Toyota MR2 (AW11), youngtimer in beeld

Auteur: , 33 Reacties

Klein maar fijn. Licht van gewicht, perfect in balans, voorzien van smal rubber en een pittig maar matig overtuigende viercilinder. Een spiritueel voorganger van de vandaag zo graag geziene GT 86?

Qua bloedlijn zijn de Toyota’s MR2 direct verbonden met de moderne Toyota GT 86. Een auto voor de liefhebber, eindeloos veel smiles per gallon, een sportwagen voor de ‘normale’ beurs. In één belangrijk opzicht verschilt de Toyota MR2 echter sterk: de middenmotor is vóór de achteras geplaatst.

Vanwege de eindeloze populariteit van het driften hebben Toyota en Subaru vooral banden met de aloude Corolla AE86 aangehaald. Hoewel de gewichtsverdelingen elkaar nauwelijks ontlopen is de mid/front engine rear wheel drive layout op dit moment meer geaccepteerd dan de ‘mid/rear’ engine.

Toyota MR2 dashboard

Daarmee krijgt de Toyota MR2 op dit moment niet de aandacht die ze verdient. Toyota’s compacte supercar van midden jaren ’80 en begin jaren ’90. Onpraktisch, klein en in het begin zelfs met ‘slechts’ een 1.6 viercilinder tussen voorstoelen en achteras in gefrommeld. Wel een 4-cilinder 16-klepper (al in 1984!), die het tot 124 pk en een topsnelheid van 200 km/u schopte. Genoeg vermogen ook om het in 1984 voor zo’n kleine auto heel sportieve 185/60 R14 rubber zijwaarts door bochten te smijten. Op de limiet voelde de MR2 fel maar voldoende voorspelbaar aan.

Japan, Amerika en Australië krijgen hem in 1987 ook met supercharger en 145 pk. Een blok dat in licht gewijzigde vorm overigens ook bijzondere Corolla’s terug te vinden is. Door de motor dwars achterin de MR2 te plaatsen waren legio aan onderdelen prima uitwisselbaar met voorwielaangedreven auto’s met motor voorin.

Toyota MR2 tech

Na de introductie van het standaard model in 1984 volgt in 1987 de Europese ‘targa’-versie. Twee uitneembare delen in het dak boven de bestuurder en passagier maken het mogelijk nog meer van de omgeving te genieten.

Tegenwoordig zijn de viercilinders nog steeds oersterk. Ze kunnen wat olie verbruiken, maar blijven over het algemeen prima hun toeren draaien. Open daken kunnen lekken, roestvorming kan de MR2 op leeftijd plagen en onderdelen adressen moet je kennen.

Nu een Toyota MR2 kopen kan verrassend goed. Eerste generatie (AW11) modellen kruipen tegen de klassiekerleeftijd aan. De beste exemplaren hebben alleen origineel spoilerwerk, originele of merkvelgen en sommigen zijn zelfs al een keer opnieuw opgebouwd. Een relatief eenvoudige constructie maakt een AW11 een prima restauratie-object.

Maak je tot slot geen zorgen om kosten. MR2’s zijn licht, verbruiken alleen pas echt veel bij 7000-8000 toeren per minuut, rijden op goedkope bandenmaatjes, kosten de kop niet om te verzekeren. Conserveer holle ruimtes goed, spuit altijd de spatborden schoon. Zorg voor de auto en houd hem wakker. Leg om te beginnen 2 à 3 duizend euro klaar, let niet te veel op kilometers en kijk mee naar de recente zorg die de auto ontvangen heeft.

Hoewel eenvoudig, is dit sublieme recept van Toyota ook een zeldzaamheid. Na de eerste generatie (AW11) volgt in 1989 nog een tweede generatie Toyota MR2 (SW20). MR2 nummer 3 is al een heel andere auto, sindsdien 2007 heeft Toyota zich niet meer aan dit pure concept met middenmotor gewaagd.



33 reacties

Rij zelf de SW20 maar de AW11 rijd echt als een kart! Het enige nadeel is roest bij die dingentjes.
Als ik plek had stond er 1tje erbij.
@michelyman:
Vergeet ook de dynamo niet, bij buitenslapers is dat ook best een dingetje.
Ik zou er graag weer eentje hebben, gewoon voor de mooie zomerdagen en te koesteren voor de toekomst.
Leuke auto, alleen vond ik de generatie die hierna kwam wel een stuk fijner ogen.
Voorloper van de AE86 was de TE 71 gt ,mijn eerste auto en een driftkoning zonder weerga.MR 2 is leuk , tot je zonder grip de dijk af vliegt..
Zoals zo vaak is het origineel de leukste, in dit geval gaat die vlieger weer op al vind ik de laatste ook een leuk ding.
De 2de generatie heeft mij nooit kunnen bekoren, te groot, te rond en te Amerikaans.
Met een 4A-GE er in net als bij de AE86. Mijn favoriet blijft de SW20, met 3S-GTE (yup de turbo) of een Beams er in!
@rd1991: Juistem, SW20 Turbo! Ik zou zelf ook graag een keer een AW11 proberen, al denk ik dat ik het vermogen wat ik nu heb in mijn SW20 toch te snel zal missen. Daarnaast vind ik de SW20 zelf ook mooier.
Goed geluisterd naar de tips bij het topic over het abonnement? Super!
Altijd erg leuk deze Youngtimer in beeld – topics! Bijna altijd neiging om meteen naar zoekertjes te gaan kijken en een denkbeeldig toekomstige auto uit te kiezen.
Kunnen jullie dit niet verder uitbouwen i.c.m. autoscout, zodat jullie hier wat extra aan verdienen?;-)
@reactief: ‘Bijna altijd neiging om meteen naar zoekertjes te gaan kijken en een denkbeeldig toekomstige auto uit te kiezen.’ LOL, same here!
K vroeg me al af wanneer we weer zo’n fijne youngtimer artikel van @alwood konden verwachten… En dan komt ie uit het niets met een artikel over een leuk speeltje als een 1e gen MR2! Toppie!

Een MR2 maakt toch wel hebberig. K wil er echt wel eentje, vooropgezet dat mijn lijf het kan handelen… Alleen wat jammer nou dat je vooral SW20 en latere modellen ziet rijden. K heb nog nooit een AW11 gezien. Zijn ze zowat uitgestorven in NL?

@ej20g:een MR2 AW11 dig je vast wel..
@toyotafortuner, een AW11 zie je helaas sporadisch maar… :(
@rd1991: hier was ik al bang voor. :(
@toyotafortuner: Hier in Tilburg staat een (vaal)rood exemplaar te wachten op een redder. Zijn baasje lijkt nauwelijks naar hem om te kijken. Vind het altijd doodzonde om dat ding te zien…
@toyotafortuner: muah als je op de juiste meetings komt (en dan niet de Johnny – petjes van de Burgerking) zijn er genoeg te vinden in concours staat met vaak een 4age 20v Blacktop er in

AW11 zijn helaas zo schaars en als er 1 te koop is 99% vol met roest
heb toen ik mijn corolla kocht ook als een gek naar gezocht maar toch voor wat jongers gekozen en daar maar mee gaan swappen (ook een Blacktop)
@Bart_V: Ben zeker van plan om ooit een keer een Japannermeeting bij te wonen. T voelt haast verplicht als Japanliefhebber :) En is een JDM-import anders geen optie bij jouw AW11 zoektocht?
Een maat van m’n pa had er een. Nieuw gekocht destijds. Zwart met gouden details. Vind het erg leuke auto’s. Denk dat zoiets, met die 2.0 16V uit de Celica van die bouwjaren, echt gaaf speelgoed is. Targa is ook wel leuk in de zomer natuurlijk! Vind de styling van de Mk2 mooier maar kan dat hoekige zeker waarderen!
@E34M5Touring: net te laat, heb mijn 2.0 Celica uit 1989 net verkocht, anders had je al een mooie donor;)
Kost dat nou?
Geweldig uniek karretje met middenmotor. Dat digitale kijkshop-klokje gebruikt Toyota vandaag nog steeds in de Auris.
Met die eerste generatie MR2 liet Toyota zien hoe het wel moest.
Iets wat Fiat met de X 1/9 had geprobeerd, maar hopeloos was mislukt.
Die eerste MR 2’s roestten echter ook als de neten, maar met de techniek was helemaal niets mis mee niet.
Ik heb nog vier originele velgen liggen, de Toyota had ondertussen het loodje gelaten.
Helaas.
Als kleine puk eerste contact met een sportwagen. 30 minuten rijdend alleen het dashboard en de lucht gezien, maar altijd een leuke auto blijven vinden.
Een collega heeft ze allemaal inclusief de waarschijnlijk mooiste mr2 met supercharger ter wereld. Leuke auto’s (al ben ik een voormalig crx fanaat).
Dit of een Pontiac Fiero? Zelfde configuratie volgens mij.
@e1000bmw523i:
Yep, 4 wielen, een stuur en de motor in het midden, daar houdt de overeenkomst wel op.
De MR 2 heeft geen plastic body, geen V6 maar wil wel een klap beter de hoek om.
@tupperware: Thanks voor de info.
Heb zelf overwogen om een AW11 of een SW20 te kopen. Toen bood iemand mij een S13 aan die ik zonder na te denken heb gekocht :D
@Osca: *die ik zonder na te hoeven denken heb gekocht.
Opgroeiende in een Toyota garage was het altijd lachen als er aan een AW11 moest gewerkt worden. Onze meestergast had nogal een kort lontje, wat niet compatibel was met de nauwe moterruimte. “Stoeme Jappen met hun korte armkes en lange vingers, hoe kan ‘nen normalen’ nu aan zoietske werken?!”
@linkador: Tja, voor ons grote europeanen is het handiger om het blok er uit te halen.. Dit zorgt alleen voor hoge reparatiekosten (ben ik achter gekomen). Ach, een hobby mag geld kosten!
Wat leuk om de (ondergewaarde) AW11 te zien bij ‘Youngtimer in beeld’.
Ik heb er zelf ook één gehad, een rode hardtop (zeldzaam) uit 1988, dus na de face-lift.
Deze had ik in 2007 helemaal standaard gekocht en heb ik in 2012 weer verkocht, waar ik nog steeds spijt van heb!

In die 5 jaar heb ik er talloze dingen aan veranderd, waaronder verlaagd (schroefset), fender flares van een 240Z, 4-pots remmen voor, 4A-GE 20V Blacktop (165pk) met open ITB’s en een 6-bak gemonteerd.

Hier een filmpje van mijn MR2 met het 20V blok en de 6-bak, maar nog zonder de fender flares:
https://www.youtube.com/watch?v=YtYGz8ii6Z8
Erg leuk wagentje, dit lijkt mij het toonbeeld voor plezier voor (relatief) weinig euro’s
Waarschijnlijk een leuke wagen maar het ontbreekt aan die ‘hebbe, hebbe, hebbe’ factor.

Wel een leuk artikel (eigen originele inbreng), zo moeten er er meer zijn als je met een abonement wil gaan werken.

Ik geloof overigens dat er een wheeler dealer aflevering is met zo’n MR2 erin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).