• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verlenging A4 kost 43 miljoen euro per kilometer

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 oktober 2011 om 13:59 – 60 Reacties

Nu nog het einde van de A4

Geen wereldschokkend bedrag, een lap snelwegasfalt is nou eenmaal duur. Het is zelfs stukken minder dan de 100 miljoen per km waar op een gegeven moment over gesproken werd. Vandaag gaf Rijkswaterstaat officieel opdracht voor de aanleg, die eind 2015 klaar moet zijn.

Reeds in juli was de kogel onherroepelijk, definitief en onomkeerbaar (ja, dat is 3-dubbelop) door de kerk, en toen was het wachten op de offertes. Het consortium A4ALL (Boskalis, Heijmans en VolkerWessels) schreef de voordeligste aanbieding, en mag nu voor een inschrijfsom van circa 300 miljoen euro (excl. BTW) het lapje asfalt van 7 kilometer lengte aanleggen. Begin 2012 gaat de eerste schep in de grond in een traject dat de bereikbaarheid tussen Rotterdam en Den Haag aanzienlijk moet gaan verbeteren.

De snelweg komt te liggen tussen Delft en het Kethelplein. We citeren het persbericht:

Van de 7 kilometer wordt 2,6 kilometer van de nieuwe weg half verdiept aangelegd (vanaf Delft). Hierna volgt 1,4 kilometer verdiepte weg tot aan de bebouwing bij Vlaardingen en Schiedam. Daar verdwijnt de snelweg in een landtunnel van 2 kilometer. Hierna kruist de A4 het knooppunt Kethelplein om vervolgens aan te sluiten op de bestaande A4 naar de Beneluxtunnel en de A20. Op de A4 tussen de Kruithuisweg in Delft en de Beatrixlaan in Rijswijk worden dubbellaags zoab en verkeerssignalering aangebracht.

Het kost wat, maar dan kan je wel wat beter doorrijden. De enige mensen die er niet zo vrolijk van worden, zijn degenen die nu een snelweg in hun achtertuin krijgen. Helaas kan je nooit iedereen laten winnen.

Dan de slotvraag: wat is goedkoper? Een kilometer A4 verlengen, of een kilometer Audi A4’s bumper aan bumper? Komt ie: de Audi A4 komt stukken voordeliger uit de bus, met een lengte van 4,703 meter en een instapprijs van 33.320 euro kost een kilometer aan A4’s € 7.065.702,74. En met deze informatie kunt u helemaal niets.

Ook interessant!

  • Waarom deze Rolls-Royce Cullinan een miljoen euro kost
    Waarom deze Rolls-Royce Cullinan een miljoen euro kost
  • Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
    Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
  • Dit exclusieve jasje kost je 1,88 miljoen euro
    Dit exclusieve jasje kost je 1,88 miljoen euro
  • Meer dan een half miljoen euro voor een oude caravan
    Meer dan een half miljoen euro voor een oude caravan

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

a4-rijksweg, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Edo Competition Porsche Panamera S ‘Hellboy’
Volgend bericht: Tip: Binnenkort accu laten checken? Ga naar de Ikea »

Lees Interacties

Reacties

  1. Vreddy_B zegt

    18 oktober 2011 om 14:02

    Maar het oog wil ook wat. Dus verkies ik toch het asfalt boven de Audi A4

    Login om te reageren
  2. StijnB zegt

    18 oktober 2011 om 14:03

    Die laatste berekening is wel slechts 1 rijstrook. Neem er bijvoorbeeld 4 (twee heen en twee terug) en het verschil wordt al fel kleiner ;-) *geen A4-fan*

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 oktober 2011 om 14:07

      @StijnB: Audi A4tjes rijden natuurlijk uitsluitend op de meest linker rijstrook ;)

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        18 oktober 2011 om 14:19

        @mashell:
        Juist, vergeten! En de pechstrook misschien?

        Login om te reageren
  3. dennisr zegt

    18 oktober 2011 om 14:04

    43 miljoen per kilometer!! waar slaat dat op..

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      18 oktober 2011 om 14:12

      @dennisr: Tegenwoordig ben ik al 3 meijer kwijt als ik een hovenier 2 bloemetjes laat planten in m’n achtertuin, of een opstap voor in m’n achtertuin (excl. materiaalkosten). Dus ja.. Maar goed, geld moet rollen zullen we maar zeggen.

      Login om te reageren
      • Panther zegt

        18 oktober 2011 om 20:35

        @kaasboerin: deze prijs is gewoon belachelijk ( ik heb het nog al geschreven geen cannabis tijdens het werk). Het Bilster Berg Drive Resort ( nieuw circuit in Duitsland ) kost 34 miljoen euro voor het hele project ( 4.2 kilometer lang)

        Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    18 oktober 2011 om 14:06

    We gaan gewoon het prijsverschil terughalen bij de mensen die deze aanleg jaren hebben tegengehouden.
    Net als bij de bankencrisis.
    :)

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      18 oktober 2011 om 14:13

      @desjonnies: ???

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        18 oktober 2011 om 18:45

        @kaasboerin:
        Dit stuk weg was gepland om in 1974 aangelegd te worden.
        In het verlengde van de Benelux tunnel staan in Vlaardingen 2 enorme flat gebouwen met een stuk braakliggend terrein van 100 meter tussen de flats in.
        O.a de bewoners van deze flats en andere ‘actie’ comites, aartsluie ministers en andere ‘bestuurders’ hebben voor een uitstel van deze weg gezorgd van meer dan 35 jaar.

        Login om te reageren
    • norge zegt

      18 oktober 2011 om 16:11

      @desjonnies: oei 50 jaar geleden was het een stuk goedkoper,dus dat wordt een aardig sommetje.

      Login om te reageren
  5. E320cdi zegt

    18 oktober 2011 om 14:09

    Eindelijk! Het kost wat, maar in het dagelijks leven gaat dit een hoop uitmaken voor ook een hoop mensen :-)

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      18 oktober 2011 om 14:14

      @E320cdi: +1, snel alles opmaken voordat het naar Griekenland gaat..

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        18 oktober 2011 om 18:28

        Dat is wel héél veel geld!
        Het is natuurlijk ook maar hoe je het bekijkt, als elke Nederlander er maar 2.5 euro armer van is, dan lijkt het plots niks meer!
        Maar zoals @kaasboerin al zei; beter het geld vlug uitgeven dan dat alles naar Griekenland gaat!

        Het geeft natuurlijk een vertekend beeld omdat tunnels veel meer kosten dan een lapje asfalt bovengronds.
        Ik ben wel eens benieuwd wat er meer kost, een tunnel A4’en (1rijstrook) of de tunnel zelf.
        Anyone?

        Het laatste stukje is echt geniaal!

        Login om te reageren
  6. sirmustang zegt

    18 oktober 2011 om 14:19

    43 miljoen per kilometer?? voor wat asfalt?
    maken ze de weg van goud ofzo?

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    18 oktober 2011 om 14:20

    Natuurlijk is 300 miljoen euro belachelijk veel geld voor een stukkie asfalt (die vergulde vangrail is echt niet nodig…). Maar even in perspectief, alleen al de MRB inkomsten zijn een dikke 3,5 miljard. Dus het mag best een keer een beetje geld uitgeven voor een weg waar veel mensen dagelijks op wachten.

    Login om te reageren
  8. archiebald zegt

    18 oktober 2011 om 14:27

    *Maar die nutteloze informatie vinden “wij” wel leuk!*

    Houd de volgende keer aub ook rekening met A: meerdere rijstroken (3 per baan) en de onderlinge afstand :)

    Login om te reageren
    • Mich zegt

      18 oktober 2011 om 14:31

      @Archiebald: Volgens mij moet je altijd minimaal 2 autolengtes afstand houden, dus dan klopt de berekening met 1 baan weer :)

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        18 oktober 2011 om 14:48

        @Mich:
        ook in de file?

        Login om te reageren
      • porsche928 zegt

        18 oktober 2011 om 15:19

        @Mich: als je 2 seconden aanhoud, dan is de afstand bij 120km pu maar liefst 66,67m. Geen hond die zich daar aan houd.

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 oktober 2011 om 14:47

      Ja kom nou, ik heb meer te doen :)
      Daar zijn reaguurders voor. En als je toch bezig bent, bereken dan meteen hoeveel het kost als je een RS4 neemt. Of een Avant. Met staaf- en cirkeldiagrammen en een powerpoint presentatie graag. Over een uurtje in onze inbox als het kan. En rap een beetje!

      Login om te reageren
  9. autogedrocht zegt

    18 oktober 2011 om 14:33

    Is de prijs al inclusief optionele extra’s zoals o.a. verlichting en matrixborden?

    Login om te reageren
  10. kaasboerin zegt

    18 oktober 2011 om 14:36

    Ach ja, 3 flitspalen, 2 tankstations en ’tis zo weer binnen..

    Login om te reageren
  11. dooddoorschuld zegt

    18 oktober 2011 om 14:37

    Niet vergeten dat er ook 2 km aan tunnel aangelegd moet worden, en dat is helemaal prijzig, dus dan valt het mij redelijk mee

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      18 oktober 2011 om 15:55

      @dooddoorschuld: prijzig…..door wie wordt dat bepaald ? Precies, door dezelfde bouwbedrijven. Het is uiteraard duurder dan doorasfalteren, maar de totale prijs is toch mesjogge…

      Login om te reageren
  12. bempi zegt

    18 oktober 2011 om 14:38

    43 miljoen euro dat is zowat 2 euro inleg per nederlander voor dit stukje asfalt.
    Ik snap die laatste alinea niet. Zal wel autoblog humor zijn ofzo?

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      18 oktober 2011 om 14:39

      @bempi:

      2 euro per nederlander per kilometer.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        18 oktober 2011 om 14:51

        @bempi: 43 delen door 2 is 16.5 ? :P het is 2.60 :lol:

        Login om te reageren
        • RobertJ zegt

          18 oktober 2011 om 22:25

          @dennisr: Alleen zijn het ca. 7 stukjes snelweg van 43 miljoen :)

          Login om te reageren
        • bempi zegt

          19 oktober 2011 om 11:04

          @dennisr:

          Ja ik telde alvast vooruit met roemenen / polen en nog meer turken en marokkanen ;)

          Login om te reageren
  13. Tommy2 zegt

    18 oktober 2011 om 15:05

    Met een verlengde Chinese A4 ben je nóg voordeliger uit.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      18 oktober 2011 om 15:16

      @Tommy2: Nóg goedkoper!

      :)

      Login om te reageren
  14. erwh zegt

    18 oktober 2011 om 15:10

    Ik zal zo blij zijn als die weg er eindelijk ligt, maar de prijs is inderdaad belachelijk! Het is zelfs duurder per kilometer dan de Betuwelijn!

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    18 oktober 2011 om 15:13

    Half verdiept, verdiept, tunnel… Daar moet een enorme hoeveelheid land verplaatst worden. Dat maakt het voor mij een stuk begrijpelijker. Een kilometer gewoon aan asfalt zal dat bedrag lang niet halen.

    En lol @ de laatste zin.

    Login om te reageren
  16. swaffelaer zegt

    18 oktober 2011 om 15:36

    In mijn tijd als minister reed helemaal niemand in een A4. Wel in Tatra’s.

    Login om te reageren
  17. Megakix zegt

    18 oktober 2011 om 15:53

    Hahaha @Sir, leuk einde ! Maar we weten inmiddels toch allemaal dat de bouwbedrijven onder een hele dikke pet van de overheid aanbestedingen hebben ? Komop, die gasten verdienen hieraan 250 miljoen ! Een lappie asfalt van 7km is echt wel voor een paar kilo grind + teer gelegd hoor….

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 oktober 2011 om 16:03

      Daar zou je je nog op verkijken… Zeker als er getunneld moet worden. Bovendien vraag ik me af of er geen Europese aanbesteding was. In dat geval wordt wat jij beweert wel erg lastig..

      Login om te reageren
  18. RoT___ zegt

    18 oktober 2011 om 16:02

    Nu de A15 nog…

    Login om te reageren
  19. xilver zegt

    18 oktober 2011 om 16:09

    Conclusie… een snelweg uit Audi A4’s maken…

    Login om te reageren
  20. matthisl zegt

    18 oktober 2011 om 16:37

    Laatste alinea. Geniaal!

    Login om te reageren
  21. circlestorm69 zegt

    18 oktober 2011 om 16:54

    Eindelijk. Hier was al sprake van toen ik nog een klein ventje was, en dat is ruim 30 jaar geleden! Zal “mijn” A13 ook wel wat rustiger worden. :-)

    Login om te reageren
  22. Bakmeel zegt

    18 oktober 2011 om 16:54

    43 mijoen/km valt weer heel erg mee als je het vergelijkt met de 131 miljoen/km voor de verlening van de A100 in Berlijn (420 miljoen voor 3,2 km).
    http://www.taz.de/Koalitionsverhandlungen-in-Berlin/!79312/

    Login om te reageren
  23. norge zegt

    18 oktober 2011 om 17:06

    Het had ook voor guldens gebouwd kunnen worden voor de prijs van een file met kevers,shit eigenlijk is er niks veanderd in 40 jaar. ;)

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    18 oktober 2011 om 17:08

    50 jaar geleden was het ook al “te duur” ..
    nu is het “te duur” ..
    en over 50 jaar is het ook “te duur” ..

    Login om te reageren
    • nicktexel zegt

      18 oktober 2011 om 17:34

      @lincoln: over 50 jaar vliegen de autos:P

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        18 oktober 2011 om 17:51

        @nicktexel:

        yep ..

        tricky part is dat auto,s ALTIJD over 50 jaar vliegen ..

        Login om te reageren
  25. The360box zegt

    18 oktober 2011 om 17:31

    Ik dacht dat Duitsers de klus zouden gaan klaren,

    Login om te reageren
    • norge zegt

      18 oktober 2011 om 17:43

      @The360box: Dan zou het de pechweg worden :)

      Login om te reageren
  26. Northwestern zegt

    18 oktober 2011 om 17:31

    Maar, je rekent de breedte niet mee. Een snelweg zal ook nog een metertje of 21 breed zijn (voor 2 banen + vluchtstrook 2 richtingen) Ofwel, 11 en een halve Audi breed. Dan is het dus €81.255.581,51 bijna 2x zo duur.

    Login om te reageren
  27. Kyanite zegt

    18 oktober 2011 om 18:47

    Als Nederland nou zou bestaan uit een volledige zand- of steenachtige bodem, dan zou het geheel veel goedkoper worden. Daar (west-)Nederland voornamelijke bestaat uit klei- en veengronden, moeten er diverse maatregelen worden getroffen om een fatsoenlijke weg aan te kunnen leggen.

    @Megakix
    Teer mag al vele jaren (sinds 1990) niet meer worden toegepast. Uitloging van PAK’s e.d. schijnt nogal slecht voor het milieu te zijn. Tegenwoordig wordt er uit aardolie (ja dat spul waar ze ook benzine uit raffineren) een product toegepast…. bitumen (de plaksel tussen grind, zand en vulstof). Er zijn ook ontwikkelingen gaande om diverse soorten kunststoffen toe te passen in de asfaltwegen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      19 oktober 2011 om 11:52

      @Kyanite: wizziknie….thanks

      Login om te reageren
      • Kyanite zegt

        20 oktober 2011 om 00:24

        @Megakix:
        Geen dank.

        Login om te reageren
  28. diffus zegt

    18 oktober 2011 om 19:37

    Ik zit niet in de wegenbouw, maar ik denk dat het me voor de helft ook wel lukt.
    Mij maken ze niet wijs dat een stukje zo duur kan zijn!

    Login om te reageren
  29. Relief zegt

    18 oktober 2011 om 21:39

    Volgens mij beseffen veel mensen niet wat een tunnel kost. Vooral 1 van 2km lang. Dat bedrag alleen al maakt het bedrag een factor 3x hoger. Asfalt op zichzelf valt wel mee.

    Login om te reageren
  30. bozewolf zegt

    18 oktober 2011 om 22:43

    Ik vond het eerst ook bizar hoog maar als ik in de comments lees dat er getunneld moet worden dan is het al een stuk logischer. Tunnelen is moeilijk en duur. Ook ernstig cool, maar helaas is daar geen korting voor.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      18 oktober 2011 om 22:58

      @bozewolf: ach bekijk het van de zonnige kant, weer een extra tunnel om van je auto te genieten :P

      Login om te reageren
  31. Frankypanky zegt

    18 oktober 2011 om 22:50

    Die 43 miljoen per kilometer komt omdat het wordt aangelegd door Nederlanders.

    Met Polen of Bulgaren zouden ze uitkomen op 4,3 miljoen per kilometer… :mrgreen:

    Login om te reageren
    • Kyanite zegt

      20 oktober 2011 om 00:26

      @FrankypankyV8:
      Als dat net zo goed als de wegen die worden aangelegd voor dat voetbaltoernooi komend jaar, dan heb ik liever dat de weg door Nederlanders wordt aangelegd. Krijg je tenminste een fatsoenlijk begaanbare weg.

      Login om te reageren
  32. utr1984 zegt

    19 oktober 2011 om 01:40

    Naast de kosten voor wat asfalt en een tunnel lijken jullie ook andere kosten te vergeten: personeel, werktuigen enz enz. En hallo, ze moeten er ook wel iets aan verdienen he! Dus niet zo miepen, je merkt er immers niks van in je portemonnee

    Login om te reageren
  33. mellie zegt

    26 oktober 2011 om 20:39

    Dit vindt ik dan ook echt weeer helemaal nergens op slaan he 43 mlj p/k voor maar 7 kilometer he.in een land waar zwaar bezuinigd wordt en dat in een krisis dreigt te raken vind ik dit onverandwoord.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North