• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

PHEV helemaal niet zuinig, zeggen geleerden

Auteur: willeme, gepost 18 oktober 2020 om 10:32 – 64 Reacties

PHEV helemaal niet zuinig

We beginnen met een bijzondere stelling. De PHEV is helemaal niet zuinig, aldus mensen die het kunnen weten. Om met Phoebe Buffay te spreken: “that is brand new information!!!!“

Welkom bij de Vereniging van Eigen Mening & Open Deur op de vroege zondagmorgen. Er is weer een stichting geweest die een onderzoek heeft uitgevoerd. De uitkomst? Een PHEV is helemaal niet zuinig en superslecht voor het milieu. Aangezien ze onderzoek hebben gedaan, is het waar. Maar hoe kan dat dan?

Onderzoekers

Allereerst even de onderzoekers. Die komen van het International Council on Clean Transportation en Fraunhofer ISI-instituut. De hebben de data van meer dan 100.000 PHEV’s verzameld. Auto’s die rondrijden in Azië, Europa en de VS. Hun bevindingen waren vernietigend: de PHEV is helemaal niet zuinig. Nee, deze is minimaal TWEE keer zo onzuinig als de fabrikant beloofd. Of het nu gaat om de NEDC óf WLTP meetmethode. Overigens, vier keer erger dan de opgave was ook geen uitzondering in dit onderzoek.

PHEV helemaal niet zuinig

PHEV helemaal niet zuinig, dus

Dus al die auto’s die onder de 50 gram CO2 per kilometer uitstoten op papier, doen gewoon tussen de 100 en 200 gram per kilometer op asfalt. Er is ook gekeken hoe dit nu kan, want het verschil is heel erg groot. Het antwoord is simpel en had niemand van te voren kunnen bevroeden. Veel van deze PHEV’s worden gereden als auto van de zaak (veel kilometers) en de bestuurders zijn bewapend met een brandstofpas. Het is dus een beetje dweilen met de kraan open.

PHEV helemaal niet zuinig

Te veel power, te weinig juice

De onderzoekers stellen dat het maximale vermogen veel te hoog is en de capaciteit van de accu’s juist te laag. Hierdoor komt het dat PHEV’s helemaal niet zuinig zijn. Als een fabrikant met een PHEV écht een verschil wil maken, moet de actieradius minimaal 80 kilometer zijn.

Stof tot nadenken

Kortom, veel stof tot nadenken. Vergeet niet dat écht zuinige auto’s als een Citroen C1 of Seat Mii binnenkort van de markt verdwijnen vanwege hun relatief hoge (doch zeer realistische) uitstoot. Dit terwijl enorme slagschepen als de Porsche Panamera en Range Rover met hun minder realistische cijfers wél voldoen aan de eisen van de milieupolitie.

PHEV helemaal niet zuinig

PHEV helemaal niet zuinig door verkeerd gebruik

Er wordt dus met name geen rekening gehouden met het gebruik van de PHEV. Het is een beetje als een lidmaatschap van een sportschool. Als je dat pasje hebt, wordt je niet automatisch fit en slank. Je moet de hamburgers inwisselen voor worteltjes en daadwerkelijk actief bezig zijn op de sportschool. Overigens is de uitkomst bijzonder opmerkelijk van het onderzoek. De leidinggevende in het onderzoek, Patrick Plotz, was een paar jaar geleden nog vóór de PHEV. Ook na bevindingen van een onderzoek.

PHEV helemaal niet zuinig

WLTP-verbruik van auto’s op de afbeeldingen:

  1. Porsche Panamera 4S Sport Turismo e-Hybrid: 1 op 33,3
  2. BMW 745e: 1 op 47,62
  3. Volvo XC90 T8 R-Design: 1 op 47,62
  4. Mercedes-Benz GLE 350e 4Matic: 1 op 111,11
  5. Range Rover Autobiography LWB: 1 op 47,62
  6. Audi Q8 60 TFSI e: 1 op 38,46
  7. Citroen C1 1.0 VTi I: 1 op 20,8 (BOE!!!!)

Bron: Automotive News.

Ook interessant!

  • Range Rover Evoque PHEV, verrassend betaalbare AWD krachtpatser
  • Honda e door Nederlander ingrijpend verbeterd!
  • Gerucht: Lamborghini Urus PHEV krijgt extreem veel pk
  • Lancia Delta keert terug
    Lancia Delta keert terug! Helemaal officieel!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De eerste 12Cilindri Spider op Nederlandse bodem?
  • Hoera: Lamborghini gaat ”zo lang mogelijk” door met plofmotor
  • Nieuwe Xpeng G6 en G9 kunnen het goede voorbeeld niet volgen
  • Waarom je volgende auto een extra remlicht op de voorkant kan hebben
FacebookTweetPinLinkedIn

EV10daagse, ev10daagse-2020, Hybride, onderzoek, phev, plug-in

Vorig bericht: « Video – Inhalen op een gladde weg is een topidee
Volgend bericht: Liberty Walk LC500 is gave heiligschennis »

Lees Interacties

Reacties

  1. Goed_Koopman zegt

    18 oktober 2020 om 10:33

    Een onderzoekje dat je met een korreltje zout moet nemen. Rij zelf een 530e en tijdens de zomervakantie werkte mijn laadpas niet. Oepsie. Gevolg: zo’n 3.000km dwars door Europa gereden zonder te laden. Boehoe. Uiteindelijk bleek het allemaal wel mee te vallen. Het gemiddelde kwam op 6,7 liter per 100km uit. Surprise surprise, dat is inderdaad hoger dan de opgave. Maar alsnog een stukje lager dan een doodnormale 520i, die op ongeveer 7,5l uitkomt. En nog steeds beter voor het milieu dan een 520d. Dat vermelden ze er dan niet bij eh…

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      18 oktober 2020 om 10:39

      In steden emissieloos kunnen rijden, minder energie verkwisten met remmen en in het algemeen dus zuiniger zijn dan een pure verbrander. En lekker veel powah!

      Een onderzoeker die daadwerkelijk wat nuttigs bij wil dragen zou na moeten lopen of het de investering in de duurdere techniek waard is.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 oktober 2020 om 10:41

      @goed_koopman: precies dezelfde ervaring hier. Thuis doe ik net 2 liter per 100 km met mijn GTE, maar op vakantie vond ik de 7 liter per 100 km ook zeer acceptabel met een dakkoffer en 130 km/u. Zeker in de bergen wist ik alle energie van het dalen weer terug in de accu te stoppen. Om een trip van 1100 km gaf de auto 200 km emmissievrij aan.

      Login om te reageren
      • Goed_Koopman zegt

        18 oktober 2020 om 10:53

        @flutterby: Hier precies dezelfde praktijkervaring. In steden reed ik ongemerkt 1à 2 km in EV-mode, afhankelijk van de energieregeneratie daaraan voorafgaand. Na 3.000km volgens de BC circa 210km volledig in EV mode gereden. Zonder te laden. De grap is: ook een plug-in hybride is zonder gestekker een hybride. Zoals een Yaris, Prius of whatever dat ook is.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          18 oktober 2020 om 12:24

          @goed_koopman: klopt, maar een normale hybride heeft minder profijt van dat extra vermogen. Iedereen weet dat elke auto beter wordt van 100 pk extra.

          Met een lege accu is het echte een hele trage auto..

          Login om te reageren
    • okdoei zegt

      18 oktober 2020 om 10:49

      @goed_koopman: aaahhh yes, het aloude en wetenschappelijk onderbouwde anekdotisch bewijs.

      Login om te reageren
      • Goed_Koopman zegt

        18 oktober 2020 om 10:55

        @okdoei: Een stuk waardevoller dan dit bureauonderzoek met allerlei theoretische veronderstellingen en uitsluitingen. Een hybride is zuinige dan eenzelfde non-hybride. Punt.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          18 oktober 2020 om 11:32

          @goed_koopman: geen punt maar een komma. Want dat is alleen onder bepaalde omstandigheden zo.

          Login om te reageren
        • okdoei zegt

          18 oktober 2020 om 11:32

          @goed_koopman: ik denk dat het verstandig is dat je even opzoekt wat anekdotisch bewijs is.

          Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      18 oktober 2020 om 11:06

      @goed_koopman: Dan heb je item niet helemaal goed tot je genomen, daarin constateren de onderzoekers dat de phev’s door de gebruiker niet op de juiste manier worden gebruikt, het ligt niet aan de auto maar aan diens bestuurder, dus als jij hem op de juiste manier gebruikt heeft het wel degelijk nut.

      Login om te reageren
    • mwti zegt

      18 oktober 2020 om 11:12

      @goed_koopman: op de snelweg valt het allemaal wel mee maar in en om de stad ga je het hogere gewicht merken in je verbruik. Dan heb je ook weer laadpalen dus probleem weg. Maar het blijft jammer dat een BMW e zo’n 250kg zwaarder is.

      Login om te reageren
    • caprio zegt

      18 oktober 2020 om 11:38

      @goed_koopman: U vergeet dat de 530e tov de 520i zo’n kleine 10.000 Euro duurder is. Om dat terug te verdienen met slechts 1 km per liter verschil bent u jaren verder. Daarnaast zullen de onderhoudskosten van de 530e hoger zijn dan van de 520i. En meer techniek aan boord kan ook meer storingen opleveren. Zelf rij ik een 318i en daarvan zijn al twee keer de 3 motorsensoren vervangen, een relatief simpel onderdeel bij km standen van 120.000 en 150.000. Dit grapje kostte wel 600 Euro en veel gedoe.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 oktober 2020 om 12:42

        @caprio: uitstoot heeft helemaal geen ene flikker met geld te maken. Niet alles draait om geld, soms gaat het gewoon om “het juiste”. Sterker nog, bijna altijd is “het juiste” doen veel belangrijker dan geld, echter denkt een groot deel van de maatschappij er anders over en alleen daarom bestaat er problemen in de wereld.

        Login om te reageren
        • caprio zegt

          18 oktober 2020 om 18:29

          @lekbak: Afgezien van de toonzetting, haast agressief, ben ik het deels met je eens. Maar zoals het onderzoek al aangaf, geldt dat CO2 voordeel alleen bij de goede baasjes, niet bij de leasers die nergens wat om geven. Met minder veercomfort en een minder goede wegligging van deze zware e uitvoeringen op de koop toe, ben ik er voor mezelf wel uit. Het zijn vooral winstuitvoeringen voor de fabrikant die 95gram gemiddeld moet halen. Ik vermoed dat over 10 jaar we de e-uitvoeringen zeker niet meer nieuw kunnen aanschaffen. Weg goede inruilprijs.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            19 oktober 2020 om 04:30

            @caprio: het onderzoek toont alleen een paar open deuren aan. Bijvoorbeeld dat het heel erg van de gebruiker afhangt hoe schoon een auto is, en dat de regeltjes zo krom als een hoepel zijn. Maar het onderzoek bewijst zeker niet wat het wil bewijzen, namelijk of plug-ins wel of niet schoner zijn dan hun niet hybride varianten.

            Login om te reageren
    • tanzanitef30n zegt

      18 oktober 2020 om 11:52

      @goed_koopman: wel grappig dat je doet voorkomen alsof jouw 530e veel zuiniger is als een 520i. Want in jouw 530e geloof het of niet, zit de B48B20A motor. En laat het nu net zo zijn dat het de 520i motor is. Alleen in de 530i zit de B48B20B. Dus je kraamt een beetje onzin uit hier terwijl je auto veel zwaarder is als de 520i maar veel zuiniger rijd…

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        18 oktober 2020 om 13:07

        @tanzanitef30n: Maar een plugin kan remenergie opslaan in de accu’s. Die energie wordt vaak gebruikt op lage snelheden, wanneer de brandstofmotor de meeste moeite doet om het gewicht in beweging te krijgen. Dat is gewoon natuurkunde en niet zo moeilijk om te begrijpen.

        Login om te reageren
        • tanzanitef30n zegt

          19 oktober 2020 om 19:08

          @phaeton: als je niets weet over BMW moet je er ook niet over discussiëren. Dat remenergie opslaan en zuinig optrekken doet zelfs de 114i via de Eco Pro modus. ?

          Login om te reageren
    • galverink zegt

      18 oktober 2020 om 12:39

      @goed_koopman: lichte hybridisatie werkt, natuurlijk. In stadsverkeer gaat er remenergie terug de accu in. Het probleem bij PHEV’s is dat ze de emissietest voor een groter deel afleggen op de accu. Die energie wordt niet meegeteld en daarom komt er zo’n laag CO2 getal uit de test. Onrealistisch gunstig verbruik wordt hierdoor fiscaal gestimuleerd.

      Login om te reageren
  2. HIM zegt

    18 oktober 2020 om 10:33

    Ik heb een 330e en haal 1:16 met gemak en als ik ff door wil ploffen dan is het 1:11.
    Woon-werk is 100% electric. Laat de geleerden maar lekker doorleren.

    Login om te reageren
    • superfunky zegt

      18 oktober 2020 om 11:09

      @him: precies! En dat is 100% zoals een PHEV bedoeld is. Je woon-werk EV, lange ritten combi en dat leidt tot prachtige resultaten. Met het stijgen van de EV range van PHEV’s zullen die cijfers steeds beter worden.

      @visie: dat is gewoon onzin. Ieder bedrijf met een sustainability policy spoort berijders aan te laden. Sterker, de meesten spreken berijders aan die de streefwaarden niet halen. De tijd dat berijders thuis een laadpunt kregen en die gewoon negeerden, zijn echt voorbij (als het überhaupt al voorkwam) en waarom zou je? Elektrisch is heerlijke in de bebouwde kom, dus wat heb je te binnen met dat ding niet de nacht aan de stekker leggen?

      Nu gaat er weer iemand komen met een poepverhaal over “ik woon in een flat, heb geen oprit, geen laadpaal in de buurt” en dat soort onzin, maar die mensen hebben ook geen mogelijkheid voor een full EV, dus onzin. Het gaat om de 80/20.

      Login om te reageren
    • mwti zegt

      18 oktober 2020 om 11:14

      @him: 1:16 haal ik met mijn 330i G21 ook vrij makkelijk.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        18 oktober 2020 om 12:26

        @mwti: dus dat extra gewicht van de accu zit niet in de weg. Echter kan jij geen kilometer elektrische rijden en hierboven rijdt woon-werkverkeer zonder brandstof.

        Login om te reageren
    • crepito zegt

      18 oktober 2020 om 12:18

      @him: 1 op 16 is eenvoudig met een 2l turbo cooper S. Dus?
      Heb je in die 1 op 16 ook kJ van elektra meegerekend? Dus totaal energieverbruik?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 oktober 2020 om 12:44

        @crepito: reken je bij de benzine ook de energie nodig voor raffinatie en transport?

        Login om te reageren
        • crepito zegt

          18 oktober 2020 om 14:03

          @lekbak: Wel als je een vergelijking maakt tussen EV en ICE voor de totale uitstoot. Voor fossiel komt er bijna 30% bij aan uitstoot per gebruikte liter brandstof. Im de reactie bedoelde ik meer de illusie van 1 op 16 rijden met een PHEV terwijl je de verbruikte kWh totaal niet meeneemt.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            18 oktober 2020 om 15:49

            @crepito: 1:16 is een verbruik wat je met een pure ice kunt halen maar nooit als gemiddelde haalt. Als hij 1:16 daadwerkelijk gemiddeld verbruikt dan hoef je de stroom al niet eens meer mee te rekenen om te weten dat dat sowieso schoner is.

            Maar eigenlijk kan je alleen vergelijken als je echt alles meeneemt. Van uitstoot van stroomopwekking (het gemiddelde van het net, niet de kolencentrale), laadverliezen en maken van en transport van benzine. Dat alleen is al bijna onmogelijk om goed te doen. En als je dan ook nog de productie mee wilt nemen is het helemaal onmogelijk, dat blijkt wel uit al die onderzoeken die het geprobeerd hebben maar volkomen nutteloos waren door de vele aannames.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              18 oktober 2020 om 22:41

              @lekbak: je zal in dat soort onderzoeken altijd aannames moeten maken door de gemiddelde op te zoeken. Tenslotte helpt een minder afname van energie voor procentueel meer afname van duurzame energie.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                19 oktober 2020 om 07:43

                @flutterby: aannames is hoe je een onderzoek stuurt. Je kunt beter niet onderzoeken dan een valse conclusie krijgen door verkeerde aannames. Want elke aanname is wel ergens fout.

                Als je beleid wilt maken dan moet je geen valse conclusie lezen maar jezelf inlezen waar het om gaat. Een lijstje maken met wat er anders is aan een phev tov ice of ev en daar aan toevoegen bij elk punt of dat positief of negatief is. Als je vervolgens ook nog bij elk punt bedenkt of er iets gaat veranderen in de toekomst en hoe, dan kun je een gedegen beslissing maken. Dan hoef je geen aannames te maken over verbruiken en uitstoot. Dan gaat het alleen over beter of slechter. En het is vrij makkelijk om te bedenken of iets echt zoden aan de dijk zet of niet.

                Maar dit vereist denkvermogen en het snappen van hoe iets werkt. En aangezien beleidsmakers geselecteerd zijn op kunnen lullen zonder iets te zeggen en een vlotte lach ipv op inhoud vinden die lui dat erg lastig. En zo geven we met ons allen miljarden euro’s uit zonder een stap verder te komen.

  3. karhengst zegt

    18 oktober 2020 om 10:35

    Gelukkig hebben dit onderzoek geslaagd afgerond, daar kunnen ze trots op zijn. Het schijnt overigens dat hun nieuwe project iets is omtrent de natheid van water.

    Login om te reageren
  4. rvdw zegt

    18 oktober 2020 om 10:40

    Komt ook bij dat fabrikanten dit haast moeten doen om de auto’s in dit land nog enigszins betaalbaar te houden. Ipv 42k betaal je 8-9k aan uitstoot belasting. Is vaak gewoon een kwart op zo’n auto…

    Login om te reageren
  5. visie zegt

    18 oktober 2020 om 10:48

    Laden laden laden. Rij nu 2 jaar privé in een Range Rover sport p400e. Inderdaad gekocht om het financieel voordeel. Proberen zoveel mogelijk te laden, zowel thuis als onderweg. Rijden vooral lange stukken in Nederland en naar vakantieadressen. Hebben het verbruik in een app bijgehouden en komen na 36000 km op een verbruik van 1 op 14,5. Voor 2500kg best netjes te noemen.
    Maar ja, rij je zakelijk met een pas van de zaak dan wordt het stekeren niet aangemoedigd….

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      18 oktober 2020 om 13:17

      Dus 7L/100km in een range rover? Dan heb je toch met een fluwelen voet gereden?

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    18 oktober 2020 om 10:52

    Was eigenlijk al bekend dit. Ik heb me ook altijd verbaast over het totale vermogen van de V60 PHEV die ik reed. Op zich fijn, maar inderdaad slecht als het gaat om totale uitstoot. Daarnaast stond ik met het ding zowat om de dag bij het tankstation. Elektrisch rijden ging eigenlijk alleen op korte afstanden in de stad. Iets teveel gas en de ice sloeg aan.

    Het is daarnaast nog behoorlijk complexe technologie. Ik vraag me af hoeveel mensen er bereid zijn om een PHEV goed te onderhouden als die een jaar of 15 oud is. Daarnaast, en misschien was dit alleen bij de Volvo maar ik denk het niet, kan de auto niet rijden bij een defect aan de elektrische motor. De kans dat je ergens met pech komt te staan wordt alleen maar groter.

    Tenslotte: Als alle auto’s vanaf vandaag elektrisch zouden zijn hebben we nog steeds een probleem. Elektrisch is helaas nog steeds niet emissie loos. En hybriden al helemaal niet. Met andere woorden: PHEV’s doen niets aan het verlagen van de uitstoot. Ze produceren slechts iets minder te veel CO2 dan ICE-auto’s.

    Login om te reageren
  7. mpgc zegt

    18 oktober 2020 om 10:56

    Conclusie van het onderzoek klopt niet. Door de opzet van het onderzoek kan niet gemeten worden hoe zuinig de auto’s zijn maar alleen hoe zuinig het GEBRUIK van de auto’s is. Dat laatste blijkt dus erg tegen te vallen. Niet echt een verrassing. Een een plug in hybride is geen geschikte auto voor veelrijders. Wel voor de particulier die korte woon werk en shopping ritjes maakt en af en toe een langere rit.

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      18 oktober 2020 om 12:19

      @mpgc: Daar is een BEV geschikt voor.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 oktober 2020 om 12:29

      @mpgc: ik lees hier genoeg voorbeelden dat het verbruik van een PHEV niet hoger is dan een gelijkwaardige ICE. Elke laadsessie is meegenomen, maar als je het niet doet loop je geen verlies.

      Ben je niet van plan om (dagelijks) te laden dan ben je het beste af met een normale of mild hybride.

      Login om te reageren
  8. soundgarden zegt

    18 oktober 2020 om 11:02

    Tsja, weet je, uit onderzoek is ook gebleken dat wij mensen maar 12% van onze hersencapaciteit kunnen gebruiken. Dus wie zegt mij dat dát onderzoek dan ook klopt?

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      18 oktober 2020 om 12:00

      @soundgarden: Wow, weetje iets van neurowetenschappen af?

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 oktober 2020 om 15:30

      @soundgarden: je verwart onderzoek met Hollywood.

      Login om te reageren
  9. Loek zegt

    18 oktober 2020 om 11:02

    Mijn vader was erg geïnteresseerd in een PHEV. Naar werk doet hij (en mijn moeder) met de fiets dus de auto wordt alleen gebruikt voor stadsritjes. Dat kan theoretisch allemaal elektrisch. Het enige wat op benzine moet is een paar keer per jaar 80 km en een keer vakantie.

    Dan moet je het wel correct gebruiken, maar doe je dat, dan rijd je theoretisch driekwart van het jaar volledig elektrisch, zonder range-anxiety als je een keer buiten de stad moet. Wellicht dat WLTP inderdaad wat rooskleurig is, maar driekwart jaar elektrisch is beter dan een vol jaar benzine, lijkt mij.

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      18 oktober 2020 om 12:26

      @720s: Perfecte case voor volledig elektrisch dus. Dan sleur je ook niet het hele jaar een brandstofmotor mee, heb je de productie-uitstoot niet van de ICE, én zijn je afgelegde elektrische kilometers zuiniger.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        18 oktober 2020 om 15:15

        @crepito: true. Particulier is dat echter nog vrij duur voor een goede auto. Een e-208 zou een optie zijn maar 33 ruggen is ongeveer dubbel het budget. En mijn vader verdient boven modaal.

        Login om te reageren
  10. rulefollower zegt

    18 oktober 2020 om 11:16

    Dus als ze 2x zo veel gemiddeld verbruiken zijn nummer 1 t/m 6 van het rijtje nog steeds zuiniger dan een C1?
    Alleen de Q8 is fractioneel dorstiger.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      18 oktober 2020 om 12:56

      @rulefollower: anekdotisch bewijs: ik rij nu een Aygo als leenauto. De boordcomputer geeft 5,2l/100km aan. En dat is niet met een fluwelen rechtervoet…..

      Login om te reageren
  11. VeniVidiVici zegt

    18 oktober 2020 om 11:16

    “En superslecht voor het milieu” uhh… wie zegt dat EV’s en PHEV’s gekocht worden voor het milieu haha.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      18 oktober 2020 om 12:07

      @venividivici: dat worden ze ook niet, 99,9% wordt puur uit financieel oogpunt gekocht (en nog VEEL vaker geleased met een bijtelling van de helft van een brandstof auto)

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        18 oktober 2020 om 13:23

        @rike: Inderdaad dus ik begrijp niet waarom die onderzoekers er altijd dat milieu praatje bij halen.

        Login om te reageren
  12. Robert zegt

    18 oktober 2020 om 11:21

    En nou eens ophouden met zaniken dat oude auto’s zo vervuilend zijn. Echt, ik heb niks tegen (PH)EV’s en zal ooit wel eens overstappen naar zoiets, maar dit soort onderzoeksresultaten krijg je vanzelf als de politiek en de milieulobby oude auto’s wegzet als de paria’s van het asfalt.

    Mijn dertien jaar oude C Klasse, bijvoorbeeld. 1.8 Kompressor uitvoering, zonder moderne technologie als remenergie-regeneratie of elektrisch ondersteund rijden. Maar wel gezegend met cruise control.
    Theoretisch verbruik 1:11,9 (gecombineerd)
    Dagelijks verbruik 1:13,5 (70 km w.w. verkeer)
    Vakantie verbruik 1:15,5 (120 km/u gemiddeld)

    Fijne zondag verder.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 oktober 2020 om 22:42

      @RRRobert: verbruik en vervuiling staan los van elkaar.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        18 oktober 2020 om 23:24

        Klopt. Maar dan mis je m’n punt wat ik wil maken.

        Login om te reageren
  13. arias zegt

    18 oktober 2020 om 11:45

    En daar hebben we de extreme klimaatreligie weer…. Het is ook nooit goed. Alle volledige elektrische auto’s met lithiumbatterijen die oneerlijk worden gewonnen met andere schadelijke neveneffecten erbij zijn natuurlijk een godsgeschenk en helemaal 100% zuinig. Die ‘geleerde’ leven zeker in Utopia

    Login om te reageren
  14. RiKe zegt

    18 oktober 2020 om 12:05

    Het nadeel met een PHEV is dat de accu’s vaak na 1 rit alweer leeg zijn, en dan heb ik het niet over een retourtje. M’n vader rijdt een BMW 225XE en komt met een volle lading 29 kilometer ver in EV stand volgens de boordcomputer, in de praktijk 22km. Opladen duurt op een “snelle” lader ruim 3 uur, en op netstroom ruim 5 uur. Zo’n PHEV is dus eigenlijk alleen nuttig als je overal, altijd kan laden.

    Login om te reageren
  15. crepito zegt

    18 oktober 2020 om 12:06

    Een PHEV is een truc om langer geld te verdienen met ICE. Elk gegeven moment een extra aandrijfbron meesleuren is inefficient, kostbaar en complexer. Bovendien de productie-uitstoot van twee systemen. Slechts een transitiemiddel tot volledig BEV in 2030, om aan de ‘uitstootcijfers’ te voldoen. Goed dat de EU nu naar (waarschijnlijk) werkelijk verbruik gaat kijken, niet naar WLTP. Prima, maar geen oplossing!

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      18 oktober 2020 om 12:22

      @crepito: Bovendien: lange laadtijden (dus veel gebruik laadpalen), veel laadcycli en vaak geen actieve temperatuurregeling van de accu dus lage levensduur van de accu.

      Login om te reageren
  16. lekbak zegt

    18 oktober 2020 om 12:57

    Geleerden met een verborgen agenda of geleerden die je kunt kopen zouden moeten worden verbannen naar Siberië, terwijl ze naakt zijn. Dit soort onderzoeken doet alleen maar kwaad voor de maatschappij, en niet te zuinig ook.

    Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    18 oktober 2020 om 13:14

    Ik zat met een lexus ux220h aan een gemiddeld verbruik van 13l/100km en een permanent chagrijn met de mercedes c300 break kwam ik op 8L/100km op hetzelfde traject. Met de c300 reed ik harder, met de ux voelde ik me onveilig continue het gevoel dat je met een pendulum onderweg bent in lange bochten.

    Met de mercedes heb ik ooit 50L getankt op een trip van 900km en ik denk dat als je dat wil dat je met zo’n wagen 4-5L/100km kan lopen als je oplet.

    In een stad gaat er niets boven een c1/smart/aygo kom je op de snelweg is er niets zuiniger dan een middenklasse sedan met een 1800-2500 4 cylinder. Je moet 0-100 in 10 sec kunnen doen op 80% vermogen en kunnen cruisen aan 130 op een 20-40% piekvermogen zodat de motor lean kan lopen en dat gekoeld krijgt.

    Vergeet porsche en range rovers de echt schadelijke verbuiks leugenaars zijn de renault captur, kadjar, ford puma, kuga,… die worden in hoge volumes verkocht. Niet dat iemand op autoblog ooit zo’n onding zou kopen maar als je die van avis, hertz of sixt mee krijgt reken je maar op 15-20L/100km en iedere heuvel in 2 of 3 versnelling of ze raken niet omhoog.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      18 oktober 2020 om 16:05

      @Hupke: het lijkt me wel erg sterk dat een Captur op de snelweg 1 op 5 doet… Vriend van me had er 1 en zelfs met een hele zware voet kwam die niet op een hoger verbruik dan 1 op 13. Een heuvel kwam hij inderdaad wel met wat meer moeite op, 1 versnelling terug

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 oktober 2020 om 17:50

        @rike: een benzine suv die zuiniger is dan 1:10 op de snelweg? Ik betwijfel of die bestaat, maar met een zware voet weiger ik het te geloven.

        Login om te reageren
        • RiKe zegt

          19 oktober 2020 om 13:27

          @lekbak: dat kan, maar je hebt het hier niet over een volwaardige SUV he? Dit zijn de kleine crossovers met downsize turbo melkpakjes

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            19 oktober 2020 om 14:07

            @rike: die kleine motoren zijn een belangrijk deel van het probleem. Daar moet een hele sloot extra benzine in om te voorkomen dat het een smeltend hoopje metaal word.

            Login om te reageren
    • C300de zegt

      18 oktober 2020 om 21:39

      Ik heb ondertussen iets meer dan 10k km gedaan met een C300de, ideale combinatie in mijn geval. Ongeveer 40% volledig elektrisch. Ik kan perfect thuis laden als op het werk. In principe kan ik op het werk laden en ‘s avonds naar huis en dan de volgende ochtend naar het werk zonder ‘s nachts te laden (is +- 40km). Om naar klanten te gaan die verder gelegen zijn, is de diesel perfect. Volledig elektrisch was nu nog een stap te ver voor mij.
      Een beetje meer elektrischrijbereik was wel ideaal geweest.

      Login om te reageren
  18. mcshine zegt

    18 oktober 2020 om 23:06

    Gaan we nu echt klagen dat die rugzakjes niet meer verkrijgbaar zijn?

    Login om te reageren
  19. eme1969 zegt

    19 oktober 2020 om 12:19

    Phev is tijdelijk compromietje, beetje oude technieken op een ouderwets platform aan elkaar knutselen en vooral niet te ver rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North