifdak, spik splinternieuw.
En ikke met mijn ouwe Renault 4tje was stik en stik jaloers.
En die 5GTL had toen al getinte ramen.
Hij was gewoon de man

Deze auto niet op dit lijstje is een misser Autoblog !
@desjonnies: Mazda doet nu eigenlijk hetzelfde, geen liliput motortjes, maar een “normaal” blok die minder hoeft te werken om hetzelfde te bereiken. Slimme jongens die Fransen/Japanners!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).