• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten concept car: Abarth 2000 Pininfarina

Auteur: ricardo, gepost 30 oktober 2010 om 13:33 – 47 Reacties

Abarth 2000 Pininfarina

In 1969 – een paar jaar voordat Abarth werd verkocht aan Fiat – kwamen ze in samenwerking met carrosseriekoning Pininfarina met dit guitige conceptwagentje op de proppen. Hoog tijd om deze even onder de aandacht te brengen in onze onregelmatig terugkerende rubriek Vergeten concept car.

Een erg strak design en zéér laag bij de grond (hoogte: slechts 97 cm). En van conventionele deuren moesten ze niets hebben in die tijd. Instappen deed je maar door de voorruit naar voren te klappen. Ietwat lastig in parkeergarages, maar die vermijdt je dan maar gewoon. Een slagboom via de onderkant passeren moet trouwens ook geen probleem zijn geweest.

Achterin ligt geen bulderende V8 of V6, maar een viercilinder 16-klepper met 2.0 liter inhoud (vandaar de naam). Die wordt gekoeld door de brede luchtopeningen aan de zijkant. Deze carburateurmotor wist wel even 230 pk richting de achterwielen te sturen. Mede dankzij zijn lage gewicht en geringe luchtweerstand was dit conceptsnoepje in staat een topsnelheid van 275 km/u aan te raken.

Maar zoals bij zoveel goede auto-ideeën ging ook deze creatie van Pininfarina nooit in productie. Driewerf helaas. Schrale troost: gelukkig hebben we de foto’s nog.

Abarth 2000 Pininfarina

Abarth 2000 Pininfarina

Abarth 2000 Pininfarina

Abarth 2000 Pininfarina

Abarth 2000 Pininfarina

Abarth 2000 Pininfarina

Ook interessant!

  • Pininfarina Teorema
    Pininfarina Teorema is slechts 1,40 meter hoog
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Deze Alpine concept car kan van jou zijn
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

2000, abarth, concept, Klassiekers, pininfarina, vergeten-concept

Vorig bericht: « Top Gear gaat verder met uitmelken: The Stig Farm
Volgend bericht: Chevrolet Camaro krijgt een interieurfix van Vilner »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bumer zegt

    30 oktober 2010 om 13:35

    Er zal wel een reden voor zijn dat we hem zijn vergeten. ;)

    Login om te reageren
  2. JW zegt

    30 oktober 2010 om 13:49

    mooie subtiele uitlaat

    Login om te reageren
    • saba zegt

      30 oktober 2010 om 14:28

      @JW: HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAAH,…

      Login om te reageren
  3. Herman zegt

    30 oktober 2010 om 13:49

    Die uitlaat…..

    Login om te reageren
  4. Trobken zegt

    30 oktober 2010 om 13:53

    Zo’n laag zijprofiel doet me (samen met de kleine wielen) denken aan de Lotus Europa.
    Een beetje dezelfde verhoudingen?
    (‘k zeg wel niet dat deze concept erop lijkt hé!)

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      30 oktober 2010 om 14:16

      @Trobken:
      De velgen zijn klein, de banden zijn groot.

      Login om te reageren
  5. bpc zegt

    30 oktober 2010 om 13:55

    jammer dat er nooit een productiemodel van gekomen is doet anders wel wat denken aan deze
    http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.americandreamcars.com/1970sterlingkitcar.jpg&imgrefurl=http://www.americandreamcars.com/1970sterlingkitcar.htm&usg=__gTUfjygAv63RX_0yMSXwQ-GmjLw=&h=293&w=554&sz=66&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=oinLx4oYwVojrM:&tbnh=97&tbnw=184&prev=/images%3Fq%3Dkit%2Bcar%2Bsterling%26hl%3Dnl%26sa%3DX%26biw%3D1596%26bih%3D727%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=rc&dur=112&ei=8wfMTL3BKo3xsgbWv42XCA&oei=8wfMTL3BKo3xsgbWv42XCA&esq=1&page=1&ndsp=28&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=51&ty=40

    Login om te reageren
  6. T16 zegt

    30 oktober 2010 om 14:17

    Lijkt meer de voorganger van deze Holden Hurricane: img
    http://www.autowp.ru/pictures/holden/hurricane_concept_car/autowp.ru_holden_hurricane_concept_car_1.jpg

    Login om te reageren
  7. Dotternetta zegt

    30 oktober 2010 om 14:17

    Doet me denken aan die serie met die poppetjes

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      30 oktober 2010 om 14:47

      @Dotternetta: Thunderbirds?

      Login om te reageren
  8. T16 zegt

    30 oktober 2010 om 14:22

    Tweede poging: Holden Hurricane

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      30 oktober 2010 om 14:35

      @T16:
      Mooi plaatje uit excact het zelfde jaartal.

      Login om te reageren
    • bpc zegt

      30 oktober 2010 om 14:47

      @T16: lijkt er inderdaad ng meer op

      Login om te reageren
  9. boygeorge zegt

    30 oktober 2010 om 14:29

    De foto`s geven wel een aardige indruk wat je te wachten staat als je je vriendinnetje meeneemt.
    Het lijkt wel alsof Pininfarina ook verantwoordelijk is voor het ontwerp van de minijurkjes.
    Als je de originele foto`s hebt zou ik daar erg zuinig op zijn.

    Login om te reageren
  10. boygeorge zegt

    30 oktober 2010 om 14:47

    In 1968 kwam Pininfarina met de Ferrari P5.
    De neus van de Abarth heeft veel weg van de P5.
    De 1969 Ferrari 512 S lijkt wel heel erg op deze Abarth.
    Veel auto-kenners van vandaag vinden dat de huidige auto`s eenheidsworstjes zijn.
    Die mening hadden ze in die tijd ook.

    Login om te reageren
    • JPM zegt

      30 oktober 2010 om 17:05

      @boygeorge: autoblog sinds een paar dagen ontdekt?

      Login om te reageren
      • boygeorge zegt

        30 oktober 2010 om 17:09

        @JPM:
        Klopt, sinds een paar weken.
        Althans autoblog.nl
        Ik vermaak me al wat langer op autoblog.com
        Is er iets bijzonders wat je misschien wil opmerken ?

        Login om te reageren
        • JPM zegt

          30 oktober 2010 om 19:38

          @boygeorge: Nee hoor, het valt gewoon op als je 5 posts per artikel tegenkomt van iemand die je niet eerder hebt gezien. Welkom.

          Login om te reageren
          • boygeorge zegt

            30 oktober 2010 om 20:21

            @JPM:
            Thank you very much.
            Soms reageer ik inderdaad een beetje te.
            Heeft ook een beetje met het onderwerp en de reactie`s te maken.
            Misschien had ik geen avatar moeten nemen.

            Login om te reageren
            • Megakix zegt

              31 oktober 2010 om 08:39

              @boygeorge: ..je had veel beter een andere naam kunnen kiezen..

              Login om te reageren
              • boygeorge zegt

                31 oktober 2010 om 13:50

                @Megakix:
                Dag Mega-nix.
                Je bent heel lief om zoveel aandacht aan mij te besteden.
                Heb je iets bijzonders te melden ?
                Ik denk van niet.
                Nog iets OT ?
                Oh sorry, dat heb je nog nooit gedaan.
                Dag schat.

  11. Pallas zegt

    30 oktober 2010 om 14:48

    Lijkt ook op deze Alfa:

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      31 oktober 2010 om 00:07

      @Pallas:
      Nog een mooi plaatje en beduidend vrouwvriendelijker.
      Instappen bedoel ik.

      Login om te reageren
      • oli4k zegt

        31 oktober 2010 om 21:10

        @boygeorge: die Alfa is meer dan geweldig. Als ik het geld had zou ik hem als kit car op de markt brengen.

        Login om te reageren
  12. Jokkebrok zegt

    30 oktober 2010 om 15:02

    Als iets te mooi is dan gaan het eenvoudigweg niet in productie…

    Login om te reageren
  13. Stopwearingpants zegt

    30 oktober 2010 om 15:43

    wat een lelijk hok zeg

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      30 oktober 2010 om 16:16

      @Stopwearingpants:
      Bedoel je het hok van je hond ?!

      Login om te reageren
  14. reinier73 zegt

    30 oktober 2010 om 15:54

    Mensen die hier een reactie achter hebben gelaten dat het een lelijke auto is snappen het volgens mij niet. Als jij in 1969 in zo’n auto reed, dan was je De Man! Je moet zulke auto’s niet met hedendaagse auto’s gaan vergelijken, dat is appels met peren vergelijken.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      30 oktober 2010 om 16:18

      @reinier73: Appels en peren hebben veel gemeen, het gaat er om of je nú iets mooi of lelijk vind, hoe stoer het in ’69 mischien ook was.
      Ik vind het trouwens wel mooi.

      Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      30 oktober 2010 om 16:19

      @reinier73:
      Juist, 100 % mee eens.
      Er zijn gelukkig meer mensen die het met je eens zijn.
      Mogelijk komen er nog meer van die mooie plaatjes.

      Login om te reageren
  15. V-Power zegt

    30 oktober 2010 om 16:21

    Destijds moet ontwerpen ook leuker geweest zijn. Gewoon lekker kiezen uit mooie motorblokken, en alleen keus hoeven te maken tussen gewicht of pk. Tegenwoordig moet alles in het teken staan van ‘duurzaam’ en ‘groen’. Dit zijn tenminste échte concept’s :D

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      30 oktober 2010 om 17:46

      @V-Power:
      de tijd van voor de marketingjongens………….

      Login om te reageren
  16. mashell zegt

    30 oktober 2010 om 16:24

    Wat moet 1969 toch een fantastisch jaar geweest zijn.

    Login om te reageren
  17. Mardec zegt

    30 oktober 2010 om 16:31

    1969 2.0L 230 pk 4cyl Carburator.

    Die woorden had ik nooit samen in één tekst verwacht. Wat een kar :-)

    Login om te reageren
  18. sacha zegt

    30 oktober 2010 om 16:54

    In oude Michel Valliant’s reden dit soort auto’s gewoon rond. Meesterlijk.

    Ook dat ongegeneerde sexisme bij die PR foto’s: Meesterlijk!

    Login om te reageren
  19. Robert zegt

    30 oktober 2010 om 17:14

    allemaal een beetje vreemd, maar wel lekker (gedurfd)

    Login om te reageren
  20. T16 zegt

    30 oktober 2010 om 18:50

    Toeval dat de het protype van Bertone voor de Lamborghini Countach, de LP500 hier zo op leek?

    Ik denk het niet en er was nog een prototype van Fiat, dat er ook sterk op leek.

    Login om te reageren
    • Pieter-Jan zegt

      30 oktober 2010 om 20:28

      @T16: LP500 is pas later.

      Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      31 oktober 2010 om 00:17

      @T16:
      Waarom denkt @Pieter-Jan dat het later is.
      LP 500 is van 1968 ?
      Als mijn info klopt is dat dus 1 jaar eerder.

      Login om te reageren
    • E320cdi zegt

      31 oktober 2010 om 02:29

      @T16: er op leek? Deze auto is in tegenstelling tot de Abarth wél in verhouding… Vind ik althans. Die voorkant is geweldig, de achterkant het tegenovergestelde. Als ze die even over doen en alles updaten (wat ledjes hier en daar) dan kan ‘ie gewoon als nog in productie :-P btw… WAT een uitlaat ja :-D

      Login om te reageren
  21. Fortuna zegt

    30 oktober 2010 om 22:10

    Een laag gewicht heeft helemaal niets met topsnelheid te maken, alleen met de tijd waarin de topsnelheid gehaald wordt.

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      31 oktober 2010 om 01:02

      @Fortuna: time = money

      Je weet tog!

      Login om te reageren
  22. Megakix zegt

    31 oktober 2010 om 08:40

    Iemand…? Niemand…? Kan men mij uitleggen waarom die vrouw benen heeft die langer zijn dan 97 cm ??? Hebben jullie het hoofd van dat mokkel gezien ? Lijkt mij een omgebouwde man…220cm lang..en lelijk ! Foei..

    Ohja, de auto was natuurlijk crappie.

    Login om te reageren
    • 288 GTO zegt

      31 oktober 2010 om 09:45

      @Megakix: siliconen hadden ze toen ook nog niet hahaha!

      Login om te reageren
      • ErikkNL zegt

        31 oktober 2010 om 11:46

        @288 GTO:

        Heel Dr. Schumacher bestond toen nog niet ben ik bang.

        Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      31 oktober 2010 om 13:57

      @Megakix:
      Dag Mega-nix, geweldig zoals jij je uit.
      Je diepste gevoelens zijn zo oppervlakkig als je okselharen.
      Voel je je eenzaam ?
      Was je altijd al alleen ?
      Gossie toch, arme Mega-nix.
      Nou, ik zal aan je denken, schat.
      Heb je verder nog iets te melden ?
      Niet dus.
      Nog iets OT ?
      Ook niet.
      Dag schat, je hebt niets, maar dat geeft niet hoor.

      Login om te reageren
  23. Lennard zegt

    31 oktober 2010 om 08:54

    Mooi van C&A :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North