• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Variabel parkeertarief naar vraag en aanbod [video]

Auteur: Alwood, gepost 6 augustus 2010 om 16:04 – 15 Reacties

SMART Parking!


Wat als parkeren eerlijk geregeld zou zijn? Het klinkt te mooi om waar te zijn, voor veel grote steden althans. In San Fransisco zijn ze nu hard opweg naar een fatsoenlijk systeem. Afhankelijk van de ‘parkeerdruk’ wordt het tarief daar automatisch aangepast. Per uur kan het tarief variëren van $0,25 tot $6,-.

Heel on-Nederlands wordt dit in de VS niet vanuit financieel oogpunt gedaan. De gemeente wil vooral de uitstoot terugdringen. Als auto’s sneller geparkeerd zijn, verontreinigen die de lucht minder lang.

Er is voor een variabel parkeertarief gekozen om in zo veel mogelijk situaties zo veel mogelijk parkeerplaatsen te kunnen aanbieden. Als het tarief laag is, wordt lukraak geparkeerd en staan auto’s rustig voor lange tijd (nutteloos) stil. De vraag naar parkeerplek zal stijgen en minder mensen hebben een plekje. In sommige gevallen koop je om de 2 uur een nieuw kaartje. Als het tarief te hoog is blijft men rondrijden en worden er niet genoeg plaatsen gebruikt.

San Fransisco heeft al 25 miljoen dollar (€19M) geïnvesteerd, en inmiddels werkt het systeem op 190 parkeerautomaten. Mocht het een succes blijken, dan is over een paar jaar de hele stad van deze automaten voorzien. (bron: cognitivecities.com, plaatje: Autojunk)

Extra beeld en uitleg:

SFpark Overview from SFpark on Vimeo.

Ook interessant!

  • Video: ook in Nederland kan men niet parkeren
  • Video: rustig uit een parkeervak rijden...
    Video: rustig uit een parkeervak rijden...
  • Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
    Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
  • Video: leg dit maar eens uit op het schadeformulier
    Video: leg dit maar eens uit op het schadeformulier

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

parkeren, Verkeer

Vorig bericht: « Koopje: Ferrari 250 GTO voor 290k eurie
Volgend bericht: Brandstof uit de lucht halen, het kan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Danny zegt

    6 augustus 2010 om 16:11

    Jaja… Dus als de prijs hoog is, blijven mensen rondjes rijden. Daarom daalt de prijs, zodat mensen sneller gaan parkeren. En als het dan weer rustig is, dan gaat de prijs weer omhoog?
    Het zal wel aan de vrijdagmiddag liggen, maar ik snap werkelijk geen fluit van dit systeem. Of van het verhaal, dat kan natuurlijk ook.

    Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    6 augustus 2010 om 16:11

    Goed systeem!
    Maar weet je dan wel het uurtarief van tevoren??
    Zou anders wel lastig kunnen worden, juridisch gezien…
    Kom je in een bijna lege garage, kom je je auto weer halen staat hij vol. En dan??

    Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    6 augustus 2010 om 16:12

    @ Danny: lekker Hollands gedacht van je!!
    ;)

    Login om te reageren
  4. p1eter zegt

    6 augustus 2010 om 16:12

    @danny same hier :-]

    Login om te reageren
  5. Stender zegt

    6 augustus 2010 om 16:47

    Maar blijft het tarief dan vast als je eenmaal staat? Beetje slordig als je begint met $0,25, maar die 4 uur daarna wel de volle mep betaalt.

    Login om te reageren
  6. masterrembo zegt

    6 augustus 2010 om 16:49

    Ik kan in de bron niks terugvinden over het milieu-oogpunt van deze proef.

    Login om te reageren
  7. masterrembo zegt

    6 augustus 2010 om 16:51

    Er staat trouwens wel in dat het een kwestie is van vraag en aanbod:
    veel lege plekken, veel aanbod, lage prijs.
    veel volle plekken, gaat het aanbod omlaag, gaat de prijs omhoog.

    Login om te reageren
  8. masterrembo zegt

    6 augustus 2010 om 16:53

    En ten slotte, misschien wel leuk om de website te vermelden:
    http://sfpark.org/

    -edit: thanks, hij staat er bij-

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      6 augustus 2010 om 17:02

      @masterrembo:

      die laatste link is erg informatief, mooie samenvatting.

      @ Alwood, misschien die betreffende link even aan het artikel toevoegen?

      Login om te reageren
  9. floryn zegt

    6 augustus 2010 om 17:23

    Na het zien van het filmpje op de website lijkt het me een prima idee. Je zorgt er zo voor dat er in dure/drukke wijken altijd wel een plekje over is en in de rustige wijken gaan de prijzen omlaag. ook het feit dat je online de actuele parkeerdrukte kunt zien, lijkt me handig. Zo kun je je auto een paar straten verderop zetten als je ziet dat het ergens rustig is. Nu de uitvoering nog. Misschien wordt het systeem wel te veel gemanipuleerd door overijverige ambtenaren of iets dergelijks….

    Login om te reageren
  10. wim zegt

    6 augustus 2010 om 17:35

    Da’s nog eens slim nagedacht. Is misschien ook nog een idee voor amsterdam, of blijft ’t tarief dan overal altijd op ’t hoogst staan, aangezien alles vol staat…

    Login om te reageren
  11. Timmie zegt

    6 augustus 2010 om 19:48

    Een typisch voorbeeld van kapitalistische hebzucht!

    Login om te reageren
  12. Cantago zegt

    6 augustus 2010 om 21:39

    Het idee klinkt op zich goed… Maar de video geeft mij toch niet genoeg duidelijkheid. Het lijkt me vooral een heel ingewikkeld en duur systeem om auto’s meer te verdelen, terwijl mensen zelf ook gewoon wat verder weg kunnen parkeren;) Ik zie het voordeel ten opzichte van een vast tarief niet? (Hoger op centrale plaatsen, goedkoper op rustige plekken)

    Login om te reageren
  13. JPM zegt

    6 augustus 2010 om 23:50

    Circle less. Live more.

    Only in America

    Login om te reageren
  14. Aquios zegt

    7 augustus 2010 om 09:02

    En toch is er iets waar mensen niet over nagedacht hebben. Je weet namelijk nooit meer van tevoren wat je betaalt als je een dagje gaat winkelen. Je zet je auto in de garage voor 0,25 maar terwijl je gaat winkelen veranderd het tarief naar 6 dollar. Blijf jij dan gewoon 0,25 betalen of moet jij zonder dat je het weet ineens een paar uur lang 6 dollar betalen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North