Onrecht! Verstappen krijgt strafpuntjes op zijn licentie

Auteur: , 56 Reacties

Patsaa!

MV33

Soms is de Grand Prix van Monaco een tikje saai, maar vanmiddag was dat zeer zeker niet het geval (verslag). Dankzij het kunst- en vliegwerk van ‘It is I, Leclerc’, ging het al vroeg in de race volledig los. Spitzenkandidaten Bottas en Verstappen raakten elkaar in de pits en dat kostte Verstappen uiteindelijk de kans op een podium.

In de slotfase deed Verstappen ook nog een poging om Hamilton te passeren, waarbij hij de Brit toucheerde. Ook dat deed de wenkbrauwen van de wedstrijdleiding fronsen. Inmiddels zijn er harde beslissingen gemaakt. Verstappen krijgt geen extra straf voor het tweede incident (met HAM). Maar toch is er nog wat slecht nieuws voor Max Emilian: hij krijgt namelijk twee strafpuntjes erbij op zijn licentie voor het pitstraat incident.

Dit klinkt een beetje raar, immers is het voor het overgrote deel de schuld van het team dat het niet helemaal goed ging. Maar kennelijk is dit een standaardregel van de FIA. Ondanks dat Verstappen dit seizoen volstrekt foutloos gereden heeft waar het gaat om brokken en incidentjes, betekent het dat Verstappen nu zeven strafpunten op zijn licentie heeft. Zoals kenners weten, moet je er twaalf verzamelen over een periode van evenzoveel maanden om voor een race geband te worden. Mocht Max dus geen trek hebben in bijvoorbeeld de race in Rusland, weet hij wat hem te doen staat.

Image-Credit: Max Verstappen via Instagram



56 reacties

Nu bij Jumbo, spaar ze allemaa
Ik ben er niet zo zeker van of het de fout is van het team. Sterker nog ik denk dat Verstappen geen straf had gekregen als hij had opgelet. Had hij naar rechts gekeken ipv links dan had hij Bottas gezien. Had hij er gewoon naast blijven rijden en hem niet op hem in zijn gereden dan had er geen haan naar gekraaid en had Verstappen een puike race gereden.
@Rick-dos: gewoon even naar rechts kijken? Hij zit niet in een Golfje.
@bernoulli: Maar hij is ook niet blind of wel dan?
@Rick-dos: volgens mij zie je niet zoveel, je kan niet naar rechtsachter kijken en zien wat er aankomt. Los van dat had de meneer met de lolly geen release mogen geven, maarrr… Wij hebben iig weer iets om over te praten! 😊 Geen saaie race, al word ik wel moe van Ham soms… 🤔
@drdre1: Niet op het moment dat hij wegrijdt maar zodra hij bij de gele lijn kwam zat Bottas naast hem dus dat hij moeten zien. In plaats daarvan blijft hij naar rechts sturen. Ook had hij kunnen anticiperen want ze kwamen met z’n drieën binnen en zouden dan ook weinig marge hebben om er voor te komen.

Ja joh, lekker toch. Beetje onze wijsheid over de zaak hier op een zondagavond ten tentoonspreiden. 😁
@Rick-dos: ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Alleen al ’t feit dat ‘ie met z’n rivalen gelijk de straat in rijdt en nota bene ook nog als laatste de pitstop begint had ie ff moeten checken. Maar ’t is niet ’t eerste voorval waarbij zicht, of ’t gebrek aan, een rol speelt.
@Rick-dos: nee alleen zie je door doe spiegel kaast niks ook kan je niet even je hoofd draaien. Er staan ook nog 20 man om je in de pit. Lolypop man is verantwoordelijk voor de releas coureur let volledig op hem. Als die sein geeft om te gaan gaat coureur van uit het veilig is. Dit is 100% fout van lolypop man.
@raym: Nogmaals, en ik val in herhaling, het gaat niet om het moment dat hij bij de box staat maar als hij daar wegrijdt. Dat het team het risico nam en hem liet gaan is begrijpelijk want het is het enige moment dat hij er voor kan komen. Verstappen had zo alert moeten zijn om de rechterkant in de gaten te houden toen hij wegreed.
Had hij dat gedaan dan had hij Bottas opgemerkt. En dan hoeft ie echt niet Bottas recht in de ogen aan te kijken maar als hij maar een beetje naar rechts had gekeken dan had hij de neus of de band die naast hem zat opgemerkt. Had hij dan een beetje ruimte gelaten dan waren ze naast elkaar zo de pit doorgereden en had Bottas hem voor moeten laten gaan omdat Verstappen net iets voor Bottas zat.
@Rick-dos: Dit was meer een gok van het team, ze waren denk ik ook bang om een positie op Seb te verliezen dus gokten ze door zo te releasen, hopende dat het goed ging. Dit hoort er gewoon bij en dit keer mis gegokt achteraf. Max had inderdaad niet naar rechts moeten sturen, ik weer 100% zeker dat hij wist dat Bottas daar zat. Helemaal in zo’n smal klein pitstraatje.
@skinny058: Precies, mijn idee. Daarom is het zo jammer want hij had een perfecte kans om tweede te worden.
@Rick-dos: 100% fout van het team. Max is niets te verwijten. Wat ik hoor van de kenners zien behalve voor je, bijna niets van wat er om je heen gebeurt. En je gaat zodra je team je laat gaan.
@sirprize: Nogmaals het gaat er niet om het moment dat hij wegrijdt. Als dat het zou zijn dan zou het zeker de fout van het team zijn. Het gaat op het moment dat hij naar rechts rijdt om op de lijn terecht te komen de pit uit te rijden. Daarvoor had hij echt genoeg tijd om te realiseren dat Bottas naast hem zat als hij maar op rechts had gelet ipv naar links kijken
@Rick-dos: het is daar zo smal dat ze dan even later in clinch raken. En volgens Dooornbos zie je bijna niets in je spiegels.
@sirprize: Ik denk dat als hij opgelet had en Bottas in de gaten had, en niet tegen hem was aangereden, dan was er niks aan de hand geweest en konden ze naast elkaar zo de pit uitrijden zoals je na de aanvaring zag.
Je hebt natuurlijk niet het zicht als in een gewone auto maar je hebt wel genoeg zicht om je bewust te zijn van je omgeving. Dat je helemaal niets ziet is een beetje overtrokken anders had je veel meer ongelukken gezien.
@Rick-dos: denk je nou werkelijk dat Max zit te lanterfanten in de auto en gewoon maar wat doet? Naast elkaar de pit uitrijden gaat daar niet! Maar jij weet duidelijk waar je ’t over hebt dus ik beëindig mijn bijdrage aan deze zinloze discussie.
@sirprize: Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat hij wat beter had moeten opletten ipv naar links kijken toen hij wegreed. Het kan niet en toch zag ik Bottas en Verstappen de pits doorrijden rara hoe kan dat….

Is inderdaad zinloos als je niet eens naar de race hebt gekeken.
@Rick-dos: het is natuurlijk niet alsof je op de weg zit, dat je eerst kijkt en dan doet, elke honderdste van een seconde telt, daarom doet de crew het sein geven…
@daniel1975: Hij had tijd om naar links te kijken toen hij wegreed als hij die tijd had gebruikt om te bepalen waar z’n positie was ten opzicht van Bottas en Vettel dan had hij kunnen voorkomen dat hij bij Bottas er inrijdt. Vergeet niet dat ze naast elkaar reden.
@Rick-dos: In de officiele verklaring van de FIA staat letterlijk in de een na laatste alinea dat de unsafe release met voordeel de reden is voor de straf.
@Rick-dos: leuk bedacht van je, maar het is helemaal niet de bedoeling dat de coureur links of rechts kijkt bij een pitstop, het team is daarvoor verantwoordelijk, de taak van de coureur is, zodra toestemming is gegeven door de man voor de auto (die dus wel kijkt) , zo snel mogelijk weg te rijden uit de pitstraat. Die taak is op zichzelf al groot genoeg. Beetje jammer dat mensen nog steeds denken dat het hetzelfde werk als bij normaal autorijden.
@cortinaracing: Dat denk je serieus? Gewoon voor je kijken en nergens meer opletten? Jaja…
@rick-dos: Wel is singelseater gereden en een pitsstop gemaakt? Dan staat er namelijk een mannetje voor je (de lollipop) met een groot bord en dat is de ENIGE waar je geacht wordt op te letten. Hij bepaalt wel of niet of je kan en moet gaan! Maar ja jij kan waarschijnlijk je ene oog naar t bord laten kijken en de ander in je rechter buitenspiegel.. ben wel benieuwd hoe jij er uit ziet…
Zal ik dit topic over Max laten gaan ..
Of toch maar over mezelf ..
Temting temting ..

OK dan .. Max mag nu effe op de voorgrond ..
@lincoln: Tempting* tempting* ..
@lincoln: De vraag stellen is hem beantwoorden
@lincoln: Jezus 😂
Ze hebben een risico genomen door te proberen Max net voor de Mercedes te plaatsen met de pitstop, Sh** happens. HULDE dat RB het probeert en dan weet je dus dat t mis kan gaan. De inhaalmanoevre was niet heel kansrijk maar tekent de verwoede racestijl. Liever dat dan altijd maar op safe om puntjes te pakken.
@vtie: en is ’t mjong!
Het is aan de ene kant wel raar dat de coureur de strafpunten aan zijn broek krijgt en niet het team. Aan de andere kant: de punten die de coureur scoort tellen ook voor het constructeurskampioenschap.

Het is de makke van wat in feite een teamsport is, maar waar per team maar één (of twee, het is maar hoe je het ziet) persoon het uithangbord is. Bij zo’n unsafe release kun je wel zeggen: de coureur kijkt alleen naar de lollipop man en geeft gewoon gas, maar je hebt ook nog zoiets als spiegels en wat in het Engels zo mooi ‘situational awareness’ heet. Je bent immers in een treintje van 3 de pits in gegaan, het ligt dan wel voor de hand dat je ook min of meer tegelijk weer gaat rijden. Dat Bottas (of Vettel) daar is, kan dan geen heel grote verrassing zijn. Een F1-auto mag dan onoverzichtelijk zijn (hallo, Ricciardo!), en je vertrouwt op je team, maar dat ontslaat je niet van de plicht om ook zelf uit je doppen te kijken.
@vaakbenjetebang: volgens de experts zie je totaal niet wat er om je heen gebeurt, ook niet in de spiegels. Dus je moet 100%ol op je team vertrouwen dat je op tijd en veilig laten gaan. Soms moet je gokken om te winnen. Vandaag verloor RB helaas, maar kudos voor het proberen.
@sirprize: Dat geloof ik meteen, het zichtveld kan ook niet geweldig zijn. Dat vind ik ook wel een rare tekortkoming van de F1, aan de ene kant wil men close racing, aan de andere kant heb je in de huidige auto als coureur nauwelijks een idee van waar je auto begint en ophoudt, laat staan waar degene is gebleven waar je mee in gevecht bent. Het feit dat je voor het wegrijden uit de pits blind moet vertrouwen op een ander zegt al genoeg. Maar in deze situatie inderdaad: gegokt en verloren. Tijdstraf was prima, strafpunten wat overdreven. Maar ja, regels zijn regels, Ordnung muss sein.
@vaakbenjetebang: inderdaad. Volgens mij wordt een groot deel van het slechte zicht veroorzaakt door alle veiligheidsmaatregelen. Coureurs zitten volledig ingepakt in de cockpit. En inderdaad, gegokt en verloren.
@vaakbenjetebang: hij heeft dus helemaal geen plicht om in de pit om zijn auto te kijken, dat is gewoon een foute aanname van je. Het team is 100% verantwoordelijk voor wanneer Verstappen wegrijdt, en het is vervolgens aan de coureur de taak om zo snel mogelijk weg te rijden, dat is al moeilijk genoeg. Apart dat mensen denken dat de coureur dat allemaal zelf moet doen
@cortinaracing: Prima, jet wordt dan een semantische discussie over het woord ‘plicht’. Ja, ik weet wat de formele taakverdeling is. In die zin is de coureur dus alleen verplicht om als een blind paard zo snel mogelijk van zijn plek te komen als hij een ‘go’ krijgt. Los van deze formele kwestie heb je als coureur ook nog de plicht om te zorgen dat je uit de vermijdbare problemem blijft. Laten we het gezond verstand noemen. Je team kan wel zeggen dat je moet gaan, maar als je op enig moment ziet of voelt dat het in tranen kan eindigen is het wel handig als je dan ingrijpt.
Dit was niet alleen de schuld van het team, ook die van Max. Het was een unsafe release maar het was Max die instuurde op Bottas wat naar mijn idee de reden van de straf was. Max had met twee wielen in het geel geblokte vak kunnen blijven rijden om contact te vermijden. Wel vaker hebben coureurs naast elkaar gereden bij het uitkomen van de pit tijdens safety car, zolang ze elkaar niet raakten was het prima.
@bassx: dat mag dus ook niet, de pit is erg smal, en de regels zijn erg streng. Denk je nou echt dat met z’n tweeën naast elkaar mag rijden in de pit zonder strafmaatregel? Logisch dat ie ‘m ervoor drukte, hij had in het andere geval ook een straf gekregen
@cortinaracing: Wat ik denk is onbelangrijk. Het is onder SC vaker gebeurd zonder straffen, dat is een feit. En wie is ‘ie’ in dit verhaal? De lollypop bepaald wanneer Max op het gas mag, Max wist helemaal niet dat Bottas eraan kwam.
Is Max bezig met doggy op die foto?
Dit is volledig standaard toch? Elke penalty die een coureur krijgt tijdens een race levert strafpunten op, dit is geen nieuws
@gitaarknul: zomer- en wintertijd, koningsdag, bevrijdingsdag, de bekerfinale, de GP van Monaco, etc. komen ook ieder jaar terug, en toch is het ieder jaar nieuws.
Nou heb ik redelijk opgelet, maar in totaal dus 7 strafpunten van de 12 in een jaar tijd? Waar waren die andere 5 van?!?
@brave: dan let je dus niet goed op. Het is niet ‘in een jaar tijd’ maar de laatste 12 maanden vanaf vandaag. Er zitten dus punten bij die hij opgelopen heeft tussen 27 mei 2018 en vandaag 26 mei 2019.
@erik2907: moet je er wel bij zeggen dat binnenkort er al weer een aantal zullen wegvallen en hij dan op 5 zal staan.
@w0o0dy: fout er waren net wat punten vervallen.. hij stond daarmee op 5 IPV 7. De volgende punten van Max die vervallen zijn pas in september.
@w0o0dy: de vraag was waar die andere 5 punten vandaan kwamen en dat is met het zuiden van de tijdsperiode uitgelegd. Dat er in een later stadium weer punten vervallen dit niet terzake bij de gestelde vraag.
@erik2907: zuiden = duiden
@brave: Twee punten voor zijn touché met Bottas tijdens de Italiaanse GP van vorig jaar, twee punten voor het negeren van de gele vlaggen in Singapore vorig jaar, en één punt voor het op een onveilige manier terug de baan op rijden in Japan 2018.
Sorry maar is geen onrecht, het is af en toe gewoon een pisventje en de straf is meer dan terecht. Hoop dat hij er wat van leert.
@mijnporsche: is je azijn lekker? Max valt niets te verwijten.
@mijnporsche: jij snapt motorsport niet. De coureur is in dit geval niet schuldig
Is toch vrij gemakkelijk, ook voor het team. Of het was deze release en als 2e de pits uit, of ze hadden Max moeten laten wachten en dan was hij als 4e de de pits uit gereden.

Dus, gokje genomen, helaas fout gegokt, dus nu alsnog 4e.
Tja als je een gaatje ziet en er niet voor gaat….. en dan gaat het ook wel eens mis inderdaad.
Er zijn hier 2 partijen in fout gegaan! Zowel het team als Max. Verdient Max hiervoor een straf? Neen, ik mis de tijd van Senna en Mansell en de rest van de toenmalige helden. Nu heb je een paar rc auto’s op de baan die volgens mij bestuurd worden vanuit de pits. Veiligheid en dergelijke is nodig in deze sport, maar overdrijf nu niet he. Laat ze in de volgende gp gewoon achter elkander rijden gedurende de race en snoepjes gooien naar de fans! Inhalen mag blijkbaar niet, want owee als ze elkander aantikken.
Ik heb de penalty’s nagekeken (2018, hele jaar) en zowel in qualificatie als ook in de race was de straf voor “unsafe release” een geldboete van $ 5.000,-. Waarom krijgt Max 5 seconden straf? Is dit aangepast? Ik kan het in het reglement van de FIA niet vinden…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).