• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Utrecht gaat definitief vieze bestelauto’s verbieden

Auteur: robbie, gepost 4 oktober 2013 om 12:58 – 39 Reacties

Milieuzone Utrecht


Er is lang over gepraat, maar de Utrechtse gemeenteraad heeft dan eindelijk de knoop doorgehakt. Vanaf 2015 zijn oude, vervuilende bestelauto’s verboden in het centrum van de stad. Over het verbieden van oude personenauto’s is nog geen besluit genomen.

In 2007 voerde Utrecht al een milieuzone in voor vrachtwagens en nu moeten dus ook bestelwagens eraan geloven. Het liefst zou de gemeente ook gelijk vieze personenauto’s verboden hebben, maar dat is uitgesteld omdat er eventueel nog een referendum komt.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) wil dat referendum organiseren en heeft van de gemeente extra tijd gekregen om de benodigde 2.700 handtekeningen op te halen. Op dit moment staat de teller echter pas op 288 ondertekeningen.

Eerder dit jaar ging in Amsterdam het plan om milieuzones voor bestelbusjes in te voeren niet door. (via: rtvutrecht.nl)

Ook interessant!

  • Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht
    Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht
  • Formule 1 op Zandvoort gaat definitief door!
  • In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
    In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
  • Achtervolging eindigt pijnlijk voor C63 AMG in Utrecht
    Achtervolging eindigt pijnlijk voor C63 AMG in Utrecht

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Diesel, milieu, milieuzones, utrecht

Vorig bericht: « Chinees huwelijk zorgt voor file van supercars
Volgend bericht: Mercedes G63 AMG met aparte two-tone kleurstelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. tupperware zegt

    4 oktober 2013 om 13:02

    Yes, nu ook nog een verbod op die ouwe stinkdiesels en dit ook ff in 010 invoeren a.u.b.

    Login om te reageren
  2. sjamp zegt

    4 oktober 2013 om 13:02

    Raar referendum.

    Ik kom regelmatig met mijn (oudere) bestelbus in Utrecht. Maar ik woon er niet. Heb ik de keuze om te ondertekenen? Neen. Waarom niet? Ben toch belanghebbende?

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      4 oktober 2013 om 13:15

      @sjamp: Tsja, de gemeente doet er alles aan om de burgers te belemmeren en het plan willens en wetens door de strot van alle Nederlanders / inwoners / burgers te douwen.

      Login om te reageren
  3. gop1 zegt

    4 oktober 2013 om 13:03

    En wat is een vieze bestelauto?

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      4 oktober 2013 om 13:13

      @gop1: Eentje waar je met je vinger allemaal tekeningetjes kan maken op de carroserie. Meestal bedekt met stof, zand, modder.

      Ben benieuwd wanneer de extra wastraten beschikbaar worden gesteld.

      Login om te reageren
    • bigcar zegt

      4 oktober 2013 om 13:13

      @gop1: zo’n beetje alle busjes ouder dan 5 jaar, maar de meeste start-ups, eenmanszaken & MKB’ers kunnen dat niet betalen..

      Login om te reageren
  4. Simpson zegt

    4 oktober 2013 om 13:05

    Dus, die vuile busjes blijven allemaal aan de rand staan walmen, totdat de groene busjes de lading komen halen?

    Prima kruideniersmilieumaatregel!

    http://www.flickr.com/photos/aztecwest/5456203258/in/pool-654594@N20

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      4 oktober 2013 om 13:08

      @Simpson:
      Nope, die vervuilende busjes gaan op transport naar Afrika en daar komen schone voor in de plaats. Da’s dan wel zo makkelijk voor het bedrijf.

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        4 oktober 2013 om 15:01

        @tupperware: zelfde verschil: waar vroeger 1 busje stond te walmen, staan er nu twee. Stuk beter voor het milieu!

        Kruideniersmentaliteit!

        Login om te reageren
  5. bigcar zegt

    4 oktober 2013 om 13:12

    De KNAC pakt het ook helemaal verkeerd aan. Ze moeten gewoon deur voor deur langs laten gaan met een groep mensen en handtekeningen verzamelen, want niemand, zelfs ik niet, is bereid om met je Digi-id etc in te loggen en weet ik het wat voor handelingen moet doen om een petitie te tekenen. Dat hebben de ambtenaren van de gemeente verzonnen om het de KNAC moeilijk te maken, de burgers te belemmeren en het plan er willens en wetens door de strot van alle Nederlanders / inwoners / burgers te douwen..

    Login om te reageren
  6. azenomei zegt

    4 oktober 2013 om 13:26

    Krijg je dan een deel van je wegenbelasting terug? Als je niet meer je wagen kan gebruiken op bepaalde stukken Nederland?

    Login om te reageren
  7. toroloco zegt

    4 oktober 2013 om 13:28

    Komt er dan een carwash op de centrum grens van Utrecht? Als de burgemeester betaalt, wil ik daar wel eens langs gaan.

    Login om te reageren
  8. flutterby zegt

    4 oktober 2013 om 13:31

    Ik neem aan dat ze de gedupeerde ook tegemoet komen met voordelig elektrische huur busjes op een transferium? Anders is dit gewoon ondernemertje pesten.

    Login om te reageren
  9. toyotafortuner zegt

    4 oktober 2013 om 13:31

    Wat betekent dat precies? BV: kan ik niet met mijn 70s Chevy Van naar binnen? Of betekent het dat ik al met een 2 jaar oude Transit geweerd wordt. Lekker duidelijke maatregel… *not*

    Login om te reageren
  10. jrk68 zegt

    4 oktober 2013 om 13:37

    Gewoon het systeem uit mijn Heimat invoeren.
    Of je verbeid simpelweg alle diesels zonder roetfilter, wel landelijk invoeren graag.

    Het zou mij niet verbazen als de mensen die hier tegen zijn wel voor het rookverbod in cafés zijn, wat ik dan weer hypocriet vind.

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      4 oktober 2013 om 15:13

      @jrk68: Goed idee. Zijn we ook meteen van het MB190D-probleem af

      Login om te reageren
      • azenomei zegt

        4 oktober 2013 om 19:01

        @melkkoe: hoe is gebruik maken van regels om je leven wat goedkoper te maken een probleem? Als MB nou eens een aftermarket roetfiltertje verkoopt voor die dingen.

        Login om te reageren
        • melkkoe zegt

          7 oktober 2013 om 11:47

          @azenomei: het probleem is de grote hoeveelheid troep die deze dingen uitademen.

          Login om te reageren
  11. Sorcerer zegt

    4 oktober 2013 om 13:43

    Vieze bestelbussen weren vind ik prima op zich. Gelukkig zijn dat er steeds minder. Zou nog mooier zijn als de gemeente een klein stukje zou subsidiëren voor ondernemers.

    Sinds er al een milieuzone is voor vrachtwagens zie je dat er vaak met kleine vrachtwagentjes (die officieel dus grote bestelbussen zijn) wordt gewerkt in de binnenstad. Lekker ongefilterde dieselwalm uitstoten, bah.

    Maarrr… wanneer gaat Utrecht verplichten dat die GVU-bussen eens schoon worden? Die rijden volgens mij nog een stuk meer kilometers, maar je wil niet weten wat voor zwarte walm eruit komt, gatver. Dat zou echt veel uitmaken volgens mij.

    Login om te reageren
  12. robert110 zegt

    4 oktober 2013 om 13:48

    dan zou ik toch graag wat willen weten:
    Wat is vies? hoeveel gram co2 per kilometer? of welk label.

    Wat is een bestelauto?
    Mijn buurman heeft een Nissan Navara maar gebruikt die als familie auto. Hij heeft wel een grijs kenteken. Is het dan een bestelauto? Of een Defender zonder achterbank is dat een bestelauto. Ik vindt het een beetje onduidelijk eerlijk gezegt.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      4 oktober 2013 om 14:21

      @robert110:
      Grijs kenteken is voor bestelauto’s.
      Dus al heb je er 10 banken in en vervoer je een heel voetbalelftal, het blijft een bestelauto!

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        4 oktober 2013 om 16:47

        @Hubert: in mijn wijk staat een fiat punto met grijs kenteken, is dat ook een bestelbus?

        Login om te reageren
    • Sorcerer zegt

      4 oktober 2013 om 14:32

      @robert110: CO2 wordt volgens mij niet overwogen wat betreft “vies”; wel roetfilter en type katalysator e.d., of het Euro-“schoonheids”label.

      Denk dat het vanaf Euro4 toegestaan wordt, als het doorgaat.

      Login om te reageren
  13. sacha zegt

    4 oktober 2013 om 14:42

    Wel bestelauto’s weren maar geen personenauto’s? Volgens mij is aan te vechten wegens disctimi-nazi!!!11!

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      4 oktober 2013 om 16:31

      @sacha:
      Als dit discriminazi is, wil ik ook het grijze tarief motorrijtuigenbelasting voor mijn geel-kenteken auto!

      Login om te reageren
      • sacha zegt

        4 oktober 2013 om 17:10

        @Hubert: Ik ook!

        Login om te reageren
        • rob68 zegt

          4 oktober 2013 om 19:18

          @sacha: Haal je dan ook je achterbank eruit en blindeer je de ramen achter?

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            4 oktober 2013 om 19:23

            @rob68:
            Eind jaren 80 kon je zo’n beetje alles op grijskenteken krijgen.
            Een maatje had zelfs een Nissan Silvia 180sx turbo op grijskenteken.
            Suzuki Swift GTi’s en Renault 5 GT’s met een achterbank moest je met een lampje zoeken. Dat waren nog eens tijden….

            Login om te reageren
  14. Justawheelchairguy zegt

    4 oktober 2013 om 16:18

    Over 20 jaar (of mogelijk al (veel) eerder), mogen we in heel Nederland alleen nog maar ‘rijden’ zelfrijdende auto’s die geluidloos zijn en alleen maar water uitstoten..

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      4 oktober 2013 om 17:12

      @kp92: Klopt. Voor rijden in je (dan) oldtimer moet je dan speciale ontheffing aanvragen op het gemeentehuis. Welke uiteraard verleend wordt na betaling van een flinke som geld.

      Login om te reageren
  15. liesrijdert zegt

    4 oktober 2013 om 17:46

    Dus ik mag met mijn LT35 TDI uit 1999 straks gewoon
    in Utrecht rijden omdat deze als camper geregistreerd is, terwijl iemand met exact dezelfde LT35 TDI op grijs kenteken geweerd wordt ???

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    4 oktober 2013 om 18:07

    Het onbenul van de politici om zich zorgen te maken over een zichzelf oplossend probleem, immers iedere dag verdwijnen er oude voertuigen die worden vervangen door nieuwe(re)

    Dit doen ze om hun andere tekortkomingen op het bestuurlijk vlak te verdoezelen zodat het er alle schijn van heeft dat ze 100% goed bezig zijn.

    En men geleuft het graag.
    Vooral zelf zijn ze ervan overtuigd dat ze goed bezig zijn.

    Maar trap niet in hun incompetentie, 1 woord : Kanaaleiland.

    Login om te reageren
  17. rob68 zegt

    4 oktober 2013 om 19:20

    Weren ze dan ook die stinkende levensgevaarlijke kankerverwekkende lijnbussen met dieselmotor?

    Login om te reageren
  18. chrisej2 zegt

    4 oktober 2013 om 19:27

    Laat ze eerst de stadsbussen en scooters/brommers aanpakken. Die zijn zeker in de stad verantwoordelijk voor fijnstof, vooral scooters zijn een ramp voor de luchtkwaliteit. In Den Haag bijv. rijden alle bussen op aardgas.

    Login om te reageren
  19. rob68 zegt

    4 oktober 2013 om 19:30

    Lekker naar die centrum grens toerijden met je oude stinkbus, motor laten lopen en te voet je waren leveren :mrgreen:

    Login om te reageren
  20. dafmaf zegt

    4 oktober 2013 om 21:24

    Die milieuzone voor auto’s is onzin, de vervuiling komt voor 80 procent van de dieselbussen die door GroenLinks030 zijn aangeschaft in plaats van de lpg- en aardgasbussen. Verder is Utrecht in compartimenten opgedeeld, waardoor je altijd moet omrijden om op je bestemming te komen en zijn de verkeerslichten bij de invalswegen naar de binnenstad zo afgesteld dat je extra lang rood hebt. Het idee is dat je dan uit frustratie niet meer met de auto gaat. Alleen werkt het zo niet, soms MOET je gewoon met de auto en soms sta ik drie cycli met draaiende motor stil omdat er maar vier auto’s tegelijk door groen kunnen. Een stationair draaiende motor is extra vervuilend. Bestelbusjes moeten in Utrecht soms 10 kilometer omrijden om van ene naar de andere losplaats te komen. Dat levert allemaal extra fijnstof, roet en CO2 op.
    Recentelijk is de Croeselaan, een belangrijke doorgangsroute in tweeën geknipt. Het gevolg is meteen, binnen een week, meetbaar zwaardere vervuiling op Croeselaan en Graadt van Roggeweg.
    En zo’n milieuzone kost meteen weer veel geld, want GroenLinks030 wil dat controleren met BOA’s en kentekenscanners aan de rand van de stad (net zoals nu Utrecht al een gordel heeft van camera’s om vrachtwagens zonder roetfilter te beboeten, let maar eens op als je Utrecht binnenrijdt). Kortom, een dure technische privacybedreigende oplossing voor een probleem dat met 800% meer effect kan worden uitgevoerd door nieuwe bussen aan te schaffen. Niemand in Utrecht wil die milieuzone voor personenauto’s, maar GroenLinks030 gaat het doordrammen.
    Ik heb begrip voor milieumaatregelen (ben zelf milieubewust, scheidt mijn afval, laat zoveel mogelijk de auto staan) maar voor de drammerige manier waarop het ons in Utrecht wordt opgelegd heb ik geen goed woord over.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      5 oktober 2013 om 10:00

      @dafmaf:
      Er is dan ook werkelijk niets verschrikkelijker dan onze socialistische medemens.
      Ze hebben geen enkel besef van geld
      Ze hebben geen enkel idee van de echte wereld.
      Ze drammen altijd hun eigen ideeën door goed of fout.
      Ze zijn dol op subsidies
      Ze begrijpen de werkelijke problemen absoluut niet.
      Ze willen graag voor u denken, omdat ze vinden dat ze het beter kunnen
      Ze willen wel dat u betaalt, dat weer wel dan.

      Login om te reageren
      • dafmaf zegt

        5 oktober 2013 om 15:37

        @desjonnies: Het zal je misschien verrassen, maar ik ben politiek links georiënteerd. Ik kan echter geen enkele linkse partij in Nederland vinden die blijk geeft van realistisch, ondogmatisch beleid. De verkeershinderende maatregelen van GroenLinks030 zijn daarvan een voorbeeld. In plaats van minder vervuiling veroorzaken ze meer vervuiling, waarna er besloten wordt voor een milieuzone, ook al blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat die zone niets zal opleveren. Tsja.

        Login om te reageren
  21. faalhaas zegt

    4 oktober 2013 om 22:07

    Niet dat ik een oude bestelauto rij, maar betalen we niet gewoon netjes wegenbelasting, en rijden we in een (jaarlijks)gekeurde auto hiervoor? Dan heb je toch gewoon het recht om gebruik van elk stuk openbare weg in nederland te maken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North