
Als opwarmertje voor de rijtest van vanmiddag gooien we er even een Corvette-artikeltje tegenaan. Er staat namelijk een unieke concept-car te koop bij een Nederlandse dealer: de Corvette Tresaire “Convertible Hard Top”. Deze cabrio zag eind jaren ’80 het levenslicht, en maakte in 1990 zijn debuut op een van de eerste edities van de Detroit Auto Show (NAIAS).
Verantwoordelijk voor de Tresaire is Cars & Concepts, uit Florida. Het bijzondere aan deze wagen is het volledig intrekbare glazen cabriodak, dat ook in een targa-positie kan worden gezet, een unicum in 1990. Het tijdschrift Popular Science wijdde er nog een artikel aan, dat je hier kunt lezen. Na zijn debuut in Detroit ging de Tresaire een aantal shows af, maar veel is er niet mee gereden, de kilometerstand ligt rond de 500 km.
Maar als je wilt kan je zeker rijden met de Tresaire: hij is namelijk uitgevoerd met een 4.0 liter Chevy V6, afkomstig van de vermaarde Corvette-tuner Lingenfelter. Dit blok levert zo’n 350 pk. Combineer dit met een gewicht van 1.135 kg (mede dankzij een koolstofvezel-body) en je weet dat hier ongetwijfeld pret mee te beleven is.
Het nadeel: hij is tamelijk (honds-)lelijk en kost 120.000 euro. Voor hetzelfde geld kan je ook een A8 van Jan Smit kopen, en dan hou je nog geld over voor een boodschappenwagentje ook. Wil je meer over de Tresaire weten? Op deze website staat alles gedocumenteerd. Hier vind je ook een geweldige retro-video inclusief man met snor en mat. Enjoy!
Met dank aan Wiebe M voor de tip!





Ziet er echt niet uit.
@Alfaxa: je bedoelt; ziet er niet écht uit…
eeeuhm .. speciaal zullen we maar zeggen?
Nou..als ik het geld had zou ik het zo doen!
Toch vet? Een concept onder je kont. Val je meer mee op dan met welke Corvette dat ook!;-)
hij lijkt iets te hoog op de poten te staan, maar voor de rest vind ik het wel een lekker dingetje eigenlijk. Mooi clean, geen grote frutsels geen gaten/sleuven/openingen etc. mooi strakke daklijn. En een unieke auto, niet verkeerd. De verchroomde velgen vind ik dan weer jammer, maar goed, dat hoort een beetje bij het tijdperk.
Hmm echt mooi is anders, maar hondslelijk vind ik ook overdreven
Met een ZR1 over een vliegveldje knallen?
ja toch ik ben t helemaal met J. eensXD
de eerste cross-over? ^^
‘k zou er ook zo mee weg rijden, weinig tot geen bling en gewoon strak.
Velgen ff gewoon grijs laten spuiten en je hebt iets unieks.
USA techniek is betrouwbaar.
Lijkt op een jaren 90 camaro meets amfibievoertuig.
Toch opvallend dat dit soort creaties gewoon te koop komen (in Nederland nota bene) en niet in een fabriekscollectie o.i.d. blijven staan.
@Citrofiel: staat er koop op een Nederlandse site, maar de auto staat volgens mij nog gewoon in de VS ;)
@robbie: :oops: Valt natuurlijk wel te zien aan de foto’s, en gezien het aanbod is het logisch zo’n auto wereldwijd aan te bieden. Ik heb niets gezegd. (A)
Hondslelijk valt ook wel mee, zeker als je nagaat dat het uit 1990 komt. Bedoel Porsche maakte dit toen o.a.
@MRStephan:
En je punt is? Buiten die car-bra is dit best wel een geslaagde auto. En het cabrio-dakjes heeft zelfs leuke speedster-looks…
@Stijn: Mijn punt is dat smaak nogal relatief is, want ik vind die Porsche dus hondslelijk.
@MRStephan: Porsche maakte ook andere auto’s in 1990, zoals hun bekendste creatie:
@agarde: Ja tuurlijk dat weet ik ook, die maken ze al 300 jaar! Diende ook uitsluitend als voorbeeld die 944 ;)
Correctie: 994
@MRStephan:
Bij de 944 kloppen de proporties, die vind ik best wel geslaagd. Alleen een beetje oud nu.
@Hupke: Ja ik tikte 944 maar het plaatje van de eerste is een 994 en die heeft toch een lelijke achterkant m.i. en oogt errug gedateerd. Daarmee vergeleken is deze Corvette veel moderner en zou in het hedendaagse verkeer niet zo gedateerd ogen als die 994. Een 944 vind ik dan weer wel wat hebben.
@MRStephan:
Euhm kan zijn dat ik compleet fout ben maar voor zover ik weet bestaat er enkel een 944 van een 994 heb ik nog nooit gehoord.
Van een 928 en een 968 die een 944 achtige styling hebben heb ik uiteraard wel al gehoord. Die “994” van je lijkt me gewoon de laatste facelift van de 944.
Of kan je me over die 994 wat meer info bezorgen want ook google is er wat gierig mee.
@Hupke: Haha ja ik weet al die nummers van Porsche al helemaal niet uit me hoofd, maar ging effe snel Googlen wat zij zoal maakten in 1990 als referentie. Toen kwam ik die witte tegen die hier 5 posts boven staat en daar stond bij ‘944 S2 Cabriolet’. En toen ik keek naar 994 kwam er iets tevoorschijn wat lijkt op die “agarde” hierboven heeft gepost. Lang verhaal kort; vind die witte lelijk, die grijze mooi. En om nog een beetje ontopic te blijven, de Corvette oogt moderner dan beiden.
Zo lelijk vind ik em eigenlijk niet echt… Tis een beetje een Hot Wheels dingetje.
Vind hem ook niet lelijk, vind hem eigenlijk wel ‘Vette’. Ff normale wielen eronder (en dan niet met van die ballon banden) en gaan met die banaan :).
da is de dealer van bij mij in de stad
Nou ja, van de voorkant ziet er nog best wel ok uit, maar hoe verder je naar achter gaat hoe lelijker t wordt…
Heel erg anders leuk, alleen de wielen en banden lijken naar huidige maatstaven wel onder een Jeep vandaan geplukt.
Met het verschil dat er hier maar een van is. Van een Audi A8 4,2tdi zijn er meerdere.
Ik vind em niet verkeerd!
ik zie er een tesla in :oops:
Ik vind hem wel lelijk. Aartslelijk en de vergelijking met de 944 die een beetje hierboven gemaakt word vind ik helemaal niet opgaan want dat is dan weer wel een mooie auto.
Daar kloppen de proporties, lijnen en stijl tenminste.
Veel geld voor een eigenlijk niet echt mooie wagen…
Heeft iemand een filmpje hoe dat dak inschuift, want dat ziet er best stoer uit! Verder is hij behoorlijk eh… raar voor om er 120.000 aan te besteden:P
Lelijk
Werd de nsx concept ook niet geïntroduceerd? Nog steeds mooi.
raar ding, Fer Daytona achtige koplampen en porsche 911 achtige achterlichten en dan die hangende oren of het zijn de spiegels maar dat is wel de grootste miskleun in dit ontwerp