Daarnaast is de Pininfarina Teorema ook zo lang als een Maybach S-Klasse. Het levert een bijzondere auto op!
Pininfarina verklaart de oorlog aan hoge auto’s. Dat is maar goed ook, want ze zijn bijzonder nutteloos. Op elk wetenschappelijk niveau presteert een hoge auto slechter dan een lage. De enige reden om en auto hoger te maken is om zo een grotere rijhoogte te creëren voor gebruik in het terrein. Echter, daar komen dergelijke auto’s nooit.
Het is vreemd, want niemand laat van zijn voeten zwemvliezen maken om er vervolgens mij over de boulevard te paraderen. Maar met onze auto’s doen we dat wel. Dan is er nog een belangrijk punt en dat is efficiency. Een hoge auto elektrisch maken is hetzelfde als cola light drinken bij je Big Tasty-menu. Daarom is deze Pininfarina Teorema zo briljant. Deze elektrische auto is namelijk juist zo laag mogelijk.
Concept
Het is uiteraard nu nog een concept car. Het idee is simpel. Voor een zo gunstig mogelijke stroomlijn is de auto heel erg laag. En met laag bedoelen we écht laag: slechts 1,40 meter hoog. De Pininfarina Teorema is dan bijna net zo lang als een Mercedes-Maybach S-Klasse. Daarbij heeft de bijzondere auto ook een soort shooting-brake achtige daklijn met kamm-achterzijde. Daarmee doet de auto denken aan de Ferrari 250GT Breadvan.
Niet alleen het uiterlijk is bijzonder aan deze Pininfarina Teorema, ook het interieur mag er zijn. De layout qua zitpositie is vrij bijzonder en doet het meest denken aan een McLaren F1, plus 2. Dus een centrale stoel voor de ‘bestuurder’ (komen we zo even op terug) met daarachter twee rijen van twee stoelen.
Bestuurder Pininfarina Teorema
Het woord bestuurder staat tussen haakjes omdat het niet écht een bestuurder is. Er is namelijk geen stuurwiel. De Pininfarina Teorema is geheel autonoom. Gelukkig hebben ze er niet voor gekozen om het interieur te laten lijken op de wachtruimte bij de orthodontist.
De stoelen zijn in samenwerking met Poltrona Frau ontwikkeld. Uiteraard zijn er geen directe productieplannen, maar dat er een toekomst aankomt met autonome elektrische ‘pods’, lijkt op deze wijze een zekerheidje. Gelukkig kun je dus nog altijd arriveren in stijl!
basman147 zegt
Goed zo, Een XJ40 (of X300/308) was ongeveer 138 cm, dus we zijn er weer bijna!
Captain zegt
Toch niet zo vreemd laag? Een gewone 5 persoons 508 sedan is ook 140cm hoog.
adyton zegt
@captain: in deze tijden van SUVs is het toch bijna het vermelden waard 😂
willeme zegt
@captain: Ik ken weinig auto’s van 5,40 meter die 1,40 meter hoog zijn. Vandaar dat we het het vermelden waard vonden ;-)
560pk zegt
@willeme: ik ken weinig auto’s van 540 cm. Kan het in NL ook niemand aanraden. Mijn auto is 501,5. Dan al absoluut drama in NL parkings en parkeerplekken. Overigens 139,5 hoog
Johanneke zegt
Precies de hoogte van mijn 1993 Galant!
Overigens kan ik alles wat geen crossover suv is alleen maar toejuichen.
frank2b zegt
Ik heb zojuist een prototype autootje gevouwen van papier. Het ding kan vliegen, is geheel autonoom, rijdt mach3 bij een verbruik van 2Watt/100km en gaat plaats bieden aan 10 personen.
Nu nog even een leuk rendertje maken…..
sonnybonds zegt
Alleen heet je geen Pinin Farina en komt het dus ook niet op autoblog.
tjorque zegt
@sonnybonds klopt niet… het staat wél op autoblog… je bedoelt het komt niet verder dan de comment sectie 😂
cthijs zegt
Ik heb een Opel speedster gehad volgens mij 108 cm
cossiekiller zegt
Het lijkt wel of er een aanhanger aanhangt. Beetje zoals die Opel Kadett met de caravan die hier onlangs voorbij kwam.
allesmetturbo zegt
Gekke prius
vacano zegt
Prachtig design voor DS. Vind hem alleen wat laag voor een crossover
tjorque zegt
@willeme wie weet komen de mpv’s nog eens terug… dat en de break.
Doe mij maar een moderne interpretatie van de Evasion, met serieus wat elektro peper erin en snel (maar dan ook echt snél) laden.
Of hetzelfde EV-recept als de model s plaid in een koets die zo mooi is als de Xf sportbreak:
Pinin is het pad al aan het effenen…
560pk zegt
Oh, en las pas een commentaar van een top bobo bij BMW, die betwijfelde of volledig autonoom in een Europese binnenstad in de komende 50 jaar gaat lukken. Dus deze concepts kunnen in hetzelfde mapje als de atomair en/of turbine aangedreven Amerikaanse concepts uit de 50-er jaren van de vorige eeuw, of de vliegende auto’s uit de Jetsons (de 60+ ers onder ons weten wat ik bedoel)