• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ventile: hybride met ingebouwde windmolens

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 maart 2011 om 11:28 – 27 Reacties

Ventile
Het concept van een hybride is niet nieuw, maar het levert wel mooie mogelijkheden voor creatieve geesten op om te kijken hoe je zo weinig mogelijk elektrische energie verloren kan laten gaan, bijvoorbeeld door remenergie op te slaan en te hergebruiken. Maar waarom zou je niet van de (gratis) wind gebruik maken om energie in je auto op te wekken?

Een voorstel tot gebruik maken van windenergie zagen we al eerder in het design van een brug, en wat op macroniveau kan, moet ook op microniveau mogelijk zijn. Bijkomend voordeel is dat je meteen een set dikke wielen op je wagen hebt, die er overigens uitzien alsof je ze van de Escalade van je rappende buurman hebt gejat, en waar trouwens ook zo een hamster in rond zou kunnen rennen.

Als basis voor het design is een oud, T-Ford-achtig-koetswerk gekozen, waardoor het geheel een leuke mengelmoes is geworden van futuristische en retro-elementen. Het idee komt op naam van de 51-jarige Franse artiest Thierry Dumaine die zijn hybride-design de Ventile heeft gedoopt.

De ventilatoren in de wielen zijn gekoppeld aan een generator die de accu’s van nieuwe stroom voorzien. Daarnaast is de wagen uitgerust met een grote ventilator onder het koetswerk, die energie moet opwekken uit de luchtstroom aan de onderkant van de wagen. Uiteraard allemaal behoorlijke toekomstmuziek, maar het levert wel leuke plaatjes op. (Michelin Challenge Design, via Carscoop)

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon
  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Hybride, Retro, windenergie

Vorig bericht: « Eerste ritten Nissan Leaf verlopen niet vlekkeloos [updated]
Volgend bericht: McLaren toont meer beeld MP4-12C GT3 [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. barney zegt

    11 maart 2011 om 11:36

    Zeker leuk dingetje. Hoewel het me behoorlijk fataal lijkt als je als voetganger aangereden zou worden. Vooral die “banden”. Net een grote blender :lol: Maar ach, het is nog maar een concept.

    Login om te reageren
  2. erwinowicz zegt

    11 maart 2011 om 11:40

    Lijkt me niet echt te werken, de hoeveelheid luchtweerstand die je hiermee extra opwekt moet de motor leveren om vooruit te komen, daarbij komt nog het feit dat het rendement van de motoren nooit 100% is dus zal er altijd extra energie toegevoegd moeten worden ten opzichte van een normale auto…

    Login om te reageren
  3. Simpson zegt

    11 maart 2011 om 11:41

    al rijdend energie opwekken? gevalletje homo sapiens non urinat in ventum…

    Login om te reageren
  4. rickr zegt

    11 maart 2011 om 11:41

    Eat that Prius! Maar serieus, ik ben benieuwd of het wel zal werken.

    Login om te reageren
  5. Mairsil zegt

    11 maart 2011 om 11:43

    Wow, daar hebben een paar designkneuters een paar wetjes thermodynamica gemist… Alle energie die je ‘wint’ door ventilatoren e.d. geeft extra weerstand, wat betekent dat je motor meer vermogen moet leveren. En het extra te leveren vermogen is altijd groter dan de gewonnen energie, omdat dat nooit 100% efficient is.
    Kortom, ecohype zonder nadenken ten top weer.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      11 maart 2011 om 11:48

      @Mairsil: Ik had t niet beter kunnen verwoorden. Een veel efficientere oplossing is het ontwikkelen van lichte zonnepanelen die in elke willekeurige vorm kunnen worden geproduceerd.

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        11 maart 2011 om 11:49

        @dondeboer: Wat overigens ook toekomstmuziek is. Maar tis toch een leuk streven.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      11 maart 2011 om 12:57

      @Mairsil: Misschien is het de bedoeling om energie op te wekken als ie geparkeerd staat. En aangezien een auto gemiddeld 23h per dag geparkeerd is…

      Maar een aerodynamischer koetswerk zou al veel maken.

      Login om te reageren
    • Joerek zegt

      11 maart 2011 om 14:29

      @Mairsil: Enige weerstand is dan weer wel gewenst, bijvoorbeeld downforce. Deze ‘verspilde’ energie zou je evt. weer kunnen opslaan dmv zo’n constructie. Ook bij remmen / uitaccelereren zou het kunnen helpen.
      Daarnaast zou je bij het stilstaan ook kunnen laden. In totaal zal het weinig opleveren en onpraktisch zijn… zeker gezien de tekening :)

      Login om te reageren
  6. av_diver zegt

    11 maart 2011 om 11:44

    Ik zie ook niet hoe dit moet werken.
    De wielen zijn aangedreven, dus waarop gaan zij dan windenergie produceren? Of draait de turbine tussen de aangedreven bandjes??
    En @erwinowicz heeft gelijk, het kost meer energie.

    Login om te reageren
  7. raugustinus zegt

    11 maart 2011 om 11:56

    het design lijkt bijzonder veel op een volvo hotrod design van Leif Tufvesson. Hier de link http://www.babez.de/volvo/volvo-hotrod.php

    Login om te reageren
  8. midasracer zegt

    11 maart 2011 om 12:01

    Lekker stupide dit weer. De paarse broeken designers met rechthoekige brilletjes zouden zich wat meer in de natuurkundige principes moeten verdiepen. Dan zouden ze er achter komen dat deze energie niet gratis is. De opgewekte energie levert een geïnduceerde weerstand op. Oftewel de CD waarde gaat bijv. van 0,35 naar 0,45 zodat het benzineverbruik behoorlijk stijgt. Grappenmakers.

    Login om te reageren
    • erwinowicz zegt

      11 maart 2011 om 12:25

      @midasracer: CD of Cw?

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        11 maart 2011 om 13:45

        @erwinowicz: Is hetzelfde, Cd in het Engels, Cw in het Nederlands.

        Login om te reageren
  9. As_long_as_it_is_fast zegt

    11 maart 2011 om 12:04

    Omg, belachelijk concept en het ziet er dan nog eens suicidal uit. Alstublieft, blijf toch weg met dit soort fantasietjes. Vind geen woorden om te zeggen hoe ridicuul dit is.

    Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    11 maart 2011 om 12:19

    Zijn de hamsters optioneel?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      11 maart 2011 om 12:28

      @E34M5Touring:

      :lol:

      Met zo’n velgen kan je er beter cavia’s of zelfs marmotten in opsluiten.

      Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    11 maart 2011 om 12:26

    Vraag me af wie zo’n designers zou inhuren?

    Ik kan best creativiteit en out of the box denken appreciëren bvb. een Colani.

    Maar achterlijkheid word ik wild van. Ja actieve aërodynamica op wagens is mogelijk. Maar nee dit is het niet.
    Dat ze zo’n industrial designers nu niet een beetje techniek kunnen bijbrengen is toch echt wel zielig.
    Gelukkig dat dit geen student is maar een kunstenaar (lees: 99,97% zeker op een wereldvreemde gesubsidieerde nietsnut) anders had ik z’n prof al lang een mailtje gestuurd met de vraag hem academisch te liquideren.

    Login om te reageren
  12. keesinktvis zegt

    11 maart 2011 om 12:27

    Te zot voor woorden in alle opzichten !
    En heel erg jammer dat Autoblog hiermee een platvorm geeft
    aan totaal ongeschikte ontwerpers.
    Er zijn in de automotive designwereld heel veel designers die een dergelijk platvorm wel verdienen.
    Zoekt en gij zult vinden.

    Login om te reageren
  13. DRU zegt

    11 maart 2011 om 13:17

    Quasi Perpetuum mobile ontwerpers zouden een klap moeten krijgen.

    Login om te reageren
  14. FreVC zegt

    11 maart 2011 om 13:52

    Lijkt wel of het zo van http://www.trollscience.com komt!

    Login om te reageren
  15. 911GT2 zegt

    11 maart 2011 om 14:04

    Deze meneer kan zichzelf waarschijnlijk ook aan zijn haren optrekken! Of zichzelf redden in een crashende lift door net voor de impact ‘even omhoog’ te springen. :lol:

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    11 maart 2011 om 20:19

    Beetje gevaarlijke wielen, lijkt mij meer een idee van een kind op de basisschool.

    Login om te reageren
  17. F1Tim zegt

    11 maart 2011 om 20:30

    Om zo weinig mogelijk energieverlies te lijden, moeten al die esthetische tierlantijntjes weg. Dat zorgt enkel voor meer luchtweerstand en gewicht. Dit ding mag dus zo snel mogelijk in de shredder. Opvallen ja, milieubewustzijn misschien…

    Login om te reageren
  18. random zegt

    12 maart 2011 om 12:03

    je hebt met een dergelijk ontwerp altijd meer weerstand dan winst

    Login om te reageren
  19. reed zegt

    12 maart 2011 om 15:30

    Gewone velgen en banden er op.
    Die ventilator onder de auto gebruiken voor het opladen als je stil staat.
    (werkt niet in een parkeergarage)

    Login om te reageren
  20. soa123 zegt

    14 maart 2011 om 10:02

    Zou wel eens willen onderzoeken of dit werkt!
    In ieder geval werkt windenergie wel op deze manier:
    zie http://www.spiritofamsterdam.nl
    Windenergie om een auto tegen de wind in te laten rijden, dit jaar is er weer zo’n wedstrijd: in Den Helder eind augustus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North