• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault geeft Nederlander de leiding bij Alpine

Auteur: Dizono, gepost 15 februari 2016 om 21:59 – 39 Reacties

Alpine A120


Een volumemerk moeten we als Hollanders ontberen, maar bij Renault hebben ‘we’ ondertussen een flinke vinger in de pap.

Een snufje chauvinisme op zijn tijd, moet kunnen. Na Laurens van den Acker als grote designbaas bij Renault, krijgt nu nog een medelander een topfunctie bij Renault. Of beter gezegd, bij diens nieuw leven ingeblazen sportwagenmerk: Alpine. Michael van der Sande begint namelijk per 1 maart aan zijn job als algemeen directeur van Alpine, een positie waarvoor hij zijn baas als directeur marketing bij Renault voor opgeeft. En geef hem eens ongelijk.

Er staat de liefhebbers van Franse sportwagens namelijk een mooie tijd te wachten, te beginnen bij morgen. Dan trekt Renault waarschijnlijk het doek van de Alpine ‘A120’, zo liet het merk via teasers al doorschemeren. Die naam is nog onder voorbehoud, maar het lijkt waarschijnlijk dat de auto veel weg zal hebben van de Alpine Celebration Concept. Een hint daarvoor kunnen de patenttekeningen zijn, die een iets geciviliceerdere Alpine laten zien dan de concept.

Nog één nachtje slapen! Zou Van der Sande nog een oog dicht doen?


Ook interessant!

  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine
  • Dit is de allerdikste Renault van Marktplaats
  • Officieel: Renault 5 én 4 keren terug!
  • Alpine zegt tabee tegen Alain Prost

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

alpine, michael-van-der-sande, Renault

Vorig bericht: « Dit is de zeldzaamste Mercedes ter wereld
Volgend bericht: Toyota Prius door Wald, met gratis geitenwollen petje »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkp1 zegt

    15 februari 2016 om 22:04

    Het kan eigenlijk niet anders dan dat deze Alpine Renault ook weer een geweldige auto wordt. Fijne tijd toegewenst Michael van der Sande!

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      15 februari 2016 om 22:48

      @henkp1: Ik hoop dat ze deze wel leveren met handbak…
      Nog altijd zonde dat ze dat bij de Clio Rs niet doen overigens.
      En ik vrees voor de Megane Rs…

      Login om te reageren
      • vetnek zegt

        15 februari 2016 om 22:57

        @Dimglor: Eens, één van de leukste auto’s waar ik in gereden heb was de Clio RS met 2L motor, 200pk en een handbak. Hoop dat ze bij Alpine niet de weg in slaan van de EDC’s..

        Login om te reageren
        • Dimglor zegt

          15 februari 2016 om 22:59

          @vetnek:
          Heb ik ook eens mee gereden.
          Echt toffe wagen om mee te rijden!
          Reed zeer goed.
          Ik verstond waarom zoveel mensen er zo positief over waren!

          Login om te reageren
          • vetnek zegt

            15 februari 2016 om 23:05

            @Dimglor: Rij momenteel een Jetta met DSG bak en 220pk maar als er nog eens een mooie cup versie op m’n pad komt met de Recaro’s ….. =D

            Login om te reageren
  2. max038 zegt

    15 februari 2016 om 22:08

    Niet verkeerd. Lijkt beetje op Boxster

    Login om te reageren
  3. turboboy zegt

    15 februari 2016 om 22:08

    Als ze bij deze het gewicht maar wel laag weten te houden en rwd graag.

    Login om te reageren
    • jordydeknecht zegt

      15 februari 2016 om 22:14

      @turboboy: alsook de prijs!

      Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    15 februari 2016 om 22:14

    Zo, wat een baan zeg! Niet verkeerd.

    En de Alpine mag er zeker zijn! Hij heeft z’n looks mee.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 februari 2016 om 22:43

      @toyotafortuner: het is inderdaad een fraai ontwerp, maar als het ontwerp in deze gerenderde afbeelding dicht bij de waarheid ligt, zeker niet origineel. In het vorige topic werd al de suggestie gedaan dat dit wel heel erg leek op de ultieme petjesauto uit de jaren ’90: de Honda CRX Del Sol.

      Login om te reageren
      • sracert zegt

        16 februari 2016 om 00:30

        @RRRobert: Dat was de “vrouweneditie”. De 2de CRX 16V en Vtec dat waren ze volgensmij? over de Vtec versie niets dan goed zolang deze origineel ( in blauw)was dan…….

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 februari 2016 om 22:44

      @toyotafortuner: praatplaatje:
      http://civic-eg.com/images/delsol_rimviewer/delsol_stock_white_03.jpg

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        15 februari 2016 om 22:45

        @RRRobert: omdat hij vier wielen heeft en twee extra ronde lampjes naast de koplampen?

        Login om te reageren
      • turboboy zegt

        15 februari 2016 om 22:47

        @RRRobert: ik snap wat je bedoelt, als Honda hem als opvolger van de del sol had uitgebracht had je het ook geloofd.

        Login om te reageren
  5. henkhupelschoten zegt

    15 februari 2016 om 22:24

    Ik heb een idee, kunnen we gewoon geen retro sportwagens maken? Dan kunnen we over 50 jaar wanneer we hier in een dictuur leven van die groenlinkse snotneus geen retro sportwagens maken, kunnen we terugkijken naar wat voor geweldige wagens de verbrandingsmotor ons heeft gebracht. Wie doet er mee?

    Login om te reageren
    • gt500eleanor zegt

      15 februari 2016 om 22:35

      @henkhupelschoten: lijkt mij een uitstekend plan!

      Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      16 februari 2016 om 04:24

      @henkhupelschoten:
      Je oproep dwingt me gewoonweg tot deze reactie:
      Mensen, geboren 6 dagen NA de val van “de Muur”, zouden het woord “dictuur”, (waarmee hij uiteraard “dictatuur” bedoelt) niet eens mogen gebruiken vanwege het feit, dat ze absoluut niets weten over de betekenis ervan. Zeker niet in relatie tot de partij(leider) die hij ermee bedoelt!
      Even voor de zekerheid: Ik, 9000cse, ben dus geen GroenLinkser!!!!! Capiche?
      Wel heb ik behoorlijk veel praktische ervaring met dictaturen en meen daarom wel degelijk wat ik hierboven zeg! Het is namelijk veel te goedkoop om op deze manier een relatie te willen leggen tussen dodelijke onvrijheid van andersdenkenden en mensen die opkomen voor een goed leefklimaat!
      Beste @henkhupelschoten ! Ik ben best een voorstander van de vrijheid van meningsuiting. Maak ik ook gebruik van. Maar dan wel met argumenten en niet dmv loze cretologie. Daarmee lever je alleen maar het bewijs van toeten noch blazen te weten. En wil je nou echt alleen maar plusjes inzamelen door onnozel geblaat? Dan weet ik in ieder geval hoe ik je verdere reacties moet beoordelen.

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        16 februari 2016 om 06:36

        beste @9000cse: gaat het goed met je?? Het stukje van @henkhupelschoten: lezende en dan jouw reactie ……………. je draaft een beetje door! Denk aan je bloeddruk, je hart en je naasten.

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          16 februari 2016 om 16:14

          @SpiderIV:
          Het gaat inderdaad goed met me. Bedankt voor je belangstelling. En over mijn gezondheid hoef je je echt geen zorgen te maken.

          Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        16 februari 2016 om 08:57

        Blijf aan je bloeddruk denken @9000cse: Niet alles te serieus nemen. Dit is niet voor de plusjes maar gewoon oprecht mijn mening. Het is hier geen AD, Telegraaf of Facebook waar mensen overal hun zegje moeten doen…. Puur auto’s mooi concept is het toch!

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          16 februari 2016 om 16:19

          @henkhupelschoten:
          Precies! Het gaat hier over auto’s en wel over een sportwagen met een heerlijke historie. Als we daar een mening over hebben: Geen enkel probleem! Wat mij echter ontgaat is de reden waarom de politiek erbij gehaald moet worden. Ik kan de link met dit artikel niet leggen en vraag me daarom af waarom je dat doet.

          Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    15 februari 2016 om 22:40

    Mwah, hij is zeker niet lelijk, maar ben ook niet echt onder de indruk van het design…
    Ben benieuwd morgen!

    Login om te reageren
  7. Carreza zegt

    15 februari 2016 om 22:48

    Teleurstellend ontwerp. Veel te braaf in mijn ogen, geen koppendraaier.

    Hadden ze die eerdere Alpine concept maar in productie genomen…

    Login om te reageren
  8. goodboy zegt

    15 februari 2016 om 22:53

    Hmm.. A7 achter 911 targa zijkant en panamera voorkant ?

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      15 februari 2016 om 23:14

      @goodboy: Alle drie die auto’s vind ik er zelfs met een hoop fantasie niet echt in terug.

      Login om te reageren
    • yupyup zegt

      15 februari 2016 om 23:51

      @goodboy: ik zie Porsche koplampen, de mist(?) lampen doen mij denken aan de z8 en de achterkant aan een Audi/Jaguar mengelmoesje.
      De concept vind ik daarmee niet overtuigend, maar ik ben erg benieuwd naar morgen. Alpine heeft mooie auto’s gebouwd vroeger.

      Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      16 februari 2016 om 04:28

      @goodboy:
      Zo’n reactie is alleen maar mogelijk van iemand die totaal geen historische autokennis heeft!

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 februari 2016 om 09:38

      @goodboy:

      Iets voor jou misschien ?

      http://www.allesoverbreien.nl/breien_lessen.html

      Login om te reageren
  9. robert110 zegt

    15 februari 2016 om 23:04

    Ik denk dat ik tot morgen wacht met mijn oordeel over het ontwerp, op basis van de renders weet ik het nog niet.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    15 februari 2016 om 23:18

    Als er nu weer eens zoiets diks komt……

    Login om te reageren
  11. dutchcorvette zegt

    15 februari 2016 om 23:45

    Ziet er echt schattig en stoer uit.

    Login om te reageren
  12. sracert zegt

    16 februari 2016 om 00:32

    Leuk ontwerp mooie baan! top. Renault (Alpine)is goed bezig.

    Login om te reageren
  13. sracert zegt

    16 februari 2016 om 00:34

    Er komen vast Flippers aan het stuur maar denk geen 6 cilinder(incl. dubbele turbo’s?) afwachten.

    Login om te reageren
  14. carspotter-rietdijk zegt

    16 februari 2016 om 07:35

    Ik hoop en verwacht zeer zeker bij de megane rs een lekkere EDC. Bij de alpine denk ik juist van niet

    Login om te reageren
  15. motormuis zegt

    16 februari 2016 om 09:16

    Heel erg leuk voor deze meneer, hij heeft al een aardig CV opgebouwd.
    https://group.renault.com/en/our-company/leadership/management-committee/michael-van-der-sande-2/

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    16 februari 2016 om 09:55

    Alpine.
    Ooit ontsproten uit het Normandische brein van Jean Rëdelé die dealer was van Renault in Dieppe, of de familie.
    Hij begon kort na de tweede wereld oorlog met meuk die voorhanden was, de Renault 4 CV en modificeerde deze autootjes.
    Als ik het goed heb – ik wee’nie alles he ! – is dit de eerste gemodificeerde Renault 4CV die de naam Alpine droeg, Rédelé experimenteerde met polyester als goedkoop alternatief voor plaatstaal
    http://img2.auto.cz/img/22/full/2251122_renault-4cv.jpg

    Daarna ging de man verder, hij haatte de opvolger van de4CV, de Dauphine, maar zette de lijn van zijn sportieve Alpines door met de Dauphine Gordini om daar zijn nieuwere modellen op te baseren
    http://matt.my.tripper-tips.com/photo/dauphine-gordini-700-40351.jpg

    Dus was Gordini de PK tovenaar, in dienst van Renault en Alpine een onafhankelijk fabriekje dat van Renault componenten een eigen sportwagen bouwde.

    De doorbraak kwam met het verschijnen van de Renault R8 als opvolger van de Dauphine en de hete versies van die R8, eerst de Major en later de Gordini’s resp. de 1100 en de 1300
    Op deze Renault R8, die overigens als middenklasser ( lees Kever, Opel Kadett in 1962 al RONDOM schijfremmen had ; iets wat alleen bestemd was voor nobele auto’s à la Jaguar) is de A 110 ontwikkeld.

    De Alpine A 110 is dus een Renault R8 met een andere body, maar onderstel en aandrijving zijn R8 .
    http://www.autojunk.nl/2015/04/renault-r8s

    De Renault 8 en de Alpine A 110 bleken de basis voor een lang, gelukkig, begeerlijk en succesvol huwelijk waarbij de Alpine in Mexico, Spanje en believe-it-or-not zelfs Bulgarije is geassembleerd.
    De autosport successen zijn talrijk geweest en zoals we hierboven bij de teaser zien, is de vormgeving van de wagen, hoewel uit het begin van de jaren zestig nog steeds een bron van inspiratie, zo te zien !

    Hier een works-A 110 in zijn element : de Monte Carlo !

    http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2013/01/Renault_39203_global_en.jpg

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      16 februari 2016 om 11:54

      @desjonnies: mooie informatieve bijdrage, thanks

      Login om te reageren
  17. G-Ammo zegt

    16 februari 2016 om 12:29

    Toyota Soarer, iemand…?

    Login om te reageren
  18. scottishcarspotter2000 zegt

    16 februari 2016 om 13:17

    Nu hoop ik wel dat er dan ook weer aan het WRC meegedaan wordt…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North