Een volumemerk moeten we als Hollanders ontberen, maar bij Renault hebben 'we' ondertussen een flinke vinger in de pap.
Een snufje chauvinisme op zijn tijd, moet kunnen. Na Laurens van den Acker als grote designbaas bij Renault, krijgt nu nog een medelander een topfunctie bij Renault. Of beter gezegd, bij diens nieuw leven ingeblazen sportwagenmerk: Alpine. Michael van der Sande begint namelijk per 1 maart aan zijn job als algemeen directeur van Alpine, een positie waarvoor hij zijn baas als directeur marketing bij Renault voor opgeeft. En geef hem eens ongelijk.
Er staat de liefhebbers van Franse sportwagens namelijk een mooie tijd te wachten, te beginnen bij morgen. Dan trekt Renault waarschijnlijk het doek van de Alpine ‘A120’, zo liet het merk via teasers al doorschemeren. Die naam is nog onder voorbehoud, maar het lijkt waarschijnlijk dat de auto veel weg zal hebben van de Alpine Celebration Concept. Een hint daarvoor kunnen de patenttekeningen zijn, die een iets geciviliceerdere Alpine laten zien dan de concept.
Nog één nachtje slapen! Zou Van der Sande nog een oog dicht doen?
39 reacties
Nog altijd zonde dat ze dat bij de Clio Rs niet doen overigens.
En ik vrees voor de Megane Rs…
Heb ik ook eens mee gereden.
Echt toffe wagen om mee te rijden!
Reed zeer goed.
Ik verstond waarom zoveel mensen er zo positief over waren!
En de Alpine mag er zeker zijn! Hij heeft z’n looks mee.
Je oproep dwingt me gewoonweg tot deze reactie:
Mensen, geboren 6 dagen NA de val van “de Muur”, zouden het woord “dictuur”, (waarmee hij uiteraard “dictatuur” bedoelt) niet eens mogen gebruiken vanwege het feit, dat ze absoluut niets weten over de betekenis ervan. Zeker niet in relatie tot de partij(leider) die hij ermee bedoelt!
Even voor de zekerheid: Ik, 9000cse, ben dus geen GroenLinkser!!!!! Capiche?
Wel heb ik behoorlijk veel praktische ervaring met dictaturen en meen daarom wel degelijk wat ik hierboven zeg! Het is namelijk veel te goedkoop om op deze manier een relatie te willen leggen tussen dodelijke onvrijheid van andersdenkenden en mensen die opkomen voor een goed leefklimaat!
Beste @henkhupelschoten ! Ik ben best een voorstander van de vrijheid van meningsuiting. Maak ik ook gebruik van. Maar dan wel met argumenten en niet dmv loze cretologie. Daarmee lever je alleen maar het bewijs van toeten noch blazen te weten. En wil je nou echt alleen maar plusjes inzamelen door onnozel geblaat? Dan weet ik in ieder geval hoe ik je verdere reacties moet beoordelen.
Het gaat inderdaad goed met me. Bedankt voor je belangstelling. En over mijn gezondheid hoef je je echt geen zorgen te maken.
Precies! Het gaat hier over auto’s en wel over een sportwagen met een heerlijke historie. Als we daar een mening over hebben: Geen enkel probleem! Wat mij echter ontgaat is de reden waarom de politiek erbij gehaald moet worden. Ik kan de link met dit artikel niet leggen en vraag me daarom af waarom je dat doet.
Ben benieuwd morgen!
Hadden ze die eerdere Alpine concept maar in productie genomen…
De concept vind ik daarmee niet overtuigend, maar ik ben erg benieuwd naar morgen. Alpine heeft mooie auto’s gebouwd vroeger.
Zo’n reactie is alleen maar mogelijk van iemand die totaal geen historische autokennis heeft!
Iets voor jou misschien ?
http://www.allesoverbreien.nl/breien_lessen.html
https://group.renault.com/en/our-company/leadership/management-committee/michael-van-der-sande-2/
Ooit ontsproten uit het Normandische brein van Jean Rëdelé die dealer was van Renault in Dieppe, of de familie.
Hij begon kort na de tweede wereld oorlog met meuk die voorhanden was, de Renault 4 CV en modificeerde deze autootjes.
Als ik het goed heb – ik wee’nie alles he ! – is dit de eerste gemodificeerde Renault 4CV die de naam Alpine droeg, Rédelé experimenteerde met polyester als goedkoop alternatief voor plaatstaal
http://img2.auto.cz/img/22/full/2251122_renault-4cv.jpg
Daarna ging de man verder, hij haatte de opvolger van de4CV, de Dauphine, maar zette de lijn van zijn sportieve Alpines door met de Dauphine Gordini om daar zijn nieuwere modellen op te baseren
http://matt.my.tripper-tips.com/photo/dauphine-gordini-700-40351.jpg
Dus was Gordini de PK tovenaar, in dienst van Renault en Alpine een onafhankelijk fabriekje dat van Renault componenten een eigen sportwagen bouwde.
De doorbraak kwam met het verschijnen van de Renault R8 als opvolger van de Dauphine en de hete versies van die R8, eerst de Major en later de Gordini’s resp. de 1100 en de 1300
Op deze Renault R8, die overigens als middenklasser ( lees Kever, Opel Kadett in 1962 al RONDOM schijfremmen had ; iets wat alleen bestemd was voor nobele auto’s à la Jaguar) is de A 110 ontwikkeld.
De Alpine A 110 is dus een Renault R8 met een andere body, maar onderstel en aandrijving zijn R8 .
http://www.autojunk.nl/2015/04/renault-r8s
De Renault 8 en de Alpine A 110 bleken de basis voor een lang, gelukkig, begeerlijk en succesvol huwelijk waarbij de Alpine in Mexico, Spanje en believe-it-or-not zelfs Bulgarije is geassembleerd.
De autosport successen zijn talrijk geweest en zoals we hierboven bij de teaser zien, is de vormgeving van de wagen, hoewel uit het begin van de jaren zestig nog steeds een bron van inspiratie, zo te zien !
Hier een works-A 110 in zijn element : de Monte Carlo !
http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2013/01/Renault_39203_global_en.jpg