• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota GT-One straatauto, zo worden ze niet meer gebouwd

Auteur: Author, gepost 7 februari 2016 om 15:58 – 38 Reacties

Afbeelding Toyota GT-One straatauto, zo worden ze niet meer gebouwdAfbeelding Toyota GT-One straatauto, zo worden ze niet meer gebouwdAfbeelding Toyota GT-One straatauto, zo worden ze niet meer gebouwdAfbeelding Toyota GT-One straatauto, zo worden ze niet meer gebouwdAfbeelding Toyota GT-One straatauto, zo worden ze niet meer gebouwdAfbeelding Toyota GT-One straatauto, zo worden ze niet meer gebouwd

Toyota GT-One straatauto, zo worden ze niet meer gebouwd
En da’s jammer.

In de eerste helft van de jaren ’90 werden de razendsnelle Groep C-racers dankzij een reglementswijziging gedegradeerd tot museumstukken. Zonde, maar Toyota zat niet bij de pakken neer en ontwikkelde de GT-One TS020, die in 1998 en 1999 deelnam aan de 24 uren van Le Mans.

Het reglement schreef voor dat de GT1-racers in die tijd ruimte moesten hebben voor een koffer aan boord, een ietwat kunstmatige manier om de link met straatauto’s te leggen. Toyota was echter zo gewiekst om te stellen dat de benzinetank ruimte bood voor bagage, mits er geen benzine in zat. De organisatie? Die ging doodleuk akkoord met de redenering van de Japanners. Mooie tijden.

Van deze brute raceauto werd welgeteld één straatversie gebouwd (volgens sommige bronnen twee), een beetje à la de Porsche 911 GT1 van 1998. Het piekvermogen van de 3.6 liter twinturbo V8 ligt (met restrictors) op ruim 600 pk bij 649 Nm aan koppel. Beide waarden worden opmerkelijk genoeg gehaald bij 6.000 tpm.

Dergelijke cijfers resulteren in combinatie met het gewicht van 900 kg in uiterst behoorlijke prestaties. De GT-One vlamde van 0-100 km/u in 3,6 tellen en de top ligt ergens rond de 365 km/u. Het ding zou de 160 zelfs halen in een oogbalverpulverende 5,9 seconden en de kwartmijl duurt met dit beest slechts 10,7 s bij een eindsnelheid van 229 km/u.

Om de auto “geschikter” te maken voor straatgebruik werd een iets hogere spoiler gemonteerd en kwam de auto hoger op de veerpoten te staan. Om emmissieredenen kreeg de GT-One bovendien katalysators. Helaas bracht het avontuur op Le Mans niet het gewenste succes en Toyota verbrandde enkele jaren later de nodige miljoenen in de Formule 1. Maar één ding is zeker: de GT-One is een brute racer zoals we die vandaag de dag niet meer tegenkomen.

Ook interessant!

  • Schrapt Toyota hun straatlegale hypercar vanwege crash?
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Uitslag WEC: de 24 uur van Le Mans 2021

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

gt1, le-mans, Racing, Toyota

Vorig bericht: « Hier, de duurste KTM van Marktplaats
Volgend bericht: SUV vliegt over 10 meter brede rivier bij Heteren »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    7 februari 2016 om 16:04

    Holy shit! Dat dit de straat op mocht!

    Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      7 februari 2016 om 23:56

      @Jochempie: Mag nog steeds, hoor.

      Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    7 februari 2016 om 16:05

    Wat een sexy apparaat zeg!

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    7 februari 2016 om 16:06

    Doe mij er maar eentje voor in t weekend. Leuker dan die KTM van net.

    Login om te reageren
  4. reggie-boy_rood zegt

    7 februari 2016 om 16:07

    KLM

    Login om te reageren
  5. sportevo zegt

    7 februari 2016 om 16:11

    Mooie auto, al was het puur omdat het een raceauto voor de straat was.

    Past in het rijtje van de CLK GTR, 911GT1, en Nissan R390. Niet bij de McLaren F1, die is m.i. andersom ontwikkeld.

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    7 februari 2016 om 16:11

    Eeuwig zonde hoe de FIA toentertijd Group C en DTM de nek heeft omgedraaid. Maar ja, het dreigde populairder te worden dan hun kroonjuweel F1 en dat mag dus niet.

    Heden ten dage zijn ze ook bezig om F1 de nek om te draaien, maar dat komt eerder door incompetentie dan dat er bewust voor gekozen wordt…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      7 februari 2016 om 16:43

      @Rick-dos:

      Maar ik herinner me dat in de zeventiger jaren, ja ik ben zooo oud, we altijd met de hele familie, inclusief zussen (die wisten wat een bougie was !) rond de buis gekluisterd zaten
      ‘voor de Porsches te zien ‘ en Formule 1 eigenlijk altijd een deelnemersveld had van 623 wagens, waarvan er uiteindelijk 9 finishten en er gemiddeld drie coureurs het loodje legden !

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        7 februari 2016 om 17:20

        @desjonnies: Heb gelijksoortige herinneringen. Alleen dan niet met de hele familie maar wel met mijn vader. Hij kon mij alles vertellen over autotechniek en elke vraag beantwoorden die ik had. Mooie tijd.

        F1 was toen ook mooi om te kijken. Eigenlijk is F1 bergafwaarts gegaan na de strijd tussen Senna en Prost eind jaren ’80 begin jaren ’90. De strijd tussen Mansell en Senna en daarna Schumacher, Hill, Villeneuve en later Hakkinen was wel leuk, maar had toch niet dezelfde magie.

        Login om te reageren
  7. theyoungsaablover zegt

    7 februari 2016 om 16:11

    Dik, maar dat interieur…

    Login om te reageren
  8. ronin1130 zegt

    7 februari 2016 om 16:15

    Soms was vroeger toch alles beter…
    En dat geldt in grote mate voor de autosport.
    Waar is de tijd dat er nog van vele racewagens ook straatversies dienden te worden afgeleid…

    Login om te reageren
  9. niekie1999 zegt

    7 februari 2016 om 16:27

    Ik hoop echt dat de geweldige gt-1 klasse met bijbehorende homologatieversies terugkeren op le mans/ in het wec kampioenschap

    Login om te reageren
  10. dutchcorvette zegt

    7 februari 2016 om 16:29

    Ziet er best nieuw uit. Ook qua looks

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    7 februari 2016 om 16:40

    – Er is nog altijd een plek ingeruimd in Toyota’s enrom GROTE prijzenkast voor de Le Mans overwinning -echt waar –
    – Er ging er eentje ’s nachts kapot ergens in een uithoek van Le Mans, maar Japanners zijn Japanners, er werd discreet een rode hoes over de kapotte wagen heengetrokken !

    Ik bedoel, als je dit geweld ooit hebt mogen zien, de 905 Peugeot’s de letterlijk oorverdovende Mazda’s, de GT1 Porsha en de Joest-Hagenuk-Porsha, dan dan is de meeste moderne innovatie DIESEL eigenlijk waardeloos.
    Pinkt een traantje weg ………..
    http://www.lemans-models.nl/1997/1997LM07_car3.JPG

    Login om te reageren
  12. kars zegt

    7 februari 2016 om 16:48

    Ach, tegenwoordig kun je altijd nog bij Ultima terecht voor road legal racer.
    Of die hetzelfde gevoel geeft, is een tweede.

    Login om te reageren
  13. tcetje zegt

    7 februari 2016 om 16:55

    Krat bier??

    Login om te reageren
  14. janjaspar28 zegt

    7 februari 2016 om 17:01

    1 woord: HEBBEN!!!

    Login om te reageren
  15. csx3000 zegt

    7 februari 2016 om 17:01

    Weer eens wat anders dan een Prius…

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    7 februari 2016 om 17:29

    Toyota, volgens sommigen een saai merk….

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      7 februari 2016 om 18:30

      @norge: Dat de gemiddelde mens Toyota saai vindt kun je ze niet kwalijk nemen, toch? Dat volk kent Toyota enkel van de stadsgebakjes en hybrides, en dan is Toyota ook best wel een saai merk. Dat Toyota een hele toffe racehistorie met o.a. Le Mans, Formule 1 en WRC hoofdstukken heeft, weet het gros van de mensen niet. Maar dat zijn dan ook geen echte autoliefhebbers.

      Login om te reageren
  17. racerx zegt

    7 februari 2016 om 18:26

    In Gran Turismo 2 kon je ‘m kopen en oppeppen naar 900+ pk. Great success!

    Toch zonde dat er niet echt meer 1 op 1 kopieën van racers gemaakt worden voor straatgebruik.

    Login om te reageren
    • maurits123 zegt

      8 februari 2016 om 22:34

      @racerx: Klopt, geweldige auto om mee te rijden.

      Login om te reageren
  18. Edge zegt

    7 februari 2016 om 18:35

    Wat is het toch ook een heerlijk apparaat! En tegelijkertijd word ik er ook een beetje verdrietig van. Verdrietig, ja, omdat tegenwoordig bijna geen enkele fabrikant nog zulke racemonsters voor de openbare weg meer maakt. Het enige dat nu nog enigszins de uitstraling van Le Mans auto voor de openbare weg heeft is de Radical RXC…

    Login om te reageren
  19. gieltj zegt

    7 februari 2016 om 18:48

    Eigenlijk een soort Radical, die zijn toch ook gewoon straatlegaal

    Login om te reageren
  20. michaelb zegt

    7 februari 2016 om 19:04

    Leuk speelgoed! Wat deed hij zonder restrictors?

    Login om te reageren
  21. FB_100001316097469 zegt

    7 februari 2016 om 19:05

    Als ik auto’s zoals deze zie,dan moet ik altijd aan de Dauer 962 Le Mans denken.

    Login om te reageren
  22. mrrallycross zegt

    7 februari 2016 om 19:11

    Gouwe tijd!

    Login om te reageren
  23. FieRo zegt

    7 februari 2016 om 19:14

    Ik heb hier nog een autohoes liggen van een GT-one ! Ik denk van de racer. Komt van een duitse coureur. Ik heb die hoes eens uitgelegd en inderdaad achterin ruimte voor een grote spoiler… Wie weet er een eigenaar? Ik heb zn hoes ?. GT-one logo staat erop. Ik wist niet waarvoor die was, wel na google.

    Login om te reageren
    • rd1991 zegt

      7 februari 2016 om 20:50

      @FieRo: even naar Keulen rijden en dat ding verpatsen aan die jongens voor die straatuitvoering.

      Login om te reageren
      • bullzeyersn zegt

        7 februari 2016 om 21:57

        @rd1991: en dan ook ff een reportage maken van t museum maken. Daar staat een automobiele porno collectie waar alles van gaat staan behalve t horloge

        Login om te reageren
        • FieRo zegt

          7 februari 2016 om 22:23

          @bullzeyersn: bedankt voor de tip, ik ben onderweg

          Login om te reageren
  24. zoutdropje zegt

    7 februari 2016 om 19:47

    Radical komt aardig in de buurt.

    Login om te reageren
  25. kennone zegt

    7 februari 2016 om 20:02

    Dit wil je gewoon hebben!!!

    Login om te reageren
  26. Hupke zegt

    7 februari 2016 om 21:43

    Dat die tijd eens terugkomt … de audi’s, porsches, toyota’s, nissans, bentleys,… die meedoen maar dan te koop voor op straat, dat zou Monaco pas een levendig stadje maken.

    Login om te reageren
  27. clarkson zegt

    8 februari 2016 om 01:06

    Dit is wel heel erg gaaf hoor. Leuker gaat het echt niet worden voor op de straat!

    Login om te reageren
  28. hansjepansje zegt

    9 februari 2016 om 20:58

    Lijkt toch bijna zo’n zomersproeten
    hahaha

    Login om te reageren
  29. hansjepansje zegt

    9 februari 2016 om 21:00

    Saker

    Login om te reageren
  30. hansjepansje zegt

    9 februari 2016 om 21:13

    Lijkt toch bijna zo’n Saker
    hahaha

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North