• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi youngtimers worden massaal terug geroepen

Auteur: willeme, gepost 10 augustus 2021 om 12:02 – 19 Reacties

Audi youngtimers

Het gaat alsnog om een hele hoop Audi youngtimers.

Waarom zijn er terugroepacties? Simpel, bij het ontwikkelen van een auto ziet men altijd wel iets over het hoofd. In de meeste gevallen gaat het om kleine dingetjes als klemmetjes, schakelaartjes en dergelijke. We maken er nauwelijks melding van omdat je anders elke dag bezig blijft.

Als het gaat om de veiligheid, zijn de terugroepacties wat rigoreuzer en dwingender. Dan valt het al wat meer op. Zeker als het om een groot aantal auto’s gaat. In dit specifieke geval gaat om hele oude Audi’s (Oudi’s voor intimi?). Daarvan zijn de airbags niet al te best. Tot die conclusie is Audi gekomen.

A6 en A4

Airbags

Heeft Audi dan slechte airbags gebouwd? Nee, de meeste autofabrikanten assembleren onderdelen en bouwen vrij weinig zelf. De airbags komen bij de Japanse firma Takata vandaan. Deze toeleverancier is al failliet gegaan door een grootschalige problemen met hun airbags.

Audi youngtimers

Dan rijst natuurlijk de vraag: had Audi hier niet eerder tegen kunnen optreden? Nee, niet echt, want de airbags waren voorheen nog wel deugdelijk. Al jarenlang analyseert Audi AG het ‘drijfgas’, dat gebruikt wordt om de airbag te vullen bij een crash. Met de veroudering bestaat de mogelijkheid dat vocht zich kan mengen in dit gas. Dat zorgt er weer voor dat de airbags niet optimaal opgeblazen worden bij een aanrijding.

RS4

Audi youngtimers van 2000 en 2001

Het gaat om Audi’s die geproduceerd zijn tussen 2000 en 2001. Het kan voorkomen bij de A4, A6, A8 en de TT. In Duitsland alleen al worden 58.743 Audi youngtimer-bezitters geïnformeerd over de terugroepactie. De generator die het gas in de airbag pompt, vervangt de Audi-garage voor je. Er zijn (gelukkig) nog geen falende airbags geweest en Audi AG geeft aan dat er geen acuut gevaar is.

Audi youngtimers

In totaal gaat het om 205.486 auto’s waarbij de airbag generator kosteloos vervangen wordt. Mocht je een Audi youngtimer hebben met een mogelijk niet perfecte airbag, dan zal je per post uitgenodigd worden door de garage om’m te vervangen. Mocht je bij jouw autobedrijf een of meerdere Audi youngtimers hebben staan, dan geldt hetzelfde.

Via: Auto, Motor und Sport.

Meer lezen? Dit zijn 7 originele Youngtimer occasions!

Met dank aan Frank voor de tip!

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, a6, A8, airbag, Audi, takata, terugroepactie, TT, youngtimer

Vorig bericht: « Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
Volgend bericht: Spectre Type 10 is Mini met 230 pk en RWD »

Lees Interacties

Reacties

  1. rogerzz zegt

    10 augustus 2021 om 12:36

    De meeste merken geven een soort ‘houdsbaarheiddatum’ aan van 10 jaar voor airbags uit mijn hoofd, dat ze na 20 jaar gratis vervangen worden is best netjes dan toch?

    Zo’n A8 D2 doet mij trouwens altijd nog mijn nek omdraaien. Van binnen/motorisch best gedateerd natuurlijk, maar ik vind het toch wel gaaf nog.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      10 augustus 2021 om 13:54

      @rogerzz: De D2 is zeer mooi. Zeker als S8 of W12.

      Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      10 augustus 2021 om 13:54

      @rogerzz: een max leeftijd van airbags staat mij ook bij. Daarboven is auto volledig economisch loss dan. Niet zo duurzaam grbleken en hoe lok je merktrouwen je showroom in….

      Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    10 augustus 2021 om 12:54

    *Insert onderstuur grap hieronder*

    Login om te reageren
  3. rutgerg zegt

    10 augustus 2021 om 12:57

    Waarom worden filmpjes tegenwoordig meteen fullscreen afgespeeld als je een artikel opent in de ios app…

    Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      10 augustus 2021 om 14:02

      Reclameinkomsten beuren?

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        10 augustus 2021 om 14:38

        @stekkerkoning: nee gewoon de filmpjes in de artikelen. Dus als ik een artikel met een rijtest open opent ie niet het artikel maar start meteen het filmpje fullscreen. Die moet ik wegklikken om bij het artikel te komen.

        Login om te reageren
        • heckblende zegt

          10 augustus 2021 om 16:33

          misschien een idee om de site te bezoeken via een browser? aangezien de app niets meer is dan dat.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            10 augustus 2021 om 17:56

            Die keuze heb ik jaren geleden al gemaakt. Werkt tegenwoordig ook wel behoorlijk goed zelfs.

            On topic: mooi, dat je straks met je youngtimer Audi weer een stukje passieve veiligheid hebt vernieuwd, zonder kosten. Dit probleem bestaat overigens bij meer merken en is op soortgelijke wijze ook zo aangepakt. Een collega van me heeft een BMW E46, die heeft op deze wijze ook de generator vernieuwd gekregen.

            Login om te reageren
            • e36thuglife zegt

              10 augustus 2021 om 22:12

              Ja volges mij was die in de E46 ook van Tatakaka

              Login om te reageren
        • willeme zegt

          10 augustus 2021 om 19:36

          @rutgerg: klopt. Het is niet de bedoeling. Ergens een bugje waarschijnlijk. We zijn er mee bezig!

          Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      10 augustus 2021 om 14:50

      @rutgerg: extreem irritant inderdaad, ik merkte het net op.

      Login om te reageren
  4. mc96 zegt

    10 augustus 2021 om 13:44

    Een airbag waarvan na 20 jaar een onderdeel moet worden vervangen omdat de werking werking niet meer kan worden gegarandeerd. Vind ik best ver gaan. Wat kun je in redelijkheid van de fabrikant verwachten?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      10 augustus 2021 om 14:32

      In dit geval mag je je gerust afvragen wat deze terugroepactie getriggered heeft. Ze zullen er toch op de één of andere manier achter moeten zijn gekomen dat het onderdeel kuren vertoont, of op z’n minst kuren kan vertonen. Dat het onderdeel na 20 alsnog gratis vervangen wordt wil dus ook alleen maar zeggen dat de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid daarvoor herleidbaar is naar de fabrikant. Dat ’t zo laat komt kan ook nog te maken hebben met de faillissementsafwikkeling.
      Hoe dan ook vind ik het ongeloofwaardig dat er nog geen falende airbags zijn geweest; vermoedelijk bedoelen ze dat er nog geen officiële meldingen zijn geweest van falende airbags, waarvan het probleem aantoonbaar herleid kon worden naar het betreffende onderdeel.

      Login om te reageren
      • Flatsix zegt

        11 augustus 2021 om 07:21

        @potver7: Wat deze terugroepactie getriggerd heeft? De marketingafdeling natuurlijk! Gratis reclame over hoe begaan ze wel niet zijn met hun klanten, ondersteunen van het behoud van de Audi-legacy op straat wat ook weer goed is voor de beeldvorming en 205.486 potentiële klanten in je werkplaats voor andere reparaties die ‘toevallig’ gesignaleerd worden.

        Login om te reageren
  5. LaLancia zegt

    10 augustus 2021 om 13:55

    Mooie auto’s werden er toen gemaakt!

    Login om te reageren
  6. Kevin zegt

    10 augustus 2021 om 15:13

    Zover als ik op de hoogte ben betreft het de A4, Audi Cabriolet, A6, A8 en TT uit de productieperiode 1997 t/m 1999??

    En dan de A4, Audi Cabriolet, A6, A8 en TT met 3-spaaks stuurwiel uit de productieperiode 2000 t/m 2001

    Login om te reageren
  7. e38ossie zegt

    10 augustus 2021 om 19:02

    Maar aangezien Takata failliet is verklaard (BMW, Toyota enz allemaal al nieuwe airbags gehad). Wie gaat die airbags allemaal produceren dan?

    Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    10 augustus 2021 om 22:52

    Ik krijg ook het idee dat Audi betreffende klanten een leuk aanbod zullen doen om hun wagen in te ruilen, slim plan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North