Video: zo werkte het eerste navigatiesysteem

Praat mee!
Redacteur Autoblog

Het navigatiesysteem van Honda

Het navigatiesysteem van Honda

Er was een tijd dat TomTom en Google Maps nog niet bestonden en je de weg nog moest vinden met de alles behalve praktische landkaarten. Toch is het eerste navigatiesysteem inmiddels alweer 33 jaar oud.

Het principe van het eerste navigatiesysteem werkte eigenlijk heel eenvoudig, zeker vergeleken met de GPS-systemen van tegenwoordig. De Electro Gyrocator van Honda maakte namelijk gebruik van plastic kaarten: een stuk goedkoper dan de upgrades van TomTom. Het systeem werkte zonder satellieten en berekende je positie op basis van de afgelegde kilometers en de richting.

Hoe dat ooit zo precies kon werken dat het systeem bruikbaar was voor navigatie? Honda gebruikte een extra tandwiel in de transmissie om de afstand te berekenen en een helium-gyroscoop om de positie te bepalen. Vervolgens hoefde jezelf alleen de plastic kaarten nog toe te voegen om te kunnen zien waar je op dat moment was. Dat was direct het lastigste karwei: schoof je de kaart verkeerd in de de Electro Gyrocator, dan verdwaalde je hopeloos.

De navigatie werd een jaar lang als optie aangeboden bij aanschaf van een Honda Accord, maar werd geen al te groot succes. Niet zo gek als je nagaat dat het systeem tegenwoordig 5.000 euro (een kwart van de prijs van de Accord) zou kostten. Daarnaast moest je geplande routes alsnog zelf met een zwarte stift op de kaart tekenen. Voor zo’n bedrag verwacht je toch iets meer…

Bekijk de video met het navigatiesysteem op Autojunk.