Van welke auto is deze roestige deur?

Auteur: , 74 Reacties

Het heeft wat te maken met een recht stuk op het Circuit de la Sarthe...

Roest

Jazeker, dit is de deur van een Bentley Mulsanne. Nee, niet dat stokoude model dat stamt uit 1980, daarbij zou je het misschien wel verwachten. Dit is echter een veel nieuwer exemplaar uit 2011 (rustgevende rijtest) en de eigenaar deelt op Facebook dan ook zijn onvrede over dit stukje bros staal. Bovendien geeft hij aan dat er maar een schamele drie jaar garantie op zo’n Mulsanne zit tegen roesten en dat wil hij aan de kaak stellen.

De reacties op de foto zijn dan ook niet mals. Patrick Monaghan geeft aan dat hij zelf met verf gewerkt heeft en dat dit natuurlijk niet door de beugel kan.

“I was actually a paint chemist .. And that’s not good enough standard for anyone let alone RR!!!!”

Ian Course zegt dat het probleem is dat eigenaren van Bentleys en Rollers simpelweg niet genoeg klagen. Iets dat wij durven te betwijfelen, maar soit.

“Trouble is we dont complain enough.”

Rick Mallardi gaat voor de melodramatische benadering door zijn levenservaring aan te halen en te stellen dat hij een zwak punt van zo’n Engelse slee als persoonlijke teleurstelling beschouwt.

“Growing up I learned valuable lessons by studying the history of Rolls-Royce. The value of doing good work and using quality material and tools. And, no matter how good something is it can always be improved. Hence the motto ‘Strive for Perfection’. I see the weakness in a Rolls-Royce or Bentley as a personal disappointment. I certainly hope they are still good at putting mistakes right.”

Zo ver willen wij niet gaan. Desalniettemin is roest onder de ettelijke laklagen van zo’n peperdure bolide na amper vijf jaar niet wat je verwacht. Of zou jij wel net zo relaxed rondrijden als voorheen wanneer je wist dat de roestduivel ondertussen je bolide op aan het vreten is?



74 reacties

ik zie geen roest… of zijn die 2 ienimini krasjes opeens witte roest ofzo?
@gwnbmw: die bobbeltjes onder de deurtjes, roest van binnenuit
@sanderz28: Mogelijk. Maar zo ziet verf eruit die wordt afgestoten door de onderlaag, bv door niet goed ontvet te zijn.
Betwijfel dat het om roest gaat. Meer waarschijnlijk een product dat geknoeid is bij assemblage van die klink.

Snap trouwens ook niet goed what Rolls nog met Bentley te maken heeft, maar goed.
@heidekonijn: phaeton had hier ook last van na de facelift, weet niet in hoeverre de materiaal leverancier hetzelfde is, maar het is niet wat je mag verwachten bij zulke auto’s eigenlijk bij geen enkele auto.
@heidekonijn: dit is wel degelijk roest, zo zag de lak er ook uit van diverse Opel modellen bij het achterspatbord, die werden ook al snel krokant.
Roest is en blijft altijd een probleem bij auto’s, alleen je zou verwachten dat ze het in 2011 wel redelijk onder controle zouden moeten hebben?
@s2khonda:
Je zou maar met je Bentley, een paar jaar geleden voor enkele tonnen aangeschaft, met een roestige deur bij de dealer staan en dan horen: “Roest is en blijft altijd een probleem bij een auto!”.

Ik denk dat de beste meneer/mevrouw head first door de showroomruit vliegt.
@s2khonda: bel Alfa even, die kunnen het je haarfijn uitleggen ;)
@blo3to3t: E46/E39 anders ook volop roest mijn beste ;)
Ergens wel geruststellend dat ook de koning soms een scheet laat.
Moet eigenlijk niet kunnen maar ook bij Bentley maken ze weleens een foutje. Gewoon maar de dealer terug en kijken wat die er van zegt. Wie weet spuiten ze hem nog wel voor niks een beetje bij..
Ik vind het niet meer dan normaal dat deze eigenaar boos is. Na 5 jaar al roest op de wagen hebben is onder normale omstandigheden gewoon vreemd, of het nou een nieuwe Aygo of nieuwe Mulsanne is. Maar zeker bij Bentley, waar alles normaal gesproken kwalitatief toch een stukje beter is, mag je dat niet verwachten. Het zou ze sieren als ze dit probleem gewoon kosteloos verhelpen.

Overigens, die mannen verwijzen wel erg vaak naar Rolls-Royce. Ze zijn toch wel op de hoogte dat de gedupeerde in kwestie een Bentley rijdt hè?
@edge: Precies! Bentley is al jaren onderdeel van het VAG-imperium. En daar staat kwaliteit centraal, toch?
@jeroenwz: Dan kop ik ‘m nog eens extra in:

“VAG bezuinigt op verzinkproces”…
@e1000bmw523i: verzinkingsgate slecht maar ik kom het niet laten.
@xiran: Tja, kun je meteen Fiat en Ford ook aanklagen, die kunnen er ook wat van met het veel te dunne (en inferieure) plaatstaal. Maar goed, op een auto van ruim meer dan een ton vind ik het toch een ander verhaal dan op een Ford Ka of Fiesta … die minder kosten dan 1 deur van een Bentley. Ik zeg aansprakelijk stellen; grote kans dat je dat gaat winnen voor een rechter (aannemende dat de autostealert niet meewerkt) voor die aanschafprijs; garantie of geen garantie …
@dawwg: Mercedes kan er helaas ook wat van. (persoonlijk vind ik dat dit ook niet mag voor het geld)
@Edge: bij een Rolls zijn minimaal 5 lagen verf aangebracht die met de hand worden gepolijst. Dat is wat anders dan de lakverwerking bij een Bentley.
@Edge: mijn broer rijdt in een Peugeot 306 uit ’94, voor €150 gekocht 4 jaar geleden en nog geen enkel plekje roest te bekennen ??, moet idd gewoon niet kunnen bij welke auto dan ook van die leeftijd
Dit zou inderdaad niet moeten kunnen bij een moderne auto, zeker niet ééntje van deze klasse. Maar idd, ga naar een dealer en zie wat zij zeggen. Ik denk zo maar dat dit probleem heus, naar behoren, opgelost word. In de U.K. heeft PON immers niks met VAG auto’s te maken. Dat helpt ook…. ;-)
@bluebear: bij mijn vorige Passat ook last van roest op de achterklep gehad. 12 jaar carrosserie garantie, dacht moet goedkomen,hij was toen 6 jaar oud. Reactie van Pon; de auto heeft inderdaad 12 jaar carrosserie garantie, maar de achterklep is een aangehangen onderdeel en valt niet onder de carrosserie… Je moet toch iets verzinnen om er onderuit te komen….
@thomas20vt: Leuke reclame sticker voor op de zijkant van je Passat…
@thomas20vt: mijn Z4 M Coupe uit 2006 heeft ook 12 jaar garantie op roest. Laatst met roest bij de dichtnaad van de deur naar de dealer gegaan. Dit hebben ze gemaakt met een compleet nieuwe deur.
@marts54: Rij nu een Grand Espace IV uit 2008. Zag vorig jaar kleine blaasjes op de aluminium deuren, net onder het raamrubber. Kwam door geleiding tussen een metalen klemmetje van het raamrubber de alu deur (kwaaltje). Naar de dealer gegaan en foto’s laten maken. Kreeg vervolgens een leen auto mee en netjes opgelost. Zelfs mensen met een Espace uit 2004 welke hem bij de buurtgarage in onderhoud hadden en dus niet bij de dealer werden gewoon netjes geholpen. Renault zegt gewoon dat heeft niks met onderhoud te maken dus u heeft gewoon recht op carrosserie garantie. Probeer dat maar eens bij Pon…
Roest op je auto uit 2011 gaat dat zosnel ik heb laatst 1 roest plekje bewerkt en mijn auto is uit 99 en dit was het eerste plekje, al is er zag ik gisteren eentje op het dat verschenen?
@flik2punt0: probeer het nog eens
@flik2punt0: haha :) Van wazig naar onbegrijpelijk in één zin… “That escalated quickly”
Is ie al bij de dealer afgewezen voordat ie publiekelijk ging klagen? Kan me, voorlopig, niet voorstellen dat ze je hiermee naar huis sturen…
@onehp: Vast niet. Dus meneer wil gewoon wat aandacht. Klaag klaag zaag bleit boehoe met fotootjes op SmoelBoek. Kort lontje gewoon…
@onehp: Als ze bij Bentley slim zijn dan wordt dit netjes bijgewerkt zonder dat het de eigenaar een cent kost. Het doet er niet toe wat de reden is, of ze wel of niet verantwoordelijk zijn , gewoon een kleine investering in de goede naam van het merk
Door het aantal keer dat ze Rolls Royce aanhalen zou je nog kunnen denken dat het een potje moddergooien is vanuit RR naar Bentley toe.
@misterdrogba: behalve dat ze RR over de zelfde kam scheren en er bij de haren bij trekken.
@sketcher: point taken.
Volgens mij snappen ze niet dat Rolls Royce en Bentley twee verschillende bedrijven zijn, behoorlijk storend.
Dat heeft Mien Renault zelfs niet
@jarnobakker: kijk nog ns wat beter?
Misschien is ie wel tweede eigenaar en heeft de auto schade gehad…
Toch die verdomde leveranciers. Hebben gewoon een trucje geflikt. Haha
@mrrallycross: Goedkoper staal hè… Als je het dan ook nog eens beknibbelt op het verzinken… :P
Fisker Karma heeft precies hetzelfde probleem!
Wel een beetje frappant dat van de 3 quotes die jullie plaatsten ze allemaal ook over Rolls Royce gaan. Terwijl het hier een Bentley betreft. Wat heeft RR hier mee te maken?
Mulsanne is het plaatsje naast het circuit.
@clarkson: Dat klopt, maar het is tevens de benaming van het lange rechte stuk van de baan waar jaarlijks op gereden wordt.
@jaapiyo: Dat is ook waar ja.
Nu is dit een heel zichtbare plek, als eigenaar zou ik me daarna toch ook wel een beetje zorgen gaan maken op roest op minder zichtbare plekken: dorpels, chassisbalken, asdoorgangen, dat soort dingen.
@escort77: t is geen Escort hè ;)
@davelepeef: haha, old fords don’t die, they just rust away. Zoiets was het toch?
Overigens mag ik over mijn Escortje niet klagen hoor.
@escort77: mooi! Mijn Escortje heeft wél reden tot klagen, die hangt alweer maanden in de schuur op liefde te wachten…
@davelepeef: zo’n griet maanden in de schuur hangen moet toch handen vol geld kosten?
@rhellema: nice one :)
Gaat het nou om Bentley of Rolls-Royce?
VAG meuk…
Het grappige is, dat het een klassiek RR probleem is. Klassiek genoeg om nog te stammen uit de tijd dat RR en Bentley wel uit een fabriek kwamen rollen.
Decennia lang heeft RR/Bentley het gepresteerd om de auto’s te bouwen van plaatstaal, maar alles wat erop bevestigd is van RVS of aluminium te maken. Zo gauw die materialen contact maken (lees: haarscheurtje in lak, gevuld met druppie regen), vormen ze samen een soort kortgesloten batterij.
Toch wel een mooie ‘heritage touch’ van VAG, om dat in deze modellen terug te laten komen :-)
@mout: Dat noem je galvanische corrosie. Door het potentiaal verschil zal het minst edele metaal sneller roesten, in dit geval ijzer. Pekel is funest voor dit soort verbindingen. RR heeft trouwens voor het grootste gedeelte aluminium in de auto verwerkt en deze mogen niet roesten. Ik denk inderdaad dat de heren de Bentley’s en RR’s uit de vorige eeuw verwarren met de moderne versies.
@bassx: als er één metaal “roest” dan is dat wel aluminium. Een krasje in de verf en je krijgt allemaal bubbeltjes. Of een niet goed geïsoleerd stalen boutje en rondom die bout is het na een paar jaar gewoon weg geoxideerd.
@lekbak: Oops, foutje. Aluminium heeft een beschermende oxidatielaag dat zuurstofcorrosie stopt, hierdoor lijkt het metaal edeler maar je hebt helemaal gelijk. 10 jaar niet meer in de automotive/werktuigbouw werkzaam te zijn geweest heeft ook bepaalde dingen bij mij gecorrodeerd blijkbaar.
Tenzij dit een vaker voorkomend probleem bij Mulsannes van dit type/bouwjaar is, valt aan te nemen, dat :
– deze auto schade heeft gehad, die niet goed gerepareerd is OF.
– degene, die dat portier in elkaar heeft geschroefd in de fabriek had een offday.

Kortom : ’t zegt allemaal niet zoveel zonder de context te kennen.
@amghans: Het enige dat je kunt aannemen is dat de auto roest. De redenen waarom laten naar zich gissen.
@amghans: Niet met je eens. Als dit is gerepareerd had dit zodanig moeten worden gedaan dat er geen roest kan optreden. Vraag me af welke schade er gereden is zodat er roest ontstaat onder de deurgreep? Een off day van een medewerker is natuurlijk ook geen argument. Wellicht wel de reden van de roest, maar dan had deze auto niet door de kwaliteitscontrole mogen komen.
@pomoek:
Qua dat eerste : dat is de vraag, hangt ervanaf of de auto door/bij Bentley of elders gerepareerd zou zijn.
Qua tweede ben ik ’t met je eens, al blijft het van belang om te weten of het in dat geval om een ‘isolated case’ danwel een structureel probleem zou gaan.
Er was toch ook een nieuwe Phaeton die al begon te roesten? En VW heeft gezegd dat het aan hemzelf lag en niet aan de kudt kwaliteit van hun plaatwerk? Nou, die zaak mogen ze dan ook wel eens opnieuw gaan bekijken, of ze claimen dat dit ook de schuld is van meneer.
Las van de week een geweldig stuk over Amerikaanse trucks die verroest de fabriek uitreden: http://truckyeah.jalopnik.com/discover-the-true-wackiness-of-this-forgotten-4×4-and-1783626654#_ga=1.48208231.1130051055.1416777815
Volgende keer gewoon een Merc Vito of Sprinter kopen. Dan heb je dat al na een jaar. Ruim binnen de garantie periode dus..
@e34m5touring: naasten ooit den viano gehad, alles ging maar stuk wat stuk kon gaan
hij heeft gelijk, dat is net als die dude met die ferrari stoel..
Zou me niks verbazen als elke ferrari 458 dit heeft..
De normale Mulsanne eigenaar denkt “Ach mijn chauffeur houdt gewoon de deur voor me open. Ik zie de buitenkant van die deur niet eens. Zolang de champi koel is dan is het goed”.
Ik heb ook al eens een BMW X6 van nog geen 3 jaar oud op het dak en de deuren van dichtbij zien roesten, dus het lijkt bij bepaalde auto’s nog weleens voor te komen. Onacceptabel bij een auto van 30K maar werkelijk onvoorstelbaar bij een auto die minimaal 4 (X6) of 10 keer (Mulsanne) dat kost.
Is zo’n mulsane tegenwoordig niet van allu?
Kan je sowieso toch aantonen dat het een fabricage fout is, ga je automatisch toch vrij-uit moet de fabrikant altijd oplossen.
Bouwjaar 2011 ?! Welke zelf respecterende kapitalist rijdt er nu in een auto van 2011 ?
Datzelfde probleem hadden wij na 3 jaar al bij onze volkswagen transporter
Wij hebben dit ook op exact dezelfde plek bij onze Fisker Karma uit 2012.. Maar dat is dan ook geen Mulsanne..
Roestaaagh
Wat heeft RR hier mee te maken?
Wat een verwaand gedoe… Wie zegt dat deze lak origineel is en het geen gevolg van een lakreparatie is? Kunnen siliconen in de onderlaag zijn. Wat een droeftoeter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).