• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Toyota propt 238 pk in straatversie Yaris WRC’

Auteur: JordyS, gepost 21 maart 2015 om 10:12 – 52 Reacties

Toyota Yaris WRC tijdens een testsessie


De Japanners moeten namelijk een homologatiemodel van hun WRC-auto bouwen, zodat ze in 2017 kunnen deelnemen aan het WK Rally.

Toyota keert in 2017 terug op het hoogste niveau in de rallysport, nadat in 1999 de stekker uit het fabrieksteam werd getrokken. De Yaris moet ervoor zorgen dat de Japanners net zo succesvol worden als ze ooit waren met de Celica en de Corolla. De nieuwste generatie komt in 2016 op de markt en krijgt vermoedelijk meteen een extra dikke uitvoering, zodat Toyota voldoet aan alle homologatie-eisen.

De FIA eist namelijk dat er minimaal 2.500 auto’s verkocht worden in zo goed als dezelfde specificaties als de rallywagen. De WRC-versie van de Yaris krijgt een 1.6-liter viercilinder turbomotor met meer dan 300 pk, de straatversie moet het doen met ‘slechts’ 238 pk en een 2.0-liter viercilinder met turbo.

Is dit de straatversie van de Toyota Yaris WRC?

Het Japanse Best Car magazine heeft al een ontwerper aan het werk gezet, zodat we alvast een impressie krijgen van dit bommetje op wielen. Wie wil ‘m hebben? (via: Motoring.com.au)

Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Toyota Yaris Dynamic GR Edition, 1 van 25!
  • Toyota stuurt Yaris Cross Adventure de hoogte in
  • Officieel: dít is de extra hete Toyota GRMN Yaris!

Nieuwste artikelen

  • Video: Altijd weer die Peugeot-rijders
  • Gaan de benzineprijzen door het dak?
  • Ook deze bekende eigenaar is zijn Valkyrie zat
  • AMG komt binnenkort met een verrassing!
FacebookTweetPinLinkedIn

rally, Toyota, wrc, yaris

Vorig bericht: « Deze Mercedes klust bij als Ferrari California-replica
Volgend bericht: Lewis Hamilton voegt LaFerrari toe aan zijn verzameling »

Lees Interacties

Reacties

  1. piquet1986 zegt

    21 maart 2015 om 10:16

    Nou………. Neuhhhh

    Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    21 maart 2015 om 10:17

    Erg vet. Eindelijk een opvolger voor de ST205 GT-Four!

    Maar als de homologatie nagenoeg hetzelfde moet zijn, waarom zie ik geen 4wd versie van de Fiesta (RS?), Polo (er is zo’n R WRC, maar dat is fwd) en Citroen DS3 (die hebben niet eens iets wat in de buurt komt, de Racing was meer een luxe DS3).

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      21 maart 2015 om 11:13

      @gtwillem: Je moet er niet gek van opkijken als volgend jaar de Fiesta RS gepresenteerd wordt!

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      21 maart 2015 om 11:26

      @gtwillem: Ik ben niet bekend met de reglementen van het WRC, maar wellicht dat die regels nieuwer zijn dan de door jou genoemde auto’s en ze daarom geen straatversie hoeven te maken?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        21 maart 2015 om 11:39

        @edge: kan zijn. Ik denk persoonlijk dat de regels behoorlijk versoepeld zijn. Vroegah (google maar even, echt alles was beter, behalve chlamydia) stonden de homologatiespecials veel dichter bij de rally auto’s. Sterker nog, bij sommige (Lancer Evo RS, Impreza Spec C) kon je bijna zo deelnemen aan Group N rally’s.

        Login om te reageren
        • daanstrijk zegt

          21 maart 2015 om 12:00

          @gtwillem: I20 en de “oude” Mini hebben ook geen Homologatie model. Verhaal hierboven lijkt me dus onzin!

          Login om te reageren
          • Edge zegt

            21 maart 2015 om 13:55

            @daanstrijk: Precies, maar dat is wat ik in mijn post duidelijk probeerde te maken. Ik weet niet hoe de regels er voor het seizoen 2016 en 2017 uitzien. Ik sluit niet uit dat je voor nieuwe WRC wagens dan wél weer een homologatiemodel moet maken.

            Login om te reageren
            • raym zegt

              21 maart 2015 om 19:14

              @Edge: dan zouden als dat zo is dus ook dikke versies van. Bijvoorbeeld ds3 vw en welke merken ook aan deel mogen nemen moeten zijn. Vraag mij sterk af of dit verhaal hier boven wel helemaal klopt. Maar ken de regels van wrc niet echt hoed dus wie weet.

              Login om te reageren
              • Edge zegt

                21 maart 2015 om 23:01

                @raym: Nja, lees mijn vorige post nog eens. Het zou best kunnen dat je nieuwe auto’s vanaf een van die seizoenen moet homologeren met behulp van een straatversie. Dan is het toch logisch dat er nu nog geen DS3, Polo, i20 en Fiesta homologatiemodellen zijn? Die zullen dan wel komen zodra die modellen een grondige update krijgen of helemaal vervangen worden.

    • tupperware zegt

      22 maart 2015 om 11:33

      @gtwillem:
      Ik vermoed dat die regel aangepast gaat worden, van zowel de DS3 als de Fiesta bestaat geen uitvoering die ook maar in de verste verte op een WRC lijkt.

      Gisteren reed er in de Tank S Rally wel een erg dikke Mitsubishi spacestar, ingezet door 2 Zweden als X1 (buitenmededing). Hokje was echt serieus aangepast en ging serieus af.

      Login om te reageren
  3. pudi zegt

    21 maart 2015 om 10:19

    Ziet er echt heel dik uit!

    Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    21 maart 2015 om 10:19

    Awesome! Doe mij er maar 1!

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      21 maart 2015 om 10:28

      @toyotafortuner: gaan we regelen! :-)

      Login om te reageren
  5. cadrez zegt

    21 maart 2015 om 10:22

    Goh. Konden ze dat niet vroeger laten weten net een dieseltje gekocht :(

    Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      21 maart 2015 om 12:16

      @cadrez: je hebt nog genoeg tijd joh

      Login om te reageren
  6. p0wn3d zegt

    21 maart 2015 om 10:24

    238 pk in zo’n klein karretje lijkt me toch wel ontzettend vet! Al ben ik bang dat hier weer de hoofdprijs word gevraagd..

    Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    21 maart 2015 om 10:24

    Hahaha!!! Dit is toch lachen? Stel je voor dat de downsizing nog verder doorzet en in 2020 een straatversie van de rally Aygo uitkomt met 250pk.

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      21 maart 2015 om 11:12

      @Original_Arnoud: wow. Dan heeft 12 pk meer dan deze!

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        21 maart 2015 om 12:07

        @redneckdarian:
        Je snapt het punt niet. Beeld je eens een Aygo in met 250pk… 238pk in een Yaris is toch al zot?

        Login om te reageren
        • coenijn zegt

          21 maart 2015 om 13:11

          @Original_Arnoud: je hebt wel een Aygo in UK die ~200 pk heeft en zo ongeveer het onderstel van een go kart. Heel vet ding is dat.

          Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    21 maart 2015 om 10:43

    Zou hem graag willen hebben! Lekker scheurkarretje.

    Login om te reageren
  9. janjaspar28 zegt

    21 maart 2015 om 10:49

    Ooohh :) dat wordt smullen!! 238 pk in een Yaris, als ze dit geintje ook met een Auris en bijv. een Avensis flikken, dan zal niemand meer zeiken over “geen topversies” bij Toyota. Een Avensis met 238 pk lijkt me een feest!

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      21 maart 2015 om 11:30

      @janjaspar28: ja, maar we weten beide dat die er niet komen en dat Toyota geen ‘snelle versies’ bouwt. Op de GT86 (heldenauto!) bouwt Toyota slaapverwekkend saaie en technisch goed ontwikkelde auto’s. Over het algemeen is dat koperspubliek anders (en zitten niet te wachten op snelle versies).

      Login om te reageren
  10. nasty zegt

    21 maart 2015 om 10:49

    Dus een magazine zet een ontwerper aant werk, om te zien hoe de Yaris eruit zal zien…

    Ontsla dan de designers bij Toyota of stop met die onzin. Je weet zowiezo dat als er geen samenwerking is, dat het er dan niet eens op lijkt. Verloren moeite lijkt me dat.

    Lijkt me wel een fijne heropleving van de T-sport versies :)

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      21 maart 2015 om 16:06

      @nasty: ??? Dan mag je dus ook geen fantasie en beeld van iets hebben ??? Is ook een impressie en geen werkelijk, wellicht wel een realistisch beeld van de werkelijkheid. Maar goed dat is voor jou verspilde energie…
      Leven zonder dromen… Succes, want hoe zou je ze dan ooit willen realiseren.

      Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    21 maart 2015 om 10:51

    Met 4wd? Wel vet, zo begint het weer een klein beetje op group b te lijken.

    Login om te reageren
  12. Onehp zegt

    21 maart 2015 om 10:52

    Ik zie graag een echte tot 2500 stuks limiteerde versie met een betaalbare versie van de competitievering. Veel pk is altijd leuk, maar zo een vering waar je echt alles met een rotvaart kan nemen lijkt me nog veel leuker (denk veringupgrade van de F150 => Raptor)

    Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      21 maart 2015 om 15:01

      @Onehp: alleen jammer dat een setje al de helft van zo’n Yaris kost.

      Login om te reageren
  13. janmetdelangeachternaam zegt

    21 maart 2015 om 11:09

    Aah kijk zo kennen we Toyota weer

    Login om te reageren
  14. kutjong zegt

    21 maart 2015 om 11:17

    Alleen leverbaar in Japan waarschijnlijk of niet?

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    21 maart 2015 om 11:20

    Kijk eens aan, dan kunnen de 65 plussers ook eindelijk een beetje doorrijden!

    Login om te reageren
  16. Edge zegt

    21 maart 2015 om 11:23

    Nooit gedacht dat ik dit bij een Yaris zou zeggen, maar ik will hem!

    Login om te reageren
  17. berend_fritsema zegt

    21 maart 2015 om 11:34

    Heel tof! Wat Eem bonmetje zal dat worden. Waar kan ik mijn yaris, 1L 3cilindertje inruilen!

    Login om te reageren
  18. biohazardracer zegt

    21 maart 2015 om 11:41

    Heerljk bommetje. Deze jongen gaat alvast sparen!

    Login om te reageren
  19. peugeotgek zegt

    21 maart 2015 om 11:48

    Eindelijk weer eens een echt leuke toyota.
    Al die groene apparaten met hybride meuk (GT86 vormde een leuke uitzondering).

    Al waren de homolgatie modellen van vroeger nog een stuk spectaculairder.

    Maar van de I20 heb ik nog geen homologatie model voorbij zien komen?
    Er zou wel gewerkt worden aan een snelle N versie van de I20.

    Login om te reageren
  20. redbeams zegt

    21 maart 2015 om 11:53

    Dik!!!
    Zo gaat het de goeie kant op met de sportieve toyota’s :)

    Login om te reageren
  21. Bart_V zegt

    21 maart 2015 om 12:17

    Maar 238 pk
    De laatse 3sgte heeft er 280 in de caldina ST245

    Alsnog niet verleerd vermogen in een yaris

    Login om te reageren
  22. rob5nismo zegt

    21 maart 2015 om 12:32

    Laat maar komen

    Login om te reageren
  23. merc-94 zegt

    21 maart 2015 om 12:35

    Wat ik me nou af vraag, waarom pakken ze de Yaris als basis en niet de Gt86? Het zwaartepunt van die Yaris ligt veel hoger, plus de wielbasis is veel korter wat hem zenuwachtiger maakt. Een Rally-versie van een Gt86 lijkt mij nou veel leuker!

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      21 maart 2015 om 13:32

      @merc-94: De GT86 is met een andere bedoeling gebouwd ;)

      Maar: HOLY SHIT IK WIL DE MIJNE INRUILEN!

      Login om te reageren
      • merc-94 zegt

        21 maart 2015 om 13:41

        @G-Ammo: klopt idd, echter is een 911 tijden geleden ook met een andere intentie gebouwd, maar die hebben toch flinke succes ermee behaald. En vergeet vooral de mini niet

        Login om te reageren
        • G-Ammo zegt

          21 maart 2015 om 14:31

          @merc-94: Heb je een punt, maar de GT86 is echt gemaakt om te driften en ik denk dat als je daarmee WRC gaat rijden, dat je toch een beetje dat imago schaadt… maar dat is mijn visie erop!

          Login om te reageren
          • Edge zegt

            21 maart 2015 om 23:03

            @G-Ammo: Joh, boeiend! De Celica was in basis ook een sportieve auto die tot op heden nog door menig petje getuned wordt, en die heeft het ook niet onaardig gedaan in het WRC. Ik zeg weg met die downsizing en weer leuke auto’s inzetten! GT68WRC, laat maar komen die hap

            Login om te reageren
            • tupperware zegt

              22 maart 2015 om 11:37

              @Edge:
              De rede is heel simpel, voor het WRC is een GT86 te groot.

              Login om te reageren
  24. celicatwincam zegt

    21 maart 2015 om 12:44

    Dit is wel een zeer veilige afstelling, mijn 1992 mr2 heeft 225 pk uit zn 2.0. hulde voor toyota voor het uitbrengen van deze variant. 14% in 2016?

    Login om te reageren
  25. flik2punt0 zegt

    21 maart 2015 om 12:54

    ziet er wel leuk uit die foto bij het artikel vrees alleen dat de straat versie niet zo stoer is helaas….

    Login om te reageren
  26. hollow zegt

    21 maart 2015 om 13:34

    Mag je telkens aan iedereen met handen en voeten uitleggen dat je echt een snelle yaris hebt in plaats van het gekende boodschappenwagentje. Best vermoeiend.

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      21 maart 2015 om 14:32

      @hollow: Waarom Zeg: Ik rijd een Toyota Yaris… WRC. En dan doe je even ”een blokkie om” :’)

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      21 maart 2015 om 14:49

      @hollow: ik vind dat juist een voordeel. Laat mensen maar in de waan. Zolang de echte kenner het maar weet!

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        22 maart 2015 om 11:39

        @gtwillem:
        Ik vind dat soort simpele reacties pas vermoeiend, geen idee hoe jij daar over denkt..

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          22 maart 2015 om 12:30

          @tupperware: het bevestigt de stelling dat sommigen een keuze maken op basis van wat anderen denken.

          Ik denk dat @hollow een goede naam heeft gekozen wat dat betreft ;-)

          Ik had het laatst op een feestje: een paar kerels die mijn tupperware-mobiel af aan het kraken waren (ze wisten niet dat ie van mij was). De afwerking zou niet goed zijn, het dashboard was niet aaibaar genoeg, het navigatiesysteem zou slecht zijn. Nee, hun Peugeot 508, Renault Captur en VW Golf waren veel betere auto’s… En de Abarth van hun vrouw zou beter rijden…

          Ben ik meteen klaar mee, met mensen die geen verstand hebben, maar wel oordelen.

          Login om te reageren
  27. ramshoek zegt

    23 maart 2015 om 11:24

    Naar mijn bescheiden mening is dit artikel stierendeficatie.
    Voor het WRC hoef je geen speciale versie van een auto te homologeren. Want vertel eens, welke versie uit de prijslijst is het homologatiemodelletje van de DS3, de Fiesta, de Polo en Hyundai i20?

    Voor groep N zou je een holomogatiemodelletje nodig hebben, maar volgens mij is groep N bijna dood. Alleen Subaru maakt nog wagens voor de klasse. Mitsubishi is gestopt met de Evo’s.
    Daarnaast is Groep N wel zo ongeveer vervangen door de FIA R5 en R3 klassen.

    Een Yaris met 238 pk (klinkt als het nieuwe blok van Lexus) is natuurlijk wel goed voor marketing technische redenen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North