• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Twee bandenfabrikanten verslikken zich in Jaguar XJ220

Auteur: Dizono, gepost 10 september 2016 om 09:27 – 44 Reacties

Jaguar XJ220


Voor de iconische, maar tegelijkertijd ook zeer zeldzame supercar waren tot voor kort geen banden leverbaar, maar die periode ligt in ieder geval achter ons.

Enkele dagen terug meldde Bridgestone namelijk dat ze bezig waren met het ontwikkelen van banden voor de Jaguar XJ220, waarvan er maar 271 zijn gebouwd. Met hulp van Don Law Racing, naar het schijnt dé Jaguar XJ220-specialist en met de beschikking over chassis 004 voor testwerkzaamheden, wordt er gewerkt aan nieuwe banden in de maten 255/45 ZR17 (voor) en 345/35/ZR18.

Goed nieuws voor eigenaren van deze Jag, die nu in ieder geval weer vers rubber kunnen aanschaffen, maar bij Pirelli verslikte iemand zich in zijn tagliatelle toen hij dit nieuws las. De Italiaanse fabrikant werkt op dit moment namelijk nauw samen met Jaguar Classic om een nieuwe set rubber voor de Britse Supercar te ontwikkelen. Deze Pirelli P Zero’s zitten boordevol moderne techniek, maar zien eruit als de P Zero’s uit begin jaren ’90. Nieuws dat ze waarschijnlijk nog even achter de hand wilden houden, maar dat ze daags na de aankondiging van Bridgestone nu ook naar buiten hebben gebracht.

En zo zijn er opeens twee bandenfabrikanten die vechten om een minuscule doelgroep van 271 klanten. Grote vraag is wie er aan het langste eind gaat trekken. Pirelli heeft de steun van Jaguar zelf en de originele conceptcar stond ook op P Zero’s. Aan de andere kant lijken de productiemodellen -afgaande op persfoto’s van welleer- op Bridgestone Expedia-banden te staan. Ofwel, wie voor originaliteit gaat, kiest binnenkort voor Bridgestone. Welk setje banden zou jij om de schitterende velgen van je XJ220 leggen?

Jaguar XJ220
De schitterende conceptcar uit 1988 had Pirelli P Zero-banden en een V12, terwijl het productiemodel het met een biturbo V6 en Bridgestone-banden moest doen.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar
  • Jaguar I-PACE Black scheelt weer opties aanvinken

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, bridgestone, Jaguar, pirelli, xj220

Vorig bericht: « Is dit het nieuwe familiegezicht van Nissan?
Volgend bericht: Man vlucht na botsing, laat vrouw gewond achter »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    10 september 2016 om 09:31

    Gewoon andere velgen onder schroeven. Van Bentley ofzo, schijnt nog populair te zijn ook.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      10 september 2016 om 12:55

      @w115: Dan wil ik deze wel onder mijn Golfje :D

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        10 september 2016 om 21:20

        @awesome: Ik denk dat je na het zien van de prijzen van die nieuwe bandjes wel anders denkt.

        Login om te reageren
  2. borrelnoot zegt

    10 september 2016 om 09:32

    Banden ontwikkelen voor auto’s die nooit de openbare weg zien, maar ergens in een steriele garage weg staan te stoffen. Je moet het maar durven.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      10 september 2016 om 09:59

      @borrelnoot: alles voor de bekendheid he. Kunnen ze weer adverteren .

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      10 september 2016 om 10:14

      @borrelnoot: ach zolang de bandenboer maar geld kan vangen. Je denkt toch niet dat deze bandjes volgestopt worden met nieuwe innovaties…?
      En de prijs per stuk zal ook niet mals zijn. Ik gok iets in de vier cijfers per stuk…
      Net als de bandjes voor de Lambo LM002. Dat verdient zich dus ook wel terug…

      Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    10 september 2016 om 09:46

    Ik zou er pirreli op gooien

    Login om te reageren
    • suzikubelona zegt

      10 september 2016 om 09:47

      @rob5nismo: ik. De Brigdetsone’s. ;)

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        10 september 2016 om 13:24

        @suzikubelona: hahaha
        Wordt een welles nietes verhaaltje zo hahaha

        Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        10 september 2016 om 13:41

        @suzikubelona: michielin die met da dikke witte menneke

        Login om te reageren
        • suzikubelona zegt

          10 september 2016 om 17:41

          @thomasthomas: Of Freedestijn misschien?

          Login om te reageren
          • mcaa zegt

            10 september 2016 om 20:36

            @suzikubelona: ik ben meer een dunlob mannetje

            Login om te reageren
  4. bluetiger99 zegt

    10 september 2016 om 09:47

    in dit geval zou ik ook de pirelli nemen

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    10 september 2016 om 09:54

    Ik zou zeggen: Jaguar pak de handschoen op en bouw nog een paar 100 xj220’s. Dan kunnen er tenminste een fatsoenlijk aantal banden worden geproduceerd!

    Login om te reageren
  6. autoblaag zegt

    10 september 2016 om 09:56

    Hankook jonguh

    Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    10 september 2016 om 09:58

    Met de snelheden die dit kanon haalt, de beste graag. Van wie ze komen vind ik minder belangrijk.

    Login om te reageren
    • moodyblues zegt

      10 september 2016 om 11:14

      @e34m5touring: True, al mag je van alle grote merken zoals deze 2 er tegenwoordig ‘blind’ vanuit gaan dat het met de veiligheid wel snor zit. Net als in de F1 zijn klapbanden of banden waar iets te snel het karkas er doorheen komt funest voor je imago, zeker bij supercars.

      Login om te reageren
  8. larini zegt

    10 september 2016 om 10:08

    Ik zou voor zekerheid gaan. Links Bridgestone, rechts Pirelli.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      10 september 2016 om 10:15

      @larini: je bedoelt voor/achter, hoop ik…

      Login om te reageren
      • moodyblues zegt

        10 september 2016 om 11:11

        @e1000bmw523i: Tenzij hij zekerheid op een crash bedoelt. ;)

        Login om te reageren
  9. mout zegt

    10 september 2016 om 10:11

    Als iemand nou ff een volume-model op die maten de weg op knalt, dan is er weer reden om ze te maken.
    Een C-segmentertje of zo.
    Ik bedoel maar: Wie wil er nu geen achterwielen maatje 345/35/ZR18 onder zijn voorwiel-aangedreven Focus?

    Login om te reageren
  10. koeckenbacker zegt

    10 september 2016 om 10:15

    Nooit meer pirelli voor mij, vreselijke zoekerige banden. Met wissel van voor naar achter stond het stuur weer scheef. Ik had wel die duurdere, en zeker geen goedkope brol.

    Bridgestone it is!!

    Login om te reageren
    • baklava zegt

      10 september 2016 om 10:28

      @koeckenbacker:

      Ik rijd zelf met Pirelli’s. Nooit problemen gehad. Altijd grip.

      Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        10 september 2016 om 12:34

        @baklava: ja, grip genoeg. Maar de randzaken bevielen mij niet.

        Login om te reageren
    • Michiel1 zegt

      10 september 2016 om 10:57

      @koeckenbacker: maar jij bent dan ook een koekenbacker he

      Login om te reageren
    • erwh zegt

      10 september 2016 om 11:38

      @koeckenbacker: weet je zeker dat je uitlijning nog wel lekker is?

      Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        10 september 2016 om 12:36

        @erwh: was met mijn vorige auto. En die uitlijning klopte wel. Het stuur stond gewoon scheef na de wissel. Weer recht laten zetten, voor de rest weinig aan de hand op het rapport.

        Login om te reageren
  11. theracingelf zegt

    10 september 2016 om 10:24

    Bridgestone>Pirelli, elke dag van de week.

    Login om te reageren
  12. evian zegt

    10 september 2016 om 10:31

    Ik zou het mijn privé onderhoudsmonteur lekker zelf laten bepalen, als ik zoveel geld heb voor een auto ga ik niet zelf de banden wisselen.

    Login om te reageren
  13. Vincegail zegt

    10 september 2016 om 10:49

    Omdat Don Law ze mee ontwikkeld heeft, de Bridgestones. Zij weten meer van de XJ220 dan Jaguar zelf.

    Login om te reageren
  14. turboboy zegt

    10 september 2016 om 10:51

    Gebruik dat ding waarvoor die gemaakt is en trap van elk een setje weg…. Dan weet je vast wel wat je voorkeur is

    Login om te reageren
  15. escort77 zegt

    10 september 2016 om 10:52

    Pirelli, maar dan alleen omdat je er vast een fancy kalender bij krijgt ?

    Login om te reageren
  16. matk20 zegt

    10 september 2016 om 11:20

    Pirelli 100%, altijd al op gereden

    Login om te reageren
  17. SimonMc zegt

    10 september 2016 om 12:50

    Ook op tijd.
    Volgende week iemand die aankondigt eindelijk de goede banden te hebben voor de Ford Model T?

    Login om te reageren
  18. sracert zegt

    10 september 2016 om 13:04

    Beide merken zijn dus mogelijk. dan komt het aan op persoonlijke voorkeur. Ik wi zelf altijd banden die zo weinig mogelijk herrie maken en goede grip hebben op droog en nat weer

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 september 2016 om 07:59

      @sracert: wat zo vervelend aan uit banden is dat er best flink merkbare verschillen in zitten maar dat je ze niet even mag uitproberen. Het blijft altijd een gok.
      Dat is overigens typisch voor de producten van de rubber industrie, condooms mag je ook al niet in de winkel uitproberen…

      Login om te reageren
  19. sracert zegt

    10 september 2016 om 13:06

    een compromis (zomer) band dus. op de wintersport gebruik ik de lease gehaktbal op de winterbandjes.

    Login om te reageren
  20. sracert zegt

    10 september 2016 om 13:09

    Mooie prachtige auto trouwens de Jag, potverdorie 3dubbels onder/bovenop het kruidenrek!

    Login om te reageren
  21. sracert zegt

    10 september 2016 om 13:10

    potver3

    Login om te reageren
  22. poeperman zegt

    10 september 2016 om 13:11

    Ooit Pirelli gehad onder de e46 320d. P6 ofzo denk ik, zeker geen dure band maar ook niet HEMA-goedkoop. Wat-een-ramp.

    Nooit ofte nimmer grip, op natte wegen bij het vertrekken tot in derde traction control…

    Login om te reageren
    • v60germany zegt

      10 september 2016 om 17:42

      @poeperman: een Michelin Energy is ook geen Pilot-Sport 4.
      Of ben je groenteboer?

      Login om te reageren
  23. kwatkam zegt

    10 september 2016 om 13:11

    Geef mij maar Falken. Nog nooit zulke fijne banden gehad.

    Login om te reageren
  24. Dutchdriftking zegt

    10 september 2016 om 14:56

    Pirelli natuurlijk.

    Login om te reageren
  25. xenonlampje zegt

    10 september 2016 om 20:40

    Viking schijnt er ook mee bezig te zijn :’)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North