Twee bandenfabrikanten verslikken zich in Jaguar XJ220

Auteur: , 44 Reacties

Voor de iconische, maar tegelijkertijd ook zeer zeldzame supercar waren tot voor kort geen banden leverbaar, maar die periode ligt in ieder geval achter ons.

Jaguar XJ220

Enkele dagen terug meldde Bridgestone namelijk dat ze bezig waren met het ontwikkelen van banden voor de Jaguar XJ220, waarvan er maar 271 zijn gebouwd. Met hulp van Don Law Racing, naar het schijnt dé Jaguar XJ220-specialist en met de beschikking over chassis 004 voor testwerkzaamheden, wordt er gewerkt aan nieuwe banden in de maten 255/45 ZR17 (voor) en 345/35/ZR18.

Goed nieuws voor eigenaren van deze Jag, die nu in ieder geval weer vers rubber kunnen aanschaffen, maar bij Pirelli verslikte iemand zich in zijn tagliatelle toen hij dit nieuws las. De Italiaanse fabrikant werkt op dit moment namelijk nauw samen met Jaguar Classic om een nieuwe set rubber voor de Britse Supercar te ontwikkelen. Deze Pirelli P Zero’s zitten boordevol moderne techniek, maar zien eruit als de P Zero’s uit begin jaren ’90. Nieuws dat ze waarschijnlijk nog even achter de hand wilden houden, maar dat ze daags na de aankondiging van Bridgestone nu ook naar buiten hebben gebracht.

En zo zijn er opeens twee bandenfabrikanten die vechten om een minuscule doelgroep van 271 klanten. Grote vraag is wie er aan het langste eind gaat trekken. Pirelli heeft de steun van Jaguar zelf en de originele conceptcar stond ook op P Zero’s. Aan de andere kant lijken de productiemodellen -afgaande op persfoto’s van welleer- op Bridgestone Expedia-banden te staan. Ofwel, wie voor originaliteit gaat, kiest binnenkort voor Bridgestone. Welk setje banden zou jij om de schitterende velgen van je XJ220 leggen?

Jaguar XJ220
De schitterende conceptcar uit 1988 had Pirelli P Zero-banden en een V12, terwijl het productiemodel het met een biturbo V6 en Bridgestone-banden moest doen.



44 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Gewoon andere velgen onder schroeven. Van Bentley ofzo, schijnt nog populair te zijn ook.
@w115: Dan wil ik deze wel onder mijn Golfje :D
@awesome: Ik denk dat je na het zien van de prijzen van die nieuwe bandjes wel anders denkt.
Banden ontwikkelen voor auto’s die nooit de openbare weg zien, maar ergens in een steriele garage weg staan te stoffen. Je moet het maar durven.
@borrelnoot: alles voor de bekendheid he. Kunnen ze weer adverteren .
@borrelnoot: ach zolang de bandenboer maar geld kan vangen. Je denkt toch niet dat deze bandjes volgestopt worden met nieuwe innovaties…?
En de prijs per stuk zal ook niet mals zijn. Ik gok iets in de vier cijfers per stuk…
Net als de bandjes voor de Lambo LM002. Dat verdient zich dus ook wel terug…
Ik zou er pirreli op gooien
@rob5nismo: ik. De Brigdetsone’s. ;)
@suzikubelona: hahaha
Wordt een welles nietes verhaaltje zo hahaha
@suzikubelona: michielin die met da dikke witte menneke
@thomasthomas: Of Freedestijn misschien?
@suzikubelona: ik ben meer een dunlob mannetje
in dit geval zou ik ook de pirelli nemen
Ik zou zeggen: Jaguar pak de handschoen op en bouw nog een paar 100 xj220’s. Dan kunnen er tenminste een fatsoenlijk aantal banden worden geproduceerd!
Hankook jonguh
Met de snelheden die dit kanon haalt, de beste graag. Van wie ze komen vind ik minder belangrijk.
@e34m5touring: True, al mag je van alle grote merken zoals deze 2 er tegenwoordig ‘blind’ vanuit gaan dat het met de veiligheid wel snor zit. Net als in de F1 zijn klapbanden of banden waar iets te snel het karkas er doorheen komt funest voor je imago, zeker bij supercars.
Ik zou voor zekerheid gaan. Links Bridgestone, rechts Pirelli.
@larini: je bedoelt voor/achter, hoop ik…
@e1000bmw523i: Tenzij hij zekerheid op een crash bedoelt. ;)
Als iemand nou ff een volume-model op die maten de weg op knalt, dan is er weer reden om ze te maken.
Een C-segmentertje of zo.
Ik bedoel maar: Wie wil er nu geen achterwielen maatje 345/35/ZR18 onder zijn voorwiel-aangedreven Focus?
Nooit meer pirelli voor mij, vreselijke zoekerige banden. Met wissel van voor naar achter stond het stuur weer scheef. Ik had wel die duurdere, en zeker geen goedkope brol.

Bridgestone it is!!
@koeckenbacker:

Ik rijd zelf met Pirelli’s. Nooit problemen gehad. Altijd grip.
@baklava: ja, grip genoeg. Maar de randzaken bevielen mij niet.
@koeckenbacker: maar jij bent dan ook een koekenbacker he
@koeckenbacker: weet je zeker dat je uitlijning nog wel lekker is?
@erwh: was met mijn vorige auto. En die uitlijning klopte wel. Het stuur stond gewoon scheef na de wissel. Weer recht laten zetten, voor de rest weinig aan de hand op het rapport.
Bridgestone>Pirelli, elke dag van de week.
Ik zou het mijn privé onderhoudsmonteur lekker zelf laten bepalen, als ik zoveel geld heb voor een auto ga ik niet zelf de banden wisselen.
Omdat Don Law ze mee ontwikkeld heeft, de Bridgestones. Zij weten meer van de XJ220 dan Jaguar zelf.
Gebruik dat ding waarvoor die gemaakt is en trap van elk een setje weg…. Dan weet je vast wel wat je voorkeur is
Pirelli, maar dan alleen omdat je er vast een fancy kalender bij krijgt ?
Pirelli 100%, altijd al op gereden
Ook op tijd.
Volgende week iemand die aankondigt eindelijk de goede banden te hebben voor de Ford Model T?
Beide merken zijn dus mogelijk. dan komt het aan op persoonlijke voorkeur. Ik wi zelf altijd banden die zo weinig mogelijk herrie maken en goede grip hebben op droog en nat weer
@sracert: wat zo vervelend aan uit banden is dat er best flink merkbare verschillen in zitten maar dat je ze niet even mag uitproberen. Het blijft altijd een gok.
Dat is overigens typisch voor de producten van de rubber industrie, condooms mag je ook al niet in de winkel uitproberen…
een compromis (zomer) band dus. op de wintersport gebruik ik de lease gehaktbal op de winterbandjes.
Mooie prachtige auto trouwens de Jag, potverdorie 3dubbels onder/bovenop het kruidenrek!
potver3
Ooit Pirelli gehad onder de e46 320d. P6 ofzo denk ik, zeker geen dure band maar ook niet HEMA-goedkoop. Wat-een-ramp.

Nooit ofte nimmer grip, op natte wegen bij het vertrekken tot in derde traction control…
@poeperman: een Michelin Energy is ook geen Pilot-Sport 4.
Of ben je groenteboer?
Geef mij maar Falken. Nog nooit zulke fijne banden gehad.
Pirelli natuurlijk.
Viking schijnt er ook mee bezig te zijn :’)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).