• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verwijder de motor van een Lotus Elise in 2.5 uur

Auteur: ricardo, gepost 10 mei 2012 om 12:02 – 22 Reacties

Veur & na

Wie denkt dat een Elise zich makkelijk leent voor een engine swap komt bedrogen uit. De Britse sportwagen heeft zijn krachtbron immers in het midden liggen, dus voordat de takel er aan te pas komt om het blok omhoog te hijsen moet er veel gebeuren. Heel veel gebeuren.

Deze race-Elise van coureur Andreas Holzleithner, uitgerust met de body van een Exige, moest ontdaan worden van zijn krachtbron. Maar voordat de steeksleutels & ratel er aan te pas kwamen werd er eerst een camera in de garage geplaatst, waardoor wij nu kunnen zien hoe je een Lotus Elise van zijn motor ontdoet in een tijdsbestek van slechts 2,5 uur. Een zeer nette score.

UPDATE: Een close-up van het Honda-blok.

Honda-torretje

Ook interessant!

  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

elise, Lotus, Techniek, Video

Vorig bericht: « Tesla Model S bijna gereed, maar er zijn vraagtekens
Volgend bericht: Mercedes C63 AMG Black Series toont zijn Dark Side »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    10 mei 2012 om 12:05

    Je ziet vaak Elise’s en Exige’s met Honda 2 liter blok uit de S2000. Linkt me dé engine swap voor deze lotussen!

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      10 mei 2012 om 12:13

      @Svenska_Aeroplan_AB: Ja lekker blokje, maar wat als je wat meer koppel wilt? Misschien blokje uit Corolla T-sport Kompressor?

      Of is dat ongeveer het blok wat standaard in de Elise SC ligt?

      Login om te reageren
      • XiPHiAS zegt

        10 mei 2012 om 12:49

        @Jochempie: ja :)

        Login om te reageren
    • MartijnGizmo zegt

      10 mei 2012 om 13:22

      @Svenska_Aeroplan_AB: het S2000-blok (F20c) ligt in lengterichting, in Elise/Exige’s zie je vaak een K20 uit een late Civic Type-R, ook bekend van de Ariel Atom.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        10 mei 2012 om 14:38

        @MartijnGizmo: ah ja! K20! Zat al te peinzen hou dat blok ook alweer heette… Meesterlijk. Light weight en 9.000 toeren!

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 mei 2012 om 13:23

      @Svenska_Aeroplan_AB:
      Niet uit een s2000 maar een typeR blok s2000 is een langs geplaatst blok dat niet overdwars te monteren is.

      Er is trouwens ook een ombouw naar een VAG 1.8 20v turbo blok.
      Ken daar 2 van en een gereden, echt bizar 0/100 in 3.9 en een top van 272 aan het eind van Camel op Spa.

      Login om te reageren
      • MARS zegt

        10 mei 2012 om 13:50

        @jrk68: Tadaa, even scrollen!
        http://honda-tech.com/showthread.php?t=1034637

        Login om te reageren
        • MartijnGizmo zegt

          12 mei 2012 om 16:53

          @MARS: nóg ietsje verder scrollen: “thats a k20 in the lotus, not a f20”

          Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        10 mei 2012 om 14:38

        @jrk68: Turbo’s horen niet in een light weight

        Login om te reageren
  2. robbie zegt

    10 mei 2012 om 12:16

    Wel vet, dit was dus een Elise S1 die de beste man heeft voorzien van een (zelfgemaakte) glasvezel Exige S1 body:

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 mei 2012 om 13:28

      @Smokealot
      Kan het op de foto niet zien maar als het stuur in het midden zit hebben we temaken met een motorsport elise.
      Ooit speciaal gemaakt voor een cup.

      De achterkant is gelijk aan dit type, De Exige is hier uit voortgekomen.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        10 mei 2012 om 16:08

        @jrk68: stuur zit gewoon links volgens mij.

        Login om te reageren
  3. midasracer zegt

    10 mei 2012 om 13:29

    Zo, en dat moet dus geregeld als je met een auto aan het racen slaat. Ik ken mensen die na elk raceweekend hun motor uit elkaar halen voor controle en revisie. Gelukkig gaat zo’n Honda blok langer mee. Anders word je toch helemaal gek?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 mei 2012 om 13:45

      @midasracer:
      Van een mk1 Exige wordt je inderdaad helemaal gek.
      zeldzaam als je er daar een van vind waar geen hondablok in hangt.

      Login om te reageren
  4. wielem zegt

    10 mei 2012 om 13:46

    Bij mn sierra doe ik het in een half uurtje :)

    Wel erg leuk een elise nog wat meer umpf geven.

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      10 mei 2012 om 15:55

      @wielem: Zit er vaak ook nog een compressor op :) 300-400 pk!

      Login om te reageren
  5. rotarypowah zegt

    10 mei 2012 om 14:14

    Welke video zullen ze eerst in die garage geplaatst hebben dan? Een liveset van Cosmo op YouTube? Ter land zee en lucht compilatie? Teleac cursus sigarenbandjes sparen?

    Ik had hier een Wankel in gelepeld trouwens.

    Login om te reageren
  6. jackass266 zegt

    10 mei 2012 om 18:49

    Wat dacht je van een audi TT blok in een Elise. Dikkere turbo erop veel power!!!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      10 mei 2012 om 21:10

      @jackass266: je wil geen turbo in je ultra light…

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        11 mei 2012 om 23:24

        @Svenska_Aeroplan_AB: laatst een video gezien van een gast met een Exige met een supercharger en een turbo…
        Bizar snel ding…
        http://www.youtube.com/watch?v=HmscSzFurwg&hd=1

        Login om te reageren
  7. knalfa zegt

    10 mei 2012 om 19:57

    Het is nogal wat werk om een blokje eruit te halen, halve auto ligt uit elkaar.

    Login om te reageren
  8. Bart_V zegt

    10 mei 2012 om 23:51

    lol een K20 in een elise :D
    normaal zit hier een Rover blikje in (eerste gen)

    leuk project zo :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North