Sneller, lichter en heftiger dan de gewone versie. Dan kun je de Toyota GRMN Yaris ook nog eens bestellen met het Circuit Pack.
Het zal er aan te komen, maar hier ‘ie dan: de extra pittige Toyota GRMN Yaris! Toyota was de auto al aan het teasen van de week en er lekte links en rechts al wat info, maar nu is de auto dan eindelijk in vol ornaat onthuld.
De Toyota GRMN Yaris staat een stapje boven de reguliere Yaris. We beginnen meteen met het slechte nieuws en dat is dat de driecilinder motor geen één pk meer levert dan standaard. Je zult het moeten doen met 272 pk. Dat is namelijk het vermogen dat de Japanse GR Yaris levert. Want er is meer slechts nieuws, de auto is enkel en alleen voor Japan bedoeld. Dat eindigen we zowaar met nóg meer slecht nieuws: er komen er maar 500 exemplaren,
Toyota GRMN Yaris
Ok, tot zover het slechte nieuws. Je kunt een auto namelijk sneller maken zonder ‘m meer vermogen te geven. Daarvoor heeft Toyota een alle registers opengetrokken. Ten eerste is de Toyota GRMN Yaris (de afkorting staat er nu voor in plaats van erachter) een stukje lichter, namelijk 20 kilogram.
Er wordt nu gebruik gemaakt van koolstofvezel voor de motorkap, het dak en de achterspoiler. Daarnaast mist de achterbank. Bijzonder knap dat er 20 kilogram afgehaald is, want de koets is nu breder en (veel) stijver. Dat komt door 565 extra laspunten en een halve rolkooi op de plaats waar de achterbank eerst was.
Recaro
Maar daar houdt het niet op. In plaats van de motor even opschroeven voor meer snelheid, heeft Toyota de transmissie aangepakt. De eindoverbrenging is korter gemaakt, waardoor de auto sneller accelereert. Als kers in de appelmoes is de GRMN Yaris voorzien van Recaro Pole Position-sportstoelen en een sperdifferentieel. Tot zover de extra hete Toyota GRMN Yaris.
Maar wacht, Mike, er is meer! Want je kan de GRMN Yaris uitbreiden met het ‘Circuit Package’. Deze is dan voorzien van Bilstein schokdempers, extra lichte gesmede BBS-wielen en grotere remmen.
Je kunt ze eenvoudige herkennen aan de voorspoiler en sideskirts. Van de 500 stuks van de Toyota GRMN Yaris kun je er 50 bestellen met het Circuit Package. Ook komt er trouwens een Rally Package die juist bedoeld is voor het onverhard. Het bestellen van zo’n kekke Yaris gaat middels een lotterijsysteem. Je moet dus de mazzel hebben dat je geloot wordt om zo’n Yaris te mogen kopen. Vervolgens mag je dik 7 miljoen Yen lappen om er eentje aan je collectie toe te kunnen voegen. Dat is 56.000 euro voor belastingen. Niet veel als je kijkt naar de geleverde hardware.
Meer lezen? Dit zijn alle hete Starlets en Yarissen van de afgelopen jaren!
amg88 zegt
Wat een super dikke hothatch en jammer dat er slechts 500 gemaakt worden en alleen voor Japen. Weet iemand of de gewone GR Yaris nog in productie gaat? Is vanaf 1 aug 2021 blijkbaar niet meer te bestellen en de productie voor dit jaar zou al vol zijn.
ghini zegt
Ik vind het bijzonder knap hoe ze die Yaris in de markt hebben weten te zetten, de hype rondom de GR en dan nu ook nog hier mee komen.
mashell zegt
En daar begrijp ik dan weer niks van. De Yaris was al zeer geliefd bij de doelgroep, de senioren en die zijn helemaal niet in de markt voor snel en duur.
harrie zegt
LOL @ dat spoilertje
burninrubber zegt
Lijkt me echt een geweldige bak! Niet dat iemand in Nederland zoiets koopt die hebben liever een A3
berlinetta zegt
Gezien de torenhoge prijzen in NL is het nogal logisch dat niet veel mensen het hier kopen toch?
DIG-T 190 GT zegt
A1
kniesoor zegt
Wat een heerlijk dik loeder(tje), zeker die met Circuit Pack. Zou homologatie voor de Europese markt nou zó duur zijn, dat dat vanwege de beperkte stukstallen niet calculeert ? Is toch erg jammer, dit ding lijkt me een imagebuilder van jewelste voor Toyota.
petroldrinker zegt
worden straks gewoon geimporteerd wss
kniesoor zegt
Hooguit in het VK, strictly RHD is toch een beetje een showstopper.
L zegt
Damn! Die zou ik echt graag willen hebben. Lijkt me een leuke kart, wie weet over 2/3 jaar ipv de fiesta ST. Zelf een clubsport van de normale versie maken is goed te doen.
tvr1974 zegt
Tja.. circuit pack.. ik dacht eerder aan een rally-pack.. gezien de 4wd, korte overbrengingen enz.. Maar ja je kan er ook mee op t circuit..
aziz zegt
Ik vind het jammer dat ie niet naar hier komt. Om het goed te maken zullen maar zeggen zullen ze toch met iets heel heters moeten komen: Toyota GR mr2. naar verluidt zou die 400pk moeten leveren. Wat een lekker ding is dat toch. Ik heb al een paar foto´s kunnen zien. Sleak peak.
sportabgasanlage zegt
Het kan aan de foto’s liggen, maar ik vind hem zo maar rare verhoudingen hebben. Veel te dikke wielkasten t.o.v. de kleine wieltjes, hoog op z’n poten.. Het is net een rolschaats met te kleine wielen zo.
joki zegt
Bij de gewone versie de achterbank eruit ( kan toch niemand op zitten) en een lichtgewicht batterij erin( bvb Lithiumnext) en die is ook 20kg lichter. Ok het zwaartepunt wordt waarschijnlijk minder verlaagd dan bij de GRMN, maar het kost ook serieus minder…
Michel-GR zegt
Jammer dat hij niet naar Europa komt.
Heb de mijne nu een jaar en hij blijft een glimlach op mijn gezicht geven bij iedere rit.