
Het had een idee van Koos Spee kunnen zijn, maar vooralsnog is het verschijnsel in Nederland nog niet opgetreden. Waar we het over hebben? Verkeerslichten die te kort op oranje staan…
Het is een o-zo-bekend gevoel: het licht springt op oranje en in plaats van te stoppen geef je nog een beetje gas bij. Soms red je het dan net niet en rijd je door een donkeroranje licht. Overkomt mij weleens nadat ik de gemiddelde testauto heb ingewisseld voor mijn eigen bolide. Toch ligt het niet altijd aan je zelf. In Amerika zijn zes steden betrapt op te korte tijden voor het oranje verkeerslicht, het gaat om de volgende lokaties: Chattanooga, Tennessee; Dallas, Texas; Springfield, Missouri; Lubbock, Texas; Nashville, Tennessee en Union City, California. De betrokken steden hebben daardoor onterecht boetes geincasseerd van chauffeurs die door rood licht reden. In Tenessee werden toevallig alleen de verkeerslichten aangepakt op kruisingen waar rood licht camera’s stonden. Dat veel automobilisten onterecht een bekeuring hebben gekregen is al erg genoeg, maar het komt de verkeersveiligheid ook niet ten goede. Een korte “oranje-tijd” zorgt ervoor dat de kansen op flinke klappers op het kruispunt toeneemt. Gelukkig heeft Spee alleen maar het beste met ons voor en flitst alleen ten behoeven van de verkeersveiligheid (bron: National Motorists Association, via autoblog.com).





Euhm… ik dacht dat extra gassen door het oranje ook niet mocht :-) maar in the VSA zijn ze blijkbaar mild
Ik vind het trouwens wel een goed idee, dat langer oranje-licht. Geeft ook meer tijd om rustig te remmen
Ja en als ze dan ook oranje invoeren voor dat het groen word is het helemaal chill.
Oranje voor het groen is idd ook wel fijn. Hebben ze in Duitsland ook. Kan je alvast je koppeling laten komen en dan wegbrullen op het moment dat je net om de hoek van de voorruit ziet dat hij groen is.
Zelfs met de fiets is het oranje licht nog een fijn:D
…geen wonder dat union city als 1 van de enigste bay-area cities rood-licht camera’s heeft…heb me altijd al afgevraagd waarom mijn tweede home-town dat had…
greetingz,
Ik vind dat het net zoals in Duitsland mag: ook van rood naar groen met oranje.(is dus andersom)
Ik zou het oranje licht korter laten staan en het groene licht langer. Dan is er minder kans dat je door rood rijdt
ja ik heb ook wel eens het idee dat sommige stoiplichten wel lekker kort op oranje staan ingesteld…
nog beter dan oranje voor groen is een countdown klokje. Is erg goed mogelijk met de ledjes van tegenwoordig en bespaart weer wat frustratie als je nog weet hoe lang je nog moet/hebt (peukie,scheren, etc.)!!!
@domme Spee:Zie het bericht van Matthis!!
En het aftellen van Floryn!! Was ik zelf nog vergeten! :)
@Rob USA
….???
@ floryn: mogen ze dat systeem eerst verbeteren. Die dingen hier in Zevenaar heb je niets aan. Vaak halverwege wordt ie groen omdat er op een andere strook niets staat, hij telt de ene keer snel en de andere keer langzaam en zo heb ik nog wel wat op te merken over die dingen.
Geef mij maar eerst het oranje licht en dan de groene, dat is een veel betere indicatie.
ff lekker bijdehand….
ik heb altijd geleerd dat het geel was ipv oranje. Geen idee waarom maar dat heb ik zo geleerd :p
inderdaad geel/oranje voor het groen zou fijn zijn, weet je dattie eraan zit te komen.
@ ROT
ik wist niet dat ze ook al bestaan voor auto’s. Ik ken ze persoonlijk alleen van de fietsstoplichten van amsterdam en die werken altijd perfect.
ik geloof dat die magnetische lussen eigenlijk ook niet zo’n perfecte techniek zijn voor het verkeer. Ze zijn geloof ik best inaccuraat.
@ Floryn: als ze in Amsterdam perfect werken is het wel fijn. Dan mogen die programmeurs hier maar eens gaan kijken hoe het daar is aangepakt! Ik let er altijd maar gewoon op wanneer ik mag. Dat lage licht is overigens nog altijd fijner, dat aftelklokje hangt bovenin wat nou niet echt prettig kijkt;)
Ik zit nu al een paar keer op het randje.
Oké, korte tijden…
Weet iemand eigenlijk wat de tijden moeten zijn? Ik bedoel, zijn daar wettelijke afspraken voor of richtlijnen?
waarom voeren ze niet in dat het oranje wordt, en daarna groen, das veel makkelijker, kan je tijdens het oranje in zn een zetten, ipv als het groen wordt ( ik ben lui geen zin om koppeling in te blijven trappen voor het rode licht :P)
Lambofreak zegt: Langere oranjelicht geeft ook meer tijd om rustig te remmen
sorry dat is onzin:P Als je oranje licht heb en je wilt gana remmen in plaats van doorrijden ga je niet je remkracht bepalen op basis van hoe lang hij op oranje blijft, maar op wat je remweg is:P want je moet toch voor de streep stil staan…
In NL zijn daar vaste tijden voor, en da’s 2 seconden binnen de bebouwde kom, en 3 buiten de bebouwde kom geloof ik. Als je het mij vraagt net een seconde te kort telkens…
En rood->oranje->groen zou de doorstroom op sommige kruisingen in NL kunnen verbeteren denk ik, vooral bij drukke kruisingen.
@RoT___
De reden dat de timers in Amsterdam beter werken, is waarschijnlijk dat hier de meeste kruispunten zo druk zijn, dat de verkeerslichten nergens dynamisch op reageren (er staat toch altijd verkeer te wachten), en dus altijd een vast patroon draaien. Dan is de rood-tijd dus ook altijd hetzelfde, en werkt de timer goed.
Bij stoplichten die op verkeer reageren zal het minder lekker werken.
@ joris
Dan moet je toch je ogen eens laten nakijken denk ik ;-)
Ik neem aan dat je nog geen rijbewijs hebt? in de boekjes van de rijopleidingen wordt namelijk nooit gesproken over “geel”, maar steevast over oranje.
@ Floryn
Ja dat zou best chill zijn. Sokken aantrekken, bammetje smeren etc.
Nou er zijn dus inderdaad stoplichten in NL die te kort afgesteld staan op oranje. Laat ik het zo zeggen….een 70 of 80 weg met een oranje licht van 2 seconden is erg hard remmen als je nog zover weg bent dat je waarschijnlijk niet voor het rood er door zal zijn.
Je komt wel op tijd tot stilstand, daar niet van, maar soms toch wel met behulp van de ABS en dat mag zeker niet de bedoeling zijn?
@# Ary schrijft,
15 April 2008 om 0:55
Lambofreak zegt: Langere oranjelicht geeft ook meer tijd om rustig te remmen
sorry dat is onzin:P Als je oranje licht heb en je wilt gana remmen in plaats van doorrijden ga je niet je remkracht bepalen op basis van hoe lang hij op oranje blijft, maar op wat je remweg is:P want je moet toch voor de streep stil staan…
een normaal persoon zou dan toch echt het gele verkeerslicht eerder waarnemen doordat de tijd langer is… en tijd is afstand..
wanneer ie eerder op geel springt.. dan gaat de teller al lopen…
He, gelukkig, dat Koos alleen de veiligheid in het oog heeft… ik ging bijna denken dat het om het geld ging!
@ Matthis
je bent toch geen duitser…? dat is echt zo`n onzin, miss is het alleen goed voor bejaarden en duitsers. want die zijn wel zo verdomde traag. echt niet normaal. ik zou dan al bij oranje wegrijden iig.