• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpina D4 S Gran Coupé: heerlijk chique powerdiesel

Auteur: machielvdd, gepost 20 juni 2022 om 16:56 – 9 Reacties

De nieuwe 4 Serie Gran Coupé is voor het eerst als Alpina te krijgen, en nu ook als diesel.

Als BMW met een nieuw model komt kun je er vergif op innemen dat er ook een Alpina-versie komt. Oké, bij de kleinere modellen kun je het vergif achterwege laten, maar alles vanaf de 3 Serie wordt steevast aangepakt door Alpina.

Toch laten ze hier en daar wat liggen. Zo was er van de vorige 4 Serie Gran Coupé geen Alpina-versie. Terwijl daar juist wel ruimte voor was, want een M-versie was er niet. Met de nieuwe generatie 4 Serie doet Alpina het echter anders.

In maart presenteerden ze namelijk de Alpina B4 Gran Coupé, hun interpretatie van de nieuwe 4 Serie Gran Coupé. Daar blijft het niet bij, want Alpina toont vandaag de D4 S Gran Coupé. Een dikke diesel dus.

Alpina D4 S Gran Coupé
Alpina D4 S Gran Coupé
Alpina D4 S Gran Coupé
Alpina D4 S Gran Coupé

Als uitgangspunt is de 3,0 liter zes-in-lijn diesel genomen. In de 430d is dit blok goed voor 286 pk en 650 Nm aan koppel. Alpina weet daar echter 355 pk en 730 Nm van te maken, mede dankzij twee turbo’s.

Hiermee is deze diesel rapper dan de M440i Gran Coupé. Een sprintje van 0 naar 100 km/u neemt namelijk maar 4,8 seconden in beslag, mede dankzij ‘Allrad’-aandrijving. De topsnelheid ligt op 270 km/u. Dat laatste is niet zo spectaculair in vergelijking met de B4, maar genoeg om alle begrensde Duitsers voorbij te zoeven op de Autobahn.

Zoals het een Alpina betaamt is de D4 S Gran Coupé vooral een comfortabele cruiser met een sportief randje. Een dieselmotor past daar natuurlijk prima bij, ongeacht of diesels nog van deze tijd zijn. Met de uitstoot valt het overigens wel mee. Het is zelfs een mild hybrid.

Qua uiterlijk heeft de D4 Gran Coupé dezelfde behandeling gekregen als de B4 Gran Coupé (en eigenlijk alle Alpina’s). Niet verrassend dus, maar wel lekker. De twintig-spaaks velgen en de vier uitlaatpijpen blijven fraai. En zo’n chique donkergroen kleurtje helpt natuurlijk ook.

We weten ook al wat deze dikke diesel moet kosten, namelijk €79.700. Voordat je gaat juichen: dat is de prijs in Duitsland. Je kunt ‘m ook alvast zelf samenstellen in de configurator van Alpina. De B4 en D4 zijn er overigens enkel en uitsluitend als Gran Coupé. Waar het bij de vorige generatie andersom was, lijkt het er nu op dat Alpina de tweedeurs versie overslaat.

Ook interessant!

  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Video: gloednieuwe Alpina B8 Gran Coupé crasht hard
    Video: gloednieuwe Alpina B8 Gran Coupé crasht hard
  • Alpina B4 Gran Coupé wordt de stijlvolle M3
  • B4 Gran Coupé
    B4 Gran Coupé van Alpina is de stijlvolle M3

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

alpina, d4, G26, gran-coupe

Vorig bericht: « Porsche 718 Cayman GT4 RS – rijtest en video
Volgend bericht: Prodrive P25 is een kneiterdikke Subaru-restomod met 400 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    20 juni 2022 om 17:30

    Al met al geen hele grote verrassing dat deze zou komen en hoe hij er uit zou zien. Maar is dat erg? Je vaste bestelling bij je favoriete restaurant is ook niet verrassend, maar wel precies wat je fijn vind.

    Login om te reageren
  2. Ram-G-maN zegt

    20 juni 2022 om 17:41

    Jammer dat ze niet de moeite hebben gedaan om met een alternatieve neus te komen. Nu hebben ze weer -zoals we dat van Alpina kennen- alleen wat opplaktupperware geplakt. Gemiste kans.

    Login om te reageren
    • scrmeagle zegt

      20 juni 2022 om 19:29

      Blijkt maar weer dat je er geen verstand van hebt.

      Login om te reageren
  3. atrak zegt

    20 juni 2022 om 18:32

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. lexis zegt

    20 juni 2022 om 21:01

    “Diezel ” in een sportieve coupé heb ik nooot gesnapt. Als je dergelijke klasse BMW wilt rijden is er toch maar 1 motor die meedoet en das de 6l op benzine. Oké kwa loopcultuur zijn de 6 cyl diesel ook niet slecht maar de sound en gasrespons van de benzine is niet te vergelijken. En dat tractor koppel vind ik persoonlijk eerder een nadeel dan een voordeel, het haalt de levendigheid uit een motor toerental bereik is zo beperkt waar dergelijke motor het goed doet.Maar goed in Duitsland zal het nog zin hebben voor mensen die dagelijks 100 d’n km autosnelweg rijden maar gezien er exportgewijs geen vraag meer is naar diesels zijn deze dan ook ten dode opgeschreven afschrijving en waardevermindering zal enorm zijn.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juni 2022 om 07:00

      Op welke wijze is wachten tot de toerenteller door het dode gebied heen is en de 4000 bereikt “levendig”?
      Als het je om loopcultuur (germanisme) te doen is wil je niet langer een Alpina B4 of een 440i want tegenwoordig heeft de i4 met afstand de beste loopcultuur en het meeste koppel.

      Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    20 juni 2022 om 22:06

    Heeft DS al een verkoopverbod geëist? DS4… D4 S…. Er zijn zo van die Duitse fabrikanten die dat heeeel verwarrend vinden.

    Login om te reageren
  6. potjak zegt

    20 juni 2022 om 22:34

    Wat een plaatje, ziet er erg fraai uit zo in het groen en de Alpina velgen.

    Login om te reageren
  7. e36thuglife zegt

    21 juni 2022 om 01:00

    Geen Hasselhoffmeister knik dus nep Bimma.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North