De bruutste street legal Porsche ooit, dit moet ‘m zijn.

Auteur: , 22 Reacties

Er staat geen vraagteken achter, dus het is een feit.

Vaste Autoblog-lezers weten intussen dat je ondergetekende voor twee zaken midden in de nacht kunt wakker maken. Inderdaad, karaoke en homologatieracers. Wat die laatste categorie betreft is dit zo’n beetje het bruutste van het bruutste, want zeg nou zelf: zo’n beest zie je niet elke dag.

De ‘gewone’ 911 GT1 en de iets latere Evo-versie zijn al meerdere malen voorbijgekomen. Van de GT1 zijn in totaal zo’n 25 stuks gebouwd, dus er wordt nog weleens een exemplaar rondgepasst. Van deze 1998 GT1 Straßenversion bestaat er echter maar één en die bevindt zich voor zover we hebben kunnen achterhalen veilig bij Porsche.

Genieten

Autosportliefhebbers hebben natuurlijk allang in de gaten dat dit de Porsche is die in 1998 de race der races won op Le Mans. Verder was de laatste incarnatie van de GT1 niet bijzonder succesvol in de sportwagenracerij, daar Mercedes op dat moment de touwtjes stevig in handen had. Op het circuit de la Sarthe trokken de Porkers echter aan het langste eind.

In tegenstelling tot z’n voorgangers was deze GT1 opgetrokken uit carbon. De basis werd dus niet gevormd door een halve 993 en een buizenchassis aan de achterzijde. De racer woog zo’n 950 kg en had een vermogen van rond de 600 pony’s.

Less is more

De straatversie deed het echter wel met minder pk’s uit de turbomotor en met zo’n 180 kg extra gewicht, al voldeed de auto wel aan alle Europese eisen om de openbare weg op te mogen. Van de ultieme GT1 werden vijf voorbeelden gebouwd, slechts eentje heeft een stel kentekenplaten gekregen en da’s het exemplaar op bijgaande foto’s.

Zonde dat er dus niet meer exemplaren van zijn, maar deze bad boy verdient een beetje aandacht. Zou ‘m bijzonder graag naast zo’n brute Panoz GTR1 in de garage zetten. Die ik niet heb. Check vooral de prachtige foto’s in de gallery, via supercars.net.



22 reacties

Toch nooit fan geweest van die 996 styling gemengd met een LM uiterlijk, maar als je hier mee de weg op mag ben ik niet degene die nee zegt!
Heerlijke periode in de autorensport, the sky was the limit.
Dat decennium heeft wat parels opgeleverd waar nu nog spontaan het kwijl van uit mijn bakkes loopt.
Ik vrees dat die tijd nooit meer terug gaat komen.
Het geilste van deze wagen is het oude duitse kenteken. Zou mooi staan naast een CLK GTR.
Wat een absolute bazenbak is dit toch.
In Monaco rijdt een geel exemplaar wat met enige regelmaat gespot wordt.
Dan ben je echt een sheriff!
Ik vind hem echt geweldig, net als zijn generatie genoot de CLK GTR AMG. Ultieme bruutheid met een kentekenplaat. Als we dan toch 1 kritische noot mogen plaatsen: Er is ook een GT1 variant met 993 koplampen, die is nog net wat lekkerder.
#porno
Ik heb er een keer in 1 van de 25 mogen zitten, onvergetelijk en waanzinnig bruut.
Ontzettend lelijk van opzij zo met die wheelgap. Maar ja, gaat ook meer om de prestaties dan dat ’t er ’n beetje uitziet.
@volvoturbo: helemaal mee eens. Te lelijk.
@volvoturbo: ja dat viel mij ook op voor al achter. Totaal uit verhouding.
Op de wheelgap na heerlijk!
Voor de dagelijkse boodschappen!
Er bestaat toch ook een gele? Ik kan de bron helaas niet vinden :(
@clarkson: dat zou deze kunnen zijn: http://youtu.be/wsAo237BDJA
@stephane8200: @clarkson: is niet dezelfde GT1. Van het type hierboven bestaat er echt maar één.
@mauritsh: Aha! Verkeerd gedacht dus! Mijn excuses.
@clarkson: Zoals MPower al zei: http://youtu.be/kEwqfc0agd4
Echt een dikke wagen!
Wat is er toch mis met die wielkasten…
@lotuselises2:
Niets
He-le-maal niets
Besef wel dat het hier een pure racert betreft die ik nog op Le Mans heb zien winnen en GEEN handtasje.
@lotuselises2: velgen zijn een maatje kleiner dan op de racer ivm de grotere veerweg voor op straat.
Jullie hadden toch beter een vraagteken kunnen plaatsen, want de bruutste (en mooiste) is namelijk zonder twijfel de 917 van Count Rossi. Door middel van een trucje een kenteken verkregen in Alabama en meneer is ermee gaan rijden in Europa.

http://gtspirit.com/2013/12/29/remarkable-cars-the-street-legal-porsche-917/
Als je met zo n ding rondrijd denkt iedereen dat het een kitcar is gezien de afwerking binnenin. Dat zou ik persoonlijk toch wel zonde van mijn centjes vinden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).