
Verzekering voor je EV blijkt dusdanig duur te zijn dat een meerderheid van de Nederlanders daarom een hybride of benzine kiest.
De redenen om niet voor een EV te kiezen worden steeds verder gezocht. De meeste kinderziektes zijn er nu wel zodanig uit ontwikkeld dat een EV best een prima product is. We gaan niet prediken dat alle petrolheads moeten gaan stekkeren, maar voor je saaie dagelijkse verkeer is een EV gewoon best te doen. Voor ons als doorwinterde benzinedrinkers is het nog een moeilijke afweging. De Nederlander die geen emotie ziet in een auto en gewoon van A naar B wil komen vindt een EV al een tijdje vaak een prima oplossing.
Verzekering EV
Wat zijn dan die redenen om een EV nog te laten staan? Welnu, Independer heeft er eentje. De verzekeringsvergelijker onderzocht dat zes op de tien Nederlanders een (te) hoge maandelijkse premie een reden vindt om niet voor een EV te kiezen. Wat blijkt: een EV verzekeren is gemiddeld gezien ook een stuk duurder dan het ‘normale’ equivalent. Independer had zelf even zitten rekenen, maar wij hebben ook even wat auto’s ‘geïndependerd’.



WA | WA+ | Casco | |
---|---|---|---|
Peugeot 208 1.2 PureTech | 33,71 euro | 41,47 euro | 65,01 euro |
Peugeot e-208 | 39,34 euro | 53,63 euro | 97,14 euro |
Kia Niro 1.6 GDi HEV | 36,57 euro | 58,56 euro | 92,89 euro |
Kia Niro EV | 39,01 euro | 62,93 euro | 115,98 euro |
Volkswagen Golf 1.4 TSI | 33,55 euro | 42,41 euro | 69,77 euro |
Volkswagen e-Golf | 39,02 euro | 55,32 euro | 93,88 euro |
Bovenstaand rekenvoorbeeld gaat om maandelijkse bedragen en is op basis van iemand die 25 jaar oud is, zo’n 10.000 kilometer per jaar rijdt en vijf schadevrije jaren heeft (niet geheel toevallig omdat dat de voorgeselecteerde instellingen van mij waren). Uiteraard kun je zelf kiezen of je WA, WA+ of volledig casco verzekert, maar de uitkomsten lijken te kloppen met wat Independer meent. Bij elk rekenvoorbeeld is de EV-versie van exact dezelfde auto van hetzelfde bouwjaar duurder om te verzekeren. Als je WA kiest valt het allemaal wel mee, dat scheelt op een Niro iets meer dan drie euro per maand. Bij volledig casco schelen de bedragen vrij veel, zo ben je voor een e-Golf een slordige 23 euro meer per maand kwijt dan een reguliere TSI. Op jaarbasis scheelt dat bijna 290 euro.

Zelfs als je een op papier duurdere versie selecteert zie je verschil. Bij het zoeken van een benzine-equivalent voor een Eup uit 2018 kwamen we een Up! GTI tegen uit hetzelfde bouwjaar. Ook die is op alle drie de soorten verzekering goedkoper om te verzekeren dan een e-Up! met bedragen die ook oplopen tot bijna 300 euro per jaar verschil.
Oorzaak
Hoe kan dat, dat een EV duurder is om te verzekeren? Een expert van Independer zegt dat het aan meerdere factoren ligt. Waaronder het gewicht van de auto, hoger gewicht maakt bij een ongeval meer impact en dus meer schade. Ook onderdelen die specifiek voor een EV zijn, willen nog wel eens duurder uitpakken. De EV-versie van de Niro is er pas sinds 2019, terwijl de 1.6 GDi-motor van Hyundai/Kia al veel langer mee gaat. Bovendien staan EV’s te boek als ‘moeilijk te repareren’, waardoor verzekeraars in andere landen vaak al moeite hebben met bijvoorbeeld het feit dat een kapotte accu vaak stervensduur is om te vervangen.

Op zijn minst opvallend dat zes van de tien ondervraagden daardoor die extra premie voor de verzekering killing vinden in hun keuze voor een EV.
Elektrisch rijden is het nieuwe premium.
Het verschil is met name idioot.
Ik dacht mijn EV bij m’n standaard verzekering te voegen want, makkelijk.
Dit bleek €275 per maand te gaan kosten, toch maar rond gaan kijken, andere verzekeraar voor €65. Beide all-risk en vergelijkbare voorwaarden.
Sommige verzekeraars (o.a. Centraal Beheer, weet ik uit eigen ervaring) accepteren je opgebouwde no-claim slechts voor één autoverzekering. Wil je een tweede auto op naam, bijvoorbeeld een oldtimer of een funcar voor in het weekend: daarvoor betaal je dan gewoon weer de volle mep. Gauw afscheid van genomen…
Juist bij Centraal beheer heb ik tegelijk meerdere auto’s met dezelfde no-claim gehad, de EV was daar zo duur inclusief de korting.
Nu bij ABN amro welke dus een fractie kost en me goed heeft geholpen toen ik ze nodig had.
Enige lastige is dat wanneer je geen klant van de bank bent ze geen fatsoenlijk portaal hebben.
Zoek een goede tussenpersoon waarbij je in ruil voor door meerdere verzekeringen daar te onderbrengen, mooie kortingen krijgt. Of bel je bank, die willen ook meestal wel voordeel aanbieden op je verzekering(en).
Vaak hebben ze ook meer pk naar mijn idee. Telt wellicht ook mee
Verzekering en MRB, de twee vaste lasten waarop heel Nederland (privé) zijn of haar ‘financiële’ keuze op baseert bij de aanschaf van een auto.
Dus ja, niet verrassend dat het nadelig is in de overwegingen om voor een EV te kiezen.
Ook in Duitsland is het verzekeren van een EV absurd duur. Tesla Model Y €49,000 was driemaal zo duur als een Ford Mustang GT500 € 52.000. Ja jongens, steek die EV maar waar de zon niet schijnt. Mij niet gezien hoor,
Exact de reden dat ik nog geen EV heb, een tesla model 3 kost me hetzelfde per maand als mijn hele wagenpark dat meestal rond de 5 a 6 auto’s zit.
Misschien wordt het interessant zodra de model S 15 jaar oud is en hij op youngtimerverzekering kan.
Diurdere aanschafprijs is ook debet aan hogere kosten verz.
Toch kan ik deze teneur echt niet volgen. Ik rij inmiddels ruim een jaar in een privé aangeschafte i3 voor woon-werkverkeer en ik heb nog nooit zo goedkoop gereden. Beurten kosten veel minder, stroom is i.c.m. zonnepanelen en thuisbatterij ongeveer gratis. Wegenbelasting is ook na de stijging weinig, verzekering is ietsje duurder, maar dat was de prijs van de auto ook in vergelijking met de vorige (Fiesta ST). Nee, het bevalt mij uitstekend. En als ik voor de lol wil gaan, pak ik de Aprilia wel…
Voor gewone EVs, ja. Voor performance modellen zijn EVs een koopje m.i.
Nu is er nog bijna geen keuze als men enige emotie wenst als oud benzineslurker, maar in ieder geval mijn 5 N is de helft goedkoper in bijna alles (inkl. verzekering) vgl. met even ruime en snelle benzine alternatieven…
Ditzelfde verhaal gaat ook op voor de PHEV, is vaak ook zwaarder en meer vermogen, dus duurder te verzekeren dan een kale benzine motor.
Maar toch weerhoudt het vele Nederlanders niet om massaal PHEV’s en EV’s aan te schaffen.
Sorry Loek, maar de pure benzine motor is gewoon verleden tijd.
@audirs3: waar beweer ik dan dat het geen verleden tijd is?
Volgens mij staat net onder de introregel een hele alinea gewijd aan het feit dat nadelen van een EV steeds kleiner worden en de grootste beren op de weg gezien worden door de autofanaten, i.e. de mensen die enkel tweedehands BMW zescilinders kopen en daardoor commentaar willen hebben op de nieuwe automarkt.
Kwam toevallig afgelopen week een gunstige private lease deal tegen voor een Renault 5 die mij serieus achter mijn oren deed krabben, veel auto voor je geld en rustig in een EV naar je werk tuffen heb ik totaal geen problemen mee.
Niets mis met een mooie tweedehands 6 cilinder BMW Loek! ;-) En ook niets mis met kritisch zijn op de huidige automarkt, waar alleen nog maar ruimte lijkt te zijn voor crossovers zo lang je budget onder de ton is. Meer marge, minder creativiteit. Waar zijn de concurrenten van de mx5? Waar de coupés, cabriolets, de coupe-cabriolets? Ook sedans, stationwagons en hatchbacks verdwijnen steeds meer. Zelfs de ooit zo populaire MPV, ook niet helemaal mijn auto, maar tenminste nog praktisch in ruil voor het hogere gewicht en de minder aërodynamische vorm, verdwijnt. De nieuwe stekkermobiel naast de zescilinder BMW is een sedan geworden, maar ik mis wel de jaren 90-00 op autogebied, toen je bijvoorbeeld nog kon kiezen of je nieuwe c-segment auto een cabrio, coupe, station, mpv, sedan of hatchback werd en die varianten regelmatig nog allemaal bij jouw favoriete merk te vinden waren.
Overigens is de R5 die je noemt daar wel een leuke uitzondering op, zeker in een fris fel kleurtje.
@degrotemuis: je moet ook zeker tweedehands zescilinder BMW’s blijven kopen, dat juich ik ook enkel maar toe! :)
Maar weet wel dat alles wat jij betaalt voor een 10-20 jaar oud model geen impact heeft op wat BMW heden ten dage doet. Kopers van nieuwe auto’s willen zuinige en milieuvriendelijke auto’s die goedkoop en makkelijk zijn. Daar reageert de nieuwe markt op. Dat bedoelde ik meer ;)
Het lijkt nu alleen alsof het aanhalen van een onderzoek (dat ik niet eens zelf heb uitgevoerd) nu tegen mij wordt gebruikt alsof ik een EV-hater ben. En dat ben ik absoluut niet. De tijd dat ik er één koop ligt nog wel even in de toekomst om een scala aan redenen, maar niet omdat ik het slechte producten vindt.
Weer zo’n “lekker” Anti-EV Autoblog stukje……
Hier, spiksplinternieuw nieuwe Renault 5E a € 65,= premie per maand, max 15k km per jaar, incl. 5 jaar aankoopbedrag terug in geval van total loss
en Model 3 – dec. 2020 € 80,= per maand km onbeperkt (allebei wel max no claim korting)
Valt allemaal reuze mee!
Ik schrok vorig jaar ook behoorlijk van de premieverschillen eigenlijk, zeker bij een Tesla. Een model 3 RWD volledig casco kwam vorig jaar bij Centraal Beheer waar mijn Z4 ook verzekerd was tegen maximale no claim op bijna 200 per maand. Extra grappig: een snellere en zwaardere Polestar2 performance kwam maar rond de 120 per maand… Zo lang je geen 2 auto’s hebt waarbij er eentje minder lang in bezit is kan je met wat rondsnuffelen wel voor 80-90 euro een Model 3 verzekeren en dat is inderdaad nog wel een redelijke prijs. Nog wel iets duurder dan een Passat 1.5 TSI bijvoorbeeld, maar niet enorm veel duurder. Maar in mijn geval werd de Z4 dan 47 euro per maand duurder als ik dezelfde voorwaarden wilde, met op allebei de maximale no claim gerekend. Het was dus wel even zoeken naar de voordeligste keuze voor EV en Z4 samen.
Een van die EV kinderziektes was natuurlijk dat je niet zeker wist of het ding wel spontaan in de fik zou vliegen.
Nu is het alleen nog de vraag wanneer.
@Wolflow nou minder vaak dan een verbrandingsmotor 🤣
waarschijnlijk nooit, en zeker weten beduidend minder vaak dan een brandstofauto…