Op het eerste oog lijkt dit een originele Lamborghine Miura, maar niets is minder waar. Het gaat hier om een hele nette replica op basis van een Pontiac Fiero.
Na 3 jaar sleutelen is de maker tot dit verbluffende eindresultaat gekomen. Met de Fiero als basis en een replica body heeft hij de Fiero / Miura minutieus in elkaar gezet. En da’s weer eens andere koek dan een ‘standaard’ Fiero / Ferrari replica. Replica’s bouwen is een vak en dat bewijst deze createur de replica’s. En kus van de juf en een bank vooruit!
De replica wordt aangedreven door een LS3 V8. Dat was eigenlijk een must omdat deze V8 van GM gebouwd is voor achterwiel aangedreven auto’s. En de Miura was een van de eerste succesvolle productieauto’s waarbij de motor enkel de achterwielen aandrijft.
Persoonlijk vind ik dit een van de beste replica’s sinds lange tijd. Of heb jij een betere suggestie? (bron: fiero.nl, via Jalopnik)
i-love-v60 zegt
De meeste Fiero’s hebben/hadden helemaal geen V8 maar een V6 (geloof ik) met een top van een schammele 180 km/u.Dus wel de (nieuwe) looks maar niet de power van een sportwagen. Mede daarom is de Fiero ook geflopt als sportauto.
RickB zegt
@i-love-v60: Lees het artikel eens…
“De replica wordt aangedreven door een LS3 V8. Dat was eigenlijk een must omdat deze V8 van GM gebouwd is voor achterwiel aangedreven auto’s.”
Ramshoek zegt
@RickB & i-love-v60:
Wat Fiero en Miura gemeen hadden was dat ze allebei een dwarsgeplaatse middenmotor hebben. In geval van de Miura een v12 (waarvan het gerucht gaat dat Honda daar destijds iets mee te maken had) en de Fiero had een tweeenhalf liter 4-pitter of een V6. Letwel, in het midden en dwarsgeplaatst! Dat maakt de kreet: “De replica wordt aangedreven door een LS3 V8. Dat was eigenlijk een must omdat deze V8 van GM gebouwd is voor achterwiel aangedreven auto’s.” een beetje een rare. Er zijn wel dwarsgeplaatste V8’s – bijvoorbeeld in de Impala, maar dat waren volgens mij (of eigenlijk volgens Wikipedia) LS4’s.
Vraag: Dwarsgeplaatst of in lengterichting geplaatst?
majestic zegt
Toch elke keer weer een Fiero basis. MAAR wat een mooie creatie is dit als je bedenkt wat voor bagger replicas er voorbij komen
Citrofiel zegt
“En de Miura was een van de eerste succesvolle productieauto’s waarbij de motor enkel de achterwielen aandrijft.”
Iets meer verduidelijking, Sammie? RWD was eerder succesvol dan FWD hoor. Denk T-Ford-niveau. ;) Ik denk dat je eigenlijk iets over de middenmotor wilde zeggen.
jip zegt
Als je goed kijktt zie je dat de lijnen niet helemaal kloppen. ^^
xilver zegt
Toch wel aardig gelukt als je het mij vraagt Oo Ben geen Muira-specialist maar ik zou het verschil zo direct niet kunnen zien.
JamesBond007 zegt
maar kies dan wel een keer gewoon nette wielen inplaats van die tuner rotzooi..
PeterV zegt
De ventieldoppen geven het weg.
Vanquish zegt
Briljant staaltje werk, zo zie je ze niet vaak!
Pier zegt
Best fraaie creatie, maar nu nog een goed setje wielen. Anders krijg je er alsnog een “half af” gevoel bij…
jip zegt
EDIT: bij nader inzien bleken dit toch foto’s van een echte Miura met foute velgen. Sorry!
Dat zou me niet verbazen.
Squadra zegt
Fuchs maakt replica velgen van de Miura ik zou em in het geel bestellen met zwart interieur. Dan kan je het helemaal moeilijk zien. En dan die orginele wielen eronder.
Ciao
Squadra
clijde zegt
Een replica blijft rommel…
lincoln zegt
@clijde:
maar zeker niet in vergelijking met een “echte” muira ..
midasracer zegt
@clijde: Gelul natuurlijk. Diverse replica’s hebben het origineel overtroffen. Onderdelen van replica’s worden gebruikt om originele auto’s te repareren. Ik noem een Cobra, GT40 of Stratos. En deze Miura is brilliant.
fant zegt
Netjes, en een stuk logischer om replica’s te maken van wagens die écht lastig te krijgen zijn ipv van bijvoorbeeld een Ferrari F355. Dit ziet er prachtig uit en ik zou het zo voor de deur zetten. Blijft een oogverblindend mooie wagen die miura.
bozewolf zegt
Uh, benne jullie allemaal blind? Het is best netjes gedaan maar de lijnen kloppen toch echt niet. Voorkant niet stijl genoeg en de neus loopt te ver door naar achter. Dat is wat ik op het eerste gezicht al niet zie kloppen en ik ben echt geen Miura expert ofzo.
Ik doe het hem verder niet na ofzo…da’s een andere kwestie
Die Bruine zegt
@bozewolf:
Vergeleken met het prototype ja. Dit is toch echt een 1-op-1 kopie van het origineel. De kleur en afzichtelijke velgen vertekenen het geheel. Hij staat ook niet mooi recht zoals dat hoort. Maar die body is echt een kopie.
lincoln zegt
ben een beetje jaloers op de auto ansich ..
maar heel erg jaloers op het vakmanschap ..
thumbs up a lot ..
Klassiekerrally zegt
De spellingspolitie heeft foutjes ontdekt!
p het eerste oog lijkt dit een originele Lamborghine Miura, maar niets is minder waar. Het gaat hier om een hele nette replica op basis van een Pontiac Fiero.
Het is Lamborghini.
En spreek het alsjeblieft niet uit als lambordzjieni. De gh in Lamborghini klinkt hetzelfde als de gh in spaghetti. Tenzij je thuis altijd spadzjetti eet… ;)
En kus van de juf en een bank vooruit!
Een kus van de juf! ;)
Nep:
Echt:
de sjonnies zegt
@Klassiekerrally:
Ben zelluf helemaal gek van Spadjetti en Lambordzjini en Budjatti of course, als het maat Idjaliaans isj
Yeelen zegt
@de sjonnies: Geef mij maar een Ferrari 612 Zcadzliejettie :)
Klassiekerrally zegt
@Yeelen: @de sjonnies:
Whahaha :lol:
Freewarefreak zegt
Erg mooie replica! Goed gelukt!
Hij is ook gemaakt op een manier zoals je een replica moet bouwen. Dus niet een andere auto VER-bouwen zodat die op iets anders moet (gaan) lijken. Nee, gewoon de originele body er volledig af gooien en vervangen door een 1:1 kopie van het origineel. Logisch dat dan de lijnen kloppen. Daarna is het niets meer als alles vastschroeven, spuiten, afwerken en bekleden, poetsen en voila.
Wel vreselijke wielen.. er hadden de originele Fuchs replica’s onder moeten zitten.
de sjonnies zegt
’t is gewoon geweldig dat de man dit heeft volgehouden om er drie jaar mee bezig te zijn
Alleen die echte Campagnolo wielen, (Campagdjzolo’s), ik denk dat hij errruggg geschrokken is wat die moeten kosten !
bm zegt
hele fraaie replica. iets meer ‘uitgestreken’ dan het orgineel lijkt het wel, maar eigelijk is dat niet eens zo storend. wat wel erg storend is, en dat hebben al veel mensen opgemerkt, de afschuwelijke velgen.
typisch een amerikaanse manier van tunen, dit doen ze jammergenoeg ook al met oude muscle cars; de oude kleine velgen vervangen door 20+ inch bling bling troep.
Henkie! zegt
Al eens iemand een amerikaanse V8 met voorwielaandrijving gezien? Op een enkel model na zoals de Tornado (als ik mij niet vergis) na, zijn alle Amerikaanse V8 waggels voorzien van achterwielaandrijving.
Dus wat er dan zo speciaal aan de LS3 is weet ik niet…. Of word er bedoeld dat deze motor geschikt is voor een plaatsing als middenmotor… ;)
Klassiekerrally zegt
@Henkie!: De Toronado, maar ook diverse Cadillacs (zie link) hebben voorwielaandrijving en een V8 (sommige modellen zelfs een -belabberde- V8 diesel).
http://www.klassiekerrally.nl/magazine/rijden-en-restaureren/cadillac-seville/
Henkie! zegt
@Klassiekerrally:
Snap ik, maar het is gelul dat de LS3 speciaal voor achterwielaandrijving is, zoals in het artikel staat. De LS3 is gewoon een V8, waar toevallig een FWD configuratie voor bestaat, waardoor hij in deze als middenmotor gebruikt kan worden.
Henkie! zegt
@Klassiekerrally:
Tevens staat er dat de Miura de eerste succesvolle productieauto is waarvan de motor enkel de achterwielen aandreef….
Sorry, say what? Succesvolle productieauto die alleen door de aller rijkste gekocht kon worden? En achterwielaandrijving, dat bestond nog niet…?
Hainz zegt
Het geluid van een echte Miura S zal toch wel beter klinken:
http://www.youtube.com/watch?v=NtH7V86sElM
;-)
RP zegt
Knappe replica, hoewel met dezelfde moeite had ie natuurlijk ook een echte kunnen nabouwen op het laatste schroefje.
Het werk alleen al om de Fiero ‘spaceframe’ aan te passen aan de replica Muira body.
Het bijzondere aan de GM LS3 is dat het een smallblock is die dwars voorin past voor de wat zwaardere fwd van GM. Daarom is ie geschikt voor de Muira replica, omdat ie de v12 dwars in het midden had staan.
Robert zegt
prachtig…
Blowmeaway zegt
De lijnen kloppen perfect!
Ze hebben gewoon molds gemaakt van de originele.
Wil je er ook een? Kijk maar op deze website: http://www.paralleldesigns.co.uk/
Prachtig!
Klassiekerrally zegt
@Blowmeaway: Volgens mij ligt de voorruit platter en klopt de lijn van het achterspatbord niet, maar het eindresultaat is zonder meer een knappe prestatie!
HDM zegt
Ziet er helemaal niet slecht uit voor een Fierro-based replica. Wat zijn die uitzonderingen toch altijd netjes gedaan.
FredT zegt
Ik vind het best wel mooi!
Pro-normaal zegt
De auto ziet er netjes uit, maar ik vind vooral het dashboard erg mooi!
Te vaak wordt daar niets mee gedaan bij replica’s op Fiero-basis!
rutgertje zegt
Die Islero’s klinken ook goed !
rutgertje zegt
Oh, ik bedoel dus Jarama’s. een pot nat die Lambo 12 cilinders.
FieRo zegt
Deze is gebouwd door V8Archie, ze hebben heel erg veel met de hand moeten maken…
Ik heb destijds een middenconsole gebouwd voor de LS7 choptop Fiero waar ze toen mee bezig waren !