• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 december 2010 om 13:29 – 36 Reacties

Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’Afbeelding ‘Honda werkt aan 200 pk 1.6-turbomotor CR-Z’

CR-Z Hybrid-R
Een paar dagen geleden hield ik een lichte klaagzang over het ontbreken van een leuke, pittige, spannende Honda CR-Z. Een Honda die de badge Type-R met waardigheid zou kunnen dragen. Een Honda waarbij je je arm lam schakelt om de motor in het juiste toerenbereik te houden. Kortom: een CR-Z met pit, die de vergelijking met zijn inspiratiebron, de CRX, met waardigheid kan doorstaan. En mijn gebeden lijken te zijn gehoord, want er schijnt een pittig gedownsized turboblokje op komst te zijn.

Dat er van het uiterlijk van de CR-Z absoluut iets (extra-) spannends te maken is heeft het bovenstaande Hybrid R Concept (en de 1.200 andere concepten) al bewezen. Nu de rauwe power nog. Dit moet verzorgd worden door een 1.6 liter groot vierpittertje, dat volgens Autocar momenteel door Honda’s Japanse R&D-afdeling wordt ontwikkeld.

Wat extra leuk is, is dat het blok ook zijn weg moet gaan vinden naar de Jazz, Civic en Accord. Met name een Jazz Type-R lijkt me een briljant gezicht! Vermoedelijk komt het nieuwe blok er in 2 smaken: een standaard 160 pk sterk model, en een extra krachtige unit die voor de eerdergenoemde 200 pk moet zorgen. De CR-Z Type R die hieruit moet voortkomen zou al over een jaar uit moeten komen.

Ik zeg: doen! Het wordt hoog tijd dat Honda naast alle hybride-gebakjes ook aan zijn sportief georienteerde fanbase denkt. En het concept ‘CR-Z Type R’ heeft, mits nauwkeurig uitgevoerd volgens mij alles in zich om een zeer aantrekkelijke hot hatch te worden.

Ook interessant!

  • Video: nóg een rare Honda CR-V crash
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken
  • Video: boze meneer rijdt zichzelf omver
  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

cr-z, Honda, type-r

Vorig bericht: « Op zoek naar een schone auto? De EU helpt!
Volgend bericht: Unieke Corvette-concept te koop: Tresaire »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinusgerhardus zegt

    6 december 2010 om 13:31

    Wat een heerlijk bommetje.
    Als ik zou moeten kiezen tussen dit, of een golfje, dan wist ik het wel.

    Login om te reageren
  2. Uiteraard zegt

    6 december 2010 om 13:31

    Ik zeg WTCC volgend jaar!

    Login om te reageren
  3. Laurens zegt

    6 december 2010 om 13:44

    Een Prius II heeft drie waterpompen, waarvan 1 voor koeling electromotoren. Watertemperatuur van minimaal 73 graden (in bedrijf) is veel te hoog voor electronica.

    Honda zal vast de warmtehuishouding onder de motorkap goed uittesten, voordat ze een turbo’tje op de hybride versie schroeven. Terugroepacties uit Japan hebben we genoeg de laatste tijd.

    OT: leuke Honda’s, eindelijk weer.

    Login om te reageren
  4. de jos zegt

    6 december 2010 om 13:45

    de CRX van de nineties is terug! Nu nog over de volledige achterruit ‘HYBRID’ kleven, net zoals vroeger er ‘VTEC’ of ‘DHOC’ stond. Lekker johnny

    Login om te reageren
  5. b3nk0 zegt

    6 december 2010 om 13:46

    En de japanners gebruiken weer dusdanig goede legeringen waardoor de motorblok tot 300PK te tillen is, wedden?

    Dit zijn japanse autos, interieur foei lelijke materialen maar technisch hoogwaardige materialen, zodoende dat de 2.0 liter blokken veelal zonder problemen naar +300PK getild kunnen worden.

    Login om te reageren
  6. sir_smokalot zegt

    6 december 2010 om 13:48

    En op de zijruiten Kenwood natuurlijk!
    Honda lijkt nu wel door te hebben dat ze het met alleen hybride en onooglijke vierkante auto’s niet gaan redden. De verkopen staan onder druk, en ze hebben zojuist ook hun vierkante model voor Noord-Amerika, de Element, naar de slachtbank geleid.

    Login om te reageren
  7. handrem trekken is fijn! zegt

    6 december 2010 om 13:48

    JUIST!!! ZO HOORT DAT!!! even dacht ik dat Honda de kluts een beetje kwijt was en dat deze ook niet meer terug zou keren. Maar Goddank! de redding is nabij!

    Login om te reageren
  8. BRT zegt

    6 december 2010 om 13:53

    Nou doe mij toch maar een vw scirocco 1.4 tsi 160pk, met een chipje naar 210pk :)

    Login om te reageren
    • Marcel zegt

      6 december 2010 om 15:04

      @BRT: Koop dan een 2.0 TFSI en laat die chippen….of gewoon een R….

      Login om te reageren
      • BRT zegt

        6 december 2010 om 16:21

        @Marcel: Nee want dan heb je weer een hoger verbruik en verruil je het B-label naar een E label.

        Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    6 december 2010 om 13:56

    @citrofiel: as i said….

    Ot: 1,6liter turbo zal dus een grotendeels nieuwe motor worden die de 1,8 en 2,0l motor van de Civic en Accord kan vervangen… progress! (finally!)

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      6 december 2010 om 15:35

      @w0o0dy: Mij ging het er in de betreffende discussie alleen maar om dat toen getoonde stylingpakket. Oke, er komt een 200pk-versie, maar is dat pakket ook leverbaar op de langzame hybride? Dan is het nog steeds een faalpakket. :lol:

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        6 december 2010 om 16:02

        @Citrofiel: dan is een m-sportpakket of eeeen s-line pakket in jouw ogen dus ook een faalpakket want dat kun je ook op een marginaal dieseltje laten plakken… marketing: een begeerlijke versie maken om plastic voor saaie versies te kunnen slijten. Business as usual ook bij Honda. Gaan ze mss ook eens geld verdienen hier in NL.

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          6 december 2010 om 16:36

          @w0o0dy: Natuurlijk, vanuit Honda gezien is het prima. Maar ik ik heb er niets mee. Ook niet met die die M- en S-pakketten. ;) Het kan er echt wel leuk uitzien, maar ik vind het jammer als het uiterlijk meer uitstraalt dan de auto waar kan maken. Andersom is juist leuk overigens.

          Login om te reageren
  10. pizzakoerier zegt

    6 december 2010 om 14:00

    Goed nieuws, maar een type-R moet tegenwoordig toch nog wat meer power hebben dan 200 pk imo

    Login om te reageren
  11. Sciurida zegt

    6 december 2010 om 14:05

    Lijpe achterbumper zeg, is dat straatlegaal? Het lijkt alsof hij namelijk wel heel laag boven de grond hangt. Maar hoeveel PK produceert de elektro motor dan nog erbij? En de Jappen kennende zal er hele ingewikkelde/ ziek goede techniek inkomen die ervoor zorgt dat de motors met elkaar communiceren, en er dus optimaal vermogen wordt geleverd. Normaal heb ik een grondige hekel aan hippie hybride, maar hier ben ik wel benieuwd naar, nu alleen nog zien of hij nog steeds zuinig is…

    Login om te reageren
  12. Lan_Evo zegt

    6 december 2010 om 14:07

    Interessant, een 1.6 turbo hybride lijkt me wel een goed concept. Heb je ook net dat extra instant koppel van 1000-3000 rpm. Overigens gaan in Japan tuners wel vaker los op de Jazz volgens mij, echt serieuze track auto’s soms.

    Login om te reageren
  13. Arnold zegt

    6 december 2010 om 14:13

    Intresant bakkie om te rijden, als die ook nog een gunstige uitstoot heeft.
    Komt er in mijn ogen eindelijk iets intresants om terijden in de geen wegen belasting categorie.
    Achterkant vind ik niet helemaal je van je het, maar de voorkant is wel stoer.

    Login om te reageren
  14. Kvgorp zegt

    6 december 2010 om 14:20

    Volgens mij had honda in 1986 al 160 pk uit een 1.6 blokje. En dan nu 25 jaar later met alleen ene turbo er op maar 40 pk meer? kom op honda.. 250 pk minimaal..

    Verder.. super idee!!

    Login om te reageren
  15. BakPouwww zegt

    6 december 2010 om 14:30

    het wordt hoe dan ook een goeie opvolger van de CRX.
    dus Honda,keep up the good work!

    Login om te reageren
  16. johan zegt

    6 december 2010 om 14:42

    @ b3nk0

    foeilelijke materialen bij japanners in het interieur.

    ik hoor dat wel vaker. Ik rijdt nu een Civic Type R en ben laatst wezen kijken naar een S3 sportback, is wat handiger met zijn extra deuren. maar ik was ook teleurgesteld van dat interieur…..grijs en grauw…en ook gewoon keihard plastic.

    het is volgens mij maar net hoe het door de bladen etc. naar voren wordt gebracht.

    ik ga toch eerder voor de techniek en daardoor blijft de S3 lekker in de showroom staan. mij te saai…geen beleving.

    het wordt ook een Suburu impreza sti hatchback…en ja ook hard plastic, zoals in bijna elke auto.

    goed bezig honda!!!

    Login om te reageren
  17. clijde zegt

    6 december 2010 om 14:46

    @Kvgorp

    Ik snap je reactie, maar het gaat hier om downsize. De CRX 1.6 dohc met of zonder vtec zijn super blokjes die je heet goed kan sturen. Aleen zijn het wel slurpers, en de uitstoot is hoog. Om dit te bewerkstellen moet je offers brengen. Als ze dadelijk 200pk uit een 1.6 halen met een gebruik van 1:16 en ook nog rond de 100 gram CO zitten, hebben ze het helemaal gemaakt. Nu nog wachten ;)

    Login om te reageren
  18. towi zegt

    6 december 2010 om 14:48

    wel jammer dat er door de standaard turbo minder ‘extra’ uit het blok te halen zal zijn (gok ik zo)

    Login om te reageren
  19. GT4Ever zegt

    6 december 2010 om 15:11

    Lijkt me een heel goed idee!! Met een beetje chiptuning moet daar dan wel 230-250 pk uit te halen zijn en dat maakt het erg interresant als volgende lease auto! :-D

    Login om te reageren
  20. PyroZnype zegt

    6 december 2010 om 15:25

    Als ze er toch een lekker blokje in gooien, knikker dan dat hele accupakket en electromotortje eruit, daar wordt het alleen maar beter van :)

    Login om te reageren
  21. janklaassen zegt

    6 december 2010 om 15:41

    moet wel lukken
    1.6 Turbo – 200 pk (Honda)
    2.0 Turbo – 272 pk (Audi TTS bijv)

    Login om te reageren
  22. Kvgorp zegt

    6 december 2010 om 16:21

    Mini JCW 1.6 turbo 211pk
    Peugeot RCZ 1.6 turbo 200 pk.
    VAG 1.4 TSI 180 pk
    Corsa OPC 1.6 turbo 192 pk

    Ik bedoel Honda probeert altijd toch wel net iets meer dan alleen de concurentie te evenaren daar waar ze al zijn.

    Login om te reageren
  23. autobandventieldopgroef zegt

    6 december 2010 om 17:28

    Top Gear style! Immense spoiler op een voortrekker kut.
    En wat is ie lelijk, kzou der men hond nog niet tegen laten zeiken

    Login om te reageren
  24. mashell zegt

    6 december 2010 om 17:39

    Ach Honda zal er wel weer een CVT en een electromotor aankoppelen.

    Login om te reageren
  25. Jokkebrok zegt

    6 december 2010 om 18:11

    Hij ziet eruit alsof ie 400pk moet hebben o.i.d.!

    Login om te reageren
  26. Dimglor zegt

    6 december 2010 om 19:41

    Mogen ze zeker doen… en dan mogen ze het uiterlijk van die concept gewoon overnemen! Want dat ziet er gewoon echt mooi en agressief uit!

    Login om te reageren
  27. Cantago zegt

    6 december 2010 om 20:41

    Had ik al gezegd dat ik dat concept echt lelijk vond? En die spoiler al helemaal?

    Login om te reageren
  28. rnd zegt

    6 december 2010 om 21:55

    200pk en een koppel van…. 130Nm bij 45000 toeren? zal net als bij al die sjonnie dingen wel niet vooruit te branden zijn met normale toeren

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 december 2010 om 22:04

      @rnd: dumbass remark of the week, gefeliciteerd!

      Login om te reageren
  29. Bert zegt

    6 december 2010 om 23:23

    Probeer daar maar eens mee aan te komen bij de NA Honda sekte :)
    Als je daar met een turbo aankomt staan ze meestal al klaar met brandende kruizen!

    Login om te reageren
  30. Fr€d€r!k zegt

    11 december 2010 om 19:02

    Ik bezit nog een honda crx vtec dohc van ’90,met schade welliswaar, maar hij rijdt wel nog ;) en is nog gekeurd tot juni 2011, dan kijken voor een honda civic EP modelletje

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North