Verplicht kenteken moet eind maken aan tractor-hooligans

Auteur: , 64 Reacties

Het is aan de orde van de dag in de grote steden: hele groepen asociale trekkerrijders die winkels plunderen, foutparkeren, en zich schuldig maken aan hardrijden, brandstichting en verkrachting. Helaas zijn ze nooit te achterhalen, omdat ze geen kentekenplicht hebben. Gelukkig gaat daar verandering in komen.

Kijk. Geen kenteken...

De Tweede Kamer stelde vandaag paal en perk aan de file-veroorzakende tractorrijder, ook wel bekend als ‘de Viking van de 21ste eeuw’, door met meerderheid voor een kentekenplicht te stemmen. Volgens initatiefneemster Attje Kuik’n (PvdA) is dit goed nieuws voor de verkeersveiligheid, en wordt het voor de politie makkelijker om op te treden tegen overtredingen.

Wij kunnen het hier alleen maar roerend mee eens zijn. Er moet maar eens een einde komen aan de behaaglijke en totale anonimiteit van de vele miljoenen tractorbezitters en -bestuurders in dit land, en hun wetteloze gedrag.

Trouwens, wanneer komt dat vliegtuigkenteken er nou eindelijk eens? Die komen ook nog steeds altijd weg met hun geintjes…



64 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
De meeste boeren zijn toch al failliet dus veel zal het niet uit maken. En nu met de afschaffing van rode diesel blijft er toch geen boer meer over.
@ruudw:
De aardappelboeren hebben anders een heel goed jaar achter de rug. Een plus van 20 cent de kilo tikt aardig door als je de tonnages weet.
@jrk68: Jij praat over een goed jaar achter de rug als het aardappeljaar nog maar net halverwege is?
@mercs:
Oké tot nu toe mogen ze zeker niet klagen, vrije piepers vorig jaar in januari 3 cent per kilo en dit jaar tussen de 21 en 27 cent per kilo.
Een klant van mij rekent alvast op 70 miljoen extra inkoopkosten voor dit seizoen.
@jrk68: Ja, mij hoef je niets te vertellen over de prijs van aardappels. ;) Maar inderdaad, tot nu toe mogen ze zeker niet klagen. De vooruitzichten zijn anders ook erg gunstig voor het tweede deel van het aardappeljaar.
@mercs:
Dat was ook louter om te illustreren dat ik nu eens niet uit m’n nek zat te lullen….
@ruudw: Failliet? Jij weet echt totaal niet waarover je praat! Agrarische Nederland is op een na grootste exporteur van landbouwproducten ter wereld en zorgt in Nederland voor 40% van het BNP. Als de meeste boeren failliet zouden zijn dan was heel Nederland failliet. Praat geen poep of nog liever, zeg helemaal niks!
@mercs: helemaal mee eens, de meeste boeren hebben het financieel beter voor elkaar dan menig ander industrieel bedrijf.
@mercs: en dat heeft natuurlijk niks te maken met de miljarden € steun van de EU.
@Henk_he: Weer iemand die de ballen verstand ervan heeft, maar zomaar wat roept zonder feiten te checken. Welke steun, kereltje? Het kan natuurlijk ook zijn dat je 30 jaar achterloopt, want in die tijd was het wel wat veel geld. Overigens alleen maar ten voordele van de consument, aangezien die zo goedkoop mogelijk voedsel moest krijgen. Twee derde van de Nl’se landbouw is onafhankelijk van EU steun. Daarnaast is Nl in de EU een land die relatief het minste geld voor landbouw naar zich toetrekt.
Als je er verstand van had en je wist waarover je het had, dan kwam je met intelligentere opmerkingen!
@mercs: Natuurlijk lul ik uit mijn nek: “De Europese Unie biedt vele subsidiemogelijkheden aan haar lidstaten. In 2012 wordt zo’n 30% van het budget van de Unie besteed aan landbouwsubsidies (…). Nederland ontving in 2010 in totaal ruim 2 miljard euro aan Europese subsidies. (In 2011 was dit ruim 1,5 miljard. Red.) De grootste bijdragen van de Europese Unie aan Nederland komen uit fondsen voor regionale ontwikkeling en uit landbouwsubsidies.”
BAM!
@Henk_he: Zoals ik al zei de Nl’se landbouw krijgt weinig steun. Die 30% gaat over heel de EU. Ruim 2mld gaat naar Nld, dat noem jij veel? Dat is 2% van de begroting, 2mld van de 130mld. Dat is weinig, zeker gezien het economische belang vd landbouw voor Nl.
@mercs: Dat kan in jouw optiek wel “weinig” zijn, maar ik lul dus niet uit mijn nek. Er is nog steeds sprake van miljardensteun door de EU, wat neerkomt op gemiddeld EUR 30.000,- per bedrijf per jaar. En noem mij geen ‘kereltje’, ik beledig niemand door feiten te noemen. Blijkbaar voel je je aangesproken, je moet je afvragen waarom je zo overgevoelig reageert. Dus nu stoppen met zeuren en weer discussiëren over auto’s!!!
Blijft altijd een dankbare bron voor humor die PvdA. Hoe naïf kan je zijn als je denkt een probleem op te lossen door er een plaat op te schroeven.
De VVD zal het vast goed vinden, die broeden al op houderschapsbelasting voor tractoren.
@jrk68:
plus een “e” ergens zou Norge nu schrijven….
@jrk68: naïf heeft anders wel wat. Net of je ‘m niet cht mst, die .
@jrk68: dat zou dan even mooi klite zijn dat je ook nog daar over die belasting moet gaan dokke.
Lekker volwassen geschreven stukje Smoke..
Maar goed..
Den haag is geld aan het zoeken dus dan is poen uit kentekens halen een hele makkelijke natuurlijk…
@shicomm: voor volwassen stukjes moet je de Volkskrant kopen ipv hier te klagen. Vind dit een topartikel, lach me rot.
Nog even en het kenteken voor de fiets komt ook weer terug. je wil niet weten wat voor tuig daar op rond fliert.
@norge: ja vooral in Noorwegen zeker…
@norge: Goed idee! Dan kunnen agenten daar ook weer voor gaan schrijven. Vindt de overheid natuurlijk fantastisch.
@thefavis: Met name op het gebied van kijken en horen, veel fietsers hebben een bril nodig en die oortjes die ze inhebben moet je gewoon met een hamer platslaan.
@autobart: oortjes in op de fiets hoeft geen probleem te zijn. Het hangt er vooral vanaf hoe hard de muziek staat. Vaak is het zo dat als ik aan het fietsen ben ik hun muziek door mijn oortjes heen kan horen als ik inhaal. Ik heb zelf ook vaak allebei de oortjes in, echter heb ik wel de muziek op een niveau staan dat ik de banden van een langsrijdende auto nog duidelijk kan horen. En daarom kan ik dus ook iemand die schreeuwt, een claxon, piepende banden en zelfs de tik van een stoplicht horen. Daarnaast is er een groter probleem met fietsers en dat is dat ze tegenwoordig niet meer om zich heen kijken. Ik als fietser wordt zelfs regelmatig bijna aangereden door andere fietsers. De enige reden dat ik het eigenlijk altijd kan voorkomen is dat ik ten allen tijden per kant 2 keer kijk voor ik bijvoorbeeld oversteek of afsla.
@ej20g: Dat snap ik, maar je kunt niet aan iedere fietser vragen of hij zijn muziek hard heeft staan… Heb je laatst dat filmpje van die dashcams in Nederland gezien? Deze meneer kreeg gelijk bij een ongeluk. Een fietser sloeg naar links af zonder te kijken en een hand uit te steken waardoor deze fietser tegen zijn auto botste.
@autobart: uiteraard snap ik je. Ik erger me ook helemaal scheef aan fietsers die niet uitkijken, en dat zijn er een hoop. Ik heb het geluk dat ik ongeveer 5/5,5 km van de 9 km naar school over een gesloten fietspad kan rijden maar ook daar rijden ze soms letterlijk 5 of 6 breed. En op de openbare weg (snelheidslimiet 50 km/h) rijden ze ook rustig 3 of 4 breed. Daar kan ik ook regelmatig niet langs als het een beetje druk is. En aanspreken moet je ze niet, want dan krijg je een grote bek. Dat ze dat tegen mij als (vaak) leeftijdsgenoot doen vind ik al belachelijk maar het gebeurd ook vaak bij mensen van hogere leeftijd. Ik ben 17 en het ergste is nog dat ik af en toe taal uit 12- en 13-jarigen hoor komen waarvan ik gewoon schrik, en dat terwijl ik er ook echt wat van kan als het moet. Nou is er qua leeftijd geen generatiekloof maar qua beschaving en opvoeding is die des te groter, ik denk zelfs niet dat ik nog graag verder wil opgroeien in een maatschappij waar 12- en 13-jarigen een grote bek hebben tegen alles en iedereen. Ik heb het voordeel dat ik vrij fors/massief ben en dat ze daardoor geen fysieke acties uithalen, maar je zult er als klein of dun mannetje of als vrouw iets tegen zeggen en wel een fysieke actie tegen krijgen. Ik wijk nu wel heel erg af van het basisonderwerp, maar het heeft allemaal daarmee te maken. En hoe je het ook wendt of keert, er zijn behoorlijk wat van die etters. Overigens ben ik best wel benieuwd of je je ietwat kunt vinden in wat ik nu zeg, of dat het je niet bekend voor komt.
Sarcasme in dit artikel?….

Met de komst van een kenteken is bekeuren zonder aanhouden, belastingen heffen en dergelijke makkelijker. Dit is dus de eerste stap!
@eline93:
Yep, exact dezelfde drogrede werd een paar jaar geleden voor brommertjes gebruikt.
@jrk68:

bij brommers speelde ook mee dat er relatief veel gestolen of onverzekerd rondreden, in die gevallen kan een kentekenplaat helpen bij controles of handhaving.

Bij trekkers is dat volgens mij minder relevant.
@escort77:
Yep, nog zo’n drogreden die je echt niet oplost met een kenteken….
Een vliegtuig heeft een kenteken?
@jibbe:
Ja, en een boot trouwens ook, mits gemotoriseerd.
@jrk68: Ik begrijp dat jij als rijke aardappelboer vast een hele snelle of anders wel een hele grote boot hebt, maar gewone hooligans mogen in de A’damse grachten nog gewoon hun gang gaan, tot teleurstelling van de PvdA.
@bungabungastig:
Ik ben geen boer maar ik heb wel inzage in de aardappel termijnmarkt.
Dat de politie in 020 zijn plicht verzaakt kan ik niet helpen, maar zelfs een jetski hoort een registratienummer te hebben, dit mag je overigens gewoon met stickers doen. Dus sec genomen is het geen echt kenteken.
@jrk68: alleen snelle motorschepen, de rest niet!
@eline93:
Naar nederlandse maatstaven gaat je bootje al snel hard….
@jrk68: boven de 20 km/u. Op de maas mag je slechts 9, veel kruizers kunnen nieteens veel harder.
@eline93:
Het jachtje van een maatje van mij haalt de 20 ook niet maar daar zit gewoon een registratie nummer op. Ben je niet in de war met een vaarbewijs?
Ik ken de regeltjes ook niet tot de laatste letter, ben zelf meer van het kanovaren en daar heb je dat geneuzel gelukkig niet.
@jrk68: groter als 15m (uit mijn hoofd kan er langs zitten) en sneller als 20km/u moet er verplicht regristratie op zitten (de nummers op de zijkant) ook voor verzekering bijv moet bij vlgnsmij een registratienummer hebben.

Meeste stalenkruizers halen inderdaad de 20 niet, aan 13/15 km. Maar inderdaad heb je ook de enorme motorjachten van 20m lang en 2000pk op de achterschroeven die met 40 voorbij komen
Attje Kuiken is vooral geen mongool ..
kan goed begrijpen waarom NLers het een goed idee vonden om haar in de 2de kamer te pleuren ..
Ik ben laatst ook nog eens rechts ingehaald door zo’n hooligan!
@v12biturbo:
Dan moet je ook maar niet onnodig links hangen….
“De invoering van het kenteken voor trekkers is goed nieuws voor de verkeersveiligheid”

Ik meen me te herinneren dat er met name een groeiend aantal verkeersslachtoffers valt onder fietsende bejaarden. Logisch dat je dat oplost door een kentekenplicht voor traktoren…
Zelf ook twee jaar lang gedaan, niks mis mee. Zolang je met het verkeer meedenkt en af en toe de automobilisten voorbij laat gaan is er niks aan de hand. Het zijn meestal de mensen zelf die er een probleem van maken met al hun haast en vreemde non-verbale gedrag. Politiek gezien een typisch gevalletje van: ik stoor mij aan die dingen, ik zit in de politiek en wil die dingen niet. Nu alleen nog redenen verzinnen zodat iedereen mijn voorstel steunt…
Verder niet nadenkend over de gevolgen voor gewone boeren van een dergelijke wetswijziging. Die trekkers rijden tenminste nog, in de stad vastzitten doordat iemand zijn auto of bestelbus midden op de weg heeft gezet vind ik veel storender.
@lowbird: heb je gelijk? Ja en nee.
Ik heb het zelf vaak zat meegemaakt dat er een tracktor met 50 km/u voorbij kwam op de secundaire weg (ik op de fiets).
Buiten het feit dat die dingen maar 25 mogen komen ze je zo lomp en snel voorbij dat je bijna de sloot in word geduwd.

Dus ja ze kunnen redelijk aso zijn, los je dit op door ze een kenteken te geven? Nee.

Zet ze maar op de rollenbank net zo als mij met de brommert (6)
Is in België bij mijn weten altijd verplicht geweest.
@driftkicker: In de meeste landen hebben tractoren kentekens, niet alleen in België. Maar dat op zich hoeft toch geen reden te zijn om het hier ook maar in te voeren?
Lache dit stukje van Sir smoke. XD
@darrock:
Daarom zeg ik ook ‘zolang je met het verkeer meedenkt’. Dus ook bij het inhalen van fietsers moet er rekening gehouden worden met diegene. Ik hoef mijn gelijk niet te halen, maar het is gewoon een beetje geven en nemen van beide kanten (zoals bijna altijd het geval is).
@lowbird: in dat geval met ik het roerend met je eens.

Zijn ook zat tractormensen die wel rekening met je houden, en netjes afremmen en zo ver mogelijk de berm in gaan, die krijgen dan ook altijd een vriendelijk bedankje ;)
@darrock: fijn dat er nog mensen zijn zoals jij. Laatst bijna een aanrijding met een auto die midden op de weg bleef rijden. Moet met de tractor volledig de berm in.
@robert110: En dan nog de blik van de bestuurder erbij, alsof ik die man geen centimeter ruimten gaf.
Fijn, dat ook weer opgelost! Vliegtuigen hebben overigens al een soort van kenteken..
@darrock:
Inderdaad, sommige mensen waarderen het gelukkig als je laat blijken dat je rekening met hen houdt.
Nu nog een kenteken voor fietsen. Dan is dat langparkeren ook meteen opgelost.
Tractor met 142 km/uur geflitst op de A2

Een inwoner uit de Belgische plaats Erezée heeft een bekeuring van de Nederlandse justitie ontvangen. De man was op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht geflitst met 142 km/uur. De vermelde nummerplaat hangt echter op een oude tractor uit de jaren 70.
Dit is gewoon een manier om loonbedrijven te stoppen met trekkers grond te vervoeren waar ze eigenlijk vrachtwagens voor in horen te zetten. En terecht! Hoe sommige 16-jarige jongetjes met 40ton klei in de kipper over de weg brullen.. Echt levensgevaarlijk. Een flinke trekker haalt tegenwoordig dik 60km/u! Ook met 40ton klei erachter. Hoe je dat goed tot stoppen brengt in een acceptabele afstand is een hele klus. Dat zouden we echt niet aan snotjongetjes over mogen laten.

Plus dat die trekkers geen wegenbelasting betalen en het dus oneerlijke concurrentie is t.o.v. een normale zandwagen.
@Original_Arnoud: er zijn ook snotjongens van 40. Vrouwenmishandelaars van 35. Kinderverkrachters van 85.

Idioterie kent geen leeftijd.
@betonstaal:
Waarom hanteren autoverzekeraars dan een hogere premie voor personen tot 24 jaar?
@Original_Arnoud: fijn dat je ons er ook even bij betrekt. Maar geloof mij, hoewel er veel zijn die gevaarlijk zijn zijn er nog meer die wel weten waar ze mee bezig zijn. En die werken dan weer bij een bedrijf.
@robert110:
Ik generaliseer toch niet? Ik zeg SOMMIGE jongens. Je hoeft je dus niet aangesproken te voelen als jij je dus wél verantwoord weet te gedragen.
@Original_Arnoud: ja want er gebeuren ook zoooooveeeel ongelukken mee!
rupsje nooitgenoeg ruikt weer wat euro’s.

Ik had die dame ook redelijk hoog zitten, maar dit is dan wel weer een zwaktebod.
Of zouden ze bij de pvda lootjes trekken over wie nu het laatste graai-plannetje naar buiten moet brengen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).