
Wie denkt dat een Elise zich makkelijk leent voor een engine swap komt bedrogen uit. De Britse sportwagen heeft zijn krachtbron immers in het midden liggen, dus voordat de takel er aan te pas komt om het blok omhoog te hijsen moet er veel gebeuren. Heel veel gebeuren.
Deze race-Elise van coureur Andreas Holzleithner, uitgerust met de body van een Exige, moest ontdaan worden van zijn krachtbron. Maar voordat de steeksleutels & ratel er aan te pas kwamen werd er eerst een camera in de garage geplaatst, waardoor wij nu kunnen zien hoe je een Lotus Elise van zijn motor ontdoet in een tijdsbestek van slechts 2,5 uur. Een zeer nette score.
UPDATE: Een close-up van het Honda-blok.






Je ziet vaak Elise’s en Exige’s met Honda 2 liter blok uit de S2000. Linkt me dé engine swap voor deze lotussen!
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja lekker blokje, maar wat als je wat meer koppel wilt? Misschien blokje uit Corolla T-sport Kompressor?
Of is dat ongeveer het blok wat standaard in de Elise SC ligt?
@Jochempie: ja :)
@Svenska_Aeroplan_AB: het S2000-blok (F20c) ligt in lengterichting, in Elise/Exige’s zie je vaak een K20 uit een late Civic Type-R, ook bekend van de Ariel Atom.
@MartijnGizmo: ah ja! K20! Zat al te peinzen hou dat blok ook alweer heette… Meesterlijk. Light weight en 9.000 toeren!
@Svenska_Aeroplan_AB:
Niet uit een s2000 maar een typeR blok s2000 is een langs geplaatst blok dat niet overdwars te monteren is.
Er is trouwens ook een ombouw naar een VAG 1.8 20v turbo blok.
Ken daar 2 van en een gereden, echt bizar 0/100 in 3.9 en een top van 272 aan het eind van Camel op Spa.
@jrk68: Tadaa, even scrollen!
http://honda-tech.com/showthread.php?t=1034637
@MARS: nóg ietsje verder scrollen: “thats a k20 in the lotus, not a f20”
@jrk68: Turbo’s horen niet in een light weight
Wel vet, dit was dus een Elise S1 die de beste man heeft voorzien van een (zelfgemaakte) glasvezel Exige S1 body:
@Smokealot
Kan het op de foto niet zien maar als het stuur in het midden zit hebben we temaken met een motorsport elise.
Ooit speciaal gemaakt voor een cup.
De achterkant is gelijk aan dit type, De Exige is hier uit voortgekomen.
@jrk68: stuur zit gewoon links volgens mij.
Zo, en dat moet dus geregeld als je met een auto aan het racen slaat. Ik ken mensen die na elk raceweekend hun motor uit elkaar halen voor controle en revisie. Gelukkig gaat zo’n Honda blok langer mee. Anders word je toch helemaal gek?
@midasracer:
Van een mk1 Exige wordt je inderdaad helemaal gek.
zeldzaam als je er daar een van vind waar geen hondablok in hangt.
Bij mn sierra doe ik het in een half uurtje :)
Wel erg leuk een elise nog wat meer umpf geven.
@wielem: Zit er vaak ook nog een compressor op :) 300-400 pk!
Welke video zullen ze eerst in die garage geplaatst hebben dan? Een liveset van Cosmo op YouTube? Ter land zee en lucht compilatie? Teleac cursus sigarenbandjes sparen?
Ik had hier een Wankel in gelepeld trouwens.
Wat dacht je van een audi TT blok in een Elise. Dikkere turbo erop veel power!!!
@jackass266: je wil geen turbo in je ultra light…
@Svenska_Aeroplan_AB: laatst een video gezien van een gast met een Exige met een supercharger en een turbo…
Bizar snel ding…
http://www.youtube.com/watch?v=HmscSzFurwg&hd=1
Het is nogal wat werk om een blokje eruit te halen, halve auto ligt uit elkaar.
lol een K20 in een elise :D
normaal zit hier een Rover blikje in (eerste gen)
leuk project zo :D