Hybrides zijn het slechtste van twee werelden, aldus de Vereniging voor Elektrische Rijders.
De discussie is al zo oud als de hybride zelf: is het nu het beste van twee werelden of het slechtste van twee werelden? De Vereniging Elektrische Rijders heeft hier een duidelijke mening over, zo blijkt uit een artikel van de NOS.
Aanleiding is het stijgende marktaandeel van hybrides, waar de groei van EV’s een beetje stagneert. De onheilsberichten over EV’s gaan overigens vooral over Europa in zijn geheel, in Nederland stijgt het aandeel van EV’s nog steeds. Alleen niet zo hard als dat van hybrides.
Daar is de Verening van Elektrische Rijders helemáál niet blij mee. Woordvoerder Leonie van Beuken noemt hybrides “the worst of both worlds”, in goed Nederlands. “Uit alle testen blijkt dat ze in de praktijk namelijk vaker méér uitstoten dan reguliere brandstofauto’s. Wie de accu niet oplaadt, gebruikt alleen de brandstofmotor die vaak erg onzuinig is. En ze zijn afhankelijk van fossiele brandstoffen.”
Dit zijn wel boude claims. Dat de fabrieksopgave van PHEV’s ver van de realiteit staat is nogal wiedes en ook herhaaldelijk met onderzoek bevestigd. Daarbij wordt vaak echter geen directe vergelijking gemaakt met reguliere benzineauto’s, dus om te zeggen dat hybrides vaak méér uitstoten gaat nogal ver. Daarbij lopen onderzoeken al snel achter de feiten aan, want een moderne PHEV met 100 km elektrische range is al heel wat anders dan een Outlander PHEV van 10 jaar geleden.
Daar komt bij: de BOVAG-cijfers die de NOS heeft geraadpleegd gaan niet alleen over plug-in hybrides, maar over alle hybrides. Dus ook hybrides die je helemaal niet hoeft op te laden en gegarandeerd zuiniger zijn.
Bron: NOS
Foto: de nieuwe Toyota Prius (zeldzaam!), gespot door @flyingduckman
schuimbekje3 zegt
Fact checking? Als trump of wilders iets roept rollen ‘journalisten’ over elkaar heen om te roepen dat het allemaal niet klopt of niet helemaal klopt of dat er geen bewijs is. Waar zijn de facts nu?
Bovendien ‘opladen’ ? Dat geldt alleen voor PEHV. Maar de meeste hybrids zijn mild of fulltime hybrid, de pehv zijn bijna allemaal geexporteert naar landen waar de voordelen niet verdwijnen na 3 tot 5 jaar.
mashell zegt
Wat je nu kunt kopen zijn toch bijna alleen maar PHEV modellen?
Rokende Wielen zegt
Euh, nee? Toyota/Lexus verkoopt de nodige full hybrids. Kia en Hyundai heeft ook keuze volgens mij. En ik dacht dat Renault/Nissan/Mitsubishi ook een (complexe) full hybrid aandrijflijn hebben. Honda volgens mij ook nog.
audirs3 zegt
@schuimbekje3 er zijn zat onderzoeken die aantonen dat PHEV verbruik veel hoger is dan de WLTP, zowel uit Duitsland als Nederland (bijvoorbeeld lease maatschappijen).
En een normale hybride gaat het hier niet over.
THSD zegt
@audirs3
Artikel wel gelezen of bewust de laatste alinea overgeslagen?
audirs3 zegt
@THSD ik bedoel de uitspraken van VER, die gaan alleen over PHEV’s.
THSD zegt
@audirs3:
Letterlijk uit het NOS artikel:
https://nos.nl/artikel/2539015-hybride-auto-wint-aan-populariteit-elektrisch-stagneert
“Leonie van den Beuken, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders (VER).
Van den Beuken vindt de populariteit van hybrides geen goede ontwikkeling.”
Uitspraak gaat over alle hybrides en de nadruk wordt hierna op de PHEV gelegd.
Overigens is zit de NOS ook fout met dat er maar 2 hybride soorten zijn…dit zijn er tich echt 3.
Plug-in hybrid (phev)
Full hybrid (hev)
Mild hybrid (mhev)
Alleen de mild hybrid kan niet volledig elektrisch rijden waar de andere 2 dat wel kunnen.
audirs3 zegt
@THSD ja maar dat “slechtste van 2 werelden” doelt ze toch echt op de PHEV. En haar commentaar is dat mensen de auto’s haast nooit opladen, dat kan uberhaupt alleen bij een PHEV, dus ze heeft het niet over de normale hybride.
Maar ik ben het met je eens, de NOS haalt het allemaal door elkaar.
THSD zegt
@audirs3
De mensen die hun phev niet opladen zijn merendeels leaserijders want die willen bijtelling betalen en rijden en interesseert het vrij weinig of deze opgeladen is/wordt.
Onze Lexus RX450h+ phev laden wij wel steeds op zoals het hoort en is privé gekocht.
joki zegt
Dus “Wij van WC-eend raden WC-eend aan”…
sander1980 zegt
Ik realiseer toch echt een praktijkverbruik van 4,5 liter per 100km met m’n 530E. En dat komt dan met name door internationaal reizen. Als ik veel in NL ben kom ik met gemak onder de 3liter per 100km. Lijkt me toch wel een klap minder uitstoot dan ik met een 530i zou realiseren.
mashell zegt
Dit is een artikel in de trend van Volleybalbond fakkelt voetbal af: bij voetbal worden meestal de handen helemaal niet gebruikt, het is daarom een onvolledige sport.
Robert zegt
Wat een prachtige vergelijking. +1
Ik hoorde het interview met de (nogal zelfingenomen) dame die namens de VER vanochtend haar zegje mocht doen op het Radio 1 Journaal. Overigens kon dit programma ook worden verweten niet echt de juiste vragen te stellen; had de redactie zich fatsoenlijk ingelezen over deze materie (bijvoorbeeld via dit altijd onderhoudende en even genuanceerde Autoblog), dan hadden ze deze lariekoek compleet uit de ether kunnen blazen.
Rokende Wielen zegt
En dat leaserijders met de Foutlander PHEV niet geladen hebben weten we inmiddels wel, maar ik geloof er geen snars van dat particuliere eigenaren hun PHEV ook niet laden. Dus niet alleen de sport zelf vind er wat van, de spelers bij elke sport tonen ook ander gedrag.
Joris24 zegt
“Wie de accu niet oplaadt, gebruikt alleen de brandstofmotor die vaak erg onzuinig is.”. Ja, dan kun je ook zeggen “wie zijn elektrische auto oplaadt met elektriciteit uit kolen is ook slecht voor het milieu”. Mensen die een PHEV hebben, hebben die vaak om kleine stukken elektrisch te rijden. Je hebt namelijk meer onderhoud en de MRB is niet echt lager, dus je voordeel moet ergens uit komen. Ik vind dit echt een domme uitspraak tbh.
schuimbekje3 zegt
dat klopt niet als ze hun eigen preken geloven…Immers Bev hebben ‘geen’ onderhoud
dan hebben pehv alleen het onderhoud van de benzine omgeving, maar dat is dus hetzelfde als een benzine auto. kan nooit meer zijn. maar ik heb nognooit onderhoud gefactureerd gekregen aan mijn prius, rav4, forester, civic, ampera of p300..
audirs3 zegt
@Joris24 een BEV is zelfs als hij op 100% stroom uit een gascentrale rijdt vele malen efficiënter dan een ICE. Gascentrales zijn ongeveer 90% efficiënt, en een EV ook, dus ongeveer 80% van de energie uit het gas wordt omgezet ik beweging.
Bij een ICE moet je eerst nog de ruwe olie naar de raffinaderij sturen, en een verbrandingsmotor heeft ook een efficiëntie van maximaal 30%. Je ziet dus al, dat is mega inefficiënt.
Overigens is op dit moment meer dan 50% van onze elektriciteit hernieuwbaar.
schuimbekje3 zegt
Juist die inefficiëntie heeft als voordeel dat je zeker in de herfst, winter en vroege lente het snel warm hebt en niet 40% van je accu in een weerstandje pompt, want 90% van de BEV’s in nederland heeft geen warmtepomp.
In de zomer in de file draai je op je pehv accu de airco en uit ervaring kan ik vertellen dat ik makkelijk 2 uur airco gekoeld file kon rijden zonder dat de motor aanslaat.
RutgerK zegt
Ik snap je punt niet. Kan uit ervaring zeggen dat hrt interueur van mijn BEV sneller warm is in de winter dan mijn ICE en tegen minder energiekosten.
audirs3 zegt
@schuimbekje3 Ik vind het juist een nadeel dat je bij een ICE pas na een paar minuten warme lucht krijgt. En een weerstandje is inderdaad zonde, je moet dan wel een EV met warmtepomp kopek. Kan je met 1 druk op de knop op een widget je auto al lekker voorverwarmen.
THSD zegt
@audirs3
Dat het maximaal 30% is klopt al sinds 2016 niet meer…maak daar maar 41% van.
Betreft de ice van een prius 4 en 5 fhev.
https://www.mobilityengineeringtech.com/component/content/article/47616-sae-ma-07087#:~:text=For%20the%202.0%2DL%20Dynamic,maintains%20the%20same%2041%20percent.
roadster zegt
Volgens mij is het doel van die club om de belangen van bezitters van EV’ s te behartigen (lees: lobby-en voor zoveel mogelijk subsidies). Dat er mensen andere keuzes maken, gaat hun helemaal niks aan.
audirs3 zegt
@roadster wat een onzin. Ten eerste gebeurt dat toch zo vaak, dat een belangenclub botst met een andere groep die er geen belang bij heeft (zie alle milieu clubjes). Daarnaast staan die PHEV’s ook elke avond aan de laadpaal te kleven, veel irritanter dan een BEV die dat misschien 1x per week doet. Dus we hebben door de PHEV veel meer laadpalen nodig.
roadster zegt
PHEV’s staan niet bij de laadpaal. Ze laden niet, ze rijden op benzine, aldus de mevrouw van deze vereniging.
flow82 zegt
BREEK: slager keurt zijn eigen vlees en stichting open deur trapt draaideur in. 🤷🏼♂️
Jurgen zegt
Dit bericht valt bij mij onder het kopje “wij van WC eend vinden wc eend het beste”
Johanneke zegt
Grappig, ik vind het zowel het slechtste, als het beste van 2 werelden. Ligt volledig aan je situatie.
papa zegt
Ik kan bevestigen dat een phev met een lege accu erg onzuinig is… Mijn CLA SB uit 2024 haalt de 1 op 10 niet eens
THSD zegt
Dat ligt toch echt aan de fabrikant zelf.
Een toyota rav4 phev gaat als de accu leeg is verder als zuinige hev waar de andere phev’s beginnen te zuipen als een malle.
Diesel Rocks zegt
Met mijn mild-hybride diesel van 340 pk heb ik gisteren een ritje gemaakt van 150 kilometer en een verbruik van 1:25,6 gerealiseerd. En ik heb niet eens echt mijn best gedaan om zuinig te rijden, dus niet in de Eco Pro stand. Ze moeten eens stoppen om alle hybride auto’s over een kant te scheren. Ik zag gisteren ergens in een nieuwsbericht een grafiek waarbij hybride zogenaamd een enorme opmars maakt en diesel bijna is verdwenen. Mijn auto heeft een elektromotor van 11 pk en een 340 pk dieselmotor, toch telt deze niet mee als een dieselauto. Ja logisch dat hybride zo populair is, elke brandstofauto heeft een mild-hybride of plugin hybride systeem tegenwoordig. Dat wil niet zeggen dat benzine of diesel is verdwenen.
Bestaat er misschien ook zo iets als de Vereniging van Diesel Rijders? Of kan ik mij aansluiten bij de Vereniging van Elektrische Rijders omdat mijn diesel een elektrische diesel is?
V8Vantage zegt
Grappig, ik heb de pre LCI van die diesel. En als ik mij aan de max snelheid houd. Dan rijd die van mij net zo zuinig. In de stad zal je denk ik wel voordeel hebben. En dan zal je verhaal denk ik wat sterker zijn.
Verder, ik richt graag die club samen op. Vergeet ook niet dat diesels zonder aanpassingen 90% reductie hebben qua uitstoot, zeker als ze heeeel oud zijn. Modernere Euro 6 motoren hebben er minder baat bij maar zijn dan ook lekker “circulair”.
martingtv zegt
Ze moeten hun 405.000 euro aan subsidies natuurlijk wel kunnen verantwoorden. Dan is een stukje uitsturen wel het minste wat je moet doen.
potver7 zegt
Als je me zou vertellen dat de VER volledig wordt betaald door de vereniging van EV-producenten dan zou ik het ook geloven.
audirs3 zegt
Ik ben het helemaal eens met de VER. Alle onderzoeken die er zijn gedaan naar PHEV rijders (veelal door lease maatschappijen) laten zien dat ze inderdaad nauwelijks minder brandstof verbruiken dan conventionele benzine auto’s. Niet voor niks dat de komende jaren de WLTP wordt aangescherpt voor dit soort benzineslurpers.
Ik ben overigens wel een voorstander van de EREV, dan heb je wel altijd het volle vermogen tot je beschikking in de EV modus, geen onnodig zware hardware als een versnellingsbak, en zuinig want de ICE draait altijd op het optimale toerental.
Want dat is bijvoorbeeld het probleem van een auto als de nieuwe M5, leuk die 727pk, maar als je in pure EV modus wilt rijden heb je maar 197pk tot je beschikking, in een auto van 2,5 ton. Dus in de praktijk zal je heel vaak aanspraak gaan maken op de verbrandingsmotor als je een beetje vlot weg wil komen.
SanderB zegt
Het feit dat het onderzoek is gedaan door leasemaatschappijen geeft direct aan waar het mis gaat. Natuurlijk is en PHEV die wordt gereden door iemand met een tankpas van de baas een stuk minder zuinig want daar is geen enkle incentive om te laden. Zo zal een EV met een laadpas van de baas ook veel duurder rijden dan een EV van een particulier, want het boeit de leaserijder niet wat het ladenkost, dus die kiest het liefste snelladers.
Ik ben er van overtuigd dat PHEV’s gereden door particuliere die thuis kunnen laden, aanzienlijk minder vebruiken dan gelijkwaardige volledige brandstof auto’s. Daarom denk ik ook dat Hybride de ideale oplossing is voor patriculiere gebruikers momenteel. Merendeel van de ritten naar werk en rond om huis gaan elektrische en geen laadstress op lange ritten (waarop je mogelijk iets meer zal verbruiken)
mashell zegt
Het spijt me maar je klets echt onzin. Waarom zou een zakelijke EV rijder een voorkeur hebben voor een snellader? Dat kost de EV rijder een half uur wachttijd, dus nee, natuurlijk wil ook de zakelijke EV rijder ook gewoon s’nachts laden.
En uiteraard is er heel sterke incentive om je zakelijke PHEV op te laden: het beoordelingsgesprek! Laadt je niet voldoende dan spreekt je chef je er op aan!
THSD zegt
@mashell
Nou nu vind ik toch wel dat jij echt onzin kletst.
Hoe vaak wordt het “verplichte” pauze niet aangehaald door evangelisten zodat je meteen kan snelladen of ga jij pauze houden bij een openbare laadpaal wat uiteraard ook mag 😉
Overigens is dat idee met het beoordelingsgesprek zo gek nog niet.Laten we er dan meteen van maken dat je niet meer dan laten we zeggen 15% mag afwijken van het gemiddeld verbruik tov je collega’s die dezelfde auto hebben.Ik denk dat je dan een stuk minder aso leaserijders zult zien op de weg.
Jurgen zegt
Dat is niet het probleem van de M5, het probleem van de M5 is juist heel die EV shit die opgedrongen wordt, een M5 wil je gewoon met een 4.0 V8 hebben, gewoon op 98 benzine, zo zou BMW hem ook het liefste leveren..
FrLW68 zegt
Niet alleen met een M5 wil je een fatsoenlijke motor. Ik denk dat veel caravanbezitters een fatsoenlijke motor willen hebben, met voldoende trekkracht. En dat is tevens de reden waarom ik geen EV. Ik wil ook geen 1.2 liter of een (Ford) 1.5 liter 3-cilinder turbo motor (de slechtste motor die Ford heeft gemaakt). Het liefst wil ik het liefst een een 3 jaar oude 2.0 turbo benzine (SUV). Een 1.5 turbo zou eventueel kunnen, maar dan alleen als deze ook elektrische ondersteuning heeft (zoals de Lynk).
Maar helaas is dankzij de EU alles gedownsized en kom je al snel bij een PHEV uit.
Kijk ik als voorbeeld naar een Ford Kuga, dan wordt de keuze ook beperkt. Of de 1.5 turbo (die de ANWB ons sterk heeft afgeraden) of de PHEV met 2.5 atmosferische motor (zonder turbo helaas). Meers smaken van de Kuga zijn er niet.
En zonder elektrische ondersteuning haalt deze toch nog 1:19. Voor door-de-weekse dagen kan ik dan elektrisch naar mijn werk en op vakantie vooral de benzinemotor. Geen EV of klein motorblokje voor mij.
Het beste van 2 werelden en niet “the worst of two worlds.”
audirs3 zegt
@FrLW68 een elektromotor heeft juist enorm veel trekkracht, bij elk toerental direct beschikbaar. Het is juist de ideale trekauto. Alleen het bereik is het probleem.
Daarom denk ik dat de EREV voor die situaties juist ideaal is. De voordelen van een elektrische aandrijflijn met als backup een kleine generator aan boord.
V8Vantage zegt
@audirs3 Waarom heb jij niet als nickname EV-angelist?
audirs3 zegt
@V8Vantage goede vraag. Ik heb een RS3, een EV lease auto als daily en de vakanties, en mijn vrouw een stadsautotje. Die EV kwam er echt net tegenzin, maar mocht niks anders leasen. Daarom de Audi er maar naast gehouden. Maar inmiddels sta ik er gewoon heel open in. Ik zie de ICE nu net zoals men paarden ging zien honderd jaar geleden. Voor veel doeleinden was de ICE veel praktischer dan een paard, maar voor de liefhebber bleef er nog wel paardensport.
De EV ben ik wel echt tevreden mee. Rijdt heel lekker met instant koppel en schakelmomenten, ik sta nooit meer bij een benzinepomp te wachten, zowel bij mij thuis als op werk zijn er zat laadpalen, met een warmtepomp en 1 druk op de widget op mijn homescreen begint de auto al voor te verwarmen, wachtend bij een brug blijft de airco lekker draaien, etc. Ook verre vakanties (vorig jaar Montenegro, meerdere keren al Zuid Frankrijk en Oostenrijk) ervaar ik niet als een probleem, de auto laadt super snel en de koffie en kinder plaspauze duurt altijd langer dan de auto nodig heeft om te laden.
Ook bij deze discussie met trekkracht en aanhangers, voor het gros van de hoveniers en aannemers zou een EV perfect zijn, bijvoorbeeld de ID Buzz.
Tot slot, de efficiëntie spreekt mij aan. Ik stem geen GroenLinks, maar ik geloof wel dat we moeten stoppen met uitstoot van fossiele brandstoffen, en ook vooral dat we energie onafhankelijk moeten zijn. De gehele energie transitie kan makkelijk betaalt worden als we 2 jaar geen olie of gas zouden importeren. Er vloeien echt jaarlijks tientallen miljarden uit onze economie naar Noorwegen, de VS en de Golfstaten. Echt zonde en onnodig.
Dat is trouwens ook voor China de voornaamste reden waarom ze nu voorop lopen met groene stroom, EV’s en kernenergie. Energie onafhankelijkheid.
Overigens gaat mijn Audi nooit meer de deur uit. Daar hou ik nog teveel van. En ik geloof ook wel dat de liefhebbers in de verre toekomst met synthetische brandstoffen kunnen blijven rijden. Maar niet als daily driver, dat is te inefficiënt en te duur.
V8Vantage zegt
Ik ben het deels met je eens. Zelf wacht ik nog even, alleen maar EV’s als alternatief voor ICE….daar geloof ik zelf niet in. Daar moeten nog een paar alternatieven naast komen. Tot die tijd kan ik nu al synthetisch/bio tanken. Echter de prijs daar van is tegenwoordig bizar. Bij de goedkope onbemande pomp al 1 euro per liter duurder…. Die sla ik tegenwoordig dus wel even over totdat de verschillen wat minder zijn geworden.
Hawkeye72 zegt
Als je de PHEV netjes oplaadt is het gewoon het beste van 2 werelden, echt zuinig maar ook praktischer dan een BEV. Geen laadstress, lange rijkweidte als het noodzakelijk is en in de mix echt heel zuinig. Als we eerlijk zijn is het de oplossing voor nu, ook omdat het elektriciteitsnetwerk een 100% overstap op BEV’s niet aankan.
gezondverstand zegt
Stekker hybrides en muesli diesels hadden nooit fiscale voordelen moeten krijgen.
Die zijn/waren alleen theoretisch goed voor het milieu.
Rijbereik elektrisch is tegenwoordig een stuk meer dan in de begintijd, maar mensen zonder laadpaal thuis of voor de deur zullen nog steeds grotendeels op benzine rijden.
potver7 zegt
Oké – dus je doet een paar aannames en op basis daarvan ga je bepalen dat die subsidies alleen theoretisch nut hadden? Dat is dus een conclusie die alleen theoretisch (volgens jóuw theorie!) klopt.
marcus zegt
En ik heb een laadpaal en rij woon-werk altijd op de electromotor van mijn PHEV. En mocht ik een langere rit maken door Europa dan heb ik niets geen range anxiety. Oh, en ik kan nu ipv Diesel een dikke benzine motor hebben omdat ik hem niet elke dag aanspreken hoef. Echt een super deal zo’n PHEV!!
THSD zegt
@gezondverstand
Dan liever geen enkele auto een fiscsaal voordeel geven en auto van de zaak afschaffen voor privé km’s.
Robert zegt
De nieuwste generatie PHEV’s rijden 80-100 km elektrisch effectief; ik zou ervoor tekenen, want dan kan ik het woon-werkverkeer elektrisch afleggen (en opladen bij de werkgever), en de lange privéritten op benzine rijden. Helaas kan ik in mijn functie geen aanspraak maken op een lease-auto en heb ik privé geen 45 mille o.i.d.
voor overliggen om zo’n auto naar wens aan te schaffen.mashell zegt
Waarom moeten de langere priveritten op benzine? Met een echte EV kun je die ook gewoon elektrisch afleggen. Als je met een PHEV die 100km elektrisch kan voldoende hebt voor het woonwerkverkeer dan heb je ook voldoende aan een EV die 400km kan, vier keer meer dan voldoende. De enige reden om nog een benzinemotor te willen is: de caravan.
Mocha Joe zegt
Een mild hybrid is toch gewoon een brandstofauto met een wat uit de kluiten gewassen startmotor? Natuurlijk bespaart het wel brandstof maar dat heeft niets met de overstap naar elektrisch rijden te maken.
RutgerK zegt
Klopt. Met een Mild hybride wordt de aandrijflijn niet bediend alleen de dingen erom heen.
Diesel Rocks zegt
Mijn mild-hybrid heeft inderdaad een uit de kluiten gewassen startmotor maar die wordt zeker wel gebruikt om de acceleratie te ondersteunen.
850t5restate zegt
Tsja, in de echte wereld ben ik toch best tevreden over mijn beide hybride Lexus modellen, GS 450h haalt zonder moeite 1:14.5 of beter met veel snelwegkm’s en de RX 450H 1:12.5 met meer binnendoor gebruik. Berekend obv kilometers en daadwerkelijk getankt liters. Voor grote, zware luxe auto’s die ook nog best snel rap (in geval van de GS gewoon snel) vind ik dat echt prima scores.
Benny_Weisz zegt
Bestaat dat nou echt???….Vereiniging van Elektrische Rijders?
Youp van ‘t Hek zou het “De Vereniging van de Uitgeneukten” noemen….man, man, man…..waarom zou je daar bij willen horen?
r5alpine zegt
Onder welke steen heeft deze dame geleefd.
Zoals gezegd is een gewone hybride altijd zuiniger. Zeker buiten de de snelweg.
En een stekker hybride is juist ideaal voor de gemiddelde Nederlander. Haast alle ritten elektrisch en op de lange afstand ook op brandstof, maar nog steeds ook met die hybride techniek.
Elke EV die niet bij zonnig en winderig weer wordt opgeladen wordt met vuile energie geladen, dus ook daar kan nog veel worden gewonnen. Die mooie wereld is nog steeds lang niet ideaal.
Heel Nederland elektrisch is de komende decennia niet haalbaar, dus dan is die hybride en vooral de Plug-in de ideale oplossing.