• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 9: eco-youngtimers en -klassiekers

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 januari 2014 om 18:00 – 63 Reacties

Japan-spec Prius 1997


Elke autointroductie anno 2014 gaat vergezeld van superlatieven over verminderd brandstofveruik, of het nou een eco-gebakje of een supercar betreft. Vroeger was efficiency nog niet zo sexy, maar ook toen werden er al zuinigheidswondertjes gemaakt.

BMW ALPINA 323i coupe E21 (1981)

Een beetje stroomlijn en een lichte motor doen wonderen voor je verbruik. Deze jaren ’80 3 Serie met extreme nosejob haalde 1 op 37,5. Niet slecht…

Alpina 3 Serie met grote gok

BMW 325e E30 (1983)

Het Beierse antwoord op de oliecrisis was het wurgen van zijn zescilinders en ze door een miniscuul rietje te laten ademen. Dat werkte in de praktijk voor geen meter, maar alle begin is moeilijk.

BMW 325e

Audi 100 Avant Duo C3 (1989)

Een hybride uit de jaren ’80. De 136 pk sterke 2,3 liter vijfcilinder kreeg hulp van een 12 pk Siemens-elektromotor op de achterwielen. Een Nikkel-Cadmium-accupakket zorgde voor de stroom, en op het dak waren zonnecellen te vinden. Helaas wogen de voordelen niet bepaald tegen de nadelen als gevolg van de gewichtstoename op.

Audi 100 Avant Duo

Citroën AX Eco Concept (1993)

In een tijd dat PSA nog geen hybrid air had om ze te helpen was er de poepslome Eco-diesel. Dit 50 pk sterke scheurijzer dat in alles het tegenovergestelde van de AX GTi was wist met zijn monsterlijke koppel van 82 Nm een 0-100 tijd van 18,1 seconden te noteren. De Cd-waarde lag op 0,28 terwijl het gewicht een miniscule 695 kg bedroeg. Enige voor/nadeel: hij ging nooit in productie.

Citroen AX Eco

Volkswagen Golf Ecomatic (1993)

Deze Golf III was zijn tijd ver vooruit, het was de eerste VAG’er die het ‘zeilen’ introduceerde, een jaar of 17 voor de Panamera Hybrid. Bij het liften van het gas gooide deze auto de koppeling open, waardoor je zonder aangekoppelde motor doorgleed. Doe 1,5 seconde niets, en de motor wordt uitgeschakeld om weer tot leven te komen bij het beroeren van het gaspedaal. Start-stop avant la lettre!

De Ecomatic werd een flop, er werden er niet meer dan 4.000 van gemaakt.

VW Golf Ecomatic

Toyota Prius Mk.1 (1997)

Niet om aan te zien, maar dit vierdeurs model was de opmaat naar een doorslaand succes voor Toyota (6 miljoen hybrides and counting) en absoluut vernieuwend bovendien.

Hee, een windmolen

Volkswagen Lupo 3L TDI (1999)

De naam zegt het al, de auto zou niet meer dan 3 liter satanssap per 100 kilometer moeten nippen

VW Lupo 3L

Honda Insight ZE1 (1999)

Japanse tegenstrever van de Prius, zowel qua prestaties als qua…aparte stroomlijn. Uiteindelijk was het de Prius die aan het langste eind trok

Honda Insight

Audi A2 1.4 TDI (2000)

De A2 bouwde voort op de Lupo 3L, met als belangrijkste elementen lichtgewichtbouw en een kleine, zuinige motor. Plannen voor een spirituele opvolger staan nog in de ijskast, maar kunnen onder de nieuwe designchef Hackenberg ook zo weer ontdooid worden.

Audi A2

Ook interessant!

  • Autoblog video: Marktplaats Top 10
  • Top 10 leaseauto's van 2021
    Top 10 leaseauto's van 2021
  • Audi youngtimers
    Audi youngtimers worden massaal terug geroepen
  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, milieu

Vorig bericht: « Gespot: sexy Jensen Interceptor-duo
Volgend bericht: Horrorcrash legt de Daytona 24 stil [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. MAB zegt

    25 januari 2014 om 18:05

    Nou als je dat geen voorsprong door techniek noemt dan weet ik het ook niet meer, 1989 elektrisch.

    Login om te reageren
    • ronin1130 zegt

      25 januari 2014 om 20:32

      @MAB: eind 19e eeuw waren er ook al compleet elektrische autos. Niks nieuws onder de zon.

      Login om te reageren
      • eqaulo zegt

        25 januari 2014 om 22:55

        @ronin1130: Op een bepaald moment waren er ook meer elektrische wagens dan wagens met een verbrandingsmotor. Iets wat weinigen weten.

        Login om te reageren
      • Themerc zegt

        25 januari 2014 om 22:55

        @ronin1130:
        Eind 19e eeuw was het al een zwaar achterhaalde 160 jaar oude techniek.

        De elektrische auto was er al in 1837!!!

        De elektrische auto was speciaal voor vrouwen omdat het aanslingeren extreem zwaar ging dus een mannending.

        Er is eigenlijk nog steeds niet zo veel veranderd.

        Login om te reageren
        • nickmercedes zegt

          25 januari 2014 om 23:02

          @lefty: Je weet dat eind 19e eeuw zo rond 1890 was.. Dus dat is 60 jaar oud, niet 160..
          Maar verder, je punt klopt wel.. Vrouwen auto’s die elektrische zooi..
          Hoewel ik niks tegen de nieuwe porsche 918 heb met z’n hybride. Dat mag er wat mij betreft best meer komen hoor.

          Login om te reageren
          • bartteeuwen zegt

            26 januari 2014 om 01:42

            @nickmercedes: uuhm 1890 is 60 noch 160 jaar geleden… Zeg maar zo’n 124 jaar. Tellen is moeilijk, ik weet het;) 1837 daarentegen is 177 jaar geleden. Wat een rekenwonderen hier toch…

            Login om te reageren
            • 1000bochten zegt

              26 januari 2014 om 12:34

              @bartteeuwen: ze vergelijken eind 19e eeuw (bv 1897) met 1837. Dat is naar mijn idee 60 jaar. Goed rekenen of lezen valt nog niet mee…

              Login om te reageren
            • nickmercedes zegt

              26 januari 2014 om 22:50

              @bartteeuwen: ik bedoel wat 1000bochten zegt ja. En dat is wat @lefty ook bedoelt (als ik het goed begrijp. Dat het eind 19e eeuw al 160 jaar oud is, wat dus wel een rekenfout is want toen was het dus pas 60 jaar oud.
              Als je het vergelijkt met tegenwoordig ja dan is het zo’n 177 jaar geleden, maar daar ging het (volgens mij) niet om. Kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb, maargoed..

              Login om te reageren
        • nicktexel zegt

          26 januari 2014 om 01:54

          @lefty: je bedoelt dat auto rijden nog steeds geen vrouwen ding is?

          Login om te reageren
  2. amazinglaurent zegt

    25 januari 2014 om 18:07

    1981, toen 6-cilinders nog eco waren…

    Login om te reageren
    • scott5701 zegt

      25 januari 2014 om 22:47

      @amazinglaurent: 6-cilinders zijn deze dagen nog steeds eco … In Amerika

      Login om te reageren
  3. hammerman zegt

    25 januari 2014 om 18:18

    Ik geloof dat de meesten onder ons voor het eerst een Prius verkiezen boven een BMW!? Met zo’n BMW Alpina zou je écht voor paal rijden…

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      25 januari 2014 om 18:21

      @hammerman:
      Je zou in ieder geval snel een paal opzoeken om snel een andere voorkant te krijgen.

      Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    25 januari 2014 om 18:19

    En waar is de A2 3L?
    Deze is naar hedendaagse nog steeds een vlieggewicht.
    Vooral door het gebruik van allerlei exotische en peperdure materialen.

    Login om te reageren
    • rob68 zegt

      25 januari 2014 om 18:22

      @Hubert: Staat er toch bij?

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        25 januari 2014 om 19:12

        @rob68:
        Ik zie de Lupo 3L en de A2 1.4tdi.
        Maar de A2 3L (1,2 tdi) is een technologisch hoogstandje.

        Login om te reageren
      • wimbers zegt

        25 januari 2014 om 19:54

        @rob68: de A2 die er staat is een 1.4 TDI
        de 1.2 tdi is heel anders qua motor, aandrijving, en transmissie.
        staat ook op andere wielen.

        Login om te reageren
  5. rob68 zegt

    25 januari 2014 om 18:23

    Met een slijptol is die BMW nog wel te redden hoor.

    Login om te reageren
  6. Alfarobert zegt

    25 januari 2014 om 18:28

    Leuke reactie van MAB,1989 electrisch.Voor de kolen waren er al electrische auto’s.Op elk wiel een electromotortje.Ver voor de 2e wereldoorlog dus

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      25 januari 2014 om 20:36

      @Alfarobert: Dat geloof ik ook wel maar vind het toch wel tof omdat het een hybride is met verbrandingsmotor. Maar goed ik heb blijkbaar mijn huiswerk niet gedaan want wist niet dat er destijds volledig elektrische voertuigen waren.

      Login om te reageren
      • eqaulo zegt

        25 januari 2014 om 23:08

        @MAB: Ook hybride’s eerste is van begin 20ste eeuw en gemaakt door Ferdinand Porsche als ik me niet vergis.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          25 januari 2014 om 23:36

          @eqaulo:
          Had Spijker niet iets met in elk wiel een E-motor?

          Login om te reageren
          • eqaulo zegt

            26 januari 2014 om 15:43

            @Hubert: Niet dat ik weet of terug kan vinden, wel waren ze blijkbaar de eersten met een cilinder motor, vierwielaandrijving en remmen op alle 4 de wielen. Net gevonden, wist dit zelf ook niet.

            Login om te reageren
    • The360box zegt

      25 januari 2014 om 21:35

      @Alfarobert: Dus jouw auto rijdt op kolen?

      Login om te reageren
  7. tdu2zonda zegt

    25 januari 2014 om 18:31

    Ik mis de Mercedes Auto 2000 in het rijtje :)

    Login om te reageren
  8. hammerman zegt

    25 januari 2014 om 18:40

    Die Honda Insight ZE1 vind ik nog steeds een leuke auto. Jammer dat hij nooit in Nederland leverbaar is geweest, ideale tweede/hobby auto.

    Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    25 januari 2014 om 18:40

    Jammer dat ze niet het verhaal bij vertellen waarom er ûberhaupt een Lupi 3L was. Eind jaren negentig wilde Piëch een aluminum auto op de markt brengen die 1 op 33 liep. Dat zou de Audi A2 worden (die er ook gewoon kwam). Maar Piëch kreeg te horen dat Renault op basis van de Clio óók met een 3L kwam, werd het proces versneld ende Lupi aangepast en uitgerust met de 1.2 TDI met sequentiele automaat. Klein foutje,bij de 3L Cluo stond de 3 niet voor het voor het verbruik, maar de motorinhoud.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 januari 2014 om 18:45

      @gtwillem: Een Clio met 3 literblok?

      Login om te reageren
      • mdemooistelettervanhetalfabet zegt

        25 januari 2014 om 18:57

        @berlinetta: Milliliters natuurlijk…

        Login om te reageren
      • michielh zegt

        25 januari 2014 om 19:05

        @berlinetta: Clio V6 ja?

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          25 januari 2014 om 19:39

          @michielh: Oh klopt ja, ik was even in de war met de Twingo. My bad.

          Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        25 januari 2014 om 20:54

        @berlinetta: yup. De bij TWR gebouwde Clio Renault Sport V6-24v.

        Login om te reageren
  10. alcantara zegt

    25 januari 2014 om 18:43

    Ik wist niet eens dat de Prius al een voorloper had?
    Nog nooit zien rijden ook, dat sedan-geval met Daihatsu-logo op de C-stijl.
    Dus lijkt me een hoax.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 januari 2014 om 18:46

      @alcantara: Volgens mij werd die ook niet geleverd in Europa.

      Login om te reageren
      • parker zegt

        26 januari 2014 om 17:05

        @berlinetta: helaas wel, en ik durf wel te stellen dat deze Prius de Hybride zo’n slechte imago-start heeft gegeven. Dit is zo’n intens sneu autootje dat niemand wilde hebben, iedereen deed er lacherig over. Toyota had het hybride concept eerst in de duurste Lexussen moeten hangen en daarna pas moeten afdalen naar de burgertrutten-modelletjes als de Auris e.d. Dan had een hybride een wat kekker imago gehad vanaf het begin. De Prius (ook de 2 en de 3) is gewoon een vloek voor het segment geweest!

        Login om te reageren
    • reistje zegt

      25 januari 2014 om 19:11

      @alcantara: Het eerste model Prius werd alleen in Japan verkocht. Hij werd wel in een paar andere landen geïmporteerd.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        25 januari 2014 om 20:57

        @reistje: kon je gewoon in Nederland bestellen destijds. Alleen groen rijden was toen nog niet zo hip ;-)

        Login om te reageren
        • NicoLauda zegt

          25 januari 2014 om 21:41

          @gtwillem: Inderdaad, was gewoon te krijgen in NL. Alleen waren we toen nog niet zo ge-eco-hersenspoeld als tegenwoordig.

          Login om te reageren
    • danmar zegt

      25 januari 2014 om 19:12

      @alcantara: Echt wel: http://www.gaspedaal.nl/Toyota/Prius/?bmax=2002&srt=pr

      Login om te reageren
    • ronin1130 zegt

      25 januari 2014 om 20:34

      @alcantara: toch wel hoor, bij ons in de buurt ‘glijdt’ er nog eentje rond

      Login om te reageren
    • mout zegt

      25 januari 2014 om 23:48

      @alcantara: Staat vrolijk hier in de wijk. Een hoax is het dus zeker niet. Verder heeft iedereen hier wel een beetje gelijk:
      Geïntroduceerd in 1997 in Japan, maar hier pas leverbaar in 2000 (en dus vast wel op details anders dan eentje uit 1997).
      http://www.autoweek.nl/auto/22239/toyota-prius.
      En ongetwijfeld zijn er al een paar geïmporteerd in de tussentijd. Een veel kleinere auto dan zijn opvolgers, trouwens. Een model onder, ipv boven de Auris.
      Je kan aan zijn duffe sedan-lijn wel zien dat ie ontworpen is voor Azië. Daar stikt het van zulke modellen (Daihatsu, Tatra, Mahindra).

      Login om te reageren
    • harie zegt

      27 januari 2014 om 08:46

      @alcantara: Moet je eens kijken op een doorsnee 2e hands autosite… Staan er genoeg te koop in Nederland…

      Login om te reageren
  11. nickelb zegt

    25 januari 2014 om 18:46

    Lekker makkelijk lijstje niet. Wel ff een naampje neerzetten. Maar waar het om gaat. De techniek en hoe die is toegepast, en de resultaten daarvan word niks mee gedaan. Zwak hoor. En die alpina, das een erg net verbruik. Als je nagaat dat niet de vookant, maar de achterkant van de auto belangrijk is. Kijk naar de insicht. Die achterkant zorgt voor een zeer makkelijk haalbaar verbruik van 1:30. En kijk bij de insight ook naar de afronding achter de voorwielen. Dit is gedaan om de warmte uit het motorcompartiment te zuigen. Die citroen ax is ook zo’n mooi apparaat. Ik geloog een verbruik van rond de 1:40. En ook mooie toepassing van simpele aero aanpassingen.

    Login om te reageren
    • eqaulo zegt

      25 januari 2014 om 23:22

      @nickelb: Die AX is er nooit gekomen maar de gewone dieselversie was dezelfde motor woog wel iets van een 730kg, de Peugeot 205 (zelfde chassis dacht ik) 1.8d was ook heel zuinig 60pk 895kg en 5l/100km makkelijk haalbaar. En dat in 1984.

      Login om te reageren
  12. danmar zegt

    25 januari 2014 om 19:09

    Ik mis de General Motors EV1. Dat is er toch wel eentje met een mooi verhaal.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      25 januari 2014 om 19:44

      @danmar:
      Intrigerend geval, helaas nooit te koop geweest en maar een paar honderd mensen hebben er in gereden.

      Login om te reageren
      • danmar zegt

        25 januari 2014 om 20:04

        @Hubert: Inderdaad intrigerend. De eerste elektrische auto in serieproductie. De hele soap ruikt naar complot theorieën.

        Login om te reageren
  13. rickr zegt

    25 januari 2014 om 19:29

    BMW 325E ‘werkt voor geen meter’ Zelf nog nooit in gereden zeker? De 2.7l M20 Eta’s (ook in de 525E) zijn juist wel fijne motoren. Lekker veel koppel bij hele lage toeren en rond de 127pk. Een lekkere cruiser die makkelijke meerdere tonnnen draait!

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      25 januari 2014 om 20:56

      @rickr: klopt! Die reden bovengemiddeld fijn door dat extra koppel onderin. Konden ze goed gebruiken.

      Login om te reageren
    • Themerc zegt

      25 januari 2014 om 23:00

      @rickr: Ken ook iemand met zo’n ding. Rijdt geweldig en een hele coole lange versnellingsbak met een geweldige overbrenging.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 januari 2014 om 10:15

      @rickr:
      Idd, vond het zelf de aller aller fijnste BMW uit die periode, toen BMW nog BMW was.

      Login om te reageren
    • jorismb zegt

      26 januari 2014 om 14:17

      @rickr: Inderdaad. Ik denk dat Sir Smokalot er zelf geen heeft. Ik heb er 3 jaar geleden één gekocht en heb er nog geen moment spijt van gehad. Draait super soepel en rijd er zo’n 1 op 12 mee. In tegenstelling tot de afgestampte 325i’s heb ik geen last van een gescheurde kop(pakking) en/of olie verbruik.

      Login om te reageren
  14. wouterem zegt

    25 januari 2014 om 19:53

    Ik mis de GM EV-1. Of tellen elektrowaggies niet mee?

    Login om te reageren
  15. ronin1130 zegt

    25 januari 2014 om 20:36

    Ik mis ook de Toyota Carina ‘Lean Burn’. Vriend van me haalde daar 4.5l/100km mee. Met een 1.8 benzine 5d.

    Login om te reageren
  16. The360box zegt

    25 januari 2014 om 21:38

    Wanneer komt Autoblog eens met wat diepgaandere artikelen die inzicht geven in allerlei opzichten i.p.v. zulke totaal niet interessante artikelen…

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      25 januari 2014 om 21:52

      @The360box:
      Dan moet je maar het NRC gaan lezen.

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        26 januari 2014 om 01:52

        @Hubert: wat moet ik bij het nrc??

        Login om te reageren
  17. gash zegt

    25 januari 2014 om 22:50

    Ik heb een natuurlijke afkeer voor dit soort droevige eco-mobielen, maar zou zo’n malle Honda Insight wel in mijn verzameling willen hebben.

    Login om te reageren
  18. sydney zegt

    26 januari 2014 om 02:57

    In 93′ stond in Autovisie een test met een donkergroene Golf III ecomatic.Ze vonden het geen succes,de full electric Panda ondanks de snelheidsboete ook niet.
    Autovisie, wat was dat een mooi blad.

    Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    26 januari 2014 om 05:43

    De audi a2 is waarschijnlijk een van de meest geniale producte wagens ooit, zeker tegenover de 2dehands-prijzen ervan.

    Het hoofste op m’n verlanglijstje zou overigens die e30 325i staan.

    Login om te reageren
  20. tstile zegt

    26 januari 2014 om 10:20

    9 afzonderlijke stukjes met diepgaande info zou leuk zijn!

    De insight zal wel last hebben gehad van de gesloten wielkasten. Daar willen mensen niet aan..

    De 3l zie ik heel regelmatig rijden maar dat zal nu wel snel minder worden nu er wegenbelasting op zit.

    Die AX hadden ze gewoon moeten maken:)

    Ik vraag me af of veel van deze auto’s ook vlakke bodemplaten hebben en of dat veel uitmaakt voor het verbruik? Heb zelf een Caddy en overweeg dat eens te proberen…

    Login om te reageren
  21. desjonnies zegt

    26 januari 2014 om 10:26

    De allereerste die een zuinigheidswonder was, die staat er niet bij.
    De Renault R5 GTL waar men in 1977!!! op het idee kwam om een ‘zware’ 1400 cc motor te monteren, gecombineerd met een heel kleine carburateur en een vijfbak, om zodoende een potente en toch zeer zuinige auto te bouwen.
    Vergeet niet dat de Renault 5 standaard een 850 of 1100 cc motortje had.
    Die 5GTL, waarbij kunststof platen van hetzelfde materiaal als van de bumpers langs de carrosserie liepen om parkeerschades te vermijden, was ondanks de relatief hoge prijs, een enorm succes.
    We zaten toen nog allemaal met de eerste oliecrisis vers in ons geheugen, de benzine op de bon en de autoloze zondagen.
    Een vriend van me kocht een rode 5 GTL, met linnen schuifdak, spik splinternieuw.
    En ikke met mijn ouwe Renault 4tje was stik en stik jaloers.
    En die 5GTL had toen al getinte ramen.
    Hij was gewoon de man

    Deze auto niet op dit lijstje is een misser Autoblog !

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      26 januari 2014 om 14:41

      @desjonnies: Mazda doet nu eigenlijk hetzelfde, geen liliput motortjes, maar een “normaal” blok die minder hoeft te werken om hetzelfde te bereiken. Slimme jongens die Fransen/Japanners!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North