Dus jij dacht dat TVR dood en begraven was? Think again! Het lijkt erop dat het ooit zo trotse Britse merk eindelijk weer auto’s aan het produceren is. Inmiddels zijn ze wel verhuisd naar Oostenrijk en is de legendarische zes-in-lijn motor vervangen door een Amerikaanse V8.
Zoals je je misschien nog wel kan herinneren ging TVR eind 2006/begin 2007 failliet nadat ze in 2004 waren overgenomen door de Russische miljonair Nikolay Smolensky. Sindsdien hebben we al een heleboel verhalen voorbij horen komen over een “herstart” en nieuwe modellen.
In oktober 2010 hoorden we voor het laatst iets van TVR, toen wist Smolensky te melden dat er vanaf 2012 weer auto’s gebouwd zouden worden (in Duitsland) en dat onder de motorkap de supercharged V8 van de Corvette ZR1 te vinden zou zijn.
Dat bericht leek dus aardig te kloppen, alleen is het Oostenrijk geworden en een V8 zonder supercharger. In Oostenrijk kan je vanaf nu alle ‘recente’ TVR modellen weer bestellen. Het gaat om de volgende modellen: Sagaris, Tuscan convertible, Tuscan MK II, Cerbera, Chimaera en Griffith. Onder de motorkap ligt altijd een 6.2 liter LS3 V8 met 432 pk en 569 Nm.
Ook kan je bij TVR terecht om je huidige auto om te laten bouwen naar deze nieuwe specificatie, maar ik vraag me af waarom je dat zou willen. Op dit moment zijn ze druk bezig met het bouwen van de eerste TVR met Amerikaanse V8. En zoals op bovenstaande foto te zien is wordt dat een Tuscan MK II convertible. Volgens TVR haalt deze cabrio een topsnelheid van 301 km/u
Hoe dit gaat aflopen? We zullen het afwachten en jullie op de hoogte houden.
Update 23-11 (Smoke) – Schrik niet, maar er is een prijslijst (PDF). Net geen 100.000 pond voor een TVR, in een land waar een C63 Coupe 57.000 pond kost. Ik zou zeggen: veel succes, TVR! (via pistonheads)
vale46 zegt
Zoveel power in een TVR?
Dat ding rammelt spontaan uit elkaar bij het starten.
Ik heb niet echt iets met TVR, ze zijn eigenwijs, dat wel, en soms ook wel mooi. Maar niet mijn keuze.
masterstig zegt
@vale46: Ze zijn ook niet de degelijkste ;), qua degelijkheid zijn TVR’s gewoonweg rommel.
HDM zegt
Doe mij maar een Cerbera dan.
norge zegt
-edit: check!-
Een V8 in klein racertje is ook leuk, en de Oosterijkers zijn misschien iets zorgvuldiger in het bouwen.
Arnoud zegt
Als ze de Sagaris dan maar met de Speed Six blijven bouwen… Herinner me de test van Clarkson nog. Look at the bonnet! The engine really IS trying to escape!
astonfreak zegt
yes!!! eindelijk de een van de laatste britse sportwagens is terug !! altijd jammer al gaat een autobedrijf failliet
dondeboer zegt
TVR is echt een compleet idioot merk. Ik wil er een!
jzaero zegt
Compleet gestoord merk inderdaad, maar oh zo begeerlijk. Zie ze best vaak rijden en terecht. Geweldig geluid, lekker spartaans. En een Amerikaanse V8 is natuurlijk niet slecht. V8en zijn sowieso niet onbekend bij TVR! Zie dit filmpje maar dat ik een tijd terug heb geschoten!
http://www.youtube.com/watch?v=ZeQQwsgy8kg
TVR T350t
http://www.youtube.com/watch?v=Y7fwd4b0afA
En de Tuscan
http://www.youtube.com/watch?v=jp8GnwdMKYg
Arnoud zegt
@jzaero:
Dus jij komt uit Woerden? Ik woon er vlakbij. Linschoten.
HZW zegt
Een Sagaris zou mijn keus zijn als ik een TVR zou kopen.
Het is de best sturende TVR die er gemaakt is.
mout zegt
Valt me op dat steeds meer kleine merkjes uiteindelijk GM V8 onder de kap hebben. Vooral na een poosje kwakkelen / surceance / mistige toekomstplannen.
Is ergens wel logisch: kennis en techniek over die motoren is gemakkelijk te krijgen, en nieuw is alles als crate-engine te koop. Bij pakweg Duitse merken moet je wel erg goede vriendjes zijn (Donkervoort, Wiesmann) om de motoren die je wilt los te krijgen.
dennise zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
drivvennet zegt
TVR is dood. Al jaren lang, dit zijn toch geen nieuwe auto’s. De ‘fabriek’ biedt gewoon wat upgrade-pakketjes aan vanuit Oostenrijk. TVR is nu echt niks meer als een hol merk zonder enige substantie.
En zeg nu eens eerlijk waarom zou je zo’n fantastische Speed Six motor inwisselen voor zo’n ongeciviliseerd en technisch oninnovatief brok Amerikaans metaal..
aadfd3s zegt
@drivvennet: Omdat dat oninnovatieve, ongeciviliseerde amerikaanse brok staal meer potentie heeft, lichter is en veel betrouwbaarder is. Misschien moet je je eerst eens verdiepen in de techniek voor je iets roept. De TVR speed six is alles behalve een goed blok, daarnaast is TVR nooit eerlijk geweest over de prestaties van het blok. De ls3 daarentegen heeft bergen potentie en is bijna niet kapot te krijgen.
Barnato zegt
@aadfd3s: TVR POWER !!!! http://www.tvrpower.co.uk/ Rest my case TVR for the WIN 4.5 liter speed six Geweldig. Laatst was er eentje op de nurburgring. Dan kun je er wel een ls3 ingooien maar die is echt langzamer :-)
KUYL zegt
@Barnato: Ik ben een fan van TVR en de Speed 6 motoren. Maar dat ze goed zijn? Nee zeker weten niet. Google maar eens op speed six, bijna alles geeft engine rebuild`s aan.
Een LS3 leverd dezelfde prestaties voor een fractie van de prijs en heeft nog eens veel meer koppel. LS3 tegenover Speed 6, dan heeft de speed 6 als enige argument dat het jammer is wanneer deze exotische motor verdwijnt. Voor de rest zijn er alleen maar voordelen voor de LS3.
faithnomore zegt
oostenrijk, kan niet slecht zijn voor bouwkwaliteit tov de UK
The360box zegt
Nooit geweten dat TVR failliet gegaan was, en die Corvette V8 wordt ook voor alles en nog wat gebruikt, zelfs voor een kettingzagen, jammer.
http://www.youtube.com/watch?v=60Tamp2fHhg
RazorHead zegt
ja nu nog sponsors zoeken voor een sagaris of tuscon :D
Barnato zegt
Dus kun je in oostenrijk een sagaris kopen en dan naar tvr power voor de spped six 4.5 liter? Dat zou geweldig zijn!
Barnato zegt
@Barnato: Ff pistonheads gecheckt. Gewoon hetzelfde wat tvrpower doet alleen dan met domme ls3. :-) Niks nieuws
phantom95 zegt
Goed nieuws dat ze weer bestaan, ik vind TVR een leuke toevoeging aan de supercarwereld en ik denk dat die v8 een goede keuze is.
theblackdude zegt
hopelijk gaat de kwaliteit erop vooruit,want het blijven wel gruwelijke auto’s, speed 12.
tvrspeedsix zegt
*doet een vreugde dansje met het koppie omlaag!
baasbas zegt
t350c met ls3?
Zet maar voor de deur :)
baasbas zegt
@baasbas:
Nou, dat, maar dan met een blok wat meer pk levert, VEEL meer koppel en op de koop toe ook nog eens vele malen betrouwbaarder is ook?! Winnaar