Dit is de zeldzaamste Mercedes ter wereld

Auteur: , 89 Reacties

De eerste die iets zegt in de trant van "huh, maar da's toch een CLK GTR en daarvan zijn rond de 25 straatauto's gebouwd" is af.

Dit is de zeldzaamste Mercedes ter wereld

En dat gaat gebeuren, let maar op. Terug naar waar het om gaat! De Mercedes CLK LM dus is de opvolger van die hiervoor vermelde CLK GTR. Hoe het precies zit met het aantal straatversies dat moest worden gebouwd om aan de reglementen te voldoen, heb ik nooit helemaal begrepen. Wat in elk geval duidelijk is, is dat er van de CLK LM twee straatlegale exemplaren zijn gebouwd om de diverse raceorganisaties tevreden te houden.

Mercedes CLK LM

Het grootste verschil tussen de succesvolle GTR en de eveneens snelle LM is het aantal cilinders. De GTR werd nog aangedreven door een heuse V12, waar de LM een lichtere en minder complexe V8 onder de kap kreeg. Meer info daarover lees je HIER. Daarbij is ook de rest van de auto geheel vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Het is dus niet simpelweg een CLK GTR met een ander blok erin en klaar is Kees.

Van de CLK LM werden zoals vermeld twee straatlegale exemplaren gebouwd, waarvan er eentje sneuvelde bij de verplichte crashtest. Blijf dus één exemplaar over (chassis nummer 002) en dat zie je hier op de foto’s een onbehoorlijke hoeveelheid shine pakken. Gaaf ding, toch? Foto’s via Caradisiac.

Mercedes CLK LM



89 reacties

Dit heb ik al een keer gezegd: maar deze klasse en deze wegauto’s moet echt terugkomen!
@niekie1999: Inderdaad! De Toyota GT-One, de Porsche 911 GT1, deze Mercedes en de CLK GTR, het zijn allemaal zo’n enorm geweldige wagens.
@niekie1999: Waarom, je zal er toch nooit één zien, behalve wat foto’s op het net. Deze dingen staan allemaal veilig opgeborgen en zijn over het algemeen niet in bezit van echte echte auto liefhebbers.

Als er iets terug moet komen zijn het betaalbare, lichte lolauto’s. (veelal Frans)
Of bizarre creaties die een soort van betaalbaar zijn en niet per sé een laag productie aantal hebben (veelal Italiaans)
@tomleeuw: hij bedoelt de raceklasse in het algemeen denk ik…
@tomleeuw: omdat het hoop geeft, dat autofabrikanten niet alleen maar saaie massaproductie spul bouwt. Ja, een LaFerrari of McLaren P1 is gaaf, maar het blijft serie spul. Dit zijn producten die voortgekomen zijn uit één doel, namelijk racen. Vergane glorie helaas, want wanneer zien we nu nog auto’s verschijnen zoals deze? Homologatie is ver te zoeken in deze tijd, in ieder geval niet zulke gave auto’s. Kijk wat het voortgebracht heeft, in de rally, DTM, LM, enzovoorts!
@jzaero: OK, dat vind ik een goed antwoord. Ik neem mijn woorden terug…
Maar ja een edit knop is zelfs anno 2016 niet aanwezig, dus wat moet ik nu ;(
-edit: nutteloze bijdrage-
@tomleeuw:
Hahahahahah, de “echte echte auto liefhebbers”

Want de “echte echte auto liefhebber” gaat zeker zijn dagelijkse boodschapjes halen met zo’n ding? Tuurlijk joh.

“Schat, haal jij ff een kratje pils een bitterballen? Neem de CLK GTR maar even.”

Uiteraard zijn deze dingen opgeborgen in veilige garages! Joh. Het zijn namelijk totale krengen om mee te rijden. Dus zullen ze een hoop stof vangen. Ware het niet dat ze in perfecte staat gehouden worden. In een conditie waar “echte echte auto liefhebbers” alleen maar van kunnen dromen. Want zo zijn die auto-haters dan ook wel weer……..
@Rob: klopt. Een van die 25 liefhebbers is de eigenaar van Lamborghini Zwitserland, waar ik mijn M3 heb gehaald (niet heel logisch inderdaad).
Tijdens het ophalen mocht ik even los in een Huracan (leuk) en ik mocht even kijken in z’n ‘niet te koop’ showroom. Daar stonden, naast de nodige speciale en oude lambo’s (incl een prachtige Miura), ook nog een 300SL en een CLK GTR. Allemaal niet te zien voor het normale volk en ook zo geparkeerd dat je niet verwacht dat ie er even mee gaat rijden op een normale dag.
@gregorius: Moet een leuke trip zijn geweest! Droomtrip zelfs, terugkarren over de mooiste wegen van Europa!
@fmgarcia: 2 uurtjes over snelwegen met max 120kmh naar huis… woon ook in Zwitserland… ;)
@tomleeuw: Gelukkig is de trent weer ingezet om de auto’s weer lichter te maken, dus mijn gevoel dat er binnen nu en 5 jaar weer zeer lichtvoetige bommetjes op de markt komen zal wel goed zitten!
Ik vind helemaal mooi!
Maar niet zo handig in mijn wijk met al die drempels.
En mijn budget
@dubcars: Vooral die drempels hè!
@C6_R: daar vliegt ie gewoon overheen. Met een dubbele achterwaartse salto.
@rijnounsdoor: vraag maar aan Mark Webber hoe je dat doet!
Want een CLK GTR was nog niet exclusief genoeg.
huh, maar da’s toch een CLK GTR en daarvan zijn rond de 25 straatauto’s gebouwd
@Donstil: af :)
@Donstil: god is in the details
@Donstil: jij leest echt alleen maar koppen
@wildbeest: en jij neemt dingen te serieus
@wildbeest: Beter dan niks lezen ;)
@wildbeest: en jij wil reacties trekken
@wildbeest: Praat je nou tegen jezelf?
@Svensson: haha lik m’n bolle
@wildbeest: Ben je een vrouw?
@wildbeest: dit maakt het er niet beter op
Tiff Needell heeft ooit eens met zo’n straat versie van de GTR gereden. Die zei dat het voor geen meter werkt op straat met zo’n ding. Jammer want het lijkt me echt top om met zo’n ding een beetje bij de Aldi je kiloknallers te gaan halen. Dit zal vast niet praktischer zijn als straatauto (alleen die instap al…) maar what the hell, tof is het zeker!!
@E34M5Touring: Het is inderdaad leuk om een keer ‘cool’ te komen doen met zo’n ding, maar er is natuurlijk een reden waarom alle hypercars van tegenwoordig steeds luxer en handzamer worden. Niemand koopt ze anders meer :)
@E34M5Touring: Jij maakt je druk om instap? Wat te denken van al die omstanders die je moet vragen om je het parkeervak uit te loodsen als het vol staat?
@Edge: Onze Aldi heeft meer parkeerterrein dan klanten dus dat komt wel goed :)
@E34M5Touring: Zo ongeveer dus https://youtu.be/dR-QiEVBOuQ , ik geloof dat de auto nog steeds in Nederland is, er staat er in ieder geval eentje in een museum in friesland.
@carfreakjim: hét filmpje wat direct in me op kwam. Zat op dat moment in dat hotel er tegenover :-)
@carfreakjim: geloof in n schuur/museum in Pingjum (Friesland)
@mrporschee: Pingjum? Zeker dat het niet in China ligt…
@mrporschee: Klopt, het heet cats and cadies
@mrporschee: Ik heb laatst contact opgenomen met het bedrijf waar die stond, helaas staat hij niet meer in Nederland
@rimls: aah, dat is balen! Woon in de buurt en heb hem altijd eens in het echt willen bewonderen..
Eigenaar heeft een boerderij in de buurt van Sneek @carfreakjim: helaas staat de clk in Zwitserland.. Maar heeft ook nog een fijne F40 op Zwitserse platen, die wel eens uitgelaten wordt.
@MARS: Dan ben ik wel erg benieuwd waar in de buurt van Sneek. Vanaf ’97 tot begin ’15 daar gewoond, maar nooit geweten dat er in mijn buurt een boerderij staat met mooi spul er in.
Witmarssum @viezefreddyw: je kunt ook niet alles weten hè.. 😊
@MARS: Dat is zeker waar. Als ik weer eens in het Hoge Noorden ben zal ik eens op zoek.
Te laat @viezefreddyw: het mooie spul staat al jaren in Zwitserland…
Sorry maar ik vind dit echt helemaal niks.
@alfaitak: Niet getreurd,

Ik heb gehoord dat Alfa Romeo volgend jaar met een soortgelijk racemonster komt op basis van de Giulia QV…

Of was het nou met de straatversie van de Alfa Giulia QV…

Nou begin ik ook nog te twijfelen of het echt wel volgend jaar was…
@moveyourmind: ik begrijp niet echt wat je probeert te zeggen, en ja die praatjes van alfa geloof ik sowieso niet meer totdat er daadwerkelijk auto’s bij de dealers staan.
Die dempers 😂 ondanks dat de gtr een gehele andere auto is heeft die v12 ook van die gigantische knalpotten.
Verder natuurlijk een matige apparaat.
@turboboy: machtig apparaat, 1 biertje op en ben al van slag.
@turboboy: slaat wel over j
@turboboy: het eerste biertje en het laatste biertje zijn de meest onverstandige van de reeks om te nemen, daarom altijd aan de tweede beginnen en de laatste overslaan ;-).
Pure waanzin! Dat maakt het net zo fantastisch.
Deze is van een sjeik in abu dabi meen ik ooit eens ergens te hebben gelezen.
@ghost: “In total, 26 CLK-GTR production road versions were constructed. Of these, 20 are coupes and six are roadsters. Two of these were equipped with RHD steering: one coupe (silver exterior/tartan interior) and one roadster (dark silver exterior/magenta interior). These were constructed for Hassanal Bolkiah, the Sultan of Brunei.”
De oplettende kijker had het al gespot, de voorbumper is anders en ook de koplampen zijn anders en zijn niet helemaal hetzelfde gepositioneerd. Maar goed, ze lijken zo enorm veel op elkaar dat het je vergeven is als je fout zat!
Hetzelfde verhaal als de grootste concurrent van de CLK-GTR LM: De Mclaren F1-GTR LM. Machtige wagens!
Doet deze ook saltos?
@norge: Oh, de CLK GTR en de LM hadden een V12, de CLR had een V8. Er lijkt dus een fout in de tekst te staan.
De auto op de foto lijkt ook meer op de CLR GT1 dan op de CLK GTR/LM.
De CLR is te herkennen aan het lage neusje…. en plak…
@norge: Zowel de CLR als LM hadden een V8… geloof ik. Van de CLR weet ik het niet zeker maar de LM had wel de V8 want die was betrouwbaarder. Tenminste dat was het idee want vervolgens gingen beide LM’s stuk.
@reistje: je hebt gelijk,Dus voor de duidelijkheid.
96/97 GTR V12
98 LM V8
99 CLR V8, de salto Benz. en plak..
@mauritsh: 1 stuks was voldoende. Mits voorzien van kenteken.
De natte droom van @henkhupelschoten?
@berlinetta: En ik maar denken dat Hitler’s Mercedes de exclusiefste merc is… En ja, ik krijg hier een natte plassert van. Maakt me eigenlijk nog niet eens uit welke HWA CLK het is. Deze V8 of de V12, Ben geen Max Verstappen. Deze wagen verdient een plek in mijn droomgarage, die tellers en 90’s Merc styling, CLK GTR en Merc’s gekke tijd, ik mis jullie :'(
Nooit geweten dat er ook een straat versie van de LM was gemaakt. De CLK GTR was overigens de eerste auto waar ik ooit gefascineerd door was als klein jochie. Ik kan mij de poster nog herinneren met zijn felgekleurde spiegels in race-trim.

Het stukje top gear met Tiff waar @e34m5touring het over had.
https://www.youtube.com/watch?v=iRQsfTUw80U
Ons ontvallen medereaguurder @jrk68 zou ons ongetwijfeld nog wat extra interessante info kunnen geven over dit model gezien zijn ervaring op diverse circuits als baanmedewerker. Jammer dat hij hier niet meer is.

-edit: fijn in elk geval dat hij nog tijd genoeg heeft om je reactie flink te plussen-
@ocda: Hahaha…

Je bent weer terug! Die profielfoto kan van niemand anders zijn…

Maar we doen net of we niet in de gaten hebben dat jij het bent, kom maar op met die extra interessante info…
@moveyourmind: kein welle
@moveyourmind: Nee ik ben zeker niet @jrk68 wel was hij hier een goed vriendje van mij en iemand met bijzonder veel autokennis zeker op t gebied van autoraces en circuitervaring. Mis m nog steeds
@ocda: Verkeerd gegokt…

Mis jrk68 ook, vooral omdat hij voor wat reuring in de tent wist te zorgen…

En voor wat betreft jou: welkom terug op Autoblog!
@ocda: Waarom is ie hier niet meer, weet je dat ook?
Dik! NFS hot pursuit 2!
Ik vind het maar een lelijk ding, vooral de voorkant. Neemt niet weg dat het wel een dikke brute bak blijft.
@pinut187: functie boven esthetiek hè…
😔 en af…
F1mike28 plaatste vandaag nog een bericht op instagram waarin hij de CLK GTR Super Sport bespreekt, slechts 2 van gemaakt. Is de LM gelijk aan de SS ?
@Jochen: Super Sport is met 7.3 liter V12.
@jochen: van deze is er nog maar 1 over.
Doodzonde dat je de helft van de productie tegen een muur aan kletst..
C111 ook zeldzaam
Ik ben af
Gelukkig, gezien de hoeveelheid reacties was ik waarschijnlijk niet de eerste die iets in die trant zei…
Zeldzaam of niet, dat ding ziet er niet uit. Maar wat er onder die vrij lelijke body zit maakt deze auto prachtig.
Wat een wagen zeg
Nietes, dat was de clk gtr cabrio 😂👌
En dit is de enige mooie Mercedes van welke het bezit ervan zeer waard is. De rest is rotzooi.

http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2011/07/Mercedes-Benz-600.jpg
Hier!!! dus de 300 SL en de SLS AMG waren niet de enige met vleugel deuren….
Heel vet! Is deze nou ook sneller?
@mrrallycross: Hij gaat hard zat denk ik.
Wat een lelijk ding! Maar hij kan wel vliegen, dat is natuurlijk spannend.
Hoeveel PK’s heeft deze bijzonder machine? Zijn er ook 0-100 , 0-200, 0-300 KM/H tijden bekent? Uit welk bouwjaar is deze auto?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).