• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VAG SUV invasie: Audi Q1, VW Polo SUV, Skoda Yeti

Auteur: Wouter, gepost 30 januari 2008 om 17:09 – 26 Reacties

Audi Q1 impressie


Het VAG concern gaat in de komende jaren een ware invasie van baby-suv’s verzorgen. Na het succes van de drieling Cayenne / Q7 / Touareg heeft men de smaak te pakken.

Volgens Car Magazine zal Skoda in 2009 het spits afbijten met de kleine Yeti modderkoning. De Audi Q1 en de VW Polo SUV volgen reeds een jaar later. Vooral de Audi Q1 heeft de interesse, zo weet Car te melden dat waarschijnlijk meer dan de helft van de verwachte 200.000 A1 verkopen uit SUV’tjes zal bestaan. De VW en de Skoda komen met vijf deuren, terwijl de Audi Q1 slechts drie deuren krijgt. De Q1 moet dan ook een sportiever imago krijgen dan de andere twee stalgenoten.

Voor de aandrijving kan worden gekozen uit een 1.4 TSI benzine (van 122 tot 170 pk) of een 1.6 TDI (met 80 tot 130 pk). Schakelen kan middels een conventionele zesversnellingsbak of zeventraps DSG bak.

Ook interessant!

  • Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door
    Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Audi e-tron SUV concept
    Audi toont mysterieuze nieuwe e-tron SUV
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, q1, Skoda, SUV, Volkswagen, yeti

Vorig bericht: « Een dik half miljoen euro voor een kenteken
Volgend bericht: Bejaarden mogen niet meer linksaf slaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. skip zegt

    30 januari 2008 om 17:12

    wat heb je nu aan een mini suv? en dan nog met zo’n motortjes erin. kunnen ze zich niet beter concentreren op het ontwikkelen van gewone auto’s met het nodige comfort en dergelijke. ik zit hier persoonlijk niet op te wachten en ik vraag me af wie eigenlijk wel ..

    Login om te reageren
  2. jelle zegt

    30 januari 2008 om 17:14

    tjagh, gaan we het helemaal uitmelken…pffff origineel…

    Login om te reageren
  3. Alec zegt

    30 januari 2008 om 17:19

    En SEAT dan???? geen mini SUV voor SEAT??

    en btw….. de cayenne is niet echt VAG…..

    Login om te reageren
  4. T.G zegt

    30 januari 2008 om 17:20

    wie zit hier op te wachten?? Ik niet in ieder geval…

    Login om te reageren
  5. GeoBem007 zegt

    30 januari 2008 om 17:23

    Alec: nee, wat is het dan wel?

    Die Q1 lijkt me wel speciaal.. Ben benieuwd :)

    Login om te reageren
  6. Mosh zegt

    30 januari 2008 om 17:25

    offtopic
    @ Alec

    Onderstel Cayenne is gelijk aan Touareq / Q7 dus wel degelijk VAG

    ontopic

    De polo is er toch al als crosspolo? Hoe gaat die SUV zich hiervan onderscheiden dan?

    Login om te reageren
  7. Chrisjuh zegt

    30 januari 2008 om 17:33

    @skip

    100% gelijk:)

    Login om te reageren
  8. Br3cht zegt

    30 januari 2008 om 17:52

    @ mosh, gwn 4wheel aandrijving bij zkr :D
    Wel benieuwd naar de nieuwe polo gti, ze hadden vermoedens dat er een 1.4l van 170pk zou in komen die met turbo en compressor, moet ook wel vonken geven ;)

    Login om te reageren
  9. Gizzer zegt

    30 januari 2008 om 17:53

    Wat een PIEP zooi. Na die grote “rommel” gaan ze ze ook nog inkrimpen. Beetje zonde van de productie grondstoffen. Ik zie nog steeds niet in waarom iemand een SUV zou willen die auto kan niks goed.
    Terrein, jammer dan en waar heb je dat nou.
    Asfalt, overhangen in de bochten en zicht obstructie voor andere weggebruikers.

    Dus in principe willen ze nu alle auto’s maar verhogen (lees SUV maken) zodat iedereen weer ver vooruit kan kijken op de weg. What’s next road legal monster trucks?

    Login om te reageren
  10. erik zegt

    30 januari 2008 om 17:55

    Het duurt niet lang meer voordat diesel €1,80/L en benzinen €2,40/L, want $150/barrel gaan we dit jaar nog halen. Welke dombo gaat er dan met zo’n inefficientebak rijden.

    Login om te reageren
  11. Omar Paha zegt

    30 januari 2008 om 17:56

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  12. Alec zegt

    30 januari 2008 om 18:01

    @Mosh

    dat het onderstel gelijk is wil niet zeggen dat het VAG is…..
    zo zijn er genoeg fabrikanten die elkaar van spullen voorzien ivm weinig ervaring met bepaalde technieken….
    Kijk naar Opel en Renault met hun Vivaro en Traffic….
    Maar ook de PSA groep en Toyota…..

    Ik vindt nou niet dat de cayenne, omdat ie mede ontwikkeld is door de VAG, een kassucces voor de VAG groep is geworden.
    Als ze er een skoda logo op hadden gezet was het heel anders gegaan…

    Login om te reageren
  13. Dieta zegt

    30 januari 2008 om 18:45

    En als iedereen met een SUV zal rijden is de volgende trend monstertrucks?

    Login om te reageren
  14. Tombnolz zegt

    30 januari 2008 om 19:23

    Echt wel iedereen moet aan de SUV hé. Komaan, kleiner dan een Tiguan moet je toch niet gaan! Koop dan een Fox of een Mini of desnoods een Cross-versie van de Polo of Golf, maar toch geen micro-SUV.

    Want dat zíjn geen SUV’s!
    Ze zijn niet sportief (want er zitten geen sportieve motoren in)
    Ze zijn niet handig (veel te klein om er ook maar iets in te krijgen)
    En zijn ze de naam vehikel waardig? Ik heb zo m’n bedenkingen.

    Login om te reageren
  15. KIM zegt

    30 januari 2008 om 20:04

    Aan de hand van jullie (autoliefhebbers) mening heb ik geen goed oog op verkoops succesen.
    Persoonlijk zie ik het zo
    suv staat voor kijk mij ik ben snel (rechtdoor) imposant en duur.
    mini suv staat voor euh euh stom want ik wil wel maar ik kan niet.

    Login om te reageren
  16. Peperbus zegt

    30 januari 2008 om 20:30

    “Onderstel Cayenne is gelijk aan Touareq”

    Correctie: de bodemgroep…het blik dus. Het onderstel is volstrekt anders

    Login om te reageren
  17. realist zegt

    30 januari 2008 om 20:50

    bent al beter af met een ludospace.
    die fabrikanten zouden beter eens 3 deurs versies van hun duurdere berline modellen maken.

    Login om te reageren
  18. peter zegt

    30 januari 2008 om 21:22

    @Tombnolz

    is er dan één suv die recht heeft op die drie letters? sportief is fysiek onmogelijk voor een suv, tenzij je het over de amerikaanse defenitie van sportief hebt.

    Snap het concept toch niet. Je koopt een SUV om op te scheppen, om stoer te doen. Maar een polo SUV… stoer ? :-) nuja zelfde kan je nu al van een kia sportage of hyundai tuscon, maar die verkopen ook lekker.

    Login om te reageren
  19. kowalsk zegt

    30 januari 2008 om 21:30

    Ik ben zoals velen tegen de suv-plaag die ons landje teistert, maar ik wil Audi graag de kans geven de afschuwelijke Q7 recht te zetten met wat fatsoenlijk uitziende modellen. Laat maar komen!

    Oh ja, laat die andere 2 maar zitten.

    Login om te reageren
  20. Tom zegt

    30 januari 2008 om 21:48

    wat is eigenlijk “the point” van deze mini suv’s? De nieuwe VW Tiguan is er al over, het is een SUV maar dan zonder de SUV offroad eigenschappen…
    what’s next? mini op sloefen?

    Login om te reageren
  21. Graaf H. zegt

    30 januari 2008 om 21:52

    En nog eens drie modellen erbij.

    Welk voordeel haal je nu uit het kopen van een micro-suv -behalve voor de personen die het model dan echt mooi vinden-, de vierwielaandrijving.

    Wat de veiligheid verhoogd. Het verschil is misschien maar merkbaar aan 150km/u bij zware regenval (tussen moderne wagens dan), maar eens iets in het hoofd zit… . Dus waarom voorzien ze geen AWD versies op alle modellen ook in de lagere motorisaties en MET automaat beschikbaar, gewoon optie aanklikken net als optie automaat of sportstoelen. Zelfde resultaat, ontwikkelingskost gespaart en de wereld blijft gespaart van een -heel meestal toch- lelijke suv, hoewel hier niet veel suv meer aan is. Wel VAG dit is nu eens een gratis tip van nonkel H., oh BMW, jaguar of nog andere, jullie mogen hem ook gebruiken.

    Niemand zit te wachten op nog meer modellen waarddor hij nog meer begint te twijfelen

    Login om te reageren
  22. Graaf H. zegt

    30 januari 2008 om 21:56

    @ tom

    Ik geloof dat ze bezig zijn met een mini SUV

    naar:

    http://www.6minutes.be/NL/Artikel.aspx?ArtikelID=8405&RubriekID=13

    “Na de MINI One met diverse motorisaties, volgde in 2005 een Cabrio, vorig jaar een lichtjes hertekend koetswerk en recent een verlengde MINI Clubman. Tegen 2010 zal op de verlengde bodemplaat van de Clubman een SUV-koets worden neergepoot en dat zal wellicht een vijfdeurs worden. Uiteraard staat de MINI SUV op een verhoogde vering, is het koetswerk rondom verstevigd en dakrails horen er natuurlijk ook bij. Nog geen nieuws over de aandrijving, maar het blijft wellicht een voorwieltrekker met een zwak voor diesel. BMW heeft nog meer plannen klaarliggen. Zo komt er wellicht een eveneens kleine BMW X1, weer een SUV maar ditmaal voor het onderstel van de huidige 1-Serie en die het Sport Utility-gamma van BMW”

    Login om te reageren
  23. Tombnolz zegt

    31 januari 2008 om 01:09

    @ peter: met een Range Rover kan je wel goed uit te voeten op het onverhard. Beetje zoals bergbeklimmen en mountainbiken -> sport -> sportief ? :)

    Login om te reageren
  24. Oscar zegt

    31 januari 2008 om 12:09

    Tot een tijdje terug was ik nooit zo’n fan van SUV’s. Tot mijn ouders een Mitsu Outlander kochten. Sinds dien ben ik verkocht. Niet vanwege zijn prestaties off-road of op de weg, maar vanwege de ruimte binnenin, de hoge zit en overzichtelijkheid op de weg. Wat dat betreft ben ik dus wel een voorstander van de komst van de VAG SUV’s.

    Login om te reageren
  25. witsch zegt

    31 januari 2008 om 16:48

    Een aantal opmerkingen: een suv is van nature “inefficiënt”, want verhoogd enzo, maar mijn punt is: dat is het punt niet.
    Auto ’s worden niet enkel rationeel bekeken, integendeel. Sportwagens zijn ook zuipers en uitstoters, maar daar hoor ik hier niemand over klagen, een beetje consequentie alsjeblief! (Maar die zijn toch onbetaalbaar, SUV ’s – jammer genoeg – niet). Het enige waar ik me als fietser zorgen over maak is dat zo ’n SUV-ver niet echt fiets(er)-vriendelijk is.

    Login om te reageren
  26. Windhoos zegt

    4 februari 2008 om 22:45

    With al do respect, maar een mini SUV is imho de meest nutteloze auto ooit ontworpen dus voor mij hoeft het niet……

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North