Een paar dagen geleden hield ik een lichte klaagzang over het ontbreken van een leuke, pittige, spannende Honda CR-Z. Een Honda die de badge Type-R met waardigheid zou kunnen dragen. Een Honda waarbij je je arm lam schakelt om de motor in het juiste toerenbereik te houden. Kortom: een CR-Z met pit, die de vergelijking met zijn inspiratiebron, de CRX, met waardigheid kan doorstaan. En mijn gebeden lijken te zijn gehoord, want er schijnt een pittig gedownsized turboblokje op komst te zijn.
Dat er van het uiterlijk van de CR-Z absoluut iets (extra-) spannends te maken is heeft het bovenstaande Hybrid R Concept (en de 1.200 andere concepten) al bewezen. Nu de rauwe power nog. Dit moet verzorgd worden door een 1.6 liter groot vierpittertje, dat volgens Autocar momenteel door Honda’s Japanse R&D-afdeling wordt ontwikkeld.
Wat extra leuk is, is dat het blok ook zijn weg moet gaan vinden naar de Jazz, Civic en Accord. Met name een Jazz Type-R lijkt me een briljant gezicht! Vermoedelijk komt het nieuwe blok er in 2 smaken: een standaard 160 pk sterk model, en een extra krachtige unit die voor de eerdergenoemde 200 pk moet zorgen. De CR-Z Type R die hieruit moet voortkomen zou al over een jaar uit moeten komen.
Ik zeg: doen! Het wordt hoog tijd dat Honda naast alle hybride-gebakjes ook aan zijn sportief georienteerde fanbase denkt. En het concept ‘CR-Z Type R’ heeft, mits nauwkeurig uitgevoerd volgens mij alles in zich om een zeer aantrekkelijke hot hatch te worden.
Wat een heerlijk bommetje.
Als ik zou moeten kiezen tussen dit, of een golfje, dan wist ik het wel.
Ik zeg WTCC volgend jaar!
Een Prius II heeft drie waterpompen, waarvan 1 voor koeling electromotoren. Watertemperatuur van minimaal 73 graden (in bedrijf) is veel te hoog voor electronica.
Honda zal vast de warmtehuishouding onder de motorkap goed uittesten, voordat ze een turbo’tje op de hybride versie schroeven. Terugroepacties uit Japan hebben we genoeg de laatste tijd.
OT: leuke Honda’s, eindelijk weer.
de CRX van de nineties is terug! Nu nog over de volledige achterruit ‘HYBRID’ kleven, net zoals vroeger er ‘VTEC’ of ‘DHOC’ stond. Lekker johnny
En de japanners gebruiken weer dusdanig goede legeringen waardoor de motorblok tot 300PK te tillen is, wedden?
Dit zijn japanse autos, interieur foei lelijke materialen maar technisch hoogwaardige materialen, zodoende dat de 2.0 liter blokken veelal zonder problemen naar +300PK getild kunnen worden.
En op de zijruiten Kenwood natuurlijk!
Honda lijkt nu wel door te hebben dat ze het met alleen hybride en onooglijke vierkante auto’s niet gaan redden. De verkopen staan onder druk, en ze hebben zojuist ook hun vierkante model voor Noord-Amerika, de Element, naar de slachtbank geleid.
JUIST!!! ZO HOORT DAT!!! even dacht ik dat Honda de kluts een beetje kwijt was en dat deze ook niet meer terug zou keren. Maar Goddank! de redding is nabij!
Nou doe mij toch maar een vw scirocco 1.4 tsi 160pk, met een chipje naar 210pk :)
@BRT: Koop dan een 2.0 TFSI en laat die chippen….of gewoon een R….
@Marcel: Nee want dan heb je weer een hoger verbruik en verruil je het B-label naar een E label.
@citrofiel: as i said….
Ot: 1,6liter turbo zal dus een grotendeels nieuwe motor worden die de 1,8 en 2,0l motor van de Civic en Accord kan vervangen… progress! (finally!)
@w0o0dy: Mij ging het er in de betreffende discussie alleen maar om dat toen getoonde stylingpakket. Oke, er komt een 200pk-versie, maar is dat pakket ook leverbaar op de langzame hybride? Dan is het nog steeds een faalpakket. :lol:
@Citrofiel: dan is een m-sportpakket of eeeen s-line pakket in jouw ogen dus ook een faalpakket want dat kun je ook op een marginaal dieseltje laten plakken… marketing: een begeerlijke versie maken om plastic voor saaie versies te kunnen slijten. Business as usual ook bij Honda. Gaan ze mss ook eens geld verdienen hier in NL.
@w0o0dy: Natuurlijk, vanuit Honda gezien is het prima. Maar ik ik heb er niets mee. Ook niet met die die M- en S-pakketten. ;) Het kan er echt wel leuk uitzien, maar ik vind het jammer als het uiterlijk meer uitstraalt dan de auto waar kan maken. Andersom is juist leuk overigens.
Goed nieuws, maar een type-R moet tegenwoordig toch nog wat meer power hebben dan 200 pk imo
Lijpe achterbumper zeg, is dat straatlegaal? Het lijkt alsof hij namelijk wel heel laag boven de grond hangt. Maar hoeveel PK produceert de elektro motor dan nog erbij? En de Jappen kennende zal er hele ingewikkelde/ ziek goede techniek inkomen die ervoor zorgt dat de motors met elkaar communiceren, en er dus optimaal vermogen wordt geleverd. Normaal heb ik een grondige hekel aan hippie hybride, maar hier ben ik wel benieuwd naar, nu alleen nog zien of hij nog steeds zuinig is…
Interessant, een 1.6 turbo hybride lijkt me wel een goed concept. Heb je ook net dat extra instant koppel van 1000-3000 rpm. Overigens gaan in Japan tuners wel vaker los op de Jazz volgens mij, echt serieuze track auto’s soms.
Intresant bakkie om te rijden, als die ook nog een gunstige uitstoot heeft.
Komt er in mijn ogen eindelijk iets intresants om terijden in de geen wegen belasting categorie.
Achterkant vind ik niet helemaal je van je het, maar de voorkant is wel stoer.
Volgens mij had honda in 1986 al 160 pk uit een 1.6 blokje. En dan nu 25 jaar later met alleen ene turbo er op maar 40 pk meer? kom op honda.. 250 pk minimaal..
Verder.. super idee!!
het wordt hoe dan ook een goeie opvolger van de CRX.
dus Honda,keep up the good work!
@ b3nk0
foeilelijke materialen bij japanners in het interieur.
ik hoor dat wel vaker. Ik rijdt nu een Civic Type R en ben laatst wezen kijken naar een S3 sportback, is wat handiger met zijn extra deuren. maar ik was ook teleurgesteld van dat interieur…..grijs en grauw…en ook gewoon keihard plastic.
het is volgens mij maar net hoe het door de bladen etc. naar voren wordt gebracht.
ik ga toch eerder voor de techniek en daardoor blijft de S3 lekker in de showroom staan. mij te saai…geen beleving.
het wordt ook een Suburu impreza sti hatchback…en ja ook hard plastic, zoals in bijna elke auto.
goed bezig honda!!!
@Kvgorp
Ik snap je reactie, maar het gaat hier om downsize. De CRX 1.6 dohc met of zonder vtec zijn super blokjes die je heet goed kan sturen. Aleen zijn het wel slurpers, en de uitstoot is hoog. Om dit te bewerkstellen moet je offers brengen. Als ze dadelijk 200pk uit een 1.6 halen met een gebruik van 1:16 en ook nog rond de 100 gram CO zitten, hebben ze het helemaal gemaakt. Nu nog wachten ;)
wel jammer dat er door de standaard turbo minder ‘extra’ uit het blok te halen zal zijn (gok ik zo)
Lijkt me een heel goed idee!! Met een beetje chiptuning moet daar dan wel 230-250 pk uit te halen zijn en dat maakt het erg interresant als volgende lease auto! :-D
Als ze er toch een lekker blokje in gooien, knikker dan dat hele accupakket en electromotortje eruit, daar wordt het alleen maar beter van :)
moet wel lukken
1.6 Turbo – 200 pk (Honda)
2.0 Turbo – 272 pk (Audi TTS bijv)
Mini JCW 1.6 turbo 211pk
Peugeot RCZ 1.6 turbo 200 pk.
VAG 1.4 TSI 180 pk
Corsa OPC 1.6 turbo 192 pk
Ik bedoel Honda probeert altijd toch wel net iets meer dan alleen de concurentie te evenaren daar waar ze al zijn.
Top Gear style! Immense spoiler op een voortrekker kut.
En wat is ie lelijk, kzou der men hond nog niet tegen laten zeiken
Ach Honda zal er wel weer een CVT en een electromotor aankoppelen.
Hij ziet eruit alsof ie 400pk moet hebben o.i.d.!
Mogen ze zeker doen… en dan mogen ze het uiterlijk van die concept gewoon overnemen! Want dat ziet er gewoon echt mooi en agressief uit!
Had ik al gezegd dat ik dat concept echt lelijk vond? En die spoiler al helemaal?
200pk en een koppel van…. 130Nm bij 45000 toeren? zal net als bij al die sjonnie dingen wel niet vooruit te branden zijn met normale toeren
@rnd: dumbass remark of the week, gefeliciteerd!
Probeer daar maar eens mee aan te komen bij de NA Honda sekte :)
Als je daar met een turbo aankomt staan ze meestal al klaar met brandende kruizen!
Ik bezit nog een honda crx vtec dohc van ’90,met schade welliswaar, maar hij rijdt wel nog ;) en is nog gekeurd tot juni 2011, dan kijken voor een honda civic EP modelletje