
Er komt een bloedmooie versie, speciaal voor de Nederlandse markt, van één van de mooiste estates die je kan kopen. Daarna is het klaar.
Volvo wilde een paar jaar terug iets radicaals doen. Namelijk de verkoop van de Volvo V60 en V90 stoppen in het Verenigd Koninkrijk. Dit omdat de modellen qua verkopen het moesten afleggen tegen hun SUV-evenknieën: de XC60 en de XC90. Gelukkig kwam Volvo erop terug, want het VK houdt toch meer van estates dan ze doorhadden.
Volvo-estate
De realiteit is echter simpel: dat Volvo, hét estate-merk, hun estates wilde terugtrekken laat zien in welke tijd we leven. De V60 en V90 mochten het dus nog even volhouden, maar nu beginnen de dagen toch te tellen. In ieder geval voor de V90, die er al is sinds 2016, om met pensioen te gaan. Ook al ziet het er nog niet perse zo uit, de V90 loopt op zijn laatste benen. Jammer, want na al die jaren is ‘ie zeker niet lelijker geworden. Volvo geeft toe dat hun elektrificatiestrategie ook rekening houdt met estates, maar pas ‘wanneer de tijd rijp is’. Of er dus direct een nieuwe V90 komt, is nog even gissen.

Uitzwaaiversie
Daarmee is de vandaag gepresenteerde nieuwste editie van de Volvo V90 toch een soort uitzwaaiversie. Dat geeft het Zwinese merk ook toe. Het hele gamma wordt gestript en tot en met september, wanneer de V90 uit productie gaat, is enkel deze ‘Ultra Executive Edition’ beschikbaar. Wat kan je verwachten?

Ten eerste dat het altijd een Volvo V90 T8 Plug-in Hybrid is. Da’s de versie met 455 pk en 84 km volledig elektrisch rijbereik. Je wordt verwend, dat wel. Het is dan ook eigenlijk een V90 Ultra waar als Executive Edition een hele rits opties voor je aangevinkt is. Waaronder nappalederen bekleding, stoelventilatie en massagefunctie, luchtvering, Bowers & Wilkins Audio en 20 inch velgen. Allemaal bij de prijs inbegrepen. En dat loont, want een Ultra kostte voorheen dik over de 80.000 euro.

En de Executive Edition? Die houdt het op 75.995 euro. Da’s een sloot geld, maar dan heb je wel de dikste V90 die je gaat krijgen. Of je moet een R-Design willen, maar dat kan dus niet meer. Binnenkort kan de hele V90 niet meer, dus wees er snel bij. Volvo biedt de V90 Ultra Executive Edition nog aan tot en met september en vanaf modeljaar 2026 (juli 2025) zelfs met het nieuwe Volvo Car UX-besturingssysteem. Dat wordt dan een zeldzame optie, gezien deze maar drie maanden beschikbaar is.

Overigens wordt nu ook duidelijk dat de Volvo V90 Ultra Executive Edition speciaal bedoeld is voor Nederland, om hier het afscheid van de auto aan te kondigen. Nergens anders kan je dus genieten van deze specificatie. Da’s toch mooi meegenomen!
Een, ik heb helemaal niks met Volvo en vind ze ook nooit mooi. Maar deze serie V60 / V90 stations vind ik echt geslaagde modellen. Als deze eruit gaan blijven er alleen nog lelijke modellen over zoals het vroeger was.
Ik vind ze ook nooit mooi maar deze wel.
:roflol:
Doodzonde, want wat een mooie auto!
Nee, geen uitzwaaqiversie please president.
Prachtige Volvo. Zonde. Laat hem nog een paar jaar in het gamma als classic Polar edition.
De laatste Volvo onder de Volvo’s. Rust in vrede.
Inderdaad nog steeds één van de mooiste estates! Al vind ik hem net iets te laag op z’n wielen staan. Dat was de Cross Country het perfecte antwoord op, want dat is de allermooiste estate!
Dat geeft het Zwinese merk ook toe.
Vreemd land dat Google maps niet kan vinden.
@Loek is dit Fries voor Zweeds?
—
Altijd een mooie estate gevonden maar spijtig dat het Chinees is.
@Fernando: als je zegt dat het Zweeds is, zeggen sceptici dat het nu Chinees is
als je zegt dat het Chinees is, zeggen puristen dat het nog steeds Zweeds is
Dit leek me een mooie middenweg ;)
Goed gevonden Loek! Zal het onthouden en gebruiken wanneer het past
Mooie auto, staat op het lijstje om mn F11 BMW te vervangen dit jaar.
Wat staat er nog meer op het lijstje? G31 LCI?
Nee die zijn me nog te duur, maar idd een G31 2018-2019 en een W213 E klasse Estate.
G31 pre-LCI vind ik stiekem mooier en de 540i kan je dan nog vinden zonder partikelfilter (voor juli 2018).
540i is inderdaad een mooie keuze, helaas wel significant duurder dan de vierpitters. Gezien mijn auto vooral een kindertaxi is en papa voornamelijk plezier haalt uit motorrijden moet ik nog even afwegen of ik het dat waard vind… of dat ik liever een G21 M340i koop zodra de kinderwagens opgehoepeld zijn. De LCI vind ik qua buitenzijde mooier, maar ik geef de voorkeur aan het interieur van de pre-LCI.
75K is heel veel geld, maar voor deze zeer complete (en fraaie) V90 zeker scherp geprijsd.
Erg jammer, mooiste station ooit gemaakt. Mochten ze gerust nog jaren doormaken, want ziet er nog steeds hedendaags fris uit.
Laat ze de V60 nog maar even doorbouwen. Die T6 wil ik graag als volgende leaseauto. Ik vind de v90 net te lang worden waardoor het ouderwetse ‘lijkenwagen’ gevoel een beetje om de hoek komt kijken. De V60 vind ik echter perfect in proportie en één van de mooiste stations ooit.
Als ik het geld had, zou ik deze Zweedse schone meteen kopen, maar dit is helaas (veel) te hoog gegrepen. Ik wacht nog steeds op een wekker die gaat – waarschijnlijk met het geluid van een vrolijke, licht ironische claxon – en dat we allemaal wakker worden uit de boze SUV droom, er bij iedereen een fraaie station op de stoep staat en we allemaal geld inzamelen om ook een fatsoenlijke auto te kopen voor die ene zielepiet die noodgedwongen nog in zo’n opgehoogd misbaksel moet rondrijden.
Ben jij toevallig familie van @Johanneke ? 🙂
Amen
Ceo van Volvo heeft hoogstpersoonlijk op allerlaatste moment indertijd de huidige V90 de schuin aflopende achterzijde gegeven. De Zweedse ontwerpers hadden een bijna kaarsrechte achterzijde, zoals gebruikelijk bij Volvo estates uit verleden, ontworpen. Mijn inziens had dit een veel meer uitgesproken estate karakter gegeven aan de V90. Huidige V90 vind ik dan ook niet bijzonder.
Gelukkig maar, vind het daardoor een mooiere auto geworden. Wellicht iets minder praktisch, maar daar kan ik mee leven. De 55l tank is wmb het grootste nadeel.
Ze gaan voor drie maanden productie een nieuw modeljaar doen waarbij ze het infotainment updaten en kondigden dat nu al aan? Heel bijzonder.
Sonde, een van de weinige merken die echt mooie stations maakte.. Persoonlijk heb ik helemaal niks met die stomme suffe mpv/suv van tegenwoordig.
Grootste probleem van de V90 is dat de V60 nog mooier is maar goedkoper en ook groot genoeg.
Volgens mij is een V60 maar weinig goedkoper dan een V90. Heb beide modellen een beetje bekeken omdat ik ze al volgende auto interessant vind, maar de extra ruimte van de V90 komt in mn huidige situatie wel goed uit.
Helemaal niet mooier, meer gemiddeld Ja, dat wel, dat lage, langgerekte grote profiel maakt em juist bijzonder en veel mooier dan een V60. Maar voor de gemiddelde persoon zal een gemiddelde V60 beter passen . ..
Prachtige auto. Sedan ook. Maar wat rijdt het ultiem saai. Maar goed, daar is ook een markt voor.
Dat gevoel had ik met een V40 toen ik ervoor met een 1 serie was gaan rijden. Voor mij geen Volvo.
Ik rijd een V90 T8 plugin hybrid, ik zou niet weten wat er saai aan is, 0-100 in 5,8 sec en top 250 km/u.
Daar bij rijd ik woon-werk verkeer veelal electrisch, en dat geeft een gemiddeld gebruik van 5,6 ltr / 100km.
Met een systeem koppel van 640 nm krijg ik een behoorlijk potente auto, die ook met mijn nogal zware caravan geen probleem heeft. (standaard elektrisch trekhaak)
Dus …..een ruime, erg luxe en vooral bloedsnelle auto, dus hoezo saai???
Het stuurt niet zoals een BMW… tja, dan moet je een BMW kopen. Volvo rijdt lekker relaxed.
Tijdloze auto, kan je niks van zeggen. Maar sinds ze geen 5 cilinders meer hebben is het bijzondere er wel vanaf. Veilige maar saaie auto’s.
Ik heb een V90 t5 inscription. Heerlijke en mooie wagen inderdaad.
Maar gaat toevallig wegens omstandigheden net in de verkoop :(
die gaan we de komende 20 jaar nog wel tegenkomen…
dus niet getreurd dramaquens