• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verlopen NMI-certificaten: is jouw boete ongeldig?

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 oktober 2012 om 11:04 – 24 Reacties

trajectcontrole


Nieuwe hoop voor mensen die zich graag onder hun stervensdure snelheidsboetes uit wurmen: onze hermandad laat nogal eens wat steekjes vallen als het gaat om de jaarlijks verplichte ijking door het Nederlands MeetInstituut (NMI).

Het NMI moet elk jaar de meetapparatuur waarmee jij en ik worden gecontroleerd (laserguns, maar ook trajectcontroles) opnieuw ijken. Gebeurt dit niet, dan vervalt het certificaat en is de uitgeschreven bekeuring de facto en de jure ongeldig.

Maar goed, je zou verwachten dat er wel landelijk een excel-sheetje is van alle apparatuur met de ijkdata er in, en dat er een maand voor het verlopen daarvan wel een alarm is ingesteld. Ding-dong, even bellen met het NMI. Kennelijk niet.

Geenstijl dook eens in de archieven van onze o-zo-transparante wetshandhaver, die netjes een boel data openbaar online zet. Zoals hier en daar (trajectcontrole A20 Rotterdam), waar we keurig kunnen meelezen dat het NMI-certificaat verlopen is.

Ook laserguns moeten elk jaar geijkt worden, en ook hiervan (in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur) staat een mooi lijstje online. Niet dat we weten of deze guns nog gebruikt worden of in een kast liggen te verstoffen, maar stel dat ze nog wel worden gebruikt om u op een onschuldige plek een oor aan te naaien, dan heeft u nu een stok om mee te slaan.

Een falende overheid, helemaal zo slecht nog niet..

Ook interessant!

  • Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
    Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
  • Zo blaas je ongestraft mokerhard door de trajectcontrole heen
  • Deze trajectcontroles leveren de meeste boetes op [2020]
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, lasergun, politie, trajectcontrole, Verkeer

Vorig bericht: « Wintertijd: de grote vijand van je auto [diefstal]
Volgend bericht: Bugatti Grand Tour zorgt voor bizarre supercarcombo »

Lees Interacties

Reacties

  1. tttooommm zegt

    26 oktober 2012 om 11:08

    Maar hoe weet jij met welke lasergun je bent gelaserd?

    Login om te reageren
    • nsmeijer zegt

      26 oktober 2012 om 11:15

      @tttooommm: als je informatie over je boete opvraagt krijg je het ijkrapport van de betreffende laser gun

      Login om te reageren
      • tttooommm zegt

        26 oktober 2012 om 12:50

        @nsmeijer: thnx!

        Login om te reageren
        • rsvbf1 zegt

          26 oktober 2012 om 17:16

          @tttooommm: ik heb zo\’n gevoel dat iemand de info over z\’n boete op gaat vragen

          Login om te reageren
  2. zeeuw zegt

    26 oktober 2012 om 11:19

    Je kunt diverse zaken opvragen zoals ijkrapport van de installatie, de bevoegdheid van de persoon die deze geijkt heeft, je foto en nog wat overige zaken.

    Login om te reageren
    • Preske zegt

      26 oktober 2012 om 12:07

      @zeeuw: Gaat de politie dan niet juist lastiger doen als je hen die info vraagt?

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        26 oktober 2012 om 12:14

        @Preske: Deze documenten vraag je op wanneer je de bekeuring binnen hebt, hoe zou de politie juist lastiger moeten doen? Voor zover ik weet zijn ze verplicht je deze documenten te laten zien als je hierom vraagt.

        Login om te reageren
        • Preske zegt

          26 oktober 2012 om 12:40

          @notsobig: omdat ze meer moeite moeten doen? “ah mijnheer preske gaat moeilijk doen? dan doen wij ook moeilijk.”

          Login om te reageren
          • tttooommm zegt

            26 oktober 2012 om 12:52

            @Preske: Hahaha dat is jammergenoeg wel de kinderachtige instelling die ik vaak meekrijg van agenten

            Login om te reageren
          • notsobig zegt

            26 oktober 2012 om 13:32

            @Preske: Hoe willen ze moeilijk gaan doen dan? Als je dit soort dingen tijdens een staandhouding doet, kan je zoiets wel verwachten, maar na het binnenkrijgen van de boete?

            Login om te reageren
  3. zeeuw zegt

    26 oktober 2012 om 11:25

    Eigenlijk heeft het ook wel iets aandoenlijks, dat de overheid niet bij machte is om dit soort zaken gewoon waterdicht te hebben.

    Hoe moeilijk kan het zijn, je spulletjes op tijd laten keuren?

    Als ik de APK van mijn auto laat versloffen ploft er ook snel genoeg een boete op de mat.

    Login om te reageren
    • nsmeijer zegt

      26 oktober 2012 om 11:50

      @zeeuw: jouw (en mijn) spullen keuren is idd geen probleem…

      Login om te reageren
  4. thomasbalink zegt

    26 oktober 2012 om 12:24

    wat zou het toch fantastisch zijn als de certificaat van de trajectcontrole op de a2 ten hoogte van Vinkeveen ook verlopen is. word mijn eerste boete in mijn leven toch nog kwijt geschonden :)

    Login om te reageren
  5. realhustler zegt

    26 oktober 2012 om 12:58

    We zijn in nederland veel te lui en gehoorzaam. Er is al zo vaak gesteld, dat als iedereen bij iedere boete ijkrapporten van de apparatuur opvraagt, en certificaat van de agent, en verklaring dat hij de apparatuur volgens de regels heeft neergezet en daarna in de vereiste frequentie heeft gecontroleerd, dan verzand de hele administratie.

    Altijd documenten opvragen, en altijd bezwaar maken.

    Login om te reageren
    • xxxx zegt

      26 oktober 2012 om 14:22

      @realhustler:

      Kun je hier wat meer over vertellen?

      Hoe gaat dat precies in zijn werk? Staan op de boete die je thuis gestuurd krijgt telefoonnummers of adressen vermeld waar je deze gegevens kunt opvragen, of moet je dit via een omweg doen, door bv naar een website te gaan?

      Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    26 oktober 2012 om 12:59

    Vraagje, ik ben een keer staande gehouden nadat ik gelaserd was, ik moest toen mee naar een plek waar meerdere agenten stonden. Tijdens het uitschrijven van de bekeuring vroeg de agent via de portofoon de meetafstand op, dit bleek te kort te zijn waardoor men geen bekeuring kon uitschrijven. Dit is geen cool verhaal maar is me echt overkomen. Ik blij natuurlijk, maar weet iemand toevallig wat die meetafstand is? En heeft het zin hier altijd om te vragen dus??

    Login om te reageren
  7. towi1989 zegt

    26 oktober 2012 om 13:07

    http://www.politie.nl/KLPD/Images/a20%20rotterdam%20%2020032012_tcm35-783195.pdf Dus op de rechter(zuig) baan geldt alles wel nog gewoon

    Login om te reageren
    • rodger zegt

      26 oktober 2012 om 13:27

      @towi1989: lijkt me sterk, boel is sinds kort naar 100km/u gezet. Lijkt me dat je dan toch opnieuw moet ijken?

      Login om te reageren
      • rodger zegt

        26 oktober 2012 om 13:35

        @rodger: dat is trouwens aansluiting A13 op A20, neem me niet kwalijk

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 oktober 2012 om 22:46

      @towi1989: Nou da’s dus simpel. Gewoon met 360 per uur voorbijblazen dus…

      Login om te reageren
  8. mareal zegt

    26 oktober 2012 om 14:55

    Ik heb 12 oktober een boete gehad op de a20 trajectcotrole om half 1 snachts met 100 km/per uur is die dan geldig. (Je mog er maar 80 maar af en toe ook 100 vage shit)

    Login om te reageren
  9. alassad zegt

    27 oktober 2012 om 01:47

    Jaarlijks? Wat overdreven.denk.ik… Doe gewoon eens per 2 jaar, bespaar je ook nog behoorlijk!

    Login om te reageren
  10. herbieferbie zegt

    27 oktober 2012 om 08:48

    Wat ik me altijd afvraag daar op dat stukje trajectcontrolle op de a20, ik zie er regelmatig mensen gewoon voorbijscheuren, zijn die gewoon dom , of weten ze iets wat ik niet weet ?

    Login om te reageren
    • weereentankleeg zegt

      27 oktober 2012 om 13:05

      @herbieferbie: nog nooit een boeite gehad, reed er een paar jaar lang elke dag.

      Controle begint pas bij de matrixborden na het invoegen van rechts (niet waar de vrachtwagens invoeren maar die daarna). Daarvoor kan je gewoon doorrijden.

      Aangezien ik er bij centrum afga is dat de enige meting. Dus tikje remmen en weer gaan.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North